Skip to main content

Different Forms of Journalistic Video (5 cr)

Code: KU00CU51-3001

General information


Enrollment
02.12.2024 - 11.04.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
11.04.2025 - 06.06.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Media
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Media Arts
Teachers
Johanna Ailio
Johanna Vaaherkumpu
Teacher in charge
Johanna Ailio
Course
KU00CU51

Realization has 19 reservations. Total duration of reservations is 76 h 30 min.

Time Topic Location
Fri 11.04.2025 time 08:30 - 11:30
(3 h 0 min)
Journalistisen videon eri muodot KU00CU51-3001
LEM_B155 Karuselli muunto
Mon 14.04.2025 time 08:30 - 11:30
(3 h 0 min)
Journalistisen videon eri muodot KU00CU51-3001
LEM_B156 Luuppi muunto
Wed 16.04.2025 time 10:00 - 12:00
(2 h 0 min)
Journalistisen videon eri muodot KU00CU51-3001
LEM_B155 Karuselli muunto
Tue 22.04.2025 time 08:30 - 10:00
(1 h 30 min)
Journalistisen videon eri muodot KU00CU51-3001
LEM_B156 Luuppi muunto
Tue 22.04.2025 time 10:00 - 11:30
(1 h 30 min)
Journalistisen videon eri muodot KU00CU51-3001
LEM_B156 Luuppi muunto
Tue 22.04.2025 time 12:00 - 13:30
(1 h 30 min)
Journalistisen videon eri muodot KU00CU51-3001
LEM_B156 Luuppi muunto
Wed 23.04.2025 time 11:00 - 14:00
(3 h 0 min)
Journalistisen videon eri muodot KU00CU51-3001

Thu 24.04.2025 time 09:00 - 14:00
(5 h 0 min)
Journalistisen videon eri muodot KU00CU51-3001

Mon 28.04.2025 time 09:00 - 16:00
(7 h 0 min)
Journalistisen videon eri muodot KU00CU51-3001
LEM_B155 Karuselli muunto
Tue 29.04.2025 time 10:00 - 12:00
(2 h 0 min)
Journalistisen videon eri muodot KU00CU51-3001

Fri 02.05.2025 time 08:30 - 12:00
(3 h 30 min)
Journalistisen videon eri muodot KU00CU51-3001
LEM_B155 Karuselli muunto
Tue 06.05.2025 time 08:00 - 14:00
(6 h 0 min)
Journalistisen videon eri muodot KU00CU51-3001
LEM_B155 Karuselli muunto
Thu 08.05.2025 time 08:00 - 14:00
(6 h 0 min)
Journalistisen videon eri muodot KU00CU51-3001
LEM_B155 Karuselli muunto
Tue 13.05.2025 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
Journalistisen videon eri muodot KU00CU51-3001
LEM_B155 Karuselli muunto
Wed 14.05.2025 time 09:00 - 14:30
(5 h 30 min)
Journalistisen videon eri muodot KU00CU51-3001
https://turkuamk.zoom.us/j/68291125605
Thu 15.05.2025 time 10:00 - 12:00
(2 h 0 min)
Journalistisen videon eri muodot KU00CU51-3001

Fri 16.05.2025 time 09:00 - 14:30
(5 h 30 min)
Journalistisen videon eri muodot KU00CU51-3001
https://turkuamk.zoom.us/j/68291125605
Tue 20.05.2025 time 08:30 - 16:00
(7 h 30 min)
Journalistisen videon eri muodot KU00CU51-3001
LEM_B155 Karuselli muunto
Wed 21.05.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
Journalistisen videon eri muodot KU00CU51-3001
LEM_B155 Karuselli muunto
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opintojaksolla keskitytään journalismin perusasiohin, haastatteluun ja luonnolliseen esiintymiseen. Opiskelija harjoittelee esiintymistä kameralle sekä syventää aikaisempaa osaamistaan haastattelukysymysten laatimisessa, kykenee valitsemaan haastateltavat tarpeellisiin rooleihin jutun kokonaisuudessa ja toteuttamaan haastattelun kameran edessä. Opintojaksolla analysoidaan television haastatteluperusteisia ohjelmia kevään 2024 tarjonnasta vastaamalla ennalta annettuihin kysymyksiin. Kukin opiskelija käsikirjoittaa ja toteuttaa oman haastattelujutun, joka julkaistaan Tutkan Instagram-tilin reels-osiossa.

Objective

After completing the course, the student is able to

• list different uses of short news videos on the internet, TV broadcast and social media
• create short videos for news production and social media
• perform, speak and interview naturally in front of the camera
• adhere to the ethical and sustainable development principles of journalism
• assess one's own and others' competence and develop their operations based on feedback

Content

Various short journalistic videos are analyzed and their characteristics and differences are analysed. Several short journalistic videos will be produced for the purpose of TV broadcasting, online publishing or social media. Practicing performing naturally in front of the camera and producing good speak text.

Materials

Turkuamk.itslearning.com: Videojournalismi, kevät 2025

Teaching methods

Opintojaksolla harjoitellaan toimittajan työelämätaitoja. Opintojakson tehtävät edellyttävät itsenäistä ja luovaa työskentelyä sekä vastuun ottamista oman ja ryhmän työskentelystä sekä palautteen annossa.

Pedagogic approaches and sustainable development

Opintojakso edellyttää omatoimisuutta ja opiskelutaitojen harjoittelemista. Sen tuotokset noudattavat journalistin ohjeita ja toteuttavat ammattialan eettisyyttä. Kestävä kehitys näyttäytyy käytännön toiminnassa ja mahdollisesti myös juttuaiheissa

Completion alternatives

AHOT-menettely:

1. Opiskelija toimittaa Johanna Ailiolle korkeintaan 90 sekunnin haastatteluperustaisen sosiaalisessa mediassa julkaistun tai Tutkan somessa julkaisukelpoisen videon ja siihen liittyvän työraportin, joka sisältää seuraavat asiat:
- Haastattelujutun julkaisukonteksti, kenelle ja missä se on tehty ja julkaistu?
- Oman toiminnan esittely jutun teossa
- Arvio omasta työskentelystä: mihin on tyytyväinen, mitä haluaisi parantaa ja miksi, mitä oppi prosessissa?
- Arvio lopputuotteesta: minkä arvosanan antaisi itselleen ja miksi?

2. Opiskelija kirjoittaa Johanna Ailiolle esseen, jossa esittelee tv:n kevään 2025 tarjolla olevista keskustelu- tai haastatteluohjelmista yhden ja analysoi siinä olevan toimittajan haastattelumetodia oman oppimisensa näkökulmasta. Opiskelija valitsee sellaisen ohjelman, jonka toimittajan vuorovaikutuksen ammattitaitoa hän erityisesti arvostaa. Esseen pituus 2500 merkkiä.

Student workload

- Johdantoluennot haastattelumetodeista ja siihen liittyvä harjoitukset
- Johdantoluento käsikirjoituksen laatimisesta
- Esiintymiskoulutus ja siihen liittyvät harjoitukset
- Ryhmäesityksen valmistaminen ja pitäminen ennalta annetusta haastatteluohjelmasta
- Haastattelujutun käsikirjoitus: haastateltavan valinta, kuvauspaikka, kuvakerronta ja haastattelukysymykset.
- Haastattelujutun kuvaus ja editointi sekä editalaverit
- Palautteen anto muiden haastattelujutuista
- Oppimispäiväkirja haastatteluesitelmistä
- Analyyttinen työraportti omasta toiminnasta

Evaluation methods and criteria

Opintojaksolla arvioidaan harjoitukset, tuotanto ja työraportti.
Tekoälyn käyttö on sallittua ideoinnin ja kielentarkastuksen apuna. Varsinaisia journalistisia juttuja ei voi toteuttaa tekoälyllä. Sen käytöstä on mainittava prosessin aikana ja loppuraportissa.

Failed (0)

Tehtäviä puuttuu

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija toteuttaa vaaditut harjoitukset. Opiskelijan televisiojournalismin esitelmä täyttää tehtävänannon vaatimukset. Opiskelija suunnittelee, käsikirjoittaa synopsiksen ja käsikirjoituksen sekä toteuttaa julkaisukelpoisen haastattelujutun. Opiskelijan toiminta prosessin aikana on eettisesti kestävää ja hän suoriutuu tehtävistä kelvollisesti. Opiskelija osallistuu aktiivisesti palautteeseen. Opiskelijan työraportti on kieleltään sujuvia ja sisällöltään asiallinen.

Assessment criteria, good (3-4)

Opiskelija osoittaa haastatteluharjoituksissa kehittyvänsä ja oppivansa. Opiskelijan televisiojournalismin esitelmä osoittaa perehtyneisyyttä aiheeseen. Opiskelijan haastattelujuttu on synopsiksen, käsikirjoituksen ja toteutuksen osalta mielenkiintoinen, visuaalisesti onnistunut ja äänellisesti siisti. Jutun sisältö kertoo asiasta mielenkiintoisesti. Jutun kuvakerronta on sujuvaa. Opiskelija osoittaa työskentelyssään ammattimaisuutta. Opiskelijan toiminta on prosessin aikana eettistä, ammattimaista ja omatoimista. Opiskelija osallistuu palautteeseen rakentavasti ja kriittisesti. Opiskelijan työraportti on analyyttinen ja se osoittaa sujuvaa kirjoittamisen taitoa.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osoittaa haastatteluharjoituksissa suvereenia välineiden ja ilmaisun hallintaa. Opiskelijan televisiojournalismin esitelmä on oivaltava ja uusia näkökulmia esittelevä. Opiskelijan haastattelujuttu koskettaa katsojaa ja herättää erityistä mielenkiintoa käsiteltyä aihetta kohtaan. Sen synopsis herättää lukijan mielenkiinnon ja esittelee haastateltavan ja näkökulman elävästi. Käsikirjoitus on tarkkaan suunniteltu ja toteutuskelpoinen. Jutun aihepiiri, henkilö tai kuvaustapa erityisen haastava ja osoittaa opiskelijalta tavanomaista suurempaa paneutumista. Jutun tekninen ja toteutus on vaikuttava ja työskentelyote on ammattimainen. Opiskelija antaa erinomaista palautetta muiden jutuista. Opiskelijan työraportti on oivaltava ja ilmaisultaan erinomainen. Korkeimman arvosanan voi saada vaikka kaikki kohdat eivät edellyttäisi sitä.

Go back to top of page