Siirry suoraan sisältöön

Elokuvan kuvasuunnittelu ja elokuvaus (5 op)

Toteutuksen tunnus: KU00BT30-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 28.02.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Media-alan koulutus

Opettaja

  • Marko Luukkonen

Vastuuopettaja

Marko Luukkonen

Ryhmät

  • PMEDIS23elok
    PMEDIS23 elokuva
  • 08.01.2025 12:00 - 16:00, Elokuvan kuvasuunnittelu ja elokuvaus KU00BT30-3004
  • 15.01.2025 10:00 - 17:00, Elokuvan kuvasuunnittelu ja elokuvaus KU00BT30-3004
  • 28.01.2025 10:00 - 16:00, Elokuvan kuvasuunnittelu ja elokuvaus KU00BT30-3004
  • 29.01.2025 10:00 - 16:00, Elokuvan kuvasuunnittelu ja elokuvaus KU00BT30-3004
  • 30.01.2025 10:00 - 16:00, Elokuvan kuvasuunnittelu ja elokuvaus KU00BT30-3004
  • 31.01.2025 10:00 - 16:00, Elokuvan kuvasuunnittelu ja elokuvaus KU00BT30-3004

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa erilaisia kuvallisen ilmaisun rakenteita ja kuvauksen metodeja
- tunnistaa tyylin, muodon, rytmin, kontrastin ja dynamiikan elokuvallisessa ilmaisussa
- tunnistaa storyboardaamisen keskeisimmät teknisilmaisulliset osa-alueet
- ymmärtää kuvapurun merkityksen elokuvan kuvauksia valmistelevana työkaluna
- osaa laatia kuvalistoja ja kuvauspohjia osana kuvasuunnittelua
- tunnistaa vaihtoehtoisia visuaalisen suunnittelun lähtökohtia ja tekemisen tapoja
- toimia kuvausryhmässä ja toteuttaa kuva- ja valaisusuunnitelmat kuvauksissa

Sisältö

Opintojaksolla perehdytään elokuvan suunnitteluun, kuvauksen metodeihin, tyyliin ja muotoon.
Opintojaksolla syvennetään ymmärrystä elokuvallisista rakenteista luennoin, teoskatseluin ja harjoittein.
Opintojaksolla toteutetaan dialogillisen kohtauksen valaisu- ja kuvausharjoitus.
Opintojakso valmentaa Harjoituselokuva 2:n käsikirjoituksen tuotannollis-taiteelliseen purkuun ja storyboardaamiseen.

Oppimateriaalit

Kurssimateriaalit Itslearning alustalla.

Opetusmenetelmät

luennot, katselut, pienryhmätyöskentely, harjoitukset ja kritiikki

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Kurssilla sovelletaan Innovaatiopedagogiikkaa, seminaarimuotoista luennointia, keskusteluja, vertaisoppimista, pienryhmä-, projekti- ja workshop-oppimista sekä adhoc opetusta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi (1 op) opintopiste vastaa noin 27 tunnin työmäärää. Viiden (5 op) opintopisteen konaisuus vastaa 135 tunnin työmäärää.

Kurssikokonaisuus koostuu kontaktiopetuksesta, aktiivisesta pienryhmä- ja itsenäisestä työskentelystä.

Tehtävänannot kurssilla.

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla perehdytään elokuvauksen metodeihin, tyyliin ja muotoon.

Opintojaksolla syvennetään ymmärrystä elokuvallisista rakenteista luennoin, teoskatseluin ja harjoittein.

Opintojaksolla toteutetaan dialogillisen kohtauksen valaisu- ja kuvausharjoitus.

Opintojakso valmentaa harjoituselokuva 2 esituotanto- ja tuotantovaiheeseen.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Kurssiviestintä Itslearning alustalla.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Läsnäolo, aktiivisuus, pienryhmätyöskentelytaidot, oppimistaidot, osaamisen kehittyminen, tehtäväpalautukset, asenne tuotantoympäristössä työskenneltäessä ja palautteen vastaanotto.

Arvioinnissa sovelletaan AMK-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikkoa.

Hylätty (0)

Läsnäolossa ja aktiivisuudessa on merkittäviä puutteita ja/tai ei ole osallistunut harjoituksiin tai palauttanut tehtävänantoja.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja –välineitä. Opiskelija osallistuu dialogisesti ja vastuullisesti vuorovaikutustilanteisiin. Opiskelija osaa asettaa omia oppimistavoitteitaan ja toimia niiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Edellisten lisäksi opiskelija osaa arvioida työn vaatiman ajan ja aikatauluttaa työskentelynsä. Osaa suunnitella ja kehittää omaa työskentelyprosessiaan. Osoittaa hallitsevansa alansa tietoperustan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisten lisäksi opiskelija osaa analysoida työskentelyprosessinsa vaiheet. Osaa soveltaa työssään teoreettista tietoa ja omia käytännön kokemuksiaan sekä kehittää erilaisia ratkaisumalleja.