Video Feature (5 cr)
Code: KU00BT10-3004
General information
- Enrollment
- 02.12.2024 - 14.01.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 14.01.2025 - 30.04.2025
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Arts Academy
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Media Arts
Realization has 9 reservations. Total duration of reservations is 57 h 30 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Tue 14.01.2025 time 08:30 - 14:00 (5 h 30 min) |
Videoreportaasi KU00BT10-3004 |
LEM_B156
Luuppi muunto
|
Wed 15.01.2025 time 08:30 - 14:00 (5 h 30 min) |
Videoreportaasi KU00BT10-3004 |
LEM_B156
Luuppi muunto
|
Mon 20.01.2025 time 08:30 - 16:00 (7 h 30 min) |
Videoreportaasi KU00BT10-3004 |
LEM_B156
Luuppi muunto
|
Mon 27.01.2025 time 08:30 - 16:00 (7 h 30 min) |
Videoreportaasi KU00BT10-3004 |
LEM_B156
Luuppi muunto
|
Thu 06.02.2025 time 08:30 - 16:00 (7 h 30 min) |
Videoreportaasi KU00BT10-3004 |
LEM_B156
Luuppi muunto
|
Thu 13.02.2025 time 08:30 - 16:00 (7 h 30 min) |
Videoreportaasi KU00BT10-3004 |
LEM_B156
Luuppi muunto
|
Tue 25.03.2025 time 09:00 - 14:00 (5 h 0 min) |
Videoreportaasi KU00BT10-3004 |
LEM_B158
AV-työpaja
|
Wed 26.03.2025 time 12:00 - 16:00 (4 h 0 min) |
Videoreportaasi KU00BT10-3004 |
LEM_B158
AV-työpaja
|
Thu 03.04.2025 time 08:30 - 16:00 (7 h 30 min) |
Videoreportaasi KU00BT10-3004 |
LEM_B155
Karuselli muunto
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojakso sisältää luentoja, kuvausharjoituksen ja oman tuotannon suunnittelun sekä toteutuksen joko parityönä, työryhmässä tai yksin. Opettajat tuutoroivat prosessia. Synopsis esitellään koko ryhmälle. Ennen kuvauksia opettajat käyvät läpi käsikirjoituksen ja tuotantosuunnitelman kunkin työryhmän kanssa, Ryhmä saa myös palautetta editpalavereissa. Valmiit teokset julkaistaan Tutka.pro -julkaisussa.
Luennot ja ryhmätapaamiset näkyvät Pmedis23Jour-lukujärjestyksestä ja varaukset tapaamisiin tehdään itsissä.
Objective
Opintokokonaisuuden suoritettuaan opiskelija osaa:
- ideoida, käsikirjoittaa ja esitellä videoreportaasin
- hankkia videoreportaasiin tarvittavat taustatiedot
- kuvata, valaista, äänittää ja editoida videoreportaasin
- kuljettaa tarinaa kuvakerronnan ja kohtausten rakentamisen avulla
- toimia työryhmän jäsenenä reportaasituotannossa
Content
Students analyze reports or cinematic documentaries. They plan and script their own small reportage pitch that they present for the group. Reports are made in working groups. Students give each other feedback during the process and write an analytical report on the operation of their production team.
Materials
Kuvausharjoitus on oltava suoritettuna.
Synopsis, käsikirjoitus, pitsaus, tuotanto ja työraportti arvioidaan osasuorituksina. Painopiste on valmiin tuotannon arvioinnissa. Siinä arvosana muodostuu oman työtehtävän perusteella.
Teaching methods
Kuvausharjoitukset, oman tuotannon ennakkotutkimus ja valmistelu. Synopsis ja sen pitsaus. Tuotantoprosessi ja palautteenanto.
Pedagogic approaches and sustainable development
Opintojakso harjoittaa työelämäkompetensseja. Opintojakson tuotannot noudattavat Journalistin ohjeita eli eettistä koodistoa ja toteuttavat sosiaalista oikeudenmukaisuutta.
Completion alternatives
AHOT-menettely: opiskelija osoittaa aikaisemmin toteuttamallaan videoreportaasin tuotannolla osaavansa opintojakson oppimistavoitteet. Osaaminen osoitetaan kirjoittamalla analyyttinen työraportti omasta ja työryhmän toiminnasta ja liittämällä siihen videolinkki, josta käy ilmi, että opiskelija on itse ollut keskeisessä tehtävässä videon suunnittelussa ja toteutuksessa.
Student workload
1. KUVAUSHARJOITUS, JOKA KESKITTYY JATKUVUUSKERRONTAAN JA KUVAKOKOJEN KÄYTTÖÖN.
2. OMAN 3-7-MINUUTTISEN DOKUMENTAARIN TAI REPORTAASIN SYNOPSIS.
3. OMAN SYNOPSIKSEN PITSAUS TYÖRYHMÄLLÄ
4. KAKSIPALSTAINEN KÄSIKIRJOITUS TUOTANNOSTA. Käsikirjoitus on toteuttamisvalmis kokonaisuus, jossa olet varmistanut henkilöiden ja kuvauspaikkojen suostumuksen
5. DOKUMENTAARIN TAI REPORTAASIN TUOTANTO, jossa kukin opiskelija on vastuullisessa työtehtävässä. Tuotanto- ja editpalavereissa saat tukea opettajilta.
6. TYÖRAPORTTI TUOTANNOSTA: Jokainen opiskelija kirjoittaa henkilökohtaisen raportin, jossa esittelee tehtävänsä tuotannossa ja analysoi onnistumisensa niissä. Raporttiin on mahdollista myös kertoa ryhmän muiden jäsenten toiminnasta.
Evaluation methods and criteria
Harjoitukset arvioidaan itsenäisinä suorituksina. Jokaisessa osa-alueessa aikataulusta myöhästyminen laskee suorituksen arvosanaa.
Painopiste on kuitenkin videoreportaasin tuotannossa ja opiskelijan ammattiroolin arvioinnissa sen toteutuksessa.
Failed (0)
Osatehtäviä on tekemättä tai tuotanto ei ole julkaisukelpoinen.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija suorittaa kuvausharjoituksen. Hän tuottaa toteuttamiskelpoisen synopsiksen, jonka faktat hän on tarkistanut ja sopinut kuvausluvat. Opiskelija osallistuu käsikirjoitusprosessiin. Opiskelija täyttää tehtävänsä kuvausryhmän jäsenenä ja osallistuu suunnittelu- ja palautetilanteisiin rakentavasti. Toteutettu dokumentaarinen juttu on julkaisukelpoinen. Opiskelija palauttaa asiallisen työraportin.
Assessment criteria, good (3-4)
Lisäksi opiskelijan synopsis tuottaa mielekästä tietoa, kiinnostavan tarinan tai esittelee yleisesti merkittävän henkilön, paikan tai tapahtuman. Käsikirjoitus on tarkka ja realistinen. Opiskelija osoittaa tuotannossa ammattimaisuutta ja vastuullisuutta. Hän kykenee suunnitelmalliseen työhön ja noudattaa annettuja aikatauluja. Opiskelijan työskentely tuotannossa on vastuullista ja eettisesti kestävää. Hänen antamansa palaute on erityisen analyyttistä ja samalla rakentavaa. Toteutettu dokumentaarinen juttu on teknisesti, ilmaisullisesti ja sisällöllisesti hyvä ja se painottuu toimintaan, ei puheeseen. Työraportti on analyyttinen ja oikeakielinen.
Assessment criteria, excellent (5)
Lisäksi opiskelijan synopsis tuottaa uutta tietoa, sen dramaturginen suunnitelma on erityisen hyvä tai tarina emotionaalisesti koskettava. Synopsis on kunnianhimoinen ja kuitenkin realistinen. Päähenkilön esittely herättää lukijassa mielenkiinnon ja halun nähdä dokumentaarinen juttu toteutettuna. Käsikirjoitus sisältää kiinnostavia ja luovia ratkaisuja ja se on huolellisesti suunniteltu ja viimeistelty kokonaisuus. Opiskelija osoittaa tuotannossa erityistä vastuullisuutta ja toteuttaa luovia ammattimaisia ratkaisuja hankalissakin tilanteissa. Hän kykenee ohjaamaan ja organisoimaan oman ryhmänsä toimintaa rakentavasti ja analyyttisesti. Hän tekee erityisen ahkerasti työtä vaikeuksista välittämättä. Hänen antamansa palaute vie opetusta eteenpäin ja lisää kaikkien yhteistä osaamispääomaa. Toteutettu dokumentaarinen juttu sisältää erityisen taidokkaita teknisiä, ilmaisullisia tai sisällöllisiä elementtejä ja se on valmis tarjottavaksi televisioon tai elokuvafestivaaleille. Työraportti on tarkka ja asiallisen kriittinen omaa ja kokonaisuutta kohtaan.