Siirry suoraan sisältöön

Viestinnän keinot ja tavoitteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: KU00BT14-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 23.01.2025

Ajoitus

23.01.2025 - 13.03.2025

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Media-alan koulutus

Opettaja

  • Taru Lehtinen

Vastuuopettaja

Taru Lehtinen

Ryhmät

  • PMEDIS23jour
    PMEDIS23 journalismi
  • 23.01.2025 09:00 - 12:00, Viestinnän keinot ja tavoitteet KU00BT14-3008
  • 05.02.2025 09:00 - 14:00, Viestinnän keinot ja tavoitteet KU00BT14-3008

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- selittää mediajulkisuuden merkityksen yrityksen tai yhteisön maineelle ja hahmottaa julkisuuden vaikutuksen yrityksestä tai yhteisöstä syntyviin mielikuviin
- käyttää eri viestintäkeinoja viestittäessä eri sidos- ja kohderyhmille
- tunnistaa yrityksen tai yhteisön kriisitilanteita ja osaa ehdottaa niihin soveltuvia viestinnän keinoja
- osaa määritellä sisältömarkkinoinnin ja soveltaa sisällön konseptointia tilaajalle
- tuntee viestinnän mittaamisen ja arvioinnin keinoja

Sisältö

Opintojaksolla perehdytään siihen, miten yritysten ja yhteisöjen mainetta, imagoa ja mielikuvaa rakennetaan. Keskeistä on ymmärtää erilaisten sidos- ja kohderyhmien rooli ja kyetä tuottamaan eri yleisöille merkityksellisiä tarinoita. Kurssilla käydään läpi sisältösuunnittelua ja konseptointia sekä perehdytään kriisiviestintään, viestinnän suunnittelun perusteisiin ja viestinnän mittaamiseen.

Oppimateriaalit

Itslearning-alustan materiaalit.

Opetusmenetelmät

Luennot, keskustelut, harjoitukset pienryhmissä, yksilö- ja ryhmätehtävät, itsenäinen opiskelu, vertaisoppiminen ja -arviointi, itsearviointi.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Konstruktiivinen ote, eli tiedon rakentelu
Vertaisarvioinnit ja ryhmätyöskentely
Käänteinen luokkahuone (flipped class room) eli ongelmalähtöinen ja ratkaisukeskeinen oppiminen
Innovaatiopedagogiikka (INNOPEDA)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Neuvottele erikseen opettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojaksolla tehdään yksi isompi harjoitustyö ja tämän lisäksi muita oppimistehtäviä.
Kaikki tehtävät ja aikataulut julkaistaan itslearning-alustalla.

Työn mitoitus: yksi opintopiste vastaa 27 h työskentelyä.
Yhteensä 135 h (5 op).

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa 23.1.2024. Opintojaksolla on 4 lähitapaamista kampuksella, muutoin opiskelu tapahtuu itsenäisesti ja ryhmissä työskennellen Itslearning-alustaa hyödyntäen. Opintojaksoon ei sisälly verkkopetusta.

Lähitapaamiset Kupittaan kampuksella ovat:

to 23.1. 9-12
ke 5.2. klo 9-14
to 6.3. klo 9-12
to 13.3. klo 9-12

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suomeksi
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien tehtävien palauttamista/tekemistä.
Opintojakso arvioidaan arvosanalla 1-5/hylätty.
Kaikki tehtävät arvioidaan jo numeraalisesti 1-5/hylätty tai hyv/hyl.

Arviointiin vaikuttavat:

a) tehtävänannonmukainen suoritustapa
b) perusteellisuus
c) edellytetyn lähdemateriaalin (suppea-laaja) käyttö
d) analyyttisyys
e) monipuolisuus

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole suorittanut oppimistehtäviä hyväksytysti tai tehtävä/yksittäinen tehtävä puuttuu kokonaan. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vain vähän tai ei ollenkaan.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät, mutta saavuttanut oppimistavoitteet niukasti ja pintapuolisesti. Harjoitustehtävien vastaukset vastaavat tekoälyn tuottamaa tasoa, eikä omaa pohdintaa ja oivalluksia esitetä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät ja saavuttanut oppimistavoitteet hyvin. Opiskelija on hankkinut ja hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa tehtävissään.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät, saavuttanut oppimistavoitteet ja osoittanut laajaa perehtyneisyyttä jakson teemoihin. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa monipuolisesti ja luovasti. Opiskelija on sitoutunut työskentelyyn ja omalta osaltaan edistänyt tavoitteiden saavuttamista.