Talousmatematiikkaa soveltaen (3 op)
Toteutuksen tunnus: KH00CQ18-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.12.2024 - 17.02.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
17.02.2025 - 15.06.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Yrittäjyys ja myynti
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 35 - 50
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus
- Opettajat
- Pinja Palm
- COS Opettaja
- Ryhmät
-
MLIISK25Liiketalouden monimuotokoulutus Salo, kevät 2025
- Opintojakso
- KH00CQ18
Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 11 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 03.03.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Talousmatematiikkaa soveltaen KH00CQ18-3003 |
SAL_2139a_Afrodite
Afrodite
|
Ma 03.03.2025 klo 16:00 - 18:00 (2 t 0 min) |
NÄYTTÖTENTTI Talousmatematiikkaa soveltaen KH00CQ18-3003 |
SAL_1170_Phi
Phi
|
Ma 14.04.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Talousmatematiikkaa soveltaen KH00CQ18-3003 |
SAL_1166
Debriefing
|
Ti 03.06.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Talousmatematiikkaa soveltaen KH00CQ18-3003 |
SAL_2139a_Afrodite
Afrodite
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
helmi - maaliskuu: prosenttilaskut, katetuottolaskenta
maalis - huhtikuu: katetuottolaskenta, koronkorkolaskenta, jaksolliset suoritukset
touko - kesäkuu: investointien kannattavuuden arviointi, harjoitustyö
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tehdä yrityksen päivittäisiin toimintoihin liittyviä laskelmia taulukkolaskentaohjelmaa apuna käyttäen
- arvioida eri rahoitusvaihtoehtojen todellisia kustannuksia
- esittää ja raportoida laskelmien tuloksia selkeästi sovellusohjelmia käyttäen.
Sisältö
- Prosentti-, korko- ja koronkorkolaskelmat
- Rahoitusvaihtoehtolaskemat
- Investointilaskelmat
- Excelin hyödyntäminen datan muokkaamisessa, analysoimisessa ja esittämisessä
Oppimateriaalit
Kolttola, Pösö & Saaranen, Liike-elämän matematiikka (Edita)
Eduhousen opetusvideot
muu Itsiin lisätty materiaali
opiskelijan omaan tiedonhakuun perustuva materiaali
Opetusmenetelmät
tehtäväperustaiset, hankitun tiedon ja taidon soveltamiseen perustuvat menetelmät
lähiopetus
itsenäinen opiskelu tarjottujen ja itse etsittyjen materiaalien avulla
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
learning by doing
flipped learning
Opintojaksolla opiskelija oppii työkaluja, joita hyödyntää kestävän kehityksen teemoissa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yhteensä n. 84 h opiskelijan omaa työtä.
Arvio työmäärän jakautumisesta:
- lähiopetus 9 h
- tehtävät 40 h
- itse-/vertaisarviointi 5 h
- opetusvideot 5 h
- muu itsenäinen työskentely 22 h
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi perustuu opintojakson aikana suoritettaviin, teemoittaisiin testeihin, sekä opintojakson päätteeksi suoritettavaan harjoitustyöhön.
Opintojakson kokonaisarvosana lasketaan seuraavin painotuksin:
- lähiopetuskerroilla tehtävät testit 40 %
- harjoitustyö 60 %
- aktiivinen osallistuminen opintojakson aikana saattaa vaikuttaa arviointiin positiivisesti
Hylätty (0)
Opiskelija ei suorita vaadittavia tehtäviä/suorittaa ne vajaasti, eikä hänen osaamistaan voida arvioida.
Opiskelija ei osoita hallitsevansa vähintään arvosanaan 1 vaadittavia tietoja ja taitoja.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosana 1:
Opiskelija osaa ratkaista perustason talousmatematiikan tehtäviä, esimerkiksi:
- hallitsee prosenttilaskut
- osaa luoda yksinkertaisia katetuottolaskelmia Exceliä hyödyntäen
Arvosana 2:
Arvosanan 1 kriteerit ylittyvät, mutta arvosanan 3 kriteerit eivät täyty kaikilta osin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosana 3:
Opiskelija osaa ratkaista perustason talousmatematiikan tehtäviä ja hyödyntää Exceliä raportoinnissaan, esimerkiksi:
- hallitsee prosenttilaskut
- osaa luoda yksinkertaisia katetuottolaskelmia Exceliä hyödyntäen
- tunnistaa koronkorkoilmiön ja osaa laskea yksinkertaisia koronkorkolaskuja
- osaa luoda laskelmistaan luettavia kaavioita Exceliä hyödyntäen
Arvosana 4:
Arvosanan 3 kriteerit ylittyvät, mutta arvosanan 5 kriteerit eivät täyty kaikilta osin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa ratkaista soveltavia talousmatematiikan tehtäviä ja hyödyntää Exceliä raportoinnissaan monipuolisesti, esimerkiksi:
- hallitsee prosenttilaskut
- osaa luoda yksinkertaisia katetuottolaskelmia Exceliä hyödyntäen
- tunnistaa koronkorkoilmiön ja osaa laskea yksinkertaisia koronkorkolaskuja
- osaa luoda laskelmistaan luettavia kaavioita Exceliä hyödyntäen
- osaa arvioida investointien kannattavuutta erilaisin menetelmin
- osaa sanallistaa matemaattista ajatteluaan ja perustella ratkaisujaan
- osaa hyödyntää Exceliä laskelmissaan siten, että ne ovat selkeitä ja helposti luettavia
Lisätiedot
Yhteydenpito opettajaan ensisijaisesti sähköpostitse (etunimi.sukunimi@turkuamk.fi).
Läsnäolo lähiopetustunneilla vaikuttaa opintojakson arviointiin, sillä lähiopetuskertojen aikana suoritetaan arvioitavia oppimistehtäviä. Opintojaksolle ilmoittautuneet opiskelijat saavat ohjeistuksen ennakkotehtävän suorittamiseen ennen ensimmäistä lähiopetuskertaa.
Opiskelijalla tulee olla käytössään kannettava tietokone, ja hänen tulee hallita sen käyttö, mm. ohjelmistojen asennus ja päivitys.
Toteutuksen alkaessa opiskelijalla tulee olla tietokoneelleen asennettuna Microsoft Office Excel. Ohjeet löytyvät Messistä ja Digistartista.
Poissaolon sattuessa opiskelija opiskelee käsitellyt aiheet itsenäisesti Itsin ja/tai opiskelijatoveriensa avulla.
Ennakkotietona ja -taitona opiskelijan tulee hallita Excelin perusteet.