Skip to main content

Applied Business Mathematics (3 cr)

Code: KH00CQ18-3003

General information


Enrollment
01.12.2024 - 17.02.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
17.02.2025 - 15.06.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Entrepreneurship and Sales
Teaching languages
Finnish
Seats
35 - 50
Degree programmes
Degree Programme in Business
Teachers
Pinja Palm
COS Opettaja
Course
KH00CQ18

Realization has 4 reservations. Total duration of reservations is 11 h 0 min.

Time Topic Location
Mon 03.03.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
Talousmatematiikkaa soveltaen KH00CQ18-3003
SAL_2139a_Afrodite Afrodite
Mon 03.03.2025 time 16:00 - 18:00
(2 h 0 min)
NÄYTTÖTENTTI Talousmatematiikkaa soveltaen KH00CQ18-3003
SAL_1170_Phi Phi
Mon 14.04.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
Talousmatematiikkaa soveltaen KH00CQ18-3003
SAL_1166 Debriefing
Tue 03.06.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
Talousmatematiikkaa soveltaen KH00CQ18-3003
SAL_2139a_Afrodite Afrodite
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

syyskuu - lokakuu: prosenttilaskut, katetuottolaskenta
lokakuu - marraskuu: katetuottolaskenta, koronkorkolaskenta, jaksolliset suoritukset
joulukuu: investointien kannattavuuden arviointi, harjoitustyö

Objective

The student is able to
- make calculations of a company's day-to-day operations using Excel
- estimate the true cost of different funding options
- present the results in a clear and proper way.

Content

- percentage, Simple and Compound Interest
- financing options
- investment calculations
- using Excel for editing, analyzing and presenting data

Materials

Kolttola, Pösö & Saaranen, Liike-elämän matematiikka (Edita)
Eduhousen opetusvideot
muu Itsiin lisätty materiaali
opiskelijan omaan tiedonhakuun perustuva materiaali

Teaching methods

tehtäväperustaiset, hankitun tiedon ja taidon soveltamiseen perustuvat menetelmät
lähiopetus
itsenäinen opiskelu tarjottujen ja itse etsittyjen materiaalien avulla

Pedagogic approaches and sustainable development

learning by doing
flipped learning

Opintojaksolla opiskelija oppii työkaluja, joita hyödyntää kestävän kehityksen teemoissa.

Student workload

Yhteensä n. 84 h opiskelijan omaa työtä.

Arvio työmäärän jakautumisesta:
- lähiopetus 9 h
- tehtävät 40 h
- itse-/vertaisarviointi 5 h
- opetusvideot 5 h
- muu itsenäinen työskentely 22 h

Evaluation methods and criteria

Opintojakson arviointi perustuu opintojakson aikana suoritettaviin, teemoittaisiin testeihin, sekä opintojakson päätteeksi suoritettavaan harjoitustyöhön.

Opintojakson kokonaisarvosana lasketaan seuraavin painotuksin:
- lähiopetuskerroilla tehtävät testit 40 %
- harjoitustyö 60 %
- aktiivinen osallistuminen opintojakson aikana saattaa vaikuttaa arviointiin positiivisesti

Failed (0)

Opiskelija ei suorita vaadittavia tehtäviä/suorittaa ne vajaasti, eikä hänen osaamistaan voida arvioida.
Opiskelija ei osoita hallitsevansa vähintään arvosanaan 1 vaadittavia tietoja ja taitoja.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Arvosana 1:
Opiskelija osaa ratkaista perustason talousmatematiikan tehtäviä, esimerkiksi:
- hallitsee prosenttilaskut
- osaa luoda yksinkertaisia katetuottolaskelmia Exceliä hyödyntäen

Arvosana 2:
Arvosanan 1 kriteerit ylittyvät, mutta arvosanan 3 kriteerit eivät täyty kaikilta osin.

Assessment criteria, good (3-4)

Arvosana 3:
Opiskelija osaa ratkaista perustason talousmatematiikan tehtäviä ja hyödyntää Exceliä raportoinnissaan, esimerkiksi:
- hallitsee prosenttilaskut
- osaa luoda yksinkertaisia katetuottolaskelmia Exceliä hyödyntäen
- tunnistaa koronkorkoilmiön ja osaa laskea yksinkertaisia koronkorkolaskuja
- osaa luoda laskelmistaan luettavia kaavioita Exceliä hyödyntäen

Arvosana 4:
Arvosanan 3 kriteerit ylittyvät, mutta arvosanan 5 kriteerit eivät täyty kaikilta osin.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa ratkaista soveltavia talousmatematiikan tehtäviä ja hyödyntää Exceliä raportoinnissaan monipuolisesti, esimerkiksi:
- hallitsee prosenttilaskut
- osaa luoda yksinkertaisia katetuottolaskelmia Exceliä hyödyntäen
- tunnistaa koronkorkoilmiön ja osaa laskea yksinkertaisia koronkorkolaskuja
- osaa luoda laskelmistaan luettavia kaavioita Exceliä hyödyntäen
- osaa arvioida investointien kannattavuutta erilaisin menetelmin
- osaa sanallistaa matemaattista ajatteluaan ja perustella ratkaisujaan
- osaa hyödyntää Exceliä laskelmissaan siten, että ne ovat selkeitä ja helposti luettavia

Further information

Yhteydenpito opettajaan ensisijaisesti sähköpostitse (etunimi.sukunimi@turkuamk.fi).

Läsnäolo lähiopetustunneilla vaikuttaa opintojakson arviointiin, sillä lähiopetuskertojen aikana suoritetaan arvioitavia oppimistehtäviä. Opintojaksolle ilmoittautuneet opiskelijat saavat ohjeistuksen ennakkotehtävän suorittamiseen ennen ensimmäistä lähiopetuskertaa.

Opiskelijalla tulee olla käytössään kannettava tietokone, ja hänen tulee hallita sen käyttö, mm. ohjelmistojen asennus ja päivitys.

Toteutuksen alkaessa opiskelijalla tulee olla tietokoneelleen asennettuna Microsoft Office Excel. Ohjeet löytyvät Messistä ja Digistartista.

Poissaolon sattuessa opiskelija opiskelee käsitellyt aiheet itsenäisesti Itsin ja/tai opiskelijatoveriensa avulla.

Ennakkotietona ja -taitona opiskelijan tulee hallita Excelin perusteet.

Go back to top of page