Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation (2 op)
Toteutuksen tunnus: 100116-3058
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 13.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 20.04.2025
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Turun ammattikorkeakoulu
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- roo.sv
- Suomi
Paikat
120 - 175
Koulutus
- Myyntityön koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- COS Opettaja
- Anniina Vainio
Ryhmät
-
LTOPS24FLTOPS24F
-
LTOPS24GLTOPS24G
-
LTOPS24CLTOPS24C
-
LTOPS24DLTOPS24D
-
LTOPS24ELTOPS24E
-
LTOPS24ALTOPS24A
-
LTOPS24KLTOPS24K
Tavoitteet
Opiskelija osaa kommunikoida suullisesti työelämän tavallisissa viestintätilanteissa.
Sisältö
Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa
Oppimateriaalit
Suulliset oppimistehtävät perustuvat oppikirjaan, yrittäjyysoppaaseen sekä opettajan omaan materiaaliin. Näiden lisäksi käytetään myös Itsin työtilassa olevaa materiaalia. Oppimateriaalina käytetään oppikirjaa "Gå med vinst! Affärssvenska för högskolor. Sari Hanska - Marit Keränen - Kirsi Lehtoviita - Mia Pirttilä. Edita 2022. Myös e-kirjana.
Starta eget - guide för blivande företagare: https://uusyrityskeskus.fi/wp-content/uploads/2023/02/Nyforetagscentrum_Starta_eget_Guide_for_blivande_foretagare_2023.pdf
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää suullisen kielitaidon harjoittelua yksilö-, pari- ja ryhmätehtävinä lähiopetuksessa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kerrotaan opintojaksolla.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lähiopetuksessa harjoitellaan työelämässä tarvittavia viestintätaitoja pari- ja ryhmätyönä, harjoituksissa opiskelija kohentaa sanaston ja rakenteiden hallintaa.
Opintojakso suoritetaan rinnakkain kirjallisen Svenska i arbetslivet -opintojakson kanssa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksoa ei voi suorittaa itsenäisesti ja arvosanan saaminen edellyttää aktiivista osallistumista oppitunneille sekä annettujen tehtävien tekemistä ajallaan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojaksolla pidetään suullinen esitys ryhmälle, tehdään työnhakuvideo, harjoitellaan työelämän suullisia tilanteita ja työnhakua ruotsiksi sekä osallistutaan työhaastatteluun.
Sisällön jaksotus
Opiskelija oppii kommunikoimaan suullisesti erilaisissa työelämän tilanteissa. Hän osaa kertoa itsestään, koulutuksestaan ja työkokemuksestaan, esitellä työympäristöään, viestiä asiakaslähtöisesti ja käyttää oman alansa terminologiaa.
Ajoitus keväällä 2025. Tarkemmat ajat lukujärjestyksessä/kerrotaan opintojaksolla.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opettajaan voi olla yhteydessä sähköpostitse anniina.vainio@turkuamk.fi.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvosana (1-5) muodostuu aktiivisesta osallistumisesta suulliseen harjoitteluun lähiopetuksessa (läsnäolo 75 %) sekä palautustehtävien hyväksyttyyn suorittamiseen sekä palauttamiseen määräaikaan mennessä. Tehtävien arviointi asteikolla 1-5 taitotasokuvausten mukaan (esitellään itslearningissä). Läsnäolovelvoite perustuu opiskeltavan oppiaineen luonteeseen. Kieltä ja viestintää opetellaan harjoittelemalla usein muiden ihmisten kanssa.
Poissaoloja ei voi korvata lisätehtävillä ja tehtävien määräaikoihin ei tehdä poikkeuksia, vaan niitä on noudatettava. Jos opiskelija saa opintojakson suoritettua, arvosanaa ei voi korottaa tekemällä joitakin tehtäviä uudelleen (tutkintosäännön mukaisesti).
Kielitaitotaso B1, ks. eurooppalainen viitekehys.
Opintojakson lopussa annetaan erillinen arvosana ruotsin kielen kirjallisesta ja suullisesta kielitaidosta asteikolla 0-5. Arvosana 1-3 vastaa tyydyttäviä taitoja, arvosana 4-5 vastaa hyviä taitoja ruotsin kielessä.
Hylätty (0)
Opiskelija ei suoriudu opintojaksolla vaadittavista oppimistehtävistä eikä selviydy viestinnän eri tilanteista. Tuotos on niukkaa sekä opiskelijalla on vaikeuksia ymmärtää suullista viestintää. Poissaoloja kertyy yli sallitun (väh. 75 % läsnäolo), opiskelija keskeyttää opintojakson.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija selviytyy tyydyttävästi opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy välittäämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa. Opiskelija osallistuu vuorovaikutukseen tutuissa tilanteissa ja on osin aloitteellinen. Sanavaraston niukkuus ja virheellisyys rajoittavat viesintää. Ääntämisessä voi olla epätarkkuutta ja lauserytmi voi olla katkonainen ja hidas. Muiden kielten vaikutus selvästi havaittavissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa opintojakson viestinnällisisä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään sopivalla tavalla ja ottamalla muut huomioon. Puhe on melko sujuvaa. Opiskelija hallitsee laajahkon sanaston sekä käyttää sitä monipuolisesti. Sanavalinnoissa ja ääntämisessä voi esiintyä satunnaista epätarkkuutta. Opiskelija ääntää selkeästi ja luontevasti. Opiskelija käyttää rakenteita melko monipuolisesti; satunnaisia virheitä esiintyy vaativissa rakenteissa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti opintojaksoon.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja huomioi keskustelukumppaninsa kohteliaasti. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta. Opiskelija hallitsee laajan oman alan ja yleiskielen sanaston. Opiskelija käyttää rakenteita monipuolisesti ja hallitsee ne lähes virheettömästi. Opiskelija ääntää erittäin selkeästi ja luontevasti. Opiskelija osaa tarvittaessa käyttää kiertoilmaisuja. Opiskelija osallistuu hyvin aktiivisesti opintojaksoon.