Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation (2 op)
Toteutuksen tunnus: 100115-3358
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 12.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 30.04.2025
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Turun ammattikorkeakoulu
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
- roo.sv
Paikat
55 - 80
Koulutus
- Konetekniikan koulutus
Opettaja
- COS Opettaja
- Jaana Kaartovuori
Ryhmät
-
PKONTK23BPKONTK23B
-
PKONTK23Konetekniikan koulutus
-
PKONTK23APKONTK23A
Tavoitteet
Opiskelija osaa kommunikoida kirjallisesti tavallisissa työelämän viestintätilanteissa.
Sisältö
Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa
Oppimateriaalit
Opettajan kokoama materiaali, julkaistaan Itslearningissä
Lisänä oppikirja: Edita: Kontakt - Svenska inom teknik (myös digikirjana Finnassa: turkuamk.finna.fi)
Opetusmenetelmät
Ohjattua ja itsenäistä opiskelua, pari- ja ryhmäkeskustelua, itsenäisiä kirjallisia ja suullisia tehtäviä. Kotitehtäviä tulee joka kerta.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallinen tentti ja suulliset keskustelut ruotsiksi pienryhmissä kurssin lopussa.
.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Ryhmäohjaus, itsenäisten näyttöjen arviointi, jatkuva näyttö
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ohjattuja tapaamisia n. 24 h, itsenäinen työskentely n. 57 h.
1 op = 27 h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutetaan suunnitelman mukaan pääasiassa lähitunteina.
Ryhmiä tulee 2 (A ja B) ja kummallakin on 2h/vko lukujärjestyksen mukaan.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojaksot Skriftlig kommunikation (2 op) ja Muntlig kommunikation (1 op) toteutetaan samanaikaisesti. Opintojaksolla edellytetään ruotsin perusteiden hallintaa vähintään tyydyttävästi.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
ARVIOINTI
Jokaisella lähitunnilla harjaannutetaan sekä suullista että muuta kielitaitoa. Suullinen ja kirjallinen kielitaito arvioidaan erikseen. Opintojakson arviointi tehdään asteikolla 1-5 valtakunnallisten taitotasokuvausten mukaan. Taitotasot esitellään ensimmäisellä lähitunnilla ja ovat nähtävissä Itsissä.
Suoritusvaatimukset ja arviointi
Opintojakso edellyttää aktiivista osallistumista opetukseen ja läsnäoloa (vähintään 75 % lähitunneista), koska tunneilla harjoitellaaan suullista kielitaitoa ja vuorovaikutustaitoja parityöskentelynä ja pienryhmissä.
Mikäli poissaolotuntien määrä on yli 25 %, arvosana alenee. Tunneille tulee osallistua kuitenkin vähintään 50%, sillä myös tuntinäyttöä arvioidaan. Opintojaksoa ei voi suorittaa pelkästään kirjallisella kokeella.
Kirjallisen osan arvosana koostuu aktiivisuudesta lähitunneilla (75%), hyväksytysti tehdyistä koti- ja etätehtävistä ja kirjallisesta kokeesta.
Suullinen kielitaito, Muntlig kommunikation (1 op), arvioidaan erikseen. Arviointi tehdään lähituntien suullisten harjoitusten ja opintojakson lopussa tehtävän video-CV:n tai suullisen esittelyn perusteella. Suullisen kielitaidon arvioinnissa käytetään valtakunnallisia taitotasokuvauksia. Kuvaukset ovat nähtävillä Itsissä.
Tekemällä ohjeiden mukaisesti vain video-CV:n ja osallistumalla tunneille, voi suullisesta osasta saada max. arvosanan 1.
Tutkintotodistuksessa arvosanat 1-3 = Tyydyttävä taito ja arvosanat 4-5 = Hyvä
Hylätty (0)
0)
Osallistuminen opetukseen alle 50% eli ei ole riittävää näyttöä arviointiin tai tehtäviä palauttamatta tai kirjallinen tentti hylätty tai tentti 1, mutta poissaoloa yli 25%.
Suullinen hylätty, jos video-CV tai suullinen esitys tekemättä hyväksytysti.
Ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista kirjallisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla. Tekstissä toistuvasti ymmärtämistä haittaavia piirteitä.
Ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista suullisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla. Tuotos liian niukkaa ja/tai puheen pääsisällön ymmärtäminen on muille osapuolille vaikeaa tai lähes mahdotonta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1)
Selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa yksinkertaista osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa.
Selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi, vaikka viestintä vaatii ponnisteluja kummaltakin osapuolelta.
(2)
Selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa yksinkertaista pääosin yhtenäistä tekstiä. Viesti välittyy, vaikka teksti sisältää virheitä ja sen ymmärtäminen voi olla osin hankalaa.
Selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3)
Selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä ja ennakoimattomissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa johdonmukaista tekstiä, jossa viesti välittyy. Virheet eivät johda väärinkäsityksiin vaikka ne voivat häiritä lukurytmiä.
Selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä ja ennakoimattomissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään haluamansa viestin, vaikka epäröinti hidastaa puhetta ja epätarkkuudet saattavat häiritä viestintää.
(4)
Selviytyy hyvin monipuolisissa yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa useimmiten kirjoittaa tilanteeseen sopivalla tavalla.
Selviytyy hyvin monipuolisissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy pääosin viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on melko sujuvaa eikä viestintä vaadi ponnisteluja kummaltakaan osapuolelta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
(5)
Selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa sujuvasti ja tilanteeseen sopivalla tavalla.
Selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan luontevasti huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta.