Siirry suoraan sisältöön

Perhe-, verkosto- ja yhteisökeskeiset lähestymistavat (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CO88-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 31.05.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 70

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija, mielenterveys ja päihdetyö

Opettaja

  • Johanna Berg

Ryhmät

  • YKLAMS24
    Kliininen asiantuntijuus (ylempi AMK), mielenterveys ja päihdetyö, S24

Tavoitteet

Opiskelija
• hallitsee perheiden, verkostojen ja yhteisöjen kanssa tehtävän mielenterveys- ja päihdetyön teoreettiset lähtökohdat ja osaa kriittisesti arvioida ja kehittää omaa sekä työyhteisön toimintaa näiden mukaisesti
• osaa kriittisesti arvioida ja kehittää läheisten tuen tarpeisiin vastaavia sekä perheiden ja vanhemmuuden tukemisen käytäntöjä
• osaa johtaa yhdessä asiakkaiden kanssa tehtäviä yhteiskehittämisen prosesseja monialaisessa ja moniammatillisessa yhteistyössä
• osaa kriittisesti arvioida mielenterveys- ja päihdetyön eri preventiotasoja ja kehittää niiden mukaista toimintaa

Sisältö

• Eri-ikäisten perheiden ja verkostojen kanssa tehtävä dialoginen yhteistyö
• Läheisten tuen tarpeeseen vastaaminen
• Perheiden ja vanhemmuuden tukeminen, kun vanhemmalla on mielenterveys- ja/tai päihdeongelmia
• Yhteiskehittäminen ja vertaistuki
• Monialainen ja -ammatillinen yhteistyö
• Preventiotasot, toiminnat ja toimintaympäristöt

Oppimateriaalit

Sveinbjarnardóttir, E. K. & Kilkku, N. (2022) Collaboration with Families, Networks and Communities. In Higgins, A., Kilkku, N. & Kristofersson, G.K (Eds.) Advanced Practice in Mental Health Nursing: A European Perspective. Springer publications, pp. 149-172.

Lisäksi ajankohtaiset artikkelit ja muu materiaali.

Opetusmenetelmät

Itsenäinen työskentely
Lähiopetus
Pienryhmätyöskentely

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opettajan määrittämän 1. palautuspäivän jälkeen on mahdollista palauttaa oppimistehtävä 2 viikkoa 1. palautuspäivän jälkeen. 3. palautuspäivä on 2 viikkoa toisesta palautuspäivästä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Itsenäisessä opiskelussa ja yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa.

Opetuspäivien alustusten aikana perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan omia kokemuksia käsiteltävistä aiheista.

Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen sekä dialoginen vuorovaikutus eli konstruktivistinen omien kokemuksien jakaminen ryhmän jäsenten kanssa, ja laajemman tehtäväkokonaisuuden yhdessä suorittaminen eli projektimainen työskentely.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Lähipäiviin osallistuminen vahvasti suositeltavaa. Mikäli opiskelija ei pääse lähipäiviin, ks Digicampus korvaava tehtävä. Ennakkotehtävä ja varsinainen opintojakson tehtävä tulee tehdä, näille ei vaihtoista suoritusta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ennakkotehtävä

Varsinainen opintojakson tehtävä, tehdään pienryhmissä

Opiskelijan työn mitoitus 5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Sisältö:
- Eri-ikäisten perheiden ja verkostojen kanssa tehtävä dialoginen yhteistyö
- Läheisten tuen tarpeeseen vastaaminen
- Perheiden ja vanhemmuuden tukeminen, kun vanhemmalla on mielenterveys- ja/tai päihdeongelmia
-Yhteiskehittäminen ja vertaistuki
-Monialainen ja -ammatillinen yhteistyö
-Preventiotasot, toiminnat ja toimintaympäristöt

Ajoitus:
-Lähipäivät 7.-8.4.2025 Tampereen ammattikorkeakoulun tiloissa. Lisäksi ennakkotehtävä n kuukautta ennen jakson aloitusta. Ks tarkemmin Digicampus.

Arviointiasteikko

H-5