Perhe-, verkosto- ja yhteisökeskeiset lähestymistavat (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CO88-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.05.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 70
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija, mielenterveys ja päihdetyö
Opettaja
- Johanna Berg
Ryhmät
-
YKLAMS24Kliininen asiantuntijuus (ylempi AMK), mielenterveys ja päihdetyö, S24
Tavoitteet
Opiskelija
• hallitsee perheiden, verkostojen ja yhteisöjen kanssa tehtävän mielenterveys- ja päihdetyön teoreettiset lähtökohdat ja osaa kriittisesti arvioida ja kehittää omaa sekä työyhteisön toimintaa näiden mukaisesti
• osaa kriittisesti arvioida ja kehittää läheisten tuen tarpeisiin vastaavia sekä perheiden ja vanhemmuuden tukemisen käytäntöjä
• osaa johtaa yhdessä asiakkaiden kanssa tehtäviä yhteiskehittämisen prosesseja monialaisessa ja moniammatillisessa yhteistyössä
• osaa kriittisesti arvioida mielenterveys- ja päihdetyön eri preventiotasoja ja kehittää niiden mukaista toimintaa
Sisältö
• Eri-ikäisten perheiden ja verkostojen kanssa tehtävä dialoginen yhteistyö
• Läheisten tuen tarpeeseen vastaaminen
• Perheiden ja vanhemmuuden tukeminen, kun vanhemmalla on mielenterveys- ja/tai päihdeongelmia
• Yhteiskehittäminen ja vertaistuki
• Monialainen ja -ammatillinen yhteistyö
• Preventiotasot, toiminnat ja toimintaympäristöt
Oppimateriaalit
Sveinbjarnardóttir, E. K. & Kilkku, N. (2022) Collaboration with Families, Networks and Communities. In Higgins, A., Kilkku, N. & Kristofersson, G.K (Eds.) Advanced Practice in Mental Health Nursing: A European Perspective. Springer publications, pp. 149-172.
Lisäksi ajankohtaiset artikkelit ja muu materiaali.
Opetusmenetelmät
Itsenäinen työskentely
Lähiopetus
Pienryhmätyöskentely
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opettajan määrittämän 1. palautuspäivän jälkeen on mahdollista palauttaa oppimistehtävä 2 viikkoa 1. palautuspäivän jälkeen. 3. palautuspäivä on 2 viikkoa toisesta palautuspäivästä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Itsenäisessä opiskelussa ja yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa.
Opetuspäivien alustusten aikana perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan omia kokemuksia käsiteltävistä aiheista.
Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen sekä dialoginen vuorovaikutus eli konstruktivistinen omien kokemuksien jakaminen ryhmän jäsenten kanssa, ja laajemman tehtäväkokonaisuuden yhdessä suorittaminen eli projektimainen työskentely.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Lähipäiviin osallistuminen vahvasti suositeltavaa. Mikäli opiskelija ei pääse lähipäiviin, ks Digicampus korvaava tehtävä. Ennakkotehtävä ja varsinainen opintojakson tehtävä tulee tehdä, näille ei vaihtoista suoritusta
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ennakkotehtävä
Varsinainen opintojakson tehtävä, tehdään pienryhmissä
Opiskelijan työn mitoitus 5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Sisältö:
- Eri-ikäisten perheiden ja verkostojen kanssa tehtävä dialoginen yhteistyö
- Läheisten tuen tarpeeseen vastaaminen
- Perheiden ja vanhemmuuden tukeminen, kun vanhemmalla on mielenterveys- ja/tai päihdeongelmia
-Yhteiskehittäminen ja vertaistuki
-Monialainen ja -ammatillinen yhteistyö
-Preventiotasot, toiminnat ja toimintaympäristöt
Ajoitus:
-Lähipäivät 7.-8.4.2025 Tampereen ammattikorkeakoulun tiloissa. Lisäksi ennakkotehtävä n kuukautta ennen jakson aloitusta. Ks tarkemmin Digicampus.
Arviointiasteikko
H-5