Siirry suoraan sisältöön

Terveysteknologia terveyden edistämisessä (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BP96-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.12.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 12.03.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Toimipiste

Paikasta riippumaton

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 30

Koulutus

  • Terveysteknologia sosiaali- ja terveysalalla -osaajakoulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen

Opettaja

  • Anu Vaihekoski
  • Minna Salakari

Ajoitusryhmät

  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)

Ryhmät

  • YTEDS24V
    Terveyden edistäminen (ylempi AMK), verkko, S24
  • OSTESOS24
    Terveysteknologia sosiaali- ja terveysalalla -osaajakoulutus

Pienryhmät

  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
  • 15.01.2025 08:30 - 11:30, Terveysteknologia terveyden edistämisessä TH00BP96-3009
  • 12.02.2025 08:30 - 14:00, Terveysteknologia terveyden edistämisessä TH00BP96-3009
  • 12.03.2025 08:30 - 11:30, Terveysteknologia terveyden edistämisessä TH00BP96-3009

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· käyttää hyvinvointiteknologian tarjoamia mahdollisuuksia terveyden edistämisessä
· kehittää innovatiivisia ongelmanratkaisuja terveyden edistämiseen alueellisessa, kansallisessa ja kansainvälisessä tutkimus- ja kehittämistoiminnassa
· hahmottaa digitalisaation ja sähköiset sekä liikkuvat palvelut osana sosiaali- ja terveyspalveluita ja terveyden edistämistä
· analysoi viestinnän ja median ajankohtaisia ilmiöitä terveyden edistämisen näkökulmasta

Sisältö

· terveysmedia ja terveyden lukutaito
· sosiaalinen media terveyden edistämisessä
· kulttuurihyvinvointi osana terveyden edistämistä
· digitalisaatio, sähköiset ja liikkuvat palvelut
· innovaatiopedagogiikka terveyden edistämisessä

Oppimateriaalit

Lähiopetuksessa käytetty oppimateriaali lisätään opetuskerran jälkeen Itslearningiin. Sinne lisästään myös muu käytössä oleva materiaali.

Tenttimateriaali:
Kaija Suonsivu 2021: Kansalaisen hyvinvointi, terveys, sairaudet ja mediaviestintä. Books on Demand.

Matikainen ja Huovila, 2017: Sosiaalinen media terveyden edistämisessä https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/297786/duo13732.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

Paakkari, L., Torppa, M., Paakkari, O., Välimaa, R., Villberg, J., Ojala, K., & Tynjälä, J. 2019. Does health literacy explain the link between structural stratifiers and adolescent health? European Journal of Public Health. https://academic.oup.com/eurpub/article-abstract/29/5/919/5308386?redirectedFrom=fulltext.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu monimuotoisesti verkko-opetuksen menetelmin.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Verkkotentin ajankohta ilmoitetaan Itslearning-oppimisympäristössä.
Uusinta sovitaan vastuuopettajan kanssa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso toteutuu verkko-opetuksen menetelmin. Opiskelijoilta edellytetään osallistumista kaikille etäopetustunneille. Niiltä poissaolot korvataan korvaavalla tehtävällä, jotka annetaan kunkin opetustunnin jälkeen. Opintojaksoa ei voi suorittaa pelkästään korvaavilla tehtävillä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso toteutuu verkko-opetuksen menetelmin. Sen suorittamiseksi opiskelijan tulee tehdä yksi parityö ja tentti sekä osallistua kaikille etäopetustunneille. Opintojakso arvioidaan asteikolla hyl./T1-K5. Arviointi koostuu tehtävä- ja tenttiarvioista.

Lähiopetus: 14h
Parityö: 61h
Tentti: 60h
Yhteensä: 135h

Sisällön jaksotus

Opintojakson (5op) tavoitteena on, että opiskelija osaa käyttää hyvinvointiteknologian tarjoamia mahdollisuuksia terveyden edistämisessä, kehittää innovatiivisia ongelmanratkaisuja terveyden edistämiseen alueellisessa, kansallisessa ja kansainvälisessä tutkimus- ja kehittämistoiminnassa, hahmottaa digitalisaation ja sähköiset sekä liikkuvat palvelut osana sosiaali- ja terveyspalveluita ja terveyden edistämistä, analysoi viestinnän ja median ajankohtaisia ilmiöitä terveyden edistämisen näkökulmasta.

Sisällöstä:
· terveysmedia ja terveyden lukutaito
· sosiaalinen media terveyden edistämisessä
· terveydenhuollon digitalisaatio, sähköiset ja liikkuvat palvelut

Etäopetuskerrat:

15.1.2025 klo 8.30-11.30
12.2.2025 klo 8.30-14.00
12.3.2025 klo 8.30-11.30

Viestintäkanava ja lisätietoja

YAMK-opintoja, ei sovellu AMK-opintoihin. Avoin AMK maksimi: 5 opiskelijaa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla hyl./T1-K5. Arviointi koostuu parityön ja tentin arvioinneista. Tarkemmat arviointikriteerit löytyvät Itslearningista.

Hylätty (0)

Hylätty: Ei ole suorittanut paritehtävää ja tenttiä hyväksytysti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä: Osoittaa paritehtävässä ja tentissä hallitsevansa opintojakson sisällöt heikosti tai vain pääpiirteittäin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä: Osoittaa paritehtävässä ja tentissä hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin ja lähdeperustaisesti sekä osaa soveltaa oppimaansa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä: Osoittaa paritehtävässä ja tentissä opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa lähdeperustaisesti sekä osaa soveltaa oppimaansa erinomaisesti.