Siirry suoraan sisältöön

Asiakaslähtöisten palveluiden kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CY66-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 27.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
20.01.2025 - 11.05.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi / Master School
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 35
Koulutus
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, gerontologinen asiantuntijuus
Opettajat
Anu Vaihekoski
Mervi Vuolas
Ajoitusryhmät
Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5 . Avoin AMK : 5.)
Ryhmät
YGEROK25V
Gerontologinen asiantuntijuus, K25 (verkko)
YTEKEK25V
Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, K25 (verkko)
OSJOKEK25
Johtaminen ja kehittäminen gerontologian alalla osaajakoulutus
Pienryhmät
Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
Opintojakso
TH00CY66

Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 25 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ti 28.01.2025 klo 11:00 - 15:00
(4 t 0 min)
Asiakaslähtöisten palveluiden kehittäminen TH00CY66-3001
https://turkuamk.zoom.us/my/mervi
Ti 11.02.2025 klo 09:00 - 15:00
(6 t 0 min)
Asiakaslähtöisten palveluiden kehittäminen TH00CY66-3001
https://turkuamk.zoom.us/my/mervi
Ti 04.03.2025 klo 09:00 - 15:00
(6 t 0 min)
Asiakaslähtöisten palveluiden kehittäminen TH00CY66-3001
https://turkuamk.zoom.us/my/mervi
Ti 01.04.2025 klo 09:00 - 15:00
(6 t 0 min)
Asiakaslähtöisten palveluiden kehittäminen TH00CY66-3001
https://turkuamk.zoom.us/my/mervi
Ti 15.04.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Asiakaslähtöisten palveluiden kehittäminen TH00CY66-3001
https://turkuamk.zoom.us/my/mervi
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Opintojakson suoritettaan opiskelija:
· osaa kriittisesti ja näyttöön perustuen ratkaista ja kehittää vanhuspalveluiden haasteita asiakaslähtöisesti
· hallitsee asiakaslähtöisen palveluohjauksen
· parantaa vanhusasiakkaiden ja heidän läheistensä palvelukokemusta
· soveltaa ja arvioida palvelumuotoilua vanhuspalveluiden kehittämisessä

Opintojakson sisältö
· asiakaslähtöinen palveluiden kehittäminen
· palvelumuotoilu kehittämismenetelmänä - Jakson painotus palvelumuotoilussa

Aikataulu:
Ennakkotehtävä (Itsissä ohjeistus). (Tarkentuu jouluussa)
28.1. 11-15 verkko-opetus
11.2. 9-13 verkko-opetus ja 13-15 itsenäinen työskentely
4.3. 9-13 verkko-opetus ja 13-15 itsenäinen työskentely
1.4. 9-13 verkko-opetus ja 13-15 itsenäinen työskentely
15.4. 9-12 opiskelijaryhmien esitykset

Linkki verkko-opetukseen löytyy Peppi-lukujärjestyksestä

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:

· osaa kriittisesti ja näyttöön perustuen ratkaista ja kehittää sosiaali- ja terveyspalveluiden haasteita asiakaslähtöisesti
· parantaa asiakkaiden ja heidän läheistensä palvelukokemusta
· soveltaa ja arvioida palvelumuotoilua sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämisessä

Sisältö

· asiakaslähtöinen palveluiden kehittäminen
· palvelumuotoilu kehittämismenetelmänä

Oppimateriaalit

Clark. T., Pigneur, Y.& Osterwalder, A. 2010. Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley & Sons.

Clark, T., Pigneur, Y. & Osterwalder, A. 2012. Business model you: a one-page method for reinventing your career. John Wiley & Sons.

Curedale, R. 2013. Service Design. 250 essential methods. Design Community College.

Curedale, R. 2016. Experience Maps. Comprehensive step-by-step guide. Design Community College Inc.

Holmlid, S., Mattelmäki, T., Visser, F.S & Vaajakallio, K. 2015. Co-creative Practises in Service Innovation. In The Handbook of Service Innovation. (Eds. Agarwal, R., Selen, W., Roos, G. & Green, R). Springer. 545-574.

Kantojärvi, P. 2012, Fasilitointi luo uutta. Menesty ryhmän vetäjänä. Talentum.

Kimbell, L. 2014. The Service Innovation Handbook. Action-oriented creative thinking toolkit for service organizations. Templates – cases – capabilities. BIS Publishers.

Martin, B. & Hanington, B. 2012. Universal Methods of Design. Rockport Publishers. Osa kirjasta tarkasteltavana: https://books.google.fi/books?id=pCVATIpzYfUC&pg=PA44&hl=fi&source=gbs_toc_r&cad=3#v=onepage&q&f=false

Miettinen, S. 2014. Muotoiluajattelu. Teknova.

Osterwalder, A. 2014. Value proposition design: how to create products and services customers want. John Wiley & Sons.

Polaine, A., Løvlie, L. & Reason, B. 2013. Service design: from insight to implementation. Brooklyn, NY: Rosenfeld Media.

Stickdorn, M., Schneider, J. 2011. This is Service Design Thinking. John Wiley & Sons.

Stickdorn, M., Hormess, M., Lawrence, A. & Schneider, J. 2018. This is Service Design Doing. O'Reilly.

Tuulaniemi, J. 2013. Palvelumuotoilu. Talentum.

Van Patter, G.K., Pastor, E. & Jones, P. 2020 Rethinking Design Thinking: Making Sense of the Future That Has Already Arrived. Humantific & NextDesign Leadership Network.

Opinnäytetöitä:

Aromaa, S. 2018. Group Workshops as a Tool in Development of a New, Digital Service – Case Neighbour Food.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/151516/Aromaa_Sanni.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Lähteenmäki, S. 2019. Designing a New Generation Online Community for Telia Finland.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/172443/Susanna-Lahteenmaki-Service-Design-Online-Community-Telia-2019.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Rainio, I. 2014. Co-created Corporate Story - Creating a Concept for Engaging Staff into Change Implementation. Laurea UAS.
https://www.theseus.fi/handle/10024/82186

Raitanen, N. 2020. Service Designing Co-working Possibilities. Internal Communication in Virtual Expert Teams. Novia UAS.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/339791/Raitanen_Noora.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Salmelin, A. 2014. Successful Service Development in the Public Sector: a Case study of a Service Design Project Carried out in Short-Term Care Services in the Town of Turku. Laurea UAS.
https://www.theseus.fi/handle/10024/78590

Artikkeleita

Ambrosio, M. & Vezzoli, C. (eds.) Designing Sustainability for All. 3rd LeNS world distributed conference VOL. 1.
https://www.researchgate.net/publication/339745792_EDIZIONI_POLIDESIGN_DESIGNING_SUSTAINABILITY_FOR_ALL_3_rd_LeNS_world_distributed_conference_VOL_1_Edited_by_Marcelo_Ambrosio_and_Carlo_Vezzoli_MILANO_MEXICO_CITY_CURITIBA_CAPE_TOWN_BANGALORE_BEIJING_P

Buehring, J. & Bishop, P.C. 2020. Foresight and Design: New Support for Strategic Decision Making. She Ji: The Journal of Design, Economics and Innovation. Volume 6, Issue 3, Autumn 2020, pp 408 – 432. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2405872620300423

Lucidchart. 2021. Top Frameworks for Strategic Planning. https://www.lucidchart.com/blog/strategic-planning-frameworks

Mager, B. 2020. The Future of Service Design. https://www.academia.edu/44459133/The_Future_of_Service_Design

Naranjo-Bock, C. 2012. Creativity-based Research: The Process of Co-Designing with Users.
https://uxmag.com/articles/creativity-based-research-the-process-of-co-designing-with-users

Sanders, E. & Stappers, P.J. 2008. Co-creation and the New Landscapes of Design.
http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/15710880701875068

Wright, N. 2020. Principles for Designing Sustainable Services. https://medium.com/wearesnook/principles-for-designing-sustainable-services-bbf3f3948ac2

www.innovationtool.fi

Muita linkkejä menetelmiin ja työkaluihin julkaistaan Itslearning-alustalla.

Opetusmenetelmät

Verkko-opetus, itsenäinen opiskelu, tiimityöskentely, oppimistehtävät ja projektityö.
itsLearning toimii oppimisalustana.
Tarkemmat ohjeet ilmoitetaan opiskelijalle jakson ensimmäisellä kerralla.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttejä. Harjoitustehtäviä voi korjata saadun palautteen perusteella.

Kansainvälisyys

Innovaatiopedagogiikka, jossa tekemällä oppiminen ja vertaisoppiminen ovat keskeisessä roolissa.
Työelämälähtöinen projektityö
Muut oppimista aktivoivat menetelmät
Kestävä kehitys ilmenee mm. etäopiskelumahdollisuutena, jolloin päästöjä matkustamisesta ei synny.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät ilmoitetaan jakson ensimmäisellä kerralla.
5 op = 135 h on opiskelijan työtä ml. lähiopetus, tiimityö ja itsenäinen opiskelu.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Projekti- ja yksilötöiden tekeminen hyväksytysti, aktiivinen osallistuminen opetukseen, vastuunotto projektista ja aikataulussa pysyminen.

Lisätiedot

YAMK-opintoja, Avoin AMK: max 5 opiskelijaa.
Pääasiallisesti itsLearningin kautta, mutta myös sähköposti (Turun AMK:n sposti) ja puhelin ovat mahdollisia.

Siirry alkuun