Siirry suoraan sisältöön

Kliinisenä asiantuntijana kehittyminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BR23-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2025 - 25.05.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija, syöpää sairastavan hoito
Opettajat
Salla Grommi
Teija Franck
Ryhmät
YKLASK25
Kliininen asiantuntijuus (ylempi AMK), syöpää sairastavan hoito, K25
Opintojakso
TH00BR23

Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 14 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ke 08.01.2025 klo 09:00 - 13:45
(4 t 45 min)
Opintojen aloitus ja tuutorointi, Kliinisenä asiantuntijana kehittyminen TH00BR23-3005
ICT_C3044 Teoriatila muunto
Pe 24.01.2025 klo 09:00 - 11:45
(2 t 45 min)
Tuutorointia, Kliinisenä asiantuntijana kehittyminen TH00BR23-3005
etänä
Ti 04.02.2025 klo 12:30 - 16:00
(3 t 30 min)
Webinaari, Kliinisenä asiantuntijana kehittyminen TH00BR23-3005
etänä
Pe 16.05.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Webinaari, Kliinisenä asiantuntijana kehittyminen TH00BR23-3005
etänä
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa
· toimia laajavastuisena asiantuntijana roolissa moniammatillisessa tiimissä, joka vastaa syöpää sairastavan hoito- ja kuntoutusprosessista lainsäädännön ja tehtävänkuvaa koskevan ohjeistuksen mukaisesti osoittaen vastuullisuutta, ammatillisuutta ja eettisyyttä
· ohjata omaa oppimistaan ja kehittymistä
· omaksuu analyyttisen ja reflektiivisen työ- ja opiskeluotteen
· hyödyntää monipuolisesti informaatioteknisiä työvälineitä
· soveltaa osallistuvaa, näyttöön perustuvaa, potilaslähtöistä prosessia kliinisen asiantuntijan roolin ja hoidon kehittämisessä
· osoittaa sitoutumista jatkuvaan oman kliinisen osaamisen syventämiseen ja kehittämiseen

Opintojakson sisältö
· Asiantuntijana kehittyminen
· Kliinisen asiantuntijan rooli ja sen kehittäminen: kansallinen ja kansainvälinen näkökulma
· Osaaminen kliinisessä toimintaympäristössä: hoitoprosessin ja Peppa-prosessin soveltaminen kliinisessä työssä osana kliinisen asiantuntijan itsenäistä työtä
· Oman oppimisen ja ymmärtämisen ohjaus, suunnittelu- ja arviointitaitojen kehittäminen
· Oman ajattelun ja päätöksentekotaitojen kehittäminen terveysalalla
· Elinikäiseen oppimiseen, ammatilliseen kehittymiseen ja itsensä johtamiseen motivointi
· Informaatioteknisten työvälineiden käyttö ja verkko-opiskelutaidot
· Näyttöön perustuva, eettinen ja kulttuurisensitiivinen päätöksenteko

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa

· toimia laajavastuisena asiantuntijana roolissa moniammatillisessa tiimissä, joka vastaa syöpää sairastavan hoito- ja kuntoutusprosessista lainsäädännön ja tehtävänkuvaa koskevan ohjeistuksen mukaisesti osoittaen vastuullisuutta, ammatillisuutta ja eettisyyttä
· ohjata omaa oppimistaan ja kehittymistä
· omaksuu analyyttisen ja reflektiivisen työ- ja opiskeluotteen
· hyödyntää monipuolisesti informaatioteknisiä työvälineitä
· soveltaa osallistuvaa, näyttöön perustuvaa, potilaslähtöistä prosessia kliinisen asiantuntijan roolin ja hoidon kehittämisessä
· osoittaa sitoutumista jatkuvaan oman kliinisen osaamisen syventämiseen ja kehittämiseen

Sisältö

· Asiantuntijana kehittyminen
· Kliinisen asiantuntijan rooli ja sen kehittäminen: kansallinen ja kansainvälinen näkökulma
· Osaaminen kliinisessä toimintaympäristössä: hoitoprosessin ja Peppa-prosessin soveltaminen kliinisessä työssä osana kliinisen asiantuntijan itsenäistä työtä
· Oman oppimisen ja ymmärtämisen ohjaus, suunnittelu- ja arviointitaitojen kehittäminen
· Oman ajattelun ja päätöksentekotaitojen kehittäminen terveysalalla
· Elinikäiseen oppimiseen, ammatilliseen kehittymiseen ja itsensä johtamiseen motivointi
· Informaatioteknisten työvälineiden käyttö ja verkko-opiskelutaidot
· Näyttöön perustuva, eettinen ja kulttuurisensitiivinen päätöksenteko

Oppimateriaalit

It's Learning -oppimisalustalla

Opetusmenetelmät

Lähi- ja etäoppiminen

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Luennot ja muu opetus (lähi- ja etä), pienryhmätyöskentely
Itsenäinen työskentely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kliinisen asiantuntijuuden analyysitehtävä ja
Kliinisen asiantuntijuuden kehittämissuunnitelma yhteensä 80 t

HOPS-työskentely, tuutorointi 20 t

Lähiopetus: Master Schoolin yhteiset aloituspäivät (2 pv) 7.1 ja 8.1. 2025 16t,
4.3.2025 8h, 21.5.2025 8h

Etäopetusta 24.1.2025 4h, 4.2.2025 4h , 9.5.2025 8h, 16.5.2025 4h,

Itsenäinen opiskelu 25 t

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kliinisen asiantuntijuuden analyysitehtävä HYV - HYL
Kliinisen asiantuntijuuden kehittämissuunnitelma T1 - K5

Hylätty (0)

Työ ei vastaa tehtäväksiantoa. Työssä ei käytetä taustakirjallisuutta. Kehittymissuunnitelma puuttuu. Poissaolot opetuksesta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Työssä on käsitelty kaikki tehtäväksi antoon liittyvät kysymykset ja käsitteitä käytetään oikein. Käsittely on kuitenkin niukkaa/pinnallista ja enimmäkseen vain toteavaa (ei-analyyttistä). Annettua kirjallisuutta käytetään, mutta teoreettinen tieto jää melko irralleen soveltamisesta. Työ muodostaa ymmärrettävän kokonaisuuden, mutta sen loogisuudessa / selkeydessä on puutteita. Työssä pystytään välittämään työn keskeinen sisältö. Kielellisessä ilmaisussa on epätarkkuutta ja ulkoasussa viimeistelemättömyyttä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Työssä on käsitelty kaikki tehtäväksi antoon liittyvät kysymykset ja käsitteitä käytetään oikein. Työssä pyritään analysoivaan tarkasteluun sekä tutkivaan ja pohtivaan otteeseen suhteessa omaan ajatteluun, toimintaan ja osaamistavoitteisiin. Teoriatietoa pyritään soveltamaan tehtäväksi antoon liittyvien kysymysten tarkasteluun ja valittuja ratkaisuja kyetään perustelemaan teoreettisella tiedolla. Tarkastelu voisi olla syvällisempää/monipuolisempaa. Asia/prosessi esitetään kohtuullisen selkeästi ja loogisesti. Raportin teksti täyttää ohjeiden mukaiset kieleen ja ulkoasuun liittyvät kommunikoitavuuden kriteerit.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Työssä tarkastellaan syvällisesti, analysoivasti ja kattavasti tehtäväksi antoon liittyviä kysymyksiä. Työssä sovelletaan ammatillisuutta ja ammatillista kasvua kuvaavaa teoreettista tietoainesta oman ammatillisuuden ja ammatillisen kasvun prosessiin ja sen vaiheisiin. Kuvauksessa tunnistetaan omia vahvuuksia ja kehittymiskohteita kliinisessä asiantuntijatyössä sekä kyetään tavoitteelliseen ja pitkäjänteiseen oman itsensä kehittämiseen teoreettista tietoainesta hyödyntäen. Työssä välittyy tutkiva ja pohtiva ote tietoon, omaan ajatteluun, toimintaan ja osaamistavoitteisiin sekä monipuolinen perehtyneisyys.

Lisätiedot

Avoin AMK maksimi 5 opiskelijaa.

Siirry alkuun