Johtaminen, laadunvarmistus ja työntekijyysosaaminen sosiaali- ja terveysalalla (3 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BV41-3011
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 06.01.2025
Ajoitus
06.01.2025 - 16.02.2025
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus
Yksikkö
Sairaanhoito
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 30
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Tuuli Paija
Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
PSHTK22BSairaanhoitajakoulutus, Turku, K22B
Pienryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
- 07.01.2025 08:00 - 12:00, Johtaminen, laadunvarmistus ja työntekijyysosaaminen sosiaali- ja terveysalalla TH00BV41-3010
- 08.01.2025 12:00 - 15:00, Johtaminen, laadunvarmistus ja työntekijyysosaaminen sosiaali- ja terveysalalla TH00BV41-3011
- 21.01.2025 08:00 - 11:00, Johtaminen, laadunvarmistus ja työntekijyysosaaminen sosiaali- ja terveysalalla TH00BV41-3010
- 23.01.2025 12:00 - 15:00, Johtaminen, laadunvarmistus ja työntekijyysosaaminen sosiaali- ja terveysalalla TH00BV41-3010, Johtaminen, laadunvarmistus ja työntekijyysosaaminen sosiaali- ja terveysalalla TH00BV41-3011
- 28.01.2025 12:00 - 15:00, Johtaminen, laadunvarmistus ja työntekijyysosaaminen sosiaali- ja terveysalalla TH00BV41-3011
- 31.01.2025 12:00 - 16:00, Johtaminen, laadunvarmistus ja työntekijyysosaaminen sosiaali- ja terveysalalla TH00BV41-3011
- 03.02.2025 09:00 - 10:00, Johtaminen, laadunvarmistus ja työntekijyysosaaminen sosiaali- ja terveysalalla TH00BV41-3011
- 07.02.2025 11:00 - 12:00, Johtaminen, laadunvarmistus ja työntekijyysosaaminen sosiaali- ja terveysalalla TH00BV41-3011
Tavoitteet
JOHTAMINEN, LAADUNVARMISTUS JA TYÖNTEKIJYYSOSAAMINEN 3 OP JOSTE
Tavoitteet
Opiskelija
• harjaantuu itsensä johtamisessa
• tutustuu johtamisammatin mahdollisuuksiin ja tunnistaa perustutkintonsa jälkeiset urakehitysmahdollisuudet
• ymmärtää eettisyyden johtamistyön perustana
• ymmärtää hyväksi johtajaksi kasvamisen, sen edellyttämän teoreettisen opiskelun ja käytännön johtamistyön yhteyden
• saa valmiuksia työhyvinvoinnin johtamiseen ja osaa toimia rakentavasti työyhteisössä
• osaa toimia hoitotyön edustajana erilaisissa työryhmissä, verkostoissa ja kumppanuuksissa
• perehtyy johtamistyön edellytyksiin ja saa valmiuksia lähijohtamiseen (tiimit, työryhmät) ja kehittämiseen
• tuntee johtamisen perusprosessit
• tunnistaa tuloksellisen ja vaikuttavan toiminnan merkityksen palvelujen kehittämisessä ja
• sekä ammatillisen vastuunsa hoidon laadun varmistamisessa
• ymmärtää terveydenhuollon palvelujärjestelmän muutosten merkityksen ja osaa toimia muutostilanteessa kehitysmyönteisesti
Sisältö
Sisältö
• Itsensä johtaminen
• Johtaminen ammattina
• Sosiaali- ja terveysalan johtamisen erityispiirteet ja reunaehdot
• Laatu ja laadunvarmistus terveydenhuollossa
• tiimin tunnusmerkit ja tiimin johtaminen
• työyhteisötaidot ja työhyvinvoinnin johtaminen
Oppimateriaalit
Tenttimateriaali ilmoitetaan kurssin INFO-tunnilla ja se on lisäksi nähtävissä Itslearningissä.
Muu kurssiin liittyvä oppimateriaali Itslearningissa.
Opetusmenetelmät
Aktivoivat etäluennot, verkko-oppiminen, ryhmätyöt, seminaarit, simulaatio.
HUOM! Etäluentoja ei nauhoiteta. Vaativat läsnäoloa ja aktiivista osallistumista kontakteissa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti järjestetään lukujärjestyksen mukaan koululla. Tentti tietokoneella. Opiskelija vastaa etukäteen siitä, että tietokone toimii ja pystyy liittymään koulun verkkoon.
Uusinnat seuraavan kurssin mukana.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikka, verkkopedagogiikka, tutkiva oppiminen, käänteinen oppiminen, simulaatiopedagogiikka.
Kurssia ei toteuteta hybridinä: kontaktikerrat ovat koululla ja etäkerrat vain etänä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tätä opintojaksoa ei ole mahdollista toteuttaa valinnaisella suoritustavalla, vaan kurssin suorittaminen vaatii aktiivista osallistumista INFO-kerralta lähtien.
Pakollisilta kerroilta poissaolo suoritetaan takaisin toisen ryhmän mukana.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 opintopiste vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä. 3 op = 81h
- Mikäli olet pakottavasta syystä estynyt osallistumaan jollekin tunnille, ilmoitathan opettajalle asiasta sekä sovi opiskelijakollegasi kanssa, kuka sinua edustaa kyseisellä tunnilla: eli edustaa ja hoitaa pienryhmään liittyvät asiat ja informoi sinua muista sovituista asioista jälkikäteen
- Simulaatiossa ja seminaarissa läsnäolopakko
Kurssin aikana suoritettavat tehtävät
(tarkempi ohjeistus tehtävistä Itslearningissa)
Johtaminen sosiaali- ja terveysalalla:
- Verkkokurssi: Soteosaajaksi + tentti
Laatu ja laadunvarmistus terveydenhuollossa:
- Seminaariesitys ryhmätyönä
Työyhteistötaidot ja työhyvinvoinnin johtaminen:
- Simulaatioharjoitus ja ennakkomateriaali
Sisällön jaksotus
HUOM! Toteutussuunnitelma voi vielä päivittyä ennen opintojakson alkua.
Opintojakso toteutetaan viikoilla 2-6.
HUOM! INFO-tunnille osallistuminen on pakollista.
- Mikäli olet sairaana, etkä pääse osallistumaan INFO-tunnille, ilmoita opettajalle sekä sovi opiskelija-kollegasi kanssa etukäteen, että hän edustaa sinua tunnilla (kertoo mitä infossa puhuttiin ja sovittiin, huolehtii pienryhmiisi sijoittelusta ja osuuksistasi ryhmätöissä). Edustaja vastaa poissaolijan kohdalla nimenhuudossa edustavansa häntä.
Opintojakson aihekokonaisuudet:
- Johtaminen sosiaali- ja terveysalalla: Luennot, itsenäinen verkkokurssi
- Laatu ja laadunvarmistus terveydenhuollossa: Luento ja seminaarit ryhmätöistä
- Työyhteisötaidot ja työhyvinvoinnin johtaminen: Ennakkomateriaaliin perehtyminen ja simulaatio
Viestintäkanava ja lisätietoja
Kiintiöt: Avoin AMK 5 opiskelijaa.
Opettajan kontaktointi sähköpostitse.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Tehtäväkohtaiset tarkemmat arviointikriteerit löytyvät kunkin tehtävänannon yhteydestä Itslearningista.
Kurssikokonaisuuden arviointi:
Johtaminen sosiaali- ja terveysalalla
- Verkkokurssi palautettuna määräajassa ja ohjeen mukaisesti tehtynä: HYV/HYL
Laatu ja laadunvarmistus terveydenhuollossa:
- Ryhmätyöhon aktiivinen osallistuminen, seminaarityön esitys, koko seminaariin osallistuminen alusta loppuun sekä toisen ryhmän opponointi: HYV/HYL
Työyhteisötaidot ja työhyvinvoinnin johtaminen:
- Simulaatioharjoitus (paikallaolo alusta loppuun ja aktiivinen osallistuminen) ja ennakkomateriaalin tutustuminen ennen simulaatiota: HYV/HYL
Tentti: 0-5 (hyväksytty edellyttää väh 50% pisteistä)
Hylätty (0)
- Tehtäväkohtaiset tarkemmat arviointikriteerit löytyvät kunkin tehtävänannon yhteydestä Itslearningista.
Kurssi tai siihen liittyvä osio on hylätty jos yksikin seuraavista täyttyy:
- Osallistumisia ja/tai suoritteita puuttuu tai niitä ei ole palautettu/korjattu määräaikaan mennessä
- Suoritteet eivät täytä niille erikseen asetettuja vaatimuksia
- Opiskelija ei ole tutustunut kurssin aikana oppimisalustan materiaaleihin tai kurssin sisältöön ollenkaan tai hyvin vähän
- Simulaatioon tullaan valmistautumatta
- Simulaatioon tai seminaariin tullaan myöhässä tai sieltä poistutaan kesken kaiken
- Opiskelija ei osallistu INFO-tunnille tai hänellä ei ole INFO-kerralla edustajaa
- Koe on hylätty
Osia suorittamatta.
Tehtävät hylätty (palauttamatta, sisältö ei vastaa tehtävänantoa)
Tentti hylätty.
Tiedot:
Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opintojakson mukaisista tavoitteista.
Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Taidot:
Jättää annetut tehtävät tekemättä.
Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.
Asenteet:
Ei vastaanota eikä anna palautetta.
Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentyssä.
Käyttäytyy epäammatillisesti.
Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Koetulos määrittelee arvosanan: väh 50% pisteistä = HYV
Tiedot:
Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Hyödyntää ammatillista tietoa.
Taidot:
Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
Asenteet:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä
Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tiedot:
Jäsentää opintojaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
Taidot:
Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.
Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.
Asenteet:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
Käyttäytyy ammatillisesti.
Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tiedot:
Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
Taidot:
Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.
Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
Asenteet:
Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.