Siirry suoraan sisältöön

Johtaminen, laadunvarmistus ja työntekijyysosaaminen sosiaali- ja terveysalalla (3 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BV41-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 02.02.2025

Ajoitus

03.02.2025 - 16.03.2025

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus

Yksikkö

Sairaanhoito

Toimipiste

Salo IoT Campus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 34

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus

Opettaja

  • Mari Tavasti

Ajoitusryhmät

  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)

Ryhmät

  • PSHSK22A
    Sairaanhoitajakoulutus, Salo, K22A

Pienryhmät

  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
  • 03.02.2025 08:00 - 11:00, Johtaminen, laadunvarmistus ja työntekijyysosaaminen sosiaali- ja terveysalalla TH00BV41-3012
  • 04.02.2025 08:00 - 11:00, Johtaminen, laadunvarmistus ja työntekijyysosaaminen sosiaali- ja terveysalalla TH00BV41-3012
  • 07.02.2025 08:00 - 11:00, Johtaminen, laadunvarmistus ja työntekijyysosaaminen sosiaali- ja terveysalalla TH00BV41-3012
  • 10.02.2025 12:00 - 15:00, Johtaminen, laadunvarmistus ja työntekijyysosaaminen sosiaali- ja terveysalalla TH00BV41-3012
  • 24.02.2025 08:00 - 12:00, Johtaminen, laadunvarmistus ja työntekijyysosaaminen sosiaali- ja terveysalalla TH00BV41-3012
  • 04.03.2025 08:00 - 12:00, Johtaminen, laadunvarmistus ja työntekijyysosaaminen sosiaali- ja terveysalalla TH00BV41-3012
  • 06.03.2025 12:15 - 13:00, TENTTI - Johtaminen, laadunvarmistus ja työntekijyysosaaminen sosiaali- ja terveysalalla TH00BV41-3012

Tavoitteet

JOHTAMINEN, LAADUNVARMISTUS JA TYÖNTEKIJYYSOSAAMINEN 3 OP JOSTE
Tavoitteet

Opiskelija
• harjaantuu itsensä johtamisessa
• tutustuu johtamisammatin mahdollisuuksiin ja tunnistaa perustutkintonsa jälkeiset urakehitysmahdollisuudet
• ymmärtää eettisyyden johtamistyön perustana
• ymmärtää hyväksi johtajaksi kasvamisen, sen edellyttämän teoreettisen opiskelun ja käytännön johtamistyön yhteyden
• saa valmiuksia työhyvinvoinnin johtamiseen ja osaa toimia rakentavasti työyhteisössä
• osaa toimia hoitotyön edustajana erilaisissa työryhmissä, verkostoissa ja kumppanuuksissa
• perehtyy johtamistyön edellytyksiin ja saa valmiuksia lähijohtamiseen (tiimit, työryhmät) ja kehittämiseen
• tuntee johtamisen perusprosessit
• tunnistaa tuloksellisen ja vaikuttavan toiminnan merkityksen palvelujen kehittämisessä ja
• sekä ammatillisen vastuunsa hoidon laadun varmistamisessa
• ymmärtää terveydenhuollon palvelujärjestelmän muutosten merkityksen ja osaa toimia muutostilanteessa kehitysmyönteisesti

Sisältö

Sisältö
• Itsensä johtaminen
• Johtaminen ammattina
• Sosiaali- ja terveysalan johtamisen erityispiirteet ja reunaehdot
• Laatu ja laadunvarmistus terveydenhuollossa
• tiimin tunnusmerkit ja tiimin johtaminen
• työyhteisötaidot ja työhyvinvoinnin johtaminen

Oppimateriaalit

Tenttimateriaali ilmoitetaan kurssin INFO-tunnilla ja se on lisäksi nähtävissä ITS-learningissä.

Muu kurssiin liittyvä oppimateriaali Itslearningissa.

Tehtävien teossa tai tentin tekemisessä ei tule käyttää tekoälyä.

Opetusmenetelmät

Aktivoivat etäluennot, verkko-oppiminen, ryhmätyöt, seminaarit, simulaatio.

HUOM! Etäluentoja ei nauhoiteta, eikä niitä saa nauhoittaa. Vaativat läsnäoloa ja aktiivista osallistumista kontakteissa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-Tentti järjestetään lukujärjestyksen mukaan koululla. Tentti tietokoneella. Opiskelija vastaa etukäteen siitä, että tietokone toimii ja pystyy liittymään koulun verkkoon.

Uusinnat seuraavan kurssin mukana

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka, verkkopedagogiikka, tutkiva oppiminen, käänteinen oppiminen, simulaatiopedagogiikka.

Kurssia ei toteuteta hybridinä: kontaktikerrat ovat koululla ja etäkerrat vain etänä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tätä opintojaksoa ei ole mahdollista toteuttaa valinnaisella suoritustavalla vaan kurssin suorittaminen vaatii aktiivista osallistumista INFO-kerralta lähtien.

Pakollisilta kerroilta poissaolo suoritetaan takaisin toisen ryhmän mukana.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 opintopiste vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä. 3 op = 81h

- Mikäli olet pakottavasta syystä estynyt osallistumaan jollekin tunnille, ilmoitathan opettajalle asiasta sekä sovi opiskelijakollegasi kanssa, kuka sinua edustaa kyseisellä tunnilla: eli edustaa ja hoitaa pienryhmään liittyvät asiat ja informoi sinua muista sovituista asioista jälkikäteen
- Simulaatiossa ja seminaarissa läsnäolopakko

Kurssin aikana suoritettavat tehtävät
- Kurssin aikana suoritetaan:

Johtaminen sosiaali- ja terveysalalla:
- Verkkokurssi: Soteosaajaksi
+ tentti

Laatu ja laadunvarmistus terveydenhuollossa:
- Seminaariesitys ryhmätyönä

Työyhteistötaidot ja työhyvinvoinnin johtaminen:
- Simulaatioharjoitus ja ennakkomateriaali

Sisällön jaksotus

Edeltävyysehdot: Ensimmäisen vuoden sh-opinnot oltava suoritettuina

Jos aiot osallistua kurssille, on INFO-tunnille osallistuminen pakollista tutkintosäännön mukaisesti.

- Mikäli olet sairaana, etkä pääse osallistumaan INFOon, ilmoita opettajalle sekä sovi opiskelija-kollegasi kanssa etukäteen, että hän edustaa sinua tunnilla (kertoo mitä infossa puhuttiin ja sovittiin, huolehtii pienryhmiisi sijoittelusta ja osuuksistasi ryhmätöissä). Edustaja vastaa poissaolijan kohdalla nimenhuudossa edustavansa häntä.

Opintojakson aihekokonaisuudet:
- Johtaminen sosiaali- ja terveysalalla: Luennot, itsenäinen verkkokurssi, koe
- Laatu ja laadunvarmistus terveydenhuollossa: Luento ja seminaarit ryhmätöistä
- Työyhteisötaidot ja työhyvinvoinnin johtaminen: Ennakkomateriaaliin perehtyminen ja simulaatio

Viestintäkanava ja lisätietoja

Kiintiöt: Avoin AMK 5 opiskelijaa.

Opettajan kontaktointi vain spostitse.

Jos et pääse osallistumaan lukujärjestyksen mukaisille pakollisille opetuskerroille (INFO, seminaarit ja simulaatio), et voi osallistua kurssile.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- Tehtäväkohtaiset tarkemmat arviointikriteerit löytyvät kunkin tehtävänannon yhteydestä Itslearningista. Tekoälyn käyttö ei ole sallittua näissä tehtävissä.

Kurssikokonaisuuden arviointi:

Johtaminen sosiaali- ja terveysalalla
- Verkkokurssi palautettuna määräajassa ja ohjeen mukaisesti tehtynä: HYV/HYL

Laatu ja laadunvarmistus terveydenhuollossa:
- Ryhmätyöhon aktiivinen osallistuminen, seminaarityön esitys, koko seminaariin osallistuminen alusta loppuun sekä toisen ryhmän opponointi: HYV/HYL

Työyhteisötaidot ja työhyvinvoinnin johtaminen:
- Simulaatioharjoitus (paikallaolo alusta loppuun ja aktiivinen osallistuminen) ja ennakkomateriaalin tutustuminen ennen simulaatiota: HYV/HYL

Tentti: 0-5 (väh 50% pisteistä)

Hylätty (0)

- Tehtäväkohtaiset tarkemmat arviointikriteerit löytyvät kunkin tehtävänannon yhteydestä Itslearningista.

Kurssi tai siihen liittyvä osio on hylätty jos yksikin seuraavista täyttyy:
- Osallistumisia ja/tai suoritteita puuttuu tai niitä ei ole palautettu/korjattu määräaikaan mennessä
- Suoritteet eivät täytä niille erikseen asetettuja vaatimuksia
- Opiskelija ei ole tutustunut kurssin aikana oppimisalustan materiaaleihin tai kurssin sisältöön ollenkaan tai hyvin vähän
- Simulaatioon tullaan valmistautumatta
- Simulaatioon tai seminaariin tullaan myöhässä tai sieltä poistutaan kesken kaiken
- Opiskelija ei osallistu INFOon tai hänellä ei ole INFO-kerralla edustajaa
- Koe on hylätty

Osia suorittamatta.
Tehtävät hylätty (palauttamatta, sisältö ei vastaa tehtävänantoa)
Tentti hylätty.

Tiedot:
Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opintojakson mukaisista tavoitteista.
Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.

Taidot:
Jättää annetut tehtävät tekemättä.
Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.

Asenteet:
Ei vastaanota eikä anna palautetta.
Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentyssä.
Käyttäytyy epäammatillisesti.
Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Koetulos määrittelee arvosanan: väh 50% pisteistä = HYV

Tiedot:
Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Hyödyntää ammatillista tietoa.

Taidot:
Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.

Asenteet:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä
Tunnistaa vuoro-vaikutustaitonsa.
Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tiedot:
Jäsentää opinto-jaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.

Taidot:
Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.
Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.

Asenteet:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
Käyttäytyy ammatillisesti.
Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tiedot:
Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.

Taidot:
Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.
Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.

Asenteet:
Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.