Hoitotyön kehittäminen, johtaminen ja yrittäjyys (7 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BV47-3021
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 12.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 01.06.2025
Opintopistemäärä
7 op
TKI-osuus
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 30
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Sirpa Nikunen
- Tiina Pelander
Ryhmät
-
PSHTS22VSairaanhoitajakoulutus, Turku, S22V
- 17.03.2025 08:00 - 16:00, YRHA - Hoitotyön kehittäminen, johtaminen ja yrittäjyys TH00BV47-3021
- 18.03.2025 08:00 - 16:00, YRHA - Hoitotyön kehittäminen, johtaminen ja yrittäjyys TH00BV47-3021
- 19.03.2025 08:00 - 16:00, YRHA - Hoitotyön kehittäminen, johtaminen ja yrittäjyys TH00BV47-3021
- 20.03.2025 08:00 - 16:00, YRHA - Hoitotyön kehittäminen, johtaminen ja yrittäjyys TH00BV47-3021
- 21.03.2025 08:00 - 16:00, YRHA - Hoitotyön kehittäminen, johtaminen ja yrittäjyys TH00BV47-3021
- 22.03.2025 08:00 - 16:00, YRHA - Hoitotyön kehittäminen, johtaminen ja yrittäjyys TH00BV47-3021
- 23.03.2025 08:00 - 16:00, YRHA - Hoitotyön kehittäminen, johtaminen ja yrittäjyys TH00BV47-3021
- 24.03.2025 08:00 - 16:00, YRHA - Hoitotyön kehittäminen, johtaminen ja yrittäjyys TH00BV47-3021
- 25.03.2025 08:00 - 16:00, YRHA - Hoitotyön kehittäminen, johtaminen ja yrittäjyys TH00BV47-3021
- 26.03.2025 08:00 - 16:00, YRHA - Hoitotyön kehittäminen, johtaminen ja yrittäjyys TH00BV47-3021
- 27.03.2025 08:00 - 16:00, YRHA - Hoitotyön kehittäminen, johtaminen ja yrittäjyys TH00BV47-3021
- 28.03.2025 08:00 - 16:00, YRHA - Hoitotyön kehittäminen, johtaminen ja yrittäjyys TH00BV47-3021
- 29.03.2025 08:00 - 16:00, YRHA - Hoitotyön kehittäminen, johtaminen ja yrittäjyys TH00BV47-3021
- 30.03.2025 08:00 - 16:00, YRHA - Hoitotyön kehittäminen, johtaminen ja yrittäjyys TH00BV47-3021
- 31.03.2025 08:00 - 16:00, YRHA - Hoitotyön kehittäminen, johtaminen ja yrittäjyys TH00BV47-3021
- 01.04.2025 08:00 - 16:00, YRHA - Hoitotyön kehittäminen, johtaminen ja yrittäjyys TH00BV47-3021
- 02.04.2025 08:00 - 16:00, YRHA - Hoitotyön kehittäminen, johtaminen ja yrittäjyys TH00BV47-3021
- 03.04.2025 08:00 - 16:00, YRHA - Hoitotyön kehittäminen, johtaminen ja yrittäjyys TH00BV47-3021
- 04.04.2025 08:00 - 16:00, YRHA - Hoitotyön kehittäminen, johtaminen ja yrittäjyys TH00BV47-3021
- 05.04.2025 08:00 - 16:00, YRHA - Hoitotyön kehittäminen, johtaminen ja yrittäjyys TH00BV47-3021
- 06.04.2025 08:00 - 16:00, YRHA - Hoitotyön kehittäminen, johtaminen ja yrittäjyys TH00BV47-3021
- 07.04.2025 08:00 - 16:00, YRHA - Hoitotyön kehittäminen, johtaminen ja yrittäjyys TH00BV47-3021
- 08.04.2025 08:00 - 16:00, YRHA - Hoitotyön kehittäminen, johtaminen ja yrittäjyys TH00BV47-3021
- 09.04.2025 08:00 - 16:00, YRHA - Hoitotyön kehittäminen, johtaminen ja yrittäjyys TH00BV47-3021
- 10.04.2025 08:00 - 16:00, YRHA - Hoitotyön kehittäminen, johtaminen ja yrittäjyys TH00BV47-3021
- 11.04.2025 08:00 - 16:00, YRHA - Hoitotyön kehittäminen, johtaminen ja yrittäjyys TH00BV47-3021
- 12.04.2025 08:00 - 16:00, YRHA - Hoitotyön kehittäminen, johtaminen ja yrittäjyys TH00BV47-3021
- 13.04.2025 08:00 - 16:00, YRHA - Hoitotyön kehittäminen, johtaminen ja yrittäjyys TH00BV47-3021
- 14.04.2025 08:00 - 16:00, YRHA - Hoitotyön kehittäminen, johtaminen ja yrittäjyys TH00BV47-3021
- 15.04.2025 08:00 - 16:00, YRHA - Hoitotyön kehittäminen, johtaminen ja yrittäjyys TH00BV47-3021
- 16.04.2025 08:00 - 16:00, YRHA - Hoitotyön kehittäminen, johtaminen ja yrittäjyys TH00BV47-3021
- 17.04.2025 08:00 - 16:00, YRHA - Hoitotyön kehittäminen, johtaminen ja yrittäjyys TH00BV47-3021
- 18.04.2025 08:00 - 16:00, YRHA - Hoitotyön kehittäminen, johtaminen ja yrittäjyys TH00BV47-3021
- 19.04.2025 08:00 - 16:00, YRHA - Hoitotyön kehittäminen, johtaminen ja yrittäjyys TH00BV47-3021
- 20.04.2025 08:00 - 16:00, YRHA - Hoitotyön kehittäminen, johtaminen ja yrittäjyys TH00BV47-3021
Tavoitteet
HOITOTYÖN KEHITTÄMINEN, JOHTAMINEN JA YRITTÄJYYS 7 OP YRHA
Tavoitteet
Projektiharjoittelussa
opiskelija
• harjoittelee projektimuotoista hoitotyöhön liittyvää kehittämistoimintaa
• suunnittelee, toteuttaa ja raportoi hoitotyötä kehittävän tai hoitotyötä rikastavan projektin yhteistyössä työelämän, hankkeen tai AMK:n liiketoiminnan kanssa
• projektiharjoittelu voi yhdistyä osaksi käytännön harjoittelua myös yhdistyen johonkin muuhun harjoittelujaksoon tai hankkeeseen
Käytännön harjoittelujaksolla
Opiskelija
• harjoittelee hoitotyön tiiminjohtamista
• harjoittelee ottamaan kokonaisvastuuta harjoittelujaksonsa potilaiden/asiakkaiden hoidosta työryhmässään ja monialaisessa yhteistyössä
• vahvistaa rooliaan hoitotyön tiimin jäsenenä ja vahvistaa polkuaan kohti hoitotyön asiantuntijuutta
• osallistuu hoidon arviointiin ja kehittämiseen
Yrittäjyysosaamisessa
Opiskelija
• suorittaa käytännön harjoittelunsa yrityksessä, sosiaalisessa yrityksessä tai AMK:n liiketoiminnassa tai muussa toimintaympäristössä, jossa toimitaan yritystoiminnan tunnuspiirteet täyttäen
• tutustuu liiketoiminnan periaatteisiin ja niiden toteutumiseen, kannattavuuden turvaamiseen ja asiakkuuksien hoitoon
• tutustuu liiketoimintaa sääteleviin lakeihin, lupamenettelyihin ja ohjeistuksiin
• perehtyy liiketoimintaan liittyvään viestintään ja markkinointiin
• oppii työnantajan ja työntekijän velvollisuudet ja oikeudet
• ymmärtää liiketoiminnan menestystekijät, jatkuvan kehittämisen ja innovoinnin
• Sisältö:
• projektiin tunnuspiirteet ja projektin toteuttamisen teoria
• projektisuunnitelma, toteutus ja raportointi
• johtamisen teorian soveltaminen käytäntöön
• yhteistyö- ja tiimityötaidot
• laadunhallinnan ja laadun kehittämisen teorian soveltaminen käytäntöön
• hoitotyön asiantuntijuuden kriteerit ja polku kohti asiantuntijuutta
• sisäinen yrittäjyys
• perustiedot yritystoiminnasta, erilaiset yritykset ja yritysmuodot
• markkinointi, viestintä ja brändäys
• työlainsäädäntö ja työehtosopimukset.
Sisältö
Sisältö vaihtelee harjoittelupaikan ja jakson tavoitteiden mukaan.
Oppimateriaalit
Aikaisemmat teoriaopinnot, prekliiniset harjoittelut ja ohjatut harjoittelut.
Mahdolliset poissaolot korvataan ensisijaisesti harjoittelussa.
Opetusmenetelmät
Työssäoppiminen
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Asiakaslähtöinen, eettinen ja ammatillinen osaaminen, näyttöön perustuva kliininen osaaminen, opetus ja ohjasuosaaminen, yhteistyöosaaminen sosiaali-ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä ja hoitotyön kehittäminen arvioinnin kohteina.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Työssäoppiminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
YRHAan voi saada osittain hyväksilukua, jos sinulla on aikaisempaa yritystaustaa ja/tai esihenkilöosaamista. Ota yhteyttä tutoreihin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaistuntimäärä on 203h - 6h (sis. perehdytys 2h, palaute 2h, Jobiili/ CV päivitys 2h)= 197h ohjatussa harjoittelussa.
Kliininen oppimistehtävä sisältyy tuntimäärään, oppimistehtävä löytyy Itsistä.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
HARJOITTELUN ARVIOINTIKRITEERIT ERITYISOSAAMISEN HARJOITTELUJAKSOILLE: PROHA/YRHA
HYVÄKSYTTY
ASIAKASLÄHTÖINEN, EETTINEN JA AMMATILLINEN OSAAMINEN
Lähestyy asiakkaita/potilaita aktiivisesti, ammatillisesti ja toimii heidän hyväkseen hoitosuhteessa. Toimii avoimessa vuorovaikutuksessa asiakkaan/ potilaan kanssa ja osaa hyödyntää asiakkaan kokemuksellista tietoa hänen terveytensä ja sairautensa hoidossa. Osaa toimia terveydenhuollon lainsäädännön mukaan. Kykenee ammatilliseen ja yksilölliseen hoidolliseen vuorovaikutuk-seen eri-ikäisten ja eri kulttuuritaustaisten kanssa. Osaa toimia asiakkaan ja hoitotyön edustajana erilaisissa työryhmissä. Osaa arvioida osaamistaan, toimii sovittujen toimintatapojen mukaan sekä arvioi kehittymistään. Keskustelee rakentavasti saamastaan palautteesta. Tunnistaa itsearvioinnissa omat vahvuutensa ja kehittämiskohteensa. Antaa palautetta työyksiköstä oppimisympäristönä. Toimii eettisten periaatteiden mukaisesti.
NÄYTTÖÖN PERUSTUVA KLIININEN OSAAMINEN JA TIETOON PERUSTUVA
PÄÄTÖKSENTEKO
Osaa hankkia tietoa harjoittelupaikkansa erikoisalasta ja arvioida sitä kriittisesti. Osaa perustella toimintaansa tietoperustaan nojautuen ja toimii suunnitelmallisesti. Osaa ohjattuna ratkaista omien potilaidensa hoitotyön ongelmia ja tehdä päätöksiä. Osaa toteuttaa omien potilaidensa kokonaisvaltaista hoitoa. Osaa toimia aseptiikan periaatteiden mukaisesti. Soveltaa perushoitoa ja erityisalan keskeisiä auttamismenetelmiä potilaan hoidon vaatimalla tavalla. Osaa toteuttaa erikoisalan mukaista lääkehoitoa luotettavasti ja hyödyntää Lääkehoitopassia oman osaamisensa seurannassa. Tarkkailee potilaan tilaa ja lääkehoidon vaikutusta. Osaa kirjata lähes itsenäisesti hoitotyön dokumentteihin. Osaa raportoida omista potilaistaan.
TERVEYDEN EDISTÄMINEN, OPETUS JA OHJAUSOSAAMINEN JA
DIGITAALISET PALVELUT
Osaa ohjata yksilöitä ja asiakasryhmiä suunnitelmallisesti ja potilaan ja/tai läheisten tarpeista lähtien. Käyttää ohjauksessaan näyttöön perustuvaa tietoa. Osaa käyttää tilanteeseen sopivia asiakaslähtöisiä opetus- ja ohjausmenetelmiä. Osaa ohjata potilasta ja hänen läheisiään hoitoa koskevissa asioissa. Osaa hyödyntää digitaalisia palveluita osana potilaan /asiakkaan kokonaishoitoa. Osaa realistisesti arvioida itseään ohjaajana ja perustella toimintaansa.
YHTEISTYÖ-OSAAMINEN SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLON TOIMINTAYMPÄRISTÖISSÄ JA MONIKULTTUURISUUS
Toimii oman osaamisensa tasolla osana työyhteisöä. Osaa johtaa omaa toimintaansa ja priorisoida työtehtävät. Osaa arvioida työryhmän resursseja ja niihin liittyviä vastuita. Erottaa yksityi-sen ja ammatillisen toimintatavan sosiaalisen median käytössä. Osaa hyödyntää sähköisiä palveluita ja sosiaalista mediaa ammatillisena työvälineenä. Osaa toimia huomioiden asiakkaiden ja työryhmän jäsenten erilaiset kulttuuriset erityispiirteet.
SOSIAALI- JA TERVEYSPALVELUJEN LAATU, TURVALLISUUS, KESTÄVÄ KEHITYS JA YRITTÄJYYS
Osaa toimia huomioiden potilasturvallisuuden hoitoprosessin kaikissa vaiheissa. Ymmärtää oman toimintansa merkityksen hoitotyön laadun edistämisessä ja ylläpitämisessä. Tietää terveysalan liiketoiminnan perusteet osana palvelujärjestelmää. Tunnistaa sosiaali- ja terveydenhuollon ajankohtaisia kehityssuuntia. Ymmärtää kestävän ekologisen, taloudellisen ja sosiaalisen toiminnan periaatteet ja soveltaa niitä hoitotyössä.
HYLÄTTY
ASIAKASLÄHTÖINEN, EETTINEN JA AMMATILLINEN OSAAMINEN
Ei toteuta hoitotyötä vastuullisesti. Ei kykene asiakaslähtöiseen vuorovaikutukseen. Ei osaa toimia ammattieettisten ohjeiden mukaan eikä noudata terveydenhuollon lainsäädäntöä hoitotyössä. Ei muuta toimintaansa saamaansa palauteen perusteella. Ei kykene arvioimaan itseään realistisesti eikä ottamaan palautetta vastaan. Ei tunnista omia kehittämiskohteitaan.
NÄYTTÖÖN PERUSTUVA KLIININEN OSAAMINEN JA TIETOON PERUSTUVA
PÄÄTÖKSENTEKO
Tietoperusta, tiedonhakuvalmiudet ja tiedon soveltamiskyky ovat puutteelliset. Ei osaa perustella toimintaansa. Merkittäviä puutteita perushoidon taidoissa. Ei osaa työskennellä lainkaan ilman ohjausta. Erityisalan keskeisten auttamismenetelmien osaamisessa on vaka-via puutteita. Ei osaa toimia aseptiikan periaatteiden mukaan. Ei osaa toteuttaa turvallista lääkehoitoa. Tekee toistuvia virheitä vaarantaen potilasturvallisuuden.
TERVEYDEN EDISTÄMINEN, OPETUS JA OHJAUSOSAAMINEN JA
DIGITAALISET PALVELUT
Ei tunnista ohjausta tärkeänä osana hoitotyötä. Ei tunnista potilaan ja/tai läheisten yksilöllisiä ohjaustarpeita. Ei tunnista terveyden edistämisen merkitystä ohjauksessa Ei osaa tuettunakaan hyödyntää digitaalisia palveluita eikä ohjaa potilaita/ asiakkaita käyttämään niitä. Ei arvioi itseään ohjaajana eikä osaa perustella toimintaansa.
YHTEISTYÖ-OSAAMINEN SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLON TOIMINTAYMPÄRISTÖISSÄ JA MONIKULTTUURISUUS
Ei osaa toimia työyhteisön jäsenenä omalla osaamistasollaan. Ei kykene yhteistyöhön työyhteisössä tai käyttäytyy epäasiallisesti /epäammatillisesti. Toiminta ei ole johdonmukaista tai käsitys omasta toiminnasta on epärealistinen. Ei ymmärrä ammatillisen ja yksityisen toiminnan rajoja. Ei ota huomioon asiakkaiden ja/tai työryhmän jäsenten kulttuurisia erityispiirteitä.
SOSIAALI- JA TERVEYSPALVELUJEN LAATU, TURVALLISUUS, KESTÄVÄ KEHITYS JA YRITTÄJYYS
Ei osaa huomioida potilasturvallisuutta. Ei ymmärrä hoitotyön laadun kehittämisen merkitystä. Ei ole selvillä hoitotyön kehityssuunnasta. Ei ymmärrä kestävän ekologisen, taloudellisen ja sosiaalisen toi-mintatavan periaatteita ja eikä toimi näiden mukaan hoitotyössä.
Sisällön jaksotus
Työharjoittelu sisältöön vaikuttaa se, miten ja missä ohjatun harjoittelun suorittaa:
Projektiharjoittelu
Käytännön harjoittelujakso
Yrittäjyysosaaminen
Viestintäkanava ja lisätietoja
Sun Harkka sovellukseen tuodaan tavoitteet, väliarviointi ja loppuarviointi sekä työvuorot.
Kustannukset opiskelija hoitaa itse.
Mahdolliset poissaolot harjoittelussa korvataan.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty suoritus edellyttää:
Ennen jakson alkua:
CV:n laatiminen ja pitäminen aktiivisena harjoittelujakson loppuun asti, perehdytystunnille osallistuminen
Jakson aikana:
Läsnäolo osastolla/projektissa, tuntimäärän täyttyminen
Tavoitteiden laatiminen ja tavoitekeskustelu ohjaajan sekä opettajan kanssa Sun Harkassa, välikeskustelu ja itsearviointi ohjaajan sekä opettajan kanssa Sun Harkassa, loppuarviointi ja itsearvioinnin tekeminen ohjaajan ja opettajan kanssa Sun Harkassa.
Oppimistehtävän tekeminen ja hyväksyminen.
Työvuoron hyväksyttäminen ohjaajalla, tuntimäärän täyttyminen.
Jakson jälkeen:
Palautetunnille osallistuminen.
Hylätty (0)
ASIAKASLÄHTÖINEN, EETTINEN JA AMMATILLINEN OSAAMINEN
Ei toteuta hoitotyötä vastuullisesti. Ei kykene asiakaslähtöiseen vuorovaikutukseen. Ei osaa toimia ammattieettisten ohjeiden mukaan eikä noudata terveydenhuollon lainsäädäntöä hoitotyössä. Ei muuta toimintaansa saamaansa palauteen perusteella. Ei kykene arvioimaan itseään realistisesti eikä ottamaan palautetta vastaan. Ei tunnista omia kehittämiskohteitaan.
NÄYTTÖÖN PERUSTUVA KLIININEN OSAAMINEN JA TIETOON PERUSTUVA
PÄÄTÖKSENTEKO
Tietoperusta, tiedonhakuvalmiudet ja tiedon soveltamiskyky ovat puutteelliset. Ei osaa perustella toimintaansa. Merkittäviä puutteita perushoidon taidoissa. Ei osaa työskennellä lainkaan ilman ohjausta. Erityisalan keskeisten auttamismenetelmien osaamisessa on vaka-via puutteita. Ei osaa toimia aseptiikan periaatteiden mukaan. Ei osaa toteuttaa turvallista lääkehoitoa. Tekee toistuvia virheitä vaarantaen potilasturvallisuuden.
TERVEYDEN EDISTÄMINEN, OPETUS JA OHJAUSOSAAMINEN JA
DIGITAALISET PALVELUT
Ei tunnista ohjausta tärkeänä osana hoitotyötä. Ei tunnista potilaan ja/tai läheisten yksilöllisiä ohjaustarpeita. Ei tunnista terveyden edistämisen merkitystä ohjauksessa Ei osaa tuettunakaan hyödyntää digitaalisia palveluita eikä ohjaa potilaita/ asiakkaita käyttämään niitä. Ei arvioi itseään ohjaajana eikä osaa perustella toimintaansa.
YHTEISTYÖ-OSAAMINEN SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLON TOIMINTAYMPÄRISTÖISSÄ JA MONIKULTTUURISUUS
Ei osaa toimia työyhteisön jäsenenä omalla osaamistasollaan. Ei kykene yhteistyöhön työyhteisössä tai käyttäytyy epäasiallisesti /epäammatillisesti. Toiminta ei ole johdonmukaista tai käsitys omasta toiminnasta on epärealistinen. Ei ymmärrä ammatillisen ja yksityisen toiminnan rajoja. Ei ota huomioon asiakkaiden ja/tai työryhmän jäsenten kulttuurisia erityispiirteitä.
SOSIAALI- JA TERVEYSPALVELUJEN LAATU, TURVALLISUUS, KESTÄVÄ KEHITYS JA YRITTÄJYYS
Ei osaa huomioida potilasturvallisuutta. Ei ymmärrä hoitotyön laadun kehittämisen merkitystä. Ei ole selvillä hoitotyön kehityssuunnasta. Ei ymmärrä kestävän ekologisen, taloudellisen ja sosiaalisen toi-mintatavan periaatteita ja eikä toimi näiden mukaan hoitotyössä.