Siirry suoraan sisältöön

Kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaaminen (3 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BV51-3018

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 05.01.2025

Ajoitus

06.01.2025 - 02.02.2025

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 26

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus

Opettaja

  • Milka Laaja
  • Tiina Pelander

Ryhmät

  • PSHTS22V
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, S22V

Tavoitteet

Kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaaminen KEHI 3 op
Opintojakso sisältää 1 op englannin kielellä toteutettavia opintoja

Tavoitteet
Opiskelija
• harjaantuu tunnistamaan ammatillisen tehtäväkenttänsä keskeisiä kehittämistarpeita
• tietää terveydenhuollon kehittämisen ja terveystieteellisen tutkimusprosessin, sekä projektityöskentelyn luonteen ja kulun
• osaa käyttää tavallisimpia tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
• osaa tulkita ja soveltaa kehittämis- ja tutkimustyössä tuotettuja tuloksia

Sisältö

Sisältö
• keskeiset käsitteet: terveydenhuollon ja hoitotyön kehittäminen, tieteellinen tutkimus, soveltava tutkimus, projektityö
• tutkivan kehittämisen eettiset ja juridiset lähtökohdat
• tutkimus- ja kehittämishankkeen vaiheet
• tutkimus- ja kehittämismenetelmät
• aineiston keruu, käsittely ja analysointi
• tutkimustulosten tulkinta ja soveltaminen
• tutkimuksen luotettavuus ja eettisyys
• kehittämis- ja tutkimustyön suunnittelu ja raportointi

Oppimateriaalit

Ojasalo, K.; Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2014. 3. uudistettu painos. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: Sanoma Pro Oy
Salonen, K.; Eloranta, S; Hautala, T. & Kinos, S. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Oppimateriaaleja 108. Turku: Turun ammattikorkeakoulu. https://www.turkuamk.fi/fi/tutkimus-kehitys-ja-innovaatiot/julkaisuhaku/31/
Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampere University Press. https://trepo.tuni.fi/handle/10024/100802
Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus.
Vilkka, H. & Airaksinen, T. 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö. Helsinki: Tammi.

Opetusmenetelmät

Opintojaksoon kuuluu laajuudeltaan eri kokoisia tehtäviä sekä niiden työstämiseen ja ratkaisemiseen tarkoitettuja materiaaleja.
Materiaalit on usein liitetty suoraan tehtäviin tai tehtäväkuvauksiin.
Lähtökohtaisesti voit edetä oman mielenkiintosi mukaan, kunhan teet kaikki opintojakson tehtävät.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Suomeksi
Opintojakso arvioidaan numeerisesti asteikolla 0-5. Numero määräytyy tentin pistemäärän perusteella seuraavan asteikon mukaisesti:

alle 35p = Hylätty (0)
35-41 p = T1
42-48 p = T2
49-55 p = H3
56-62 p = H4
63-70 p = K5

Tentti perustuu eri teemojen välilehtien tehtäviin sekä alan menetelmäkirjallisuuteen Ojasalo ym. 2014, Vilkka 2015 ja Vilkka & Airaksinen 2003 soveltuvin osin.

Tentin ajankohta tarkentuu myöhemmin. Tenttiin on varattu aikaa 45 min. ja se sisältää monivalintakysymyksiä.

Opiskelija voi uusia hyväksytyn tenttisuorituksen yhden kerran korottaakseen opintojakson arvosanaa. Korotus tehdään seuraavan toteutuksen tentissä. Hylätyn tentin voi uusia kahdesti.

Opintojakson hyväksytty suoritus.

Opintokokonaisuuden hyväksytty suorittaminen edellyttää hyväksytyn tenttisuorituksen lisäksi, että olet suorittanut hyväksytysti KAIKKI teemojen alta löytyvät tehtävät ja
olet täyttänyt reflektiotehtävän.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakson tehtävät edellyttävät materiaaliin ja lähteisiin paneutumista ja tiedon prosessointia. Tämä puolestaan vaatii aikaa ja panostusta ajatteluun. Varaa siis aikaa ja suunnittele ajankäyttösi niin, ettei oppimisprosessisi keskeydy.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintokokonaisuus on laajuudeltaan 3 op (81 tuntia)
Aikataulutuksen helpottamiseksi tehtävät on pisteytetty tähdillä vaativuuden mukaan: *, ** tai ***.

Sisällön jaksotus

Opintojakso on verkkototeutus, 3 op
Opintojakso koostuu ItsLearningissa seuraavista osioista:
1) Tervetuloa KETUI opintojaksolle: yleistietoa opintojaksosta
2) Orientaatio opintojaksoon: orientoivia tehtäviä
3) KETUI perusteet: määrälliset menetelmät, laadulliset menetelmät, kirjallisuuskatsaus, kehittäminen ja innovointi sekä eettisyys ja luotettavuus
4) KETUI syventävät: tarkoitettu niille opiskelijoille, joilla opintojakso on 5 opintopistettä TAI jos haluat vapaasti valittaviin 2 op.
5) Opintojakson materiaalia
6) Reflektiotehtävä Itsissä. Tentti on Itsissä. Tenttipäivä ja ajankohta tarkentuu myöhemmin.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Its pulmanurkka/yleiskatsaus.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintokonaisuuden hyväksytty suorittaminen edellyttää hyväksytyn tenttisuorituksen lisäksi, että olet suorittanut hyväksytysti KAIKKI teemojen alta löytyvät tehtävät
olet täyttänyt reflektiotehtävän.

Hylätty (0)

alle 35p = Hylätty (0)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

35-41 p = T1
42-48 p = T2

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

49-55 p = H3
56-62 p = H4

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

63-70 p = K5