Siirry suoraan sisältöön

Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CK59-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 31.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus

Opettaja

  • Kati Lahtinen
  • Satu Haapalainen

Ryhmät

  • MSHTK23A
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, monimuoto, K23A
  • 21.03.2025 12:00 - 16:00, Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3004
  • 28.03.2025 08:00 - 12:00, Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3004
  • 04.04.2025 08:00 - 16:00, Harjoittelu - Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3004
  • 17.04.2025 08:00 - 16:00, Harjoittelu - Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3004
  • 25.04.2025 12:00 - 16:00, Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3004
  • 02.05.2025 12:00 - 16:00, Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3004
  • 16.05.2025 08:00 - 10:00, Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3004
  • 23.05.2025 08:00 - 16:00, Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3004

Tavoitteet

LAPSEN, NUOREN JA PERHEEN HOITOTYÖ JA MONIKULTTUURINEN SIMULAATIO 5 OP LANU

Opintojakso sisältää 1 op englannin kielellä toteutettavia opintoja

Tavoitteet

Opiskelija
• ymmärtää lapsen aseman ja oikeudet potilaana ja yhteiskunnassa sekä tuntee lasten hoitotyötä ohjaavat periaatteet.
• tuntee eri ikäisten lasten kasvun ja kehityksen erityispiirteet.
• osaa eri ikäisten lasten perushoidon ja lapsen ja nuoren kliinisen tutkimisen sekä äkillisesti sairastuneen lapsen hoidon (elvytys).
• saa valmiudet ohjata lasta ja perhettä erilaisissa terveyteen liittyvissä asioissa käyttäen monimuotoisia näyttöön perustuvia tulevaisuuden ohjausmenetelmiä kuten erilaiset digitaaliset palvelut ja sovellukset.
• ymmärtää perhekeskeisyyden merkityksen ja osaa soveltaa sitä käytännön hoitotyössä.
• tietää tavallisimmat lasten sairaudet ja niiden hoidon.
• osaa tavallisimmat lapsille tehtävät tutkimukset ja toimenpiteet sekä niihin valmistamisen.
• osaa lasten lääkehoidon farmakologiset perusteet sekä lasten ja nuorten lääke- ja nestehoidon potilasturvallisen toteuttamisen.
• osaa lasten kivun arvioinnin sekä kivun lääkkeettömän ja lääkkeellisen hoidon.
• ymmärtää hoidon jatkuvuuden periaatteen ja osaa kirjata hoitoprosessin mukaisesti potilastietojärjestelmään.
• osaa tukea kehitysvammaisen ja vammautuneen toimintakykyä ja osallisuutta.
• tietää keskeiset kehitysvammaisuuteen johtavat syyt ja liitännäissairaudet.
• tietää kehitysvammaisen ja vammautuneen hoitotyön erityispiirteet elämänkulun eri vaiheissa.
• Understands the status and rights of a person with intellectual disabilities in the Finnish society and health care system.
• Knows how to support a person with intellectual disabilities, and their family and relatives, during their life span.
• Understands the importance of multiculturalism and can take into account the multicultural patient and their family in nursing care.
• harjaantuu digitaalisessa osaamisessaan lasten ja nuorten sekä perheen hoitotyöhön liittyen.

MONIKULTTUURINEN SIMULAATIO 0 OP MOKSI

Tavoitteet

Opiskelija:
• syventää asiakkaan seksuaaliterveyden ja lasten, perheiden ja vammaisten hoitotyön osaamista.
• harjaantuu toimimaan monikulttuuristen asiakkaiden kanssa

Sisältö

Sisältö
• Lasta ja kehitysvammaista koskevat lait ja asetukset, oikeudet sekä hoitotyön eettiset periaatteet
• Perhehoitotyön eri muodot ja menetelmät
• Terveen lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen seuranta sekä kehityksen viivästymät/poikkeamat
• Lasten ja nuorten yleisimmät lastentaudit, kirurgiset ongelmat, infektiotaudit sekä pitkäaikaissairaudet ja niiden hoito, kuntoutus ja kirjaaminen hoitotyön prosessin mukaisesti
• Lapsipotilaan kliininen tutkiminen ja erilaisten arviointimenetelmien käyttö hoidollisen päätöksenteon tukena
• Lapsen valmistaminen toimenpiteeseen, erilaiset ohjaus ja opetusmenetelmät sekä leikin käyttö hoitotilanteissa
• Lapsen kivun arviointi ja kivunhoito sekä lapsen hoitoelvytys
• Lasten ja nuorten farmakologia, lääkehoidon sekä nestehoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi
• Lasten ja nuorten hoitotyöhön liittyvien kliinisten taitojen harjoittelu
• Digitaaliset palvelut lasten ja nuorten sekä perheen hoitotyössä

Simulaatioissa:
· harjoitellaan lasten, perheiden ja monikulttuuristen asiakkaiden hoitotyötä.
· harjaannutaan moniammatillisten asiakkaiden kohtaamisessa, osallistamisessa ja ohjauksessa.

Oppimateriaalit

Lasten hoitotyön kurssilla käytämme monipuolista kurssikirjallisuutta, mutta yhtenä peruskirjana lastenhoitotyöstä voit käyttää kirjaa:
- Storvik-Sydänmaa S, Tervajärvi L & Hammar A-M. 2019. Lapsen ja perheen hoitotyö. SanomaPro, Helsinki.

Lisäksi seuraavat materiaalit ovat suositeltavia:
www.terveysportti.fi? oppiportti : Lastentaudit
www.terveysportti.fi? oppiportti : Lasten infektiosairaudet

Lisäksi oppiportista löydät seuraavia aiheita tukevia oppikirjoja (soveltuvin osin):
- Käytännön lastenkardiologiaa
- Lastenneurologia

Seuraavat oppiportin kurssit (3) ovat pakollisia ja kurssiin kuuluvia.
Lasten hätätilanteet ja elvytys
Lasten lihavuus
Nuori vastaanotolla

Opetusmenetelmät

- Luento-opetus
- Itsenäinen opiskelu
- Ryhmässä oppiminen
-Työpajatyöskentely
- Simulaatiot

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Käytämme pääsääntöisesti sähköisiä oppimateriaaleja (Terveysportti, ITS Learning..)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osa-suoritteisuus CampusOnlinessa mahdollista

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27h opiskelijan työtä

Arviointiasteikko

H-5