Sisätauti- ja infektiopotilaan ja kirurgisen potilaan hoitotyön syventäminen ja virtuaalinen simulaatio (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CK56-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 07.01.2025
Ajoitus
06.01.2025 - 02.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Maija Valta
- Ville Vainio
- Anne-Mari Seppälä
- Johanna Kero
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
PSHTS23ASairaanhoitajakoulutus, Turku, S23A
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Pienryhmä 3
- 24.04.2025 12:30 - 15:45, Sisätauti- ja infektiopotilaan ja kirurgisen potilaan hoitotyön syventäminen ja virtuaalinen simulaatio TH00CK56-3006
Tavoitteet
SISÄTAUTI- JA INFEKTIOPOTILAAN JA KIRURGISEN POTILAAN HOITOTYÖN SYVENTÄMINEN JA VIRTUAALINEN SIMULAATIO 5 OP SINKI
Opintojakso sisältää 1 op englannin kielellä toteutettavia opintoja
Tavoitteet
Opiskelija:
• ymmärtää sisätautikirurgisen- ja infektiopotilaan hoitopolun / hoitokokonaisuuden ja sen erityispiirteet
• ymmärtää ajantasaisen tiedon ja tiedonkulun merkityksen sisätautikirurgisen ja infektiosairaan potilaan kokonaishoidon eri vaiheissa
• kehittää monialaisia tiimityöskentelytaitojaan sisätautikirurgisen ja infektiosairaan potilaan hoitotyössä
• edistää potilasturvallisuutta hoito-/auttamismenetelmiä toteuttaessaan
• hyödyntää digitaalisuutta potilaan hoidossa ja ohjauksessa
• soveltaa tarkoituksenmukaisesti erilaisia ongelmanratkaisutaitoja omaa toimintaansa analysoiden ja arvioiden
• osaa integroida sisätautikirurgisen potilaan ravitsemushoitoa ja -ohjausta osaksi hoitotyötä yhdessä monialaisen asiantuntijaverkoston kanssa
• tunnistaa digitaalisia ratkaisuja hoitotyön päätöksenteon tukena
VIRTUAALISIMULAATIO 0 OP VIRSI
Tavoitteet
Opiskelija:
• syventää sisätauteja tai kirurgisesti hoidettavia terveyshaasteita sairastavan potilaan hoitotyötä, hoitotyön tiedonhallintaa ja päätöksentekoa
• perehtyy palliatiiviseen hoitotyöhön
• syventää eettistä ajatteluaan
• harjaantuu digitaalisissa taidoissaan hoitotyössä ja jatkuvassa oppimisessaan.
Sisältö
Sisältö
· Sisätautikirurgisen potilaan erityispiirteet ja hoito
· Infektioihin sairastuneen potilaan kokonaisvaltainen hoito sisätautikirurgisin hoitotyön menetelmin
· Vakavien infektioiden, yleisvaarallisten infektioiden ja pandemioiden ennaltaehkäisy, kontrollointi ja hoito
· Infektiopotilaan ja hänen läheisensä ohjaus eri menetelmiä hyödyntäen esim. digitaalisesti
· Sisätautikirurgisen potilaan ravitsemushoito ja –ohjaus
· Digitaaliset ja lääkinnälliset laitteet sisätautikirurgisen- ja infektiopotilaan hoitotyössä
Simulaatioissa:
• harjoitellaan kansansairauksia sairastavan hoitotyötä, hoitotyön tiedonhallintaa ja päätöksentekoa.
• pohditaan hoitotyön eettisiä haasteita ja harjaannutetaan eettistä herkkyyttä.
Oppimateriaalit
- Opettajan materiaali prekliinisillä tunneilla sekä Itslearningissä
- Huovinen ym. 2023. Kliininen hoitotyö. Sanoma Pro Oy, Helsinki.
- Saano, S. & Taam-Ukkonen, M. 2020. Lääkehoidon käsikirja. Sanoma Pro Oy, Helsinki
Opetusmenetelmät
Prekliiniset harjoitustunnit
Projektipaja ja posterikävely
Itsenäinen työskentely
Yksilö- ja ryhmätentti
Virtuaalisimulaatio
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson tenttiajankohta varmistuu lukujärjestyksen valmistuttua.
Uusintatentti pidetään lähtökohtaisesti seuraavan toteutuksen yhteydessä.
Hyväksyttyä tenttiä ei uusita. Hylätyn tenttisuorituksen saa uusia kahdesti.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Huomioithan opintojakson edeltävyysehdot; Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja kirurgisen ja perioperatiivisen potilaan hoitotyön perusteet on oltava suoritettuna ennen tätä opintojaksoa.
Oma tietokone tulee ottaa mukaan jokaiselle tunnille.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson kaikki lähiopetuskerrat ovat pakollisia. Mikäli joudut olemaan pois tunneilta, ota opettajaan yhteys korvaavan suorituskerran suunnittelemiseksi.
Info, prekliiniset harjoittelutunnit, posterin teko ja posterikävely, tentti sekä virtuaalisimulaatio korvataan lähtökohtaisesti toisen ryhmän vastaavalla tunnilla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävät kuvataan tarkemmin opintojakson Itslearning-alustalla.
Opiskelijan työn mitoitus:
5 op = 135h opiskelijan työtä, joka jakautuu seuraavasti:
Rokotusosaamisen perusteet 27h
Työskentely koululla 27h
Lukeminen tenttiin ja tehtävät 71h
Virtuaalisimulaatio 10h
Sisällön jaksotus
Opintojakson ajankohta on 6.1.-2.5.2025 välisenä aikana.
Opintojakso sisältää 1 op englannin kielellä toteutettavia opintoja
Tavoitteet
Opiskelija:
• ymmärtää sisätautikirurgisen- ja infektiopotilaan hoitopolun / hoitokokonaisuuden ja sen erityispiirteet
• ymmärtää ajantasaisen tiedon ja tiedonkulun merkityksen sisätautikirurgisen ja infektiosairaan potilaan kokonaishoidon eri vaiheissa
• kehittää monialaisia tiimityöskentelytaitojaan sisätautikirurgisen ja infektiosairaan potilaan hoitotyössä
• edistää potilasturvallisuutta hoito-/auttamismenetelmiä toteuttaessaan
• hyödyntää digitaalisuutta potilaan hoidossa ja ohjauksessa
• soveltaa tarkoituksenmukaisesti erilaisia ongelmanratkaisutaitoja omaa toimintaansa analysoiden ja arvioiden
• osaa integroida sisätautikirurgisen potilaan ravitsemushoitoa ja -ohjausta osaksi hoitotyötä yhdessä monialaisen asiantuntijaverkoston kanssa
• tunnistaa digitaalisia ratkaisuja hoitotyön päätöksenteon tukena
VIRTUAALISIMULAATIO 0 OP VIRSI
Tavoitteet
Opiskelija:
• syventää sisätauteja tai kirurgisesti hoidettavia terveyshaasteita sairastavan potilaan hoitotyötä, hoitotyön tiedonhallintaa ja päätöksentekoa
• perehtyy palliatiiviseen hoitotyöhön
• syventää eettistä ajatteluaan
• harjaantuu digitaalisissa taidoissaan hoitotyössä ja jatkuvassa oppimisessaan.
Sisältö
· Sisätautikirurgisen potilaan erityispiirteet ja hoito
· Infektioihin sairastuneen potilaan kokonaisvaltainen hoito sisätautikirurgisin hoitotyön menetelmin
· Vakavien infektioiden, yleisvaarallisten infektioiden ja pandemioiden ennaltaehkäisy, kontrollointi ja hoito
· Infektiopotilaan ja hänen läheisensä ohjaus eri menetelmiä hyödyntäen esim. digitaalisesti
· Sisätautikirurgisen potilaan ravitsemushoito ja –ohjaus
· Digitaaliset ja lääkinnälliset laitteet sisätautikirurgisen- ja infektiopotilaan hoitotyössä
Simulaatioissa:
• harjoitellaan kansansairauksia sairastavan hoitotyötä, hoitotyön tiedonhallintaa ja päätöksentekoa.
• pohditaan hoitotyön eettisiä haasteita ja harjaannutetaan eettistä herkkyyttä.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Tarvittaessa ota opettajiin yhteyttä sähköpostitse.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osasuoritukset:
Rokotusosaamisen tentti hyv/hyl
Prekliiniset harjoitustunnit hyv/hyl
Posteri hyv/hyl
Yksilötentti Hyl- K5
Ryhmätentti hyl- K5
Virtuaalisimulaatio hyv/hyl
Yksilö- ja ryhmätentit suoritetaan samalla kertaa. Ensin tehdään yksilötentti. Ryhmätentti tehdään 3-4 henkilön ryhmissä. Ryhmätentin ryhmät jaetaan yksilöntenttien tulosten perusteella.
Opintojakson suoritukseen edellytetään jokaisen osasuorituksen hyväksyttyä arviointia. Lopullinen arvosana muodostuu tenttien arvosanoista sekä alla olevien kriteerien mukaisesti.
Hylätty (0)
Tiedot:
Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opintojakson mukaisista tavoitteista.
Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Taidot:
Jättää annetut tehtävät tekemättä.
Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.
Asenteet:
Ei vastaanota eikä anna palautetta.
Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentyssä.
Käyttäytyy epäammatillisesti.
Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tiedot:
Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Hyödyntää ammatillista tietoa.
Taidot:
Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
Asenteet:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä
Tunnistaa vuoro-vaikutustaitonsa.
Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tiedot:
Jäsentää opinto-jaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
Taidot:
Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.
Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.
Asenteet:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
Käyttäytyy ammatillisesti.
Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tiedot:
Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
Taidot:
Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.
Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
Asenteet:
Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.
Esitietovaatimukset
Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja kirurgisen ja perioperatiivisen potilaan hoitotyön perusteet oltava suoritettu.