Siirry suoraan sisältöön

Svenska i arbetslivet skriftlig kommunikation (2 op)

Toteutuksen tunnus: TE00CS28-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 17.01.2025

Ajoitus

17.01.2025 - 30.04.2025

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Turun ammattikorkeakoulu

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • roo.sv
  • Suomi

Paikat

40 - 55

Koulutus

  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus, rakennusmestari

Opettaja

  • COS Opettaja
  • Jaana Kaartovuori

Ryhmät

  • PRAKMS24
    Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus, rakennusmestari S24
  • 17.01.2025 10:15 - 11:45, Svenska i arbetslivet skriftlig kommunikation TE00CS28-3004
  • 24.01.2025 10:15 - 11:45, Svenska i arbetslivet skriftlig kommunikation TE00CS28-3004
  • 31.01.2025 10:00 - 12:00, Svenska i arbetslivet skriftlig kommunikation TE00CS28-3004
  • 07.02.2025 10:00 - 12:00, Svenska i arbetslivet skriftlig kommunikation TE00CS28-3004
  • 14.02.2025 10:00 - 12:00, Svenska i arbetslivet skriftlig kommunikation TE00CS28-3004
  • 28.02.2025 10:00 - 12:00, Svenska i arbetslivet skriftlig kommunikation TE00CS28-3004
  • 07.03.2025 10:00 - 12:00, Svenska i arbetslivet skriftlig kommunikation TE00CS28-3004
  • 14.03.2025 10:00 - 12:00, Svenska i arbetslivet skriftlig kommunikation TE00CS28-3004
  • 21.03.2025 10:00 - 12:00, Svenska i arbetslivet skriftlig kommunikation TE00CS28-3004
  • 28.03.2025 10:00 - 12:00, Svenska i arbetslivet skriftlig kommunikation TE00CS28-3004
  • 11.04.2025 10:00 - 12:00, Svenska i arbetslivet skriftlig kommunikation TE00CS28-3004
  • 16.04.2025 08:00 - 10:00, Svenska i arbetslivet skriftlig kommunikation TE00CS28-3004
  • 25.04.2025 10:00 - 12:00, Svenska i arbetslivet skriftlig kommunikation TE00CS28-3004

Tavoitteet

Opiskelija osaa kommunikoida kirjallisesti tavallisissa työelämän viestintätilanteissa.

Sisältö

Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä työelämälähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa

Tavoitetaso vähintään B1.

Oppimateriaalit

Opettajan kokoama materiaali itslearningissä.
Lisänä oppikirja: Edita: Kontakt - Svenska inom teknik (digikirjana Finnassa: https://turkuamk.finna.fi)

Opetusmenetelmät

Ohjattua ja itsenäistä opiskelua, pari- ja ryhmäkeskustelua, itsenäisiä kirjallisia ja suullisia tehtäviä. Kotitehtäviä tulee joka kerta.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kirjallinen tentti 11.4.2025 ja suulliset keskustelut pienryhmissä vkoilla 16 ja 17 kampuksella / Video-CV erikseen sovitusti kurssin loppupuolella.

Tämän jälkeen 2 uusintamahdollisuutta.
1. uusinta 28.4.2025

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Ryhmäohjaus, itsenäisten näyttöjen arviointi, jatkuva näyttö

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ohjattuja tapaamisia n. 26 h (sisältäen suulliset näytöt ja kirjallisen tentin), itsenäinen työskentely n. 60 h
1 op = 27h opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Suullinen ja kirjallinen kommunikointi työelämän tavallisissa viestintätilanteissa.

Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä työelämälähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa

Tavoitetaso vähintää B1.

Tunneilla tehdään erilaisia suullisia ja pieniä kirjallisia harjoituksia pareittain tai pienryhmissä, kuuntelutehtäviä ja palautetaan mieliin keskeisiä rakenteita sekä treenataan sanastoa. Kurssin aikana opiskelilat tekevät ja palauttavat sovitussa aikataulussa kirjallisia tehtäviä Itsissä.
Lähitunteja on 2h viikossa lukkarin mukaan. Osa tunneista mahdollisesti toteutetaan ryhmä puolitettuna/etätunteina.
Kurssin loppupuolella pidetään suulliset keskustelut / video CV pienryhmissä ja kirjallinen tentti.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Tämä on kirjallinen osa Svenska i arbetslivet -opintojaksoa. Opiskelijan tulee ilmoittautua myös suulliseen osaan.
Käytännössä nämä ovat yksi ja sama opintojaksokokonaisuus ja tunnit sekoittuvat kurssin kuluessa, mutta suullisesta (1 op) ja kirjallisesta (2 op) osaamisesta tulee omat arvosanansa.

Oppimisympäristönä käytetään Itsiä (itslearning).

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

ARVIOINTI
Jokaisella lähitunnilla harjaannutetaan sekä suullista että muuta kielitaitoa. Suullinen ja kirjallinen kielitaito arvioidaan erikseen. Opintojakson arviointi tehdään asteikolla 1-5 valtakunnallisten taitotasokuvausten mukaan. Taitotasot esitellään ensimmäisellä lähitunnilla ja ovat nähtävissä Itsissä.

Suoritusvaatimukset ja arviointi

Opintojakso edellyttää aktiivista osallistumista opetukseen ja läsnäoloa (vähintään 75 % lähitunneista), koska tunneilla harjoitellaan suullista kielitaitoa ja vuorovaikutustaitoja parityöskentelynä ja pienryhmissä.
Mikäli poissaolotuntien määrä on yli 25 %, arvosana alenee. Tällöin arvosana 1 kokeesta ei riitä hyväksyttyyn arvosanaan opintojaksosta.
Voidakseen osallistua kokeeseen, tulee tunneille tulee osallistua vähintään 50%, sillä myös tuntinäyttöä arvioidaan. Opintojaksoa ei voi suorittaa pelkästään kirjallisella kokeella.
Kirjallisen osan arvosana koostuu aktiivisuudesta lähitunneilla (75%), hyväksytysti tehdyistä koti- ja etätehtävistä ja kirjallisesta kokeesta.

Suullinen kielitaito, Muntlig kommunikation (1 op), arvioidaan erikseen. Arviointi tehdään lähituntien suullisten harjoitusten ja opintojakson lopussa tehtävän video-CV:n tai suullisen keskustelun perusteella. Suullisen kielitaidon arvioinnissa käytetään valtakunnallisia taitotasokuvauksia. Kuvaukset ovat nähtävillä Itsissä.
Tekemällä ohjeiden mukaisesti pelkästään video-CV:n ja osallistumalla tunneille, voi suullisesta osasta saada max. arvosanan 1.

Tutkintotodistuksessa arvosanat 1-3 = Tyydyttävä taito ja arvosanat 4-5 = Hyvä

Hylätty (0)

Opiskelija ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista suullisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla. Tuotos on liian niukkaa ja/ tai puheen pääsisällön ymmärtäminen on muille osapuolille vaikeaa tai lähes mahdotonta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa yksinkertaista osin epäyhtenäistä tekstiä. Pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi, vaikka viestintä vaatii ponnisteluja kummaltakin osapuolelta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija selviytyy kohtalaisesti tai hyvin jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija käyttää perusrakenteita ja sanastoa jokseenkin virheettömästi. Muiden kielten vaikutus voi olla havaittavissa.
Pystyy välittämään haluamansa viestin, vaikka epäröinti hidastaa puhetta ja epätarkkuudet saattavat häiritä viestintää. Nelosen tasolla puhe on melko sujuvaa ja vaivatonta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin kielenkäyttötilanteissa suullisesti ja kirjallisesti. Opiskelija käyttää rakenteita ja sanastoa monipuolisesti ja hallitsee ne lähes virheettömästi.
Pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan luontevasti huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta.