Siirry suoraan sisältöön

Fräscha upp din svenska (3 op)

Toteutuksen tunnus: TE00CS04-3013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 15.01.2025

Ajoitus

15.01.2025 - 12.02.2025

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Turun ammattikorkeakoulu

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi
  • roo.sv

Paikat

20 - 45

Koulutus

  • Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat opinnot

Opettaja

  • COS Opettaja
  • Pia Lindgren

Ryhmät

  • VAVA2425
    Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat
  • PBIOKES24A
    PBIOKES24A
  • PBIOKES24B
    PBIOKES24B
  • PBIOKES24
    Bio- ja kemiantekniikan koulutus
  • 15.01.2025 08:00 - 11:00, Fräscha upp din svenska TE00CS04-3013
  • 22.01.2025 08:00 - 11:00, Fräscha upp din svenska TE00CS04-3013
  • 29.01.2025 08:00 - 11:00, Fräscha upp din svenska TE00CS04-3013
  • 31.01.2025 08:00 - 11:00, Fräscha upp din svenska TE00CS04-3013
  • 05.02.2025 08:00 - 11:00, Fräscha upp din svenska TE00CS04-3013
  • 12.02.2025 08:00 - 11:00, Fräscha upp din svenska TE00CS04-3013

Tavoitteet

Opiskelija aktivoi ruotsin kieltään, niin että hän ymmärtää puhuttua ja kirjoitettua kieltä sekä osaa tuottaa sitä arkipäivän tilanteissa. Lisäksi hän hallitsee ruotsin kielen keskeiset rakenteet. Tämän opintojakson jälkeen opiskelija pystyy paremmin suoriutumaan tulevista pakollisista ruotsin opintojaksoista. Opintojaksoa suositellaan niille, jotka kokevat ruotsin taitonsa puutteelliseksi. Oman taitotason määrittely tapahtuu esimerkiksi lähtötasotestin avulla.

Sisältö

Ruotsin kielen peruskieliopin ja – rakenteiden kertaus sekä perussanaston hallinta arkipäivän tilanteissa.

Oppimateriaalit

Timo Jokisalo, Ritva Minni: ReFlex - uppdatera din svenska. Otava 2011 tai vanhempi
Valitut osat verkkomateriaalista https://kielikompassi.jyu.fi/opetus/natfrasch/
Opettajan omaa materiaalia.

Opetusmenetelmät

Opintojakso suoritetaan osallistumalla opetukseen, tekemällä opetusta tukevia verkkotehtäviä ja reflektoimalla omaa edistymistä oppimispäiväkirjassa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

ei tenttiä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojaksolla harjoitellaan työelämässä tarvittavia viestintätaitoja, digiopetuksessa opiskelija kohentaa rakenteiden hallintaa ja saa palautetta edistymisestään. Omaa oppimista reflektoidaan henkilökohtaisessa oppimispäiväkirjassa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op = n 80 h opiskelijan työtä
18 h opetusta ja pari/henkilökohtaista ohjausta.
Itsenäistä työskentelyä verkkotehtävinä
viikottaiset oppimispäiväkirjamerkinnät

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hylätty :Opiskelija ei ymmärrä kieltä edes yksinkertaisissa tilanteissa eikä pysty tuottamaan ruotsinkielisiä lauseita. Opiskelija ei tee opintojakson vaadittavia tehtäviä tai hänellä on liikaa poissaoloja.

Hyväksytty:Aktiivinen osallistuminen opetukseen (75%)
kaikkien tehtävien palautus
Opiskelija pystyy käyttämään kieltä yksinkertaisissa kielenkäyttötilanteissa, ymmärtämään ja tuottamaan lyhyitä lauseita.

Sisällön jaksotus

Opintojakso on ruotsin kielen tukikurssi .
Kielitaitotaso A2, ks. eurooppalainen viitekehys.
Opiskelija aktivoi ruotsin kieltään niin, että hän ymmärtää puhuttua ja kirjoitettua kieltä ja osaa tuottaa sitä arkipäivän tilanteissa. Lisäksi hän kertaa ruotsin kielen keskeiset rakenteet ja oppii käyttämään tarpeellisia apuvälineitä kielen opiskelussa.
Tarkoituksena on auttaa opiskelijaa selviytymään myöhemmistä pakollisista opinnoista.

Opintojakso alkaa viikolla 2 ja päättyy viikolla 7

Viestintäkanava ja lisätietoja

kurssia koskevat its
henkilökohtaiset asiat sähköposti

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

aktiivnen tuntiosallistuminen, tehtävien palautus, oppismispäiväkirja