Siirry suoraan sisältöön

Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation (2 op)

Toteutuksen tunnus: YO00BF12-3043

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 12.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 30.04.2025

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi
  • roo.sv

Paikat

30 - 45

Koulutus

  • Tuotantotalouden koulutus

Opettaja

  • COS Opettaja
  • Jaana Kaartovuori

Ryhmät

  • PTUTAS24B
    PTUTAS24B

Oppimateriaalit

Opettajan kokoama materiaali itslearningissä.
Lisänä oppikirja: Edita: Kontakt - Svenska inom teknik (digikirjana Finnassa: turkuamk.finna.fi)

Opetusmenetelmät

Ohjattua ja itsenäistä opiskelua, pari- ja ryhmäkeskustelua, itsenäisiä kirjallisia ja suullisia tehtäviä (mm. joka kerta tulee kotitehtäviä).

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Suullisia näyttöjä erikseen sovitusti pienryhmissä kurssin loppupuolella.
Kirjallinen tentti kurssin loppupuolella.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Ryhmäohjaus, itsenäisten näyttöjen arviointi, jatkuva näyttö

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ohjattuja tapaamisia n. 20 h, itsenäinen työskentely n. 60 h
1 op = 27h opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutetaan lukkarin mukaan.
Ryhmällä on pääsääntöisesti 2h viikossa vuoroviikoin lähiopetuksena ja itsenäisenä työskentelynä.

Suullinen ja kirjallinen kommunikointi työelämän tavallisissa viestintätilanteissa.

Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä työelämälähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa

Tavoitetaso vähintää B1.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojaksot Skriftlig kommunikation (2 op) ja Muntlig kommunikation (1 op) toteutetaan samanaikaisesti.
Opintojaksolla edellytetään ruotsin perusteiden hallintaa vähintään tyydyttävästi.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jokaisella lähitunnilla harjaannutetaan sekä suullista että muuta kielitaitoa. Suullinen ja kirjallinen kielitaito arvioidaan erikseen. Opintojakson arviointi tehdään asteikolla 1-5 valtakunnallisten taitotasokuvausten mukaan. Taitotasot esitellään ensimmäisellä lähitunnilla ja ovat nähtävissä Itsissä.

Suoritusvaatimukset ja arviointi

Opintojakso edellyttää aktiivista läsnäoloa eli vähintään 75 %, koska tunneilla harjoitellaaan suullista kielitaitoa ja vuorovaikutustaitoja parityöskentelynä ja pienryhmissä.
Mikäli poissaolojen määrä ylittää 25 %, niin arvosana alenee yhdellä numerolla. Käytännössä voi olla 2 kertaa pois ilman arvosanan alennusta.
Tunneille tulee osallistua kuitenkin vähintään 50%, sillä myös tuntinäyttöä arvioidaan. Kokeeseen voi osallistua vähintään 50 % läsnäololla, mutta tuolloin arvosana 1 kokeesta ei riitä hyväksyttyyn arvosanaan opintojaksosta. Opintojaksoa ei voi suorittaa pelkästään kirjallisella kokeella.

Kirjallisen osan (2 op) arvosana koostuu aktiivisuudesta lähitunneilla, mahdollisista sanatesteistä, tehdyistä koti- ja etätehtävistä ja kirjallisesta kokeesta.

Suullinen kielitaito, Muntlig kommunikation (1 op), arvioidaan erikseen.
Arviointi tehdään lähituntien suullisten harjoitusten ja opintojakson lopussa tehtävän Video-CV:n tai suullisen esittelyn perusteella. Suullisilla harjoituksilla ja ohjeiden mukaan palautetulla video-CV:llä voi saada maximissaan arvosanan 1.

Tutkintotodistuksessa arvosanat 1-3 = Tyydyttävä taito ja arvosanat 4-5 = Hyvä

Hylätty (0)

Ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista kirjallisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla. Tekstissä toistuvasti ymmärtämistä haittaavia piirteitä.
Ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista suullisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla. Tuotos liian niukkaa ja/tai puheen pääsisällön ymmärtäminen on muille osapuolille vaikeaa tai lähes mahdotonta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1)
Selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa yksinkertaista osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa.
Selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi, vaikka viestintä vaatii ponnisteluja kummaltakin osapuolelta.
(2)
Selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa yksinkertaista pääosin yhtenäistä tekstiä. Viesti välittyy, vaikka teksti sisältää virheitä ja sen ymmärtäminen voi olla osin hankalaa.
Selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3)
Selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä ja ennakoimattomissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa johdonmukaista tekstiä, jossa viesti välittyy. Virheet eivät johda väärinkäsityksiin vaikka ne voivat häiritä lukurytmiä.
Selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä ja ennakoimattomissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään haluamansa viestin, vaikka epäröinti hidastaa puhetta ja epätarkkuudet saattavat häiritä viestintää.
(4)
Selviytyy hyvin monipuolisissa yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa useimmiten kirjoittaa tilanteeseen sopivalla tavalla.
Selviytyy hyvin monipuolisissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy pääosin viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on melko sujuvaa eikä viestintä vaadi ponnisteluja kummaltakaan osapuolelta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

(5)
Selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa sujuvasti ja tilanteeseen sopivalla tavalla.
Selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan luontevasti huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta.