Siirry suoraan sisältöön

Lasten ja nuorten hoitotyön syventävät opinnot (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CL05-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.01.2025 - 23.04.2025

Ajoitus

23.04.2025 - 26.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sairaanhoito

Toimipiste

Paikasta riippumaton

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 30

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus

Opettaja

  • Päivi Matikainen
  • Annika Luomala

Ajoitusryhmät

  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)

Ryhmät

  • PSHTK23A
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, K23A
  • PSHTK23B
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, K23B
  • MSHTK22A
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, monimuoto, K22A
  • PSHTS22B
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, S22B
  • PSHTS22V
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, S22V
  • PSHTS22A
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, S22A

Pienryhmät

  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.

Tavoitteet

LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN SYVENTÄVÄT OPINNOT 5 OP LAPSY

Opintojakso sisältää 2 op englannin kielellä toteutettavia opintoja

Tavoitteet

Opiskelija
· osaa hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa omassa toiminnassa lasten ja nuorten vaativassa hoitotyössä
· syventää taitojaan lapsipotilaan kliinisessä tutkimisessa
· syventää ammatillista osaamistaan lasten ja nuorten akuuttihoitotyössä sekä pitkäaikaisesti sairastuneen lapsen hoitotyössä
· osaa ohjata ja tukea lasta ja perhettä kriittisesti sairaan ja kuolevan lapsen hoitotyössä
· osaa tunnistaa sairaan vastasyntyneen ja keskoslapsen hoitotyön erityispiirteitä
· syventää osaamistaan kirurgisen lapsipotilaan hoitotyössä
· syventää osaamistaan lasten ja nuorten mielenterveyden hoitotyössä ja osaa tukea lasta ja perhettä hoitotyön auttamismenetelmin
· syventää osaamistaan lasten ja nuorten lääke- ja nestehoidossa
· osaa arvioida omaan toimintaansa osana työelämäyhteisöä ja ammatillista kehittymistään lasten ja nuorten hoitotyön kontekstissa

Sisältö

Sisältö
· Lapsipotilaan kliininen tutkiminen, tarkkailu ja tutkimustulokset hoidollisen päätöksenteon tukena
· Vaativat terveysongelmat ja sairaudet lapsilla ja nuorilla
· Kriittisesti sairaan ja kuolevan lapsen hoitotyö
· Lasten ja nuorten mielenterveyden häiriöiden hoitotyö
· Perhehoitotyö sairaan lapsen vaativassa hoitotyössä
· Lasten ja nuorten vaativa lääke- ja nestehoito ja farmakologia
· Oman toiminnan arviointi ja ammatillinen kehittyminen lasten ja nuorten hoitotyön kontekstissa

Oppimateriaalit

Storvik-Sydänmaa,S., Tervajärvi,L.& Hammar,A-M.2019.Lapsen ja perheen hoitotyö. Sanoma Pro Oy. Helsinki.
Aiheeseen liittyvät artikkelit

Opetusmenetelmät

- Vuorovaikutukselliset luennot
- Ennakkotehtävät
- Ryhmätehtävät
- Yksilötehtävät
- Esitykset

Viestintäkanava ja lisätietoja
Suomeksi
Edeltävyysehdot:

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

-Flipped learning
-Case pohjainen oppiminen
-Yhteistoiminnalllinen oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

-etäluennot 30h
-yksilölliset tehtävät 50h
-ryhmätehtävät 10h
-muu kurssin materiaalin itsenäinen opiskelu 45h

Sisällön jaksotus

Tavoitteet
Osaa hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa omassa toiminnassa lasten ja nuorten vaativassa hoitotyössä
Opiskelija
- syventää taitojaan lapsipotilaan kliinisessä tutkimisessa
- syventää ammatillista osaamistaan lasten ja nuorten akuuttihoitotyössä sekä pitkäaikaisesti sairastuneen lapsen hoitotyössä
- osaa ohjata ja tukea lasta ja perhettä kriittisesti sairaan ja kuolevan lapsen hoitotyössä
- osaa tunnistaa sairaan vastasyntyneen ja keskoslapsen hoitotyön erityispiirteitä
- syventää osaamistaan kirurgisen lapsipotilaan hoitotyössä
- tunnistaa tavallisimmat lasten ja nuorten mielenterveyden häiriöt ja osaa tukea lasta ja perhettä hoitotyön auttamismenetelmin
- syventää osaamistaan lasten ja nuorten lääke- ja nestehoidossa
- osaa arvioida omaan toimintaansa osana työelämäyhteisöä ja ammatillista kehittymistään lasten ja nuorten hoitotyön kontekstissa

Sisältö
Opintojakso sisältää 2 op englannin kielellä toteutettavia opintoja
- Lapsipotilaan kliininen tutkiminen, tarkkailu ja tutkimustulokset hoidollisen päätöksenteon tukena
- Vaativat terveysongelmat ja sairaudet lapsilla ja nuorilla:
- lasten ja nuorten akuuttihoitotyö
- sairaan vastasyntyneen/keskosen hoitotyö
- sydänsairautta sairastavan lapsen ja nuoren hoitotyö
- syöpää sairastavan lapsen ja nuoren hoitotyö
- lasten ja nuorten neurologisten terveysongelmien hoito
- lasten ja nuorten tehohoitotyö
- lasten ja nuorten vaativa kirurginen hoitotyö
- lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen ja hoitopolku
- kriittisesti sairaan ja kuolevan lapsen hoitotyö
- lasten ja nuorten mielenterveyden häiriöiden hoitotyö
- Perhehoitotyö sairaan lapsen vaativassa hoitotyössä
- Lasten ja nuorten vaativa lääke- ja nestehoito ja farmakologia
- Oman toiminnan arviointi ja ammatillinen kehittyminen lasten ja nuorten hoitotyön kontekstissa

Viestintäkanava ja lisätietoja

Edeltävyysehdot:
Perusopinnot täytyy olla suoritettuna ennen jaksolle osallistumista.
Ja erityisesti seuraavat jaksot:
-Perheen, lapsen ja nuoren hoitotyö sekä prekliininen harjoittelu luokassa
-Sisätautien hoitotyö sekä prekliininen harjoittelu luokassa
-Kirurginen hoitotyö sekä prekliininen harjoittelu luokassa

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

-Kurssilla 75% läsnäolovelvollisuus ja aktiivinen osallistuminen (ei korvaavia tehtäviä)
-Ennakkotehtävät kurssilla arviointi (hyväksytty -täydennettävä) kriteerit Its oppimisalustalla
-Lääkelaskut (hyväksytty -hylätty)
-Yksilötehtävät (Hyväksytty- täydennettävä) Kriteerit Its oppimisalustalla
-Ryhmätehtävät (hyväksytty -täydennettävä) Kriteerit Its oppimisalustalla
-Kokoava koe, johon osallistuminen edellyttää kaikkien tehtävien palautusta ajallaan ennen koetta. Arviointi asteikolla 1-5, 50% vastauksista oltava oikein
- Uusintakokeet (lääkelaskut ja kokoava koe) mahdollisuus kolme viikkoa ensimmäisen kokeen jälkeen. Toinen uusintakoe tarvittaessa.

Hylätty (0)

Tiedot:
-Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsittei-stä ja opinto-jakson mukaisista tavoitteista.
-Ei osaa perustella eikä arvioida omia näke-myksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.

Taidot:
-Jättää annetut tehtävät tekemättä.
-Ei tunne keskeisiä toimintata-poja eikä perustele valintojaan.
-Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.

Asenteet:
-Ei vastaanota eikä anna palautetta.
-Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
-Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
-Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentyssä.
-Käyttäytyy epäammatillisesti.
-Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuu-teen tai hyvinvoinnin edistämiseen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tilannekohtainen, jäljittelevä ja suppea ammatillinen osaaminen
Tiedot:
-Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
-Hyödyntää ammatillista tietoa.

Taidot:
-Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
-Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.

Asenteet:
-Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
-Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
-Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
-Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä
-Tunnistaa vuoro-vaikutustaitonsa.
-Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
-Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Jäsentynyt, arvioiva ja soveltava ammatillinen osaaminen

Tiedot:
-Jäsentää opinto-jaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.
Osaa selittää,
-Vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
-Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa

Taidot:
-Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
-Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.

Asenteet:
-Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
-Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
-On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
-Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuoro-vaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
-Käyttäytyy ammatillisesti.
-Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Laaja-alainen, luova ja kehittävä ammatillinen osaaminen

Tiedot:
-Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
-Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla

Taidot:
-Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.
-Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
-Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.

Asenteet:
-Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
-Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
-Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
-Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti.
-Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
-Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
-Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.