Iho-, silmä- ja korvasairauksia sairastavan potilaan hoitotyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BV57-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.01.2024 - 10.02.2025
Ajoitus
10.02.2025 - 14.03.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Sairaanhoito
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 45
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Tiina Nurmela
- Marika Leppänen
Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
PSHSK23ASairaanhoitajakoulutus, Salo, K23A
-
PSHTK23ASairaanhoitajakoulutus, Turku, K23A
-
PSHTK23BSairaanhoitajakoulutus, Turku, K23B
-
MSHTK23ASairaanhoitajakoulutus, Turku, monimuoto, K23A
-
MSAISS22Sairaanhoitajakoulutus, Salo, monimuoto S22
-
PSHTS22BSairaanhoitajakoulutus, Turku, S22B
-
PSHTS22VSairaanhoitajakoulutus, Turku, S22V
-
PSHSS22ASairaanhoitajakoulutus, Salo, S22A
-
PSHTS22ASairaanhoitajakoulutus, Turku, S22A
Pienryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
Tavoitteet
IHO-, SILMÄ JA KORVASAIRAUKSIA SAIRASTAVAN POTILAAN HOITOTYÖ 5 OP ISKO
Tavoitteet
• Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavallisimpia iho-, silmä-, nenä-, kurkku- ja korvasairauksia sairastavien potilaiden hoitotyötä.
• Osaa potilaan ja hänen läheistensä tukemisen ja ohjauksen iho-, silmä-, nenä-, kurkku- ja korvasairauksien hoitotyössä.
Sisältö
Sisältö
• Silmätauteja sairastavan potilaan hoitotyö ja ohjaus.
o Silmänpainetauti, kaihit, silmänpohjan rappeuma, silmätulehdus, vierasesine silmässä
• Korva-, nenä- ja kurkkutauteja sairastavan potilaan hoitotyö ja ohjaus.
o Tinnitus, Menierin tauti, erityyppiset huimaukset
o Leikkausanestesiahoidon erityispiirteet
• Ihotauteja sairastavan potilaan hoitotyö ja ohjaus
o Yleisimmät ihosairaudet (esim. allergiat, psoriasis,)
Oppimateriaalit
- Luennot
- Ihotaudit -oppikirja, Duodecim Oppiportti
Ihon rakenne, tehtävät ja toiminta
Ihotautipotilas vastaanotolla
Kutina
Atooppinen ekseema
Nokkosihottumat ja angioödeemat
Psoriaasi
Aurinko ja ihon infektiot
Ihokasvaimet (ydintieto, aktiini keratoosi ja basaliooma ja ihomelanooma)
Ihotautien paikallishoito ja ultraviolettihoito / kirurgiset toimenpiteet
Ihon infektiosairaudet
Ihotautipotilaan kuntoutus
- Silmätautien käsikirja soveltuvin osin, Duodecim Oppiportti
- Käypä hoito -suositukset
Atooppinen ihottuma
Psoriaasi
Glaukooma
Kaihi
Kostea silmänpohjan ikärappeuma)
- ItsLearningissä tarkempi kuvaus materiaalista
Opetusmenetelmät
Luennot koululla tai sovitusti Etäluennot
- Verkko-opetus
- Itsenäiset lukutehtävät
- Itsenäiset kirjalliset tehtävät
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Verkkotentti viikolla 11
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Kontaktiopetus läsnäolona lukujärjestykseen merkityissä luokissa tai Zoomissa opettajan pedagogisen toteutuksen mukaan.
- Alkuinfo lukujärjestykseen merkityssä tilassa
- Flipped learning
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Iho-, silmä- ja korvasairauksia sairastavan potilaan hoitotyö 5op = 135 tuntia opiskelijan työtä
- Kontaktiopetus läsnä luokassa tai Zoomissa 22,5 h ja ennakkotehtävät luennoille
- Verkkokurssi 1h (KNK- pientoimenpiteet perusterveydenhuollossa)
- Tenttiin valmistautuminen, tentti 2h (arviointi Hyl - K5)
- Kirjallinen ryhmätyö 1op (arviointi Hyl - K5)
Sisällön jaksotus
Opintojakso sisältää 2 op englannin kielellä toteutettavia opintoja viikoilla 7-11.
- Silmätauteja sairastavan potilaan hoitotyö ja ohjaus:
* Silmänpainetauti, kaihit, silmänpohjan rappeuma, silmätulehdus, vierasesine silmässä
- Korva-, nenä- ja kurkkutauteja sairastavan potilaan hoitotyö ja ohjaus:
* Tinnitus, Menierin tauti, erityyppiset huimaukset
- Ihotauteja sairastavan potilaan hoitotyö ja ohjaus:
* Yleisimmät ihosairaudet (esim. allergiat, psoriasis)
Sisältöalueet tarkentuvat opintojakson alussa ja kuvataan ItsLearningissä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi koostuu seuraavista osista:
Tentti 0-K5 (1/2 arvosanasta)
Ryhmätehtävä 0-K5 (1/2 arvosanasta)
Its tehtävät ja testit hyv/hyl
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tiedot:
- Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
- Hyödyntää ammatillista tietoa.
Taidot:
- Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
- Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
Asenteet:
- Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
- Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
- Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
- Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä.
- Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
- Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
- Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tiedot:
- Jäsentää opinto-jaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
- Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
Taidot:
- Osaa itsenäisesti valita eri vaihto-ehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
- Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.
Asenteet:
- Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
- Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
- On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
- Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuoro-vaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
- Käyttäytyy ammatillisesti.
- Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tiedot:
- Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
- Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
Tiedot:
- Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihto-ehtoja.
- Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
- Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
Asenteet:
- Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
- Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
- Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
- Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuoro-vaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
- Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
- Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.
Ylempi taso sisältää aina myös alemman tason osaamiset.