Basics of Pharmacotherapy (5 cr)
Code: TH00CK48-3021
General information
- Enrollment
-
02.12.2024 - 22.01.2025
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
22.01.2025 - 23.05.2025
Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Nursing
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing
- Teachers
- Anu Nousiainen
- Jaana Lumme
- Jenni Hannula
- Scheduling groups
- Pienryhmä 1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 3 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- 1
- 2
- 3
- Course
- TH00CK48
Realization has 20 reservations. Total duration of reservations is 64 h 30 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Tue 11.03.2025 time 08:00 - 12:30 (4 h 30 min) |
Lääkehoidon 1. teemapäivä |
Zoom
|
Wed 12.03.2025 time 08:00 - 10:00 (2 h 0 min) |
Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3021 |
ICT_C2033_2034
Teoriatila muunto
|
Mon 17.03.2025 time 08:00 - 10:00 (2 h 0 min) |
Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3021 |
ICT_C2033_2034
Teoriatila muunto
|
Tue 25.03.2025 time 08:30 - 11:30 (3 h 0 min) |
Lääkehoidon 2. teemapäivä |
Zoom
|
Wed 26.03.2025 time 08:00 - 10:00 (2 h 0 min) |
Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3021 |
ICT_C2033_2034
Teoriatila muunto
|
Wed 02.04.2025 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3021 |
ICT_C2033_2034
Teoriatila muunto
|
Fri 04.04.2025 time 10:00 - 14:00 (4 h 0 min) |
Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3021 |
ICT_B1041_Omega
OMEGA
|
Wed 09.04.2025 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3021 |
ICT_B1041_Omega
OMEGA
|
Fri 11.04.2025 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
Lopputentti ja lääkelaskut / Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3021 |
ICT_A1038b
Teoriatila
|
Wed 16.04.2025 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Lääkelaskujen 1.uusinta / Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3021 |
ICT_A1038b
Teoriatila
|
Wed 23.04.2025 time 12:30 - 16:00 (3 h 30 min) |
LÄPE - Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3021 |
ICT_B3029
Lääkehoito 2
ICT_B3028 Lääkehoito 1 ICT_B3039 Hoitotyö 1 ICT_B3040 Hoitotyö 2 |
Wed 30.04.2025 time 08:15 - 11:30 (3 h 15 min) |
LÄPE - Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3021 |
ICT_B3029
Lääkehoito 2
|
Fri 02.05.2025 time 12:00 - 16:00 (4 h 0 min) |
LÄPE - Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3021 |
ICT_B3029
Lääkehoito 2
|
Wed 07.05.2025 time 08:15 - 11:30 (3 h 15 min) |
LÄPE - Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3021 |
ICT_B3029
Lääkehoito 2
|
Fri 09.05.2025 time 12:00 - 16:00 (4 h 0 min) |
LÄPE - Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3021 |
ICT_B3028
Lääkehoito 1
|
Tue 13.05.2025 time 12:30 - 15:45 (3 h 15 min) |
LÄPE - Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3021 |
ICT_B3029
Lääkehoito 2
|
Wed 14.05.2025 time 12:30 - 15:45 (3 h 15 min) |
LÄPE - Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3021 |
ICT_B3029
Lääkehoito 2
|
Fri 16.05.2025 time 08:15 - 11:30 (3 h 15 min) |
LÄPE - Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3021 |
ICT_B3029
Lääkehoito 2
|
Fri 16.05.2025 time 12:00 - 16:00 (4 h 0 min) |
LÄPE - Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3021 |
ICT_B3029
Lääkehoito 2
|
Thu 22.05.2025 time 12:30 - 15:45 (3 h 15 min) |
LÄPE - Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3021 |
ICT_B3029
Lääkehoito 2
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Ensimmäiselle INFO-kerralle osallistuminen on pakollista tutkintosäännön mukaisesti
-Jos olet estynyt osallistumasta INFOon, sovi luokkatoverisi kanssa kuka edustaa sinua. Edustaja vastaa nimnenhuudossa edustettavansa kohdalla edustavansa häntä. Edustaja huolehtii edustettavan informoinnissa kurssiin liittyvissä asioissa ja huolehtii esim. ryhmätöihin mukaanpääsystä.
- HUOM! Jos sinulla on peruslaskutaitoihin liittyviä haasteita, tulisi sinun osallistua Lääkelaskuklinikkaan opintojen alusta lähtien. Tämä vaatii opiskelijalta omaa aktiivisuutta osallistua/ilmoittautua, kun Lääkehoitoklinikasta tiedotetaan. Lääkelaskuklinikan kerrat näkyvät kaikkien ryhmien lukujärjestyksissä
Sisältö:
• keskeiset säädökset ja eettiset perusteet
• lääkehuollon ohjaus ja valvonta
• lääke- ja lääkitysturvallisuus
• lääkehoidon keskeiset käsitteet ja tietolähteet
• lääkeaineiden vaiheet ja vaikutukset elimistössä
• lääkemuodot ja lääkkeen antotavat
• keskeiset haittavaikutukset sekä yhteisvaikutusmekanismit
• lääkehoitosuunnitelma ja lääkehoitoprosessin turvallinen toteuttaminen
• lääkehoidon välineet ja aseptinen toiminta
• kirjaaminen
• ohjaus ja neuvonta
• lääkelaskenta
• lääkehoitopassi osana osaamisen tunnistamista
Objective
BASICS OF PHARMACOTHERAPY 5 ETCS LÄPE
Objectives:
Student
• is familiar with the ethical, legal and societal basics of pharmacotherapy
• knows the basics of pharmacology and pharmacy needed in nursing work
• knows how to implement an effective, sustainable and safe pharmacotherapy process in different operating environments and knows the responsibilities and roles of different professional groups and the medicine user
• knows how use reliable sources of information in the implementation of pharmacotherapy
• is able to how to make medicine-related calculations needed in the implementation of pharmacotherapy
• can guide patients and their families in pharmacotherapy and understands the significance of commitment to treatment
• is able to assess their competence in pharmacotherapy using the Medication Passport
• learns about digital health technology applications of pharmacotherapy in nursing
Content
Contents
• Regulations, supervision and ethical starting points of pharmaceutical service and pharmacotherapy
• Pharmacotherapy and sustainable development
• Stages and effects of pharmaceuticals in the body
• Different forms of pharmacotherapy and forms of administration
• Pharmaceutical and medication safety
• Medical treatment plan and safe implementation of the pharmacotherapy process
• Pharmacotherapy as part of overall patient care
• Pharmacotherapy information management and key sources of information
• Drug Dosage Calculation
• Correct use of medicines, guidance and commitment to treatment
• Pharmaceutical technology
• Medication Passport as part of the identification of competence
Materials
Saano & Taam-Ukkonen (2020) Lääkehoidon käsikirja
Osat:
- Lääkehoidon keskeiset käsitteet ja tietolähteet
- Sairaanhoitajan lääkehoidon osaaminen
- Lääkehuolto eri toimintaympäristöissä
- Lääkkeenanto luonnollista reittiä
- Lääkkeen antaminen injektiona
Nikkola, R., Nurkka, N. & Paloposki S. 2020. Annos oivallusta. Harjoittelemalla lääkelaskennan osaajaksi. SanomaPro.
Teaching methods
Oppimismenetelmät:
• Tiimi-oppiminen
• Prekliiniset harjoitukset
- Lääkelaskennan harjoitukset
Exam schedules
Ilmoitetaan ITSissä
Pedagogic approaches and sustainable development
- verkko-oppiminen
- työelämälähtöisyys
- tiimioppiminen
- prekliiniset harjoitukset
- yhteisopettajuus
Completion alternatives
-Toteutusta ei voi suorittaa valinnaisella tavalla.
-Luokkaharjoitteluihin tulee osallistua lähtökohtaisesti oman ryhmän mukana sunnitellussa järjestyksessä. Luokkaharjoitteluita ei voi suorittaa pääsääntöisesti tai kokonaan korvauskertojen avulla
-Luokkaharkkapoissaolo korvataan rinnakkaisryhmän mukana ja vastuu korvaavan kerran sopimisesta toisen opettajan kanssa on opiskelijalla itsellään. Opiskelija vastaa itse siitä, että huolehtii puuttuvat suorituksensa kuntoon hyvissä ajoin
-Kurssin tehtävät tulee suorittaa suunnitellussa ajassa ja järjestyksessä
Student workload
Lääkehoito koostuu teoriaopinnoista (3 op) ja prekliinisestä luokkaharjoittelusta (2 op), yhteensä 5 op (5x27=135h) opiskelijan työtä.
Evaluation methods and criteria
Arviointi koostuu seuraavista osista:
Ennakkotentti 0-K5 (1/3 arvosanasta)
Farmakologia 0-K5 (1/3 arvosanasta)
Lääkehoidon lopputentti 0-K5 (1/3 arvosanasta)
Tiimitehtävät hyv/hyl (ajallaan palautettu ja tehty ohjeen mukaisesti)
Its:n yksilötehtävät hyv/hyl (ajallaan palautettu ja tehty ohjeen mukaisesti)
Prekliiniset harjoittelutunnit pääsääntöisesti kurssin mukana suunnitelussa järjestyksessä ja simulaatio (prekliinisissä läsnäolo 100% alusta loppuun. Tunnilla tulee käyttää harjoitteluasua, sisäkenkiä, pitkät hiukset kiinni, korut pois käsistä sekä huomioida muut terveydenhuollon henkilöhygieniaan liittyvät vaatimukset) hyv/hyl
Lääkelaskut hyv/hyl
Failed (0)
-Osallistumisia luokkaharjoitteluun puuttuu joko osittain tai kokonaan. Luokkaharjoitteluja ei voi suorittaa korvaavien suoritusten turvin vaan luokkaharjoittelut tulee suorittaa suunnitellussa järjestyksessä oman toteutusryhmän mukana
-Tehtäviä ei ole palautettu/korjattu määräajassa
- Opiskelija ei ole tutustunut kurssin aikana oppimisalustan materiaaleihin tai kurssin sisältöön ollenkaan tai hyvin vähän
- Opiskelija ei pukeudu harjoittelutunneille yllä olevien vaatimusten mukaisesti joko kokonaan tai osittain ja/tai henkilöhygienia ei täytä terveydenhuollolle asetettuja vaatimuksia (noudatamme VARHAn ohjetta)
- Opiskelija ei muuta toimintaansa annetun palautteen perusteella
- Opiskelija vaarantaa oman tai muiden turvallisuuden tunnilla ja/tai toimii muita loukkaavalla tavalla
Osia suorittamatta.
Tehtävät hylätty (palauttamatta, sisältö ei vastaa tehtävänantoa)
Tentti hylätty.
Tiedot:
Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opintojakson mukaisista tavoitteista.
Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Taidot:
Jättää annetut tehtävät tekemättä.
Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.
Asenteet:
Ei vastaanota eikä anna palautetta.
Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentyssä.
Käyttäytyy epäammatillisesti.
Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Numeeriset arvioinnit selviävät kunkin tehtävän kohdalla ITSlearningissä, mutta yleisesti hyväksyttyyn suoritukseen tulee saada väh 50% pisteistä.
Tiedot:
Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Hyödyntää ammatillista tietoa.
Taidot:
Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
Asenteet:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä
Tunnistaa vuoro-vaikutustaitonsa.
Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Assessment criteria, good (3-4)
Tiedot:
Jäsentää opinto-jaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
Taidot:
Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.
Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.
Asenteet:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
Käyttäytyy ammatillisesti.
Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Assessment criteria, excellent (5)
Tiedot:
Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
Taidot:
Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.
Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
Asenteet:
Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.
Further information
Sähköpostitse.