Siirry suoraan sisältöön

Hoitotyön perusteet ja simulaatio (10 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CK46-3022

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 12.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
06.01.2025 - 18.04.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoito
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 36
Koulutus
Sairaanhoitajakoulutus
Opettajat
Johanna Kurtti
Milka Laaja
Ville Vainio
Katri Mattsson
Jaana Forsbacka
Johanna Kero
Ajoitusryhmät
Pienryhmä 1 (Koko: 15 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 2 (Koko: 15 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 3 (Koko: 15 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
PSHTK25B
Sairaanhoitajakoulutus, Turku, K25B
Pienryhmät
Pienryhmä 1
Pienryhmä 2
Pienryhmä 3
Opintojakso
TH00CK46

Toteutuksella on 32 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 94 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Ma 13.01.2025 klo 08:15 - 09:45
(1 t 30 min)
Hoitotyön perusteet info

To 16.01.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
HOPE - Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3022
ICT_B3039 Hoitotyö 1
ICT_B3040 Hoitotyö 2
ICT_B3041 Hoitotyö 3
Ma 20.01.2025 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3022
ICT_B2025 Ryhmätyö avo (16 hlö)
ICT_B3024 Ryhmätyö avo (16 hlö)
ICT_C2044 Ryhmätyö avo (16 hlö)
Ma 20.01.2025 klo 14:00 - 15:30
(1 t 30 min)
RAV - aloitus klo 14.00 Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3022
etänä
Ti 21.01.2025 klo 08:15 - 10:00
(1 t 45 min)
Teemapäivä/ Hoitotyön historia ja ammatillisuus
Etänä
To 23.01.2025 klo 08:15 - 10:00
(1 t 45 min)
Teemapäivä/ Hoitotyön päätöksenteko
Etänä
Ma 27.01.2025 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Itsenäistä ryhmätyöskentelyä (RAV-ryhmätyöt) RAV/Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3022
Ma 27.01.2025 klo 13:00 - 15:30
(2 t 30 min)
PERUTTU - RAV /Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3022
etänä
Ke 29.01.2025 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3022 (pienryhmä 1)
Kunnonkoti
Ke 29.01.2025 klo 12:30 - 14:00
(1 t 30 min)
Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3022 (pienryhmä 2)
Kunnonkoti
Ke 29.01.2025 klo 14:00 - 15:30
(1 t 30 min)
Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3022 (pienryhmä 3)
Kunnonkoti
To 30.01.2025 klo 08:15 - 11:30
(3 t 15 min)
Teemapäivä/ Potilasturvallisuus
Etänä
To 30.01.2025 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
HOPE - Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3022
ICT_B3039 Hoitotyö 1
ICT_B3040 Hoitotyö 2
ICT_B3041 Hoitotyö 3
Pe 31.01.2025 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
RAV/Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3022
etänä
Ma 03.02.2025 klo 12:30 - 14:00
(1 t 30 min)
RAV - Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3022
ICT_C3043 Teoriatila muunto
Ti 04.02.2025 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
HOPE - Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3022
ICT_B3039 Hoitotyö 1
ICT_B3040 Hoitotyö 2
ICT_B3041 Hoitotyö 3
To 06.02.2025 klo 08:15 - 10:00
(1 t 45 min)
Teemapäivä/ Ihon teemapäivä
Etänä
Ti 11.02.2025 klo 08:00 - 10:00
(2 t 0 min)
Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3022
ICT_B2025 Ryhmätyö avo (16 hlö)
ICT_B3024 Ryhmätyö avo (16 hlö)
ICT_C2044 Ryhmätyö avo (16 hlö)
ICT_B2026 Teoriatila muunto
To 13.02.2025 klo 08:15 - 10:00
(1 t 45 min)
Teemapäivä / Suun terveys
Etänä
To 13.02.2025 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
HOPE - Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3022
ICT_B3039 Hoitotyö 1
ICT_B3040 Hoitotyö 2
ICT_B3041 Hoitotyö 3
Pe 14.02.2025 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
HOPE - Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3022
ICT_B3039 Hoitotyö 1
ICT_B3040 Hoitotyö 2
ICT_B3041 Hoitotyö 3
Ma 03.03.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
HOPE - Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3022
ICT_B3039 Hoitotyö 1
ICT_B3040 Hoitotyö 2
ICT_B3041 Hoitotyö 3
Ti 04.03.2025 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Teoria: Kipu ja tajunta
ICT_B2026 Teoriatila muunto
Ke 05.03.2025 klo 08:15 - 10:00
(1 t 45 min)
Teemapäivä/ Kirjaaminen
Etänä
To 06.03.2025 klo 08:15 - 10:00
(1 t 45 min)
Teemapäivä/ Kirjaaminen
Etänä
To 20.03.2025 klo 08:00 - 11:30
(3 t 30 min)
HOPE - Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3022
ICT_B3039 Hoitotyö 1
ICT_B3040 Hoitotyö 2
ICT_B3041 Hoitotyö 3
To 20.03.2025 klo 12:30 - 15:45
(3 t 15 min)
Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3022
ICT_B3041 Hoitotyö 3
Pe 04.04.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
HOPE - Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3022
ICT_B3039 Hoitotyö 1
ICT_B3040 Hoitotyö 2
ICT_B3041 Hoitotyö 3
ICT_A2065 Ensiapu
Ma 14.04.2025 klo 12:00 - 15:30
(3 t 30 min)
Pienryhmä 2 HOPE / Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3022
Simulation 1 MED D2018,Simulation 2 MED D2020,Debriefing 1 MED D2032,Debriefing 2 MED D2033
Ma 14.04.2025 klo 12:00 - 15:30
(3 t 30 min)
Pienryhmä 1 HOPE / Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3022
Simulation 1 MED D2018,Simulation 2 MED D2020,Debriefing 1 MED D2032,Debriefing 2 MED D2033
Ti 15.04.2025 klo 08:00 - 10:00
(2 t 0 min)
Hoitotyön perusteet KOE
LEM_A309 Oppimistila BYOD
Ti 15.04.2025 klo 10:00 - 14:00
(4 t 0 min)
HOPE - Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3022
ICT_B3039 Hoitotyö 1
ICT_B3040 Hoitotyö 2
ICT_B3041 Hoitotyö 3
ICT_A2065 Ensiapu
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Viikot 2-17
Sisältö:
Ammatillinen vuorovaikutus ja hoitosuhde
Hoitoprosessi, päätöksenteko ja kirjaaminen
Potilasturvallisuus, tietoturva ja ergonomia
Hoitotyön auttamismenetelmät ja päivittäisissä toimissa avustaminen
Potilaan tilan ja peruselintoimintojen tarkkailu
Ravintoaineiden tarve ja merkitys
Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio eri ikäkausina
Digitaaliset ja terveysteknologiset laitesovellukset

Tavoitteet

HOITOTYÖN PERUSTEET JA SIMULAATIO 10 OP

Tavoitteet:

Opiskelija
• osaa toimia ammatillisesti hoitosuhteessa ja tunnistaa oman roolinsa hoitotyöntekijänä ja pyrkii kehittymään siinä ja tutustuu terveydenhuollon moniammatilliseen yhteistyöhön.
• arvostaa potilasta ja osaa tukea häntä sekä hänen omaisiaan kaikissa elämän tilanteissa heidän kulttuurinsa huomioiden.
• kykenee tunnistamaan hoidon tarpeita sekä suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan hoitotyötä terveydenhuollon hoivayksiköissä.
• harjaantuu kirjaamaan hoitotyön kansallisen kirjaamismallin mukaisesti.
• osaa huomioida potilasturvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä ja vastata välittömään avuntarpeeseen.
• kykenee tunnistamaan ja vahvistamaan potilaan voimavaroja.
• osaa työskennellä aseptisesti ja ergonomisesti sekä kestävän kehityksen huomioiden.
• kykenee tunnistamaan ravitsemukseen liittyviä tarpeita ja toteuttaa terveyttä edistävää ravitsemusta eri ikäryhmissä.
• oppii käyttämään digitaalisia ja terveysteknologisia laitteita ikäihmisten hoitotyössä

Sisältö

Sisältö:
• Ammatillinen vuorovaikutus ja hoitosuhde
• Hoitoprosessi, päätöksenteko ja kirjaaminen
• Potilasturvallisuus, tietoturva ja ergonomia
• Hoitotyön auttamismenetelmät ja päivittäisissä toimissa avustaminen
• Potilaan tilan ja peruselintoimintojen tarkkailu
• Ravintoaineiden tarve ja merkitys
• Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio eri ikäkausina
• Digitaaliset ja terveysteknologiset laitesovellukset

Oppimateriaalit

Oppikirja:
Blomqvist M., Rummukainen T., Sainio T., Simola T & Tyrisevä-Ryösö M. Hoitotyön perusosaaminen. Sanoma pro, 2022, 1. painos ja ItsLearning oppimisympäristön materiaalit.

Ravitsemuksen perusteet:
Voutilainen E, Fogelholm M & Mutanen M. 2015. Ravitsemustaito. Sanoma Pro.
Kestävää terveyttä ruoasta – kansalliset ravitsemussuositukset 2024. Valtion ravitsemusneuvottelukunta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki 2024 (www.vrn.fi)

Opetusmenetelmät

Monimuotoiset aktivoivat lähi-, verkko-, virtuaali- ja simulaatiomenetelmät sekä luokkaharjoittelu. Ammatillista toimintaa opitaan moniammatillisissa tiimeissä hoitoon liittyvissä perus- ja erityistilanteissa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Turun ammattikorkeakoulun innovaatiopedagogiikan mukaan keskeisinä lähtökohtina ovat kestävä kehitys, monialaisuus, tutkimus- ja kehitystoiminta, joustavat opetussuunnitelmat, digitaalisten oppimismenetelmien hyödyntäminen, yrittäjyys ja palvelutoiminta sekä kansainvälisyys. Opiskelija nähdään aktiivisena, itsenäisenä ja vastuullisena oppijana.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 op = 270 h opiskelijan työtä.
Yksilö- ja ryhmätehtävät, verkkokurssit 2 op = 54 h
Tietotestit 1 op = 27 h
Luokkaharjoittelu ja simulaatio 5 op, HOSI simulaatio = 135 h, joista lähiopetusta 52 h
Ryhmätentti ja siihen valmistautuminen 1 op = 27 h
Ravitsemus 1 op = 27 h
Aktivoivat ohjaustunnit 2 x 2 h
5 teemapäivää yhteensä 15 h
Ryhmätöiden aloitus 2 x 2 h
Kunnonkodin opintokäynti 2 h

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävät 2 op: hyväksytty/ hylätty/ täydennettävä
Tietotestit 1 op: 1-5
Luokkaharjoittelu ja simulaatio 5 op: ennakkotehtävien tekeminen ja aktiivinen osallistuminen: hyväksytty/ hylätty
Yksilö- ja ryhmätentti 1 op: numeerinen arviointi HYL-5
HOSI simulaatiot: HYV/HYL
Ravitsemus 1 op: HYL-5
Luokkaharjoittelut ja simulaatiot edellyttävät 100 % läsnäoloa. Poissaolot tulee korvata toisen pienryhmän mukana tai rästikerralla.
Uusintatentit ovat yksilötenttejä.

Hylätty (0)

Luovuus:
Ei osaa tehdä luovia ja perusteltuja hoitotyötä edistäviä ratkaisuja. Ei tuota uusia ajatuksia muiden hyödynnettäväksi työskentelyprosessin aikana. Ei sitoudu työskentelyyn tavoitteiden saavuttamiseksi.
Tiimityö:
Ei osallistu ryhmän toimintaan tai häiritsee sitä. Ei osallistu yhteiseen keskusteluun eikä tuo osaamistaan yhteiseen käyttöön. Ei edistä toiminnallaan ryhmän tavoitteiden saavuttamista.
Aloitteellisuus:
Ei haasta itseään ja pysyy omalla mukavuusalueellaan. Ei reflektoi omaa osaamistaan eikä toimintaansa eikä tunnista kehittämiskohteitaan perushoitotyössä.
Verkostoituminen:
Ei osaa hyödyntää hoitotyön kansallisia ja kansainvälisiä toimintaohjeita ja suosituksia. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Kriittinen ajattelu:
Ei osoita riittävää tietämystä opintojakson sisällön mukaisista tavoitteista (hoitotyön keskeiset käsitteet ja periaatteet, hoitosuhde ja vuorovaikutus, työ- ja potilasturvallisuus, hoitotyön päätöksenteko ja kirjaaminen, hoitotyön asianmukainen toteuttaminen ja ensiapu). Ei osoita riittävää kykyä ymmärtää, soveltaa, perustella eikä arvioida hoitotyön tietoperustaa tai ne ovat virheellisiä. Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Luovuus:
Tuo esiin pyydettäessä omia näkemyksiään. Osaa tuoda rajallisesti uusia ajatuksia muiden käyttöön työskentelyprosessin aikana. Työskentelee osittain sitoutuneesti ja ratkaisujaan perustellen.
Tiimityö:
Ryhmässä toimiminen on puutteellista hoitotyön perusteet opintojakson tavoitteiden saavuttamiseksi. Yhteistyö muiden kanssa ja ammattialan eettisten ohjeiden noudattaminen on puutteellista. Jakaa niukasti osaamistaan yhteiseen käyttöön.
Aloitteellisuus:
Osallistuu oppimistilanteisiin ja toimii hoitotyön perusteet opintojakson tavoitteiden saavuttamiseksi. Osaa haastaa osittain itseään, mutta ei pyri pois mukavuusalueeltaan. Osaa rajallisesti reflektoida osaamistaan ja tunnistaa omia kehittämiskohteitaan perushoitotyössä.
Verkostoituminen:
Osaa rajallisesti hyödyntää hoitotyön kansallisia ja kansainvälisiä toimintaohjeita ja suosituksia. Osaa rajallisesti hyödyntää tieteellistä tietoa.
Kriittinen ajattelu:
Osoittaa rajallista tietämystä opintojakson sisällöistä (hoitotyön keskeiset käsitteet ja periaatteet, hoitosuhde ja vuorovaikutus, työ- ja potilasturvallisuus, hoitotyön päätöksenteko ja kirjaaminen, hoitotyön asianmukainen toteuttaminen ja ensiapu), mutta tietämys jää suppeaksi. Osoittaa kykyä ymmärtää opintojakson tietoperustaa, mutta tarkastelee asioita yksipuolisesti, asioiden perustelut sekä syy-yhteyksien tunnistaminen jäävät puutteelliseksi. Osaa perustella ja arvioida omia näkemyksiä ja ratkaisuja rajallisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Luovuus:
Osaa tehdä pääosin innovatiivisia ja uutta luovia hoitotyön ratkaisuja selkeästi ja perustellen.?Osaa arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan luotettavasti ja perustellen. Osaa tuoda uusia, pääosin hyödynnettäviä ajatuksia muiden käyttöön työskentelyprosessin aikana. Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta rakentavasti.
Tiimityö:
Toimii ryhmässä vastuullisesti hoitotyön perusteet opintojakson tavoitteita edistäen. Osaa toimia yhteistyössä muiden kanssa, eri kulttuuritaustat huomioiden ja ammattialan eettisiä ohjeita noudattaen. Luo positiivista työskentelyilmapiiriä antaen tilaa toisille ja jakaa osaamistaan yhteiseen käyttöön.
Aloitteellisuus:
Osaa hakeutua oppimistilanteisiin ja toimii hoitotyön perusteet opintojakson tavoitteiden saavuttamiseksi. Osaa haastaa itseään ja pyrkiä pois mukavuusalueeltaan. Osaa reflektoida osaamistaan ja omaa toimintaansa sekä tunnistaa omat kehittämiskohteensa perushoitotyössä.
Verkostoituminen:
Osaa hyödyntää hoitotyön kansallisia ja kansainvälisiä toimintaohjeita ja suosituksia. Osaa hyödyntää muiden alojen tieteellistä tietoa.
Kriittinen ajattelu:
Osoittaa monipuolista tietämystä useimmista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä (hoitotyön keskeiset käsitteet ja periaatteet, hoitosuhde ja vuorovaikutus, työ- ja potilasturvallisuus, hoitotyön päätöksenteko ja kirjaaminen, hoitotyön asianmukainen toteuttaminen ja ensiapu). Osaa hyödyntää toiminnassaan tarkoituksenmukaisia eri tietolähteistä hankittua tietoa, mutta perustelu ja arviointi ovat osittain puutteellista. Osaa perustella ja arvioida omia näkemyksiä ja ratkaisuja luotettavasti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Luovuus:
Osaa tehdä uskaliaita, innovatiivisia, mutta perusteltuja hoitotyötä edistäviä ratkaisuja. Arvioi omia näkemyksiään luotettavasti ja kriittisesti. Esittää näkemyksensä ja ratkaisunsa selkeästi, jäsentyneesti ja kriittisesti perustellen.? Osaa tuoda uusia, hyödynnettäviä ajatuksia muiden käyttöön työskentelyprosessin aikana.
Tiimityö:
Toimii ryhmässä vastuullisesti ja sitoutuneesti hoitotyön perusteet opintojakson tavoitteita edistäen. Osaa toimia rakentavassa yhteistyössä muiden kanssa, eri kulttuuritaustat huomioiden ja ammattialan eettisiä ohjeita noudattaen. Työskentelee sitoutuneesti ja perustelee ratkaisunsa. Ottaa ryhmässä vastuuta yhteisestä tehtävästä ja ilmapiiristä. Rakentaa ryhmän yhteistä dialogia ja jakaa asiantuntevaa osaamistaan yhteiseen käyttöön. Edistää kiitettävästi ryhmän tavoitteiden saavuttamista.
Aloitteellisuus:
Osaa aktiivisesti hakeutua oppimistilanteisiin ja toimii sinnikkäästi hoitotyön perusteet opintojakson tavoitteiden saavuttamiseksi. Osaa toistuvasti haastaa itseään ja pyrkiä pois mukavuusalueeltaan. Osaa reflektoida aktiivisesti osaamistaan ja omaa toimintaansa sekä tunnistaa omat kehittämiskohteensa perushoitotyössä.
Verkostoituminen:
Osaa hyödyntää monipuolisesti ja laaja-alaisesti hoitotyön kansallisia ja kansainvälisiä toimintaohjeita ja suosituksia. Osaa hyödyntää monipuolisesti ja laaja-alaisesti muiden alojen tieteellistä tietoa.
Kriittinen ajattelu:
Osoittaa monipuolista ja laaja-alaista tietämystä kaikista hoitotyön perusteet opintojakson sisällön mukaisista tavoitteista. Osoittaa kykyä ymmärtää, soveltaa ja arvioida hoitotyön perusteiden tietoperustaa sekä perustella ja arvioida toimintaa siihen nojautuen. Osaa perustella ja arvioida omia näkemyksiä ja ratkaisuja luotettavasti ja kriittisesti.

Lisätiedot

Mikäli on opintojaksoon liittyvä kysymys, joka ei ratkea itsin ohjeista niin ota sähköpostilla yhteyttä vastuuopettajiin. (Toivomme että et käytä Itsin viestitoimintoa).


Harjoittelutunneilla tarvitaan hoitopuku ja työkengät.

Siirry alkuun