Hoitotyön perusteet ja simulaatio (10 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CK46-3023
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
07.01.2025 - 31.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoito
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Johanna Kurtti
- Anu Nousiainen
- Henna Lehtola
- Jaana Lumme
Ryhmät
-
PSHSK25ASairaanhoitajakoulutus, Salo, K25
- 13.01.2025 09:00 - 10:30, Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023 /Info
- 13.01.2025 12:30 - 15:30, Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023 : Luokkaharjoittelussa toimiminen, aseptiikka
- 14.01.2025 09:00 - 14:00, Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023 Kaisa Niinistö: muistiasiakkaan kohtaaminen. Kirjaston esittely. Hoitosuhde, ammatillisuus, hoitotyön periaatteet, mikrobiologia.
- 14.01.2025 14:00 - 15:30, Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023. Tiimitehtävän aloitus (teema 2)
- 15.01.2025 08:15 - 15:30, Teemapäivä, itsenäinen / Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023
- 16.01.2025 10:00 - 11:30, Opetusosasto: hanke-perehdytys Sari
- 16.01.2025 12:30 - 15:30, Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023
- 20.01.2025 08:00 - 16:00, Tiimi 3 ja 4 / Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023
- 21.01.2025 12:30 - 13:45, Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023 Toim.kyky
- 23.01.2025 08:00 - 16:00, Tiimi 1 ja 2 / Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023
- 28.01.2025 12:30 - 15:30, Tiimi 1 & 2 / Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023
- 30.01.2025 12:30 - 15:30, Tiimi 3 & 4 / Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023
- 04.02.2025 08:15 - 11:30, Tiimi 1 & 2 / Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023 Asentohoito. Tiimitehtävän purku alkaa klo 10, tähän osallistuvat kaikki tiimien 1 ja 2 jäsenet, Myös ne, joilla asentohoidosta on hyväksiluku.
- 06.02.2025 08:15 - 11:30, Tiimi 3 & 4 / Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023 Asentohoito. Tiimitehtävän purku alkaa klo 10, tähän osallistuvat kaikki tiimien 3 ja 4 jäsenet, Myös ne, joilla asentohoidosta on hyväksiluku.
- 06.02.2025 12:30 - 13:45, RAV-tunnit / Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023
- 06.02.2025 14:00 - 15:30, Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023 AgeMan-esittely, toimintaterapiaopiskelijayhteistyö, Merihelmi
- 11.02.2025 08:15 - 11:30, Tiimi 3 & 4 / Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023
- 11.02.2025 12:30 - 15:30, RAV - tunnit / Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023
- 13.02.2025 08:15 - 11:30, Tiimi 1 & 2 / Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023
- 25.02.2025 12:30 - 13:45, Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023
- 25.02.2025 14:00 - 15:30, RAV-tunnit / Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023
- 27.02.2025 14:00 - 15:30, Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023
- 04.03.2025 08:15 - 11:30, Tiimi 3 & 4 / Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023 Katetrointi ym.
- 06.03.2025 08:15 - 11:30, Tiimi 1 & 2 / Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023 Katetrointi ym.
- 06.03.2025 12:30 - 15:30, Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023
- 11.03.2025 08:15 - 11:30, Tiimi 1 & 2 / Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023
- 13.03.2025 08:15 - 11:30, Tiimi 3 & 4 / Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023
- 18.03.2025 08:15 - 11:30, Tiimi 3 & 4 / Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023
- 20.03.2025 08:15 - 11:30, Tiimi 1 & 2 / Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023
- 20.03.2025 14:00 - 15:30, Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023
- 25.03.2025 08:15 - 11:30, Tiimi 1 & 2 / Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023
- 25.03.2025 12:30 - 13:45, Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023
- 27.03.2025 08:15 - 11:30, Tiimi 3 & 4 / Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023
- 27.03.2025 12:30 - 15:30, Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023
- 01.04.2025 08:15 - 11:30, Tiimi 3 & 4 / Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023
- 03.04.2025 08:15 - 11:30, Tiimi 1 & 2 / Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023
- 08.04.2025 14:00 - 15:30, Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023
- 22.04.2025 12:30 - 13:15, HOSI-info / Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023
- 29.04.2025 08:15 - 11:30, HOSI / Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023
- 08.05.2025 12:30 - 15:30, HOPE Loppukoe / Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023
Tavoitteet
HOITOTYÖN PERUSTEET JA SIMULAATIO 10 OP
Tavoitteet:
Opiskelija
• osaa toimia ammatillisesti hoitosuhteessa ja tunnistaa oman roolinsa hoitotyöntekijänä ja pyrkii kehittymään siinä ja tutustuu terveydenhuollon moniammatilliseen yhteistyöhön.
• arvostaa potilasta ja osaa tukea häntä sekä hänen omaisiaan kaikissa elämän tilanteissa heidän kulttuurinsa huomioiden.
• kykenee tunnistamaan hoidon tarpeita sekä suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan hoitotyötä terveydenhuollon hoivayksiköissä.
• harjaantuu kirjaamaan hoitotyön kansallisen kirjaamismallin mukaisesti.
• osaa huomioida potilasturvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä ja vastata välittömään avuntarpeeseen.
• kykenee tunnistamaan ja vahvistamaan potilaan voimavaroja.
• osaa työskennellä aseptisesti ja ergonomisesti sekä kestävän kehityksen huomioiden.
• kykenee tunnistamaan ravitsemukseen liittyviä tarpeita ja toteuttaa terveyttä edistävää ravitsemusta eri ikäryhmissä.
• oppii käyttämään digitaalisia ja terveysteknologisia laitteita ikäihmisten hoitotyössä
Sisältö
Sisältö:
• Ammatillinen vuorovaikutus ja hoitosuhde
• Hoitoprosessi, päätöksenteko ja kirjaaminen
• Potilasturvallisuus, tietoturva ja ergonomia
• Hoitotyön auttamismenetelmät ja päivittäisissä toimissa avustaminen
• Potilaan tilan ja peruselintoimintojen tarkkailu
• Ravintoaineiden tarve ja merkitys
• Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio eri ikäkausina
• Digitaaliset ja terveysteknologiset laitesovellukset
Oppimateriaalit
Oppikirja:
Blomqvist M., Rummukainen T., Sainio T., Simola T & Tyrisevä-Ryösö M. Hoitotyön perusosaaminen. Sanoma pro, 2022, 1. painos ja ItsLearning oppimisympäristön materiaalit.
Ravitsemuksen perusteet:
Voutilainen E, Fogelholm M & Mutanen M. 2015. Ravitsemustaito. Sanoma Pro.
Kestävää terveyttä ruoasta – kansalliset ravitsemussuositukset 2024. Valtion ravitsemusneuvottelukunta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki 2024 (www.vrn.fi)
Opetusmenetelmät
Oppimismenetelmät:
- tiimioppiminen
- prekliiniset harjoitustunnit, joissa pakollinen läsnäolo. Perusteluna hoitotyön keskeisten taitojen harjoittelu.
Opiskelu linkittyy hoitotyön käytäntöön koko opintojakson ajan ja toteutuu osittain Salon Campuskoti Merihelmessä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ilmoitetaan Itsissä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Turun ammattikorkeakoulun innovaatiopedagogiikan lähtökohtien mukaan, jonka keskeisinä lähtökohtina ovat kestävä kehitys, monialaisuus, tutkimus- ja kehitystoiminta, joustavat opetussuunnitelmat, digitaalisten oppimismenetelmien hyödyntäminen, yrittäjyys ja palvelutoiminta sekä kansainvälisyys. Opiskelija nähdään aktiivisena, itsenäisenä ja vastuullisena oppijana.
Tiimioppiminen, transformatiivinen oppiminen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 op=270 h opiskelijan työtä. Tarkempi toteutus Its-oppimisalustalla.
Sisällön jaksotus
Ammatillinen vuorovaikutus ja hoitosuhde
Hoitoprosessi, päätöksenteko ja kirjaaminen
Potilasturvallisuus, tietoturva ja ergonomia
Hoitotyön auttamismenetelmät ja päivittäisissä toimissa avustaminen
Potilaan tilan ja peruselintoimintojen tarkkailu
Ravintoaineiden tarve ja merkitys
Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio eri ikäkausina
Digitaaliset ja terveysteknologiset laitesovellukset
Viestintäkanava ja lisätietoja
Mikäli on opintojaksoon liittyvä kysymys, joka ei ratkea itsin ohjeista niin ota sähköpostilla yhteyttä vastuuopettajiin. (Toivomme että et käytä Itsin viestitoimintoa).
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hoitotyön perusteet koe 0-K5
Tiimitehtävät hyv-hyl
Prekliiniset harjoitustunnit hyv-hyl
Ravitsemus 1 op: HYL-5
Hylätty (0)
Tiedot:
Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opintojakson mukaisista tavoitteista.
Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan.
Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Taidot:
Jättää annetut tehtävät tekemättä.
Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.
Asenteet:
Ei vastaanota eikä anna palautetta.
Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentelyssä.
Käyttäytyy epäammatillisesti.
Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tilannekohtainen, jäljittelevä ja suppea ammatillinen osaaminen
Tiedot:
Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Hyödyntää ammatillista tietoa.
Taidot:
Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
Asenteet:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä.
Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Jäsentynyt, arvioiva ja soveltava ammatillinen osaaminen.
Tiedot:
Jäsentää opintojaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.
Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
Taidot:
Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä.
Ratkaisee ongelmia.
Asenteet:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
Käyttäytyy ammatillisesti.
Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Laaja-alainen, luova ja kehittävä ammatillinen osaaminen
Tiedot:
Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita.
Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
Taidot:
Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.
Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
Asenteet:
Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä.
Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti.
Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen.
Osaa toimia myös näitä ennakoiden.