Skip to main content

Basics of Nursing in Internal Diseases and Simulation (10 cr)

Code: TH00CK46-3023

General information


Enrollment
07.01.2025 - 31.01.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2025 - 31.07.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
10 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Nursing
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Nursing
Teachers
Johanna Kurtti
Anu Nousiainen
Henna Lehtola
Jaana Lumme
Course
TH00CK46

Realization has 42 reservations. Total duration of reservations is 123 h 45 min.

Time Topic Location
Mon 13.01.2025 time 09:00 - 10:30
(1 h 30 min)
Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023 /Info
SAL_1166 Debriefing
Mon 13.01.2025 time 12:30 - 15:30
(3 h 0 min)
Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023 : Luokkaharjoittelussa toimiminen, aseptiikka
SAL_1168 Hoitotyö 1
SAL_1034 Hoitotyö 2
Tue 14.01.2025 time 09:00 - 14:00
(5 h 0 min)
Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023 Kaisa Niinistö: muistiasiakkaan kohtaaminen. Kirjaston esittely. Hoitosuhde, ammatillisuus, hoitotyön periaatteet, mikrobiologia.
SAL_1166 Debriefing
Tue 14.01.2025 time 14:00 - 15:30
(1 h 30 min)
Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023.
SAL_1166 Debriefing
Wed 15.01.2025 time 08:15 - 15:30
(7 h 15 min)
Teemapäivä, itsenäinen / Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023
SAL_2136 Mini (14 hlö)
SAL_2135 Leevi (14 hlö)
SAL_2139.1 Ryhmätyö avo 1 (8 hlö)
SAL_2139.2 Ryhmätyö avo 2 (8 hlö)
Thu 16.01.2025 time 10:00 - 11:30
(1 h 30 min)
Opetusosasto: hanke-perehdytys Sari
SAL_1166 Debriefing
Thu 16.01.2025 time 12:30 - 15:30
(3 h 0 min)
Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023
SAL_1034 Hoitotyö 2
Mon 20.01.2025 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
Tiimi 3 ja 4 / Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023
Merihelmi
Tue 21.01.2025 time 12:30 - 13:45
(1 h 15 min)
Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023 Tiimitehtävän aloitus (teema 2)
SAL_1166 Debriefing
Thu 23.01.2025 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
Tiimi 1 ja 2 / Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023
Merihelmi
Tue 28.01.2025 time 12:30 - 15:30
(3 h 0 min)
Tiimi 1 & 2 / Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023
Merihelmi
Tue 28.01.2025 time 12:30 - 15:30
(3 h 0 min)
Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023 tiimit 3 ja 4 Itsenäinen teematehtävän teko
SAL_2135 Leevi (14 hlö)
SAL_2136 Mini (14 hlö)
Thu 30.01.2025 time 12:30 - 15:30
(3 h 0 min)
Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023 tiimit 3 ja 4 Itsenäinen teematehtävän teko
SAL_2135 Leevi (14 hlö)
SAL_2136 Mini (14 hlö)
Thu 30.01.2025 time 12:30 - 15:30
(3 h 0 min)
Tiimi 3 & 4 / Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023 Ergonomia
Merihelmi
Tue 04.02.2025 time 08:15 - 11:30
(3 h 15 min)
Tiimi 1 & 2 / Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023 Asentohoito. Tiimitehtävän purku alkaa klo 10, tähän osallistuvat kaikki tiimien 1 ja 2 jäsenet, Myös ne, joilla asentohoidosta on hyväksiluku.
SAL_1168 Hoitotyö 1
SAL_1034 Hoitotyö 2
Thu 06.02.2025 time 08:15 - 11:30
(3 h 15 min)
Tiimi 3 & 4 / Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023 Asentohoito. Tiimitehtävän purku alkaa klo 10, tähän osallistuvat kaikki tiimien 3 ja 4 jäsenet, Myös ne, joilla asentohoidosta on hyväksiluku.
SAL_1168 Hoitotyö 1
SAL_1034 Hoitotyö 2
Thu 06.02.2025 time 12:30 - 13:45
(1 h 15 min)
RAV-tunnit / Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023
SAL_2139a_Afrodite Afrodite
Thu 06.02.2025 time 14:00 - 15:30
(1 h 30 min)
Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023 AgeMan-esittely, toimintaterapiaopiskelijayhteistyö, Merihelmi

Tue 11.02.2025 time 08:15 - 11:30
(3 h 15 min)
Tiimi 3 & 4 / Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023
SAL_1168 Hoitotyö 1
SAL_1034 Hoitotyö 2
Tue 11.02.2025 time 12:30 - 15:30
(3 h 0 min)
RAV - tunnit / Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023
SAL_2139a_Afrodite Afrodite
Thu 13.02.2025 time 08:15 - 11:30
(3 h 15 min)
Tiimi 1 & 2 / Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023
SAL_1168 Hoitotyö 1
SAL_1034 Hoitotyö 2
Tue 25.02.2025 time 12:30 - 13:45
(1 h 15 min)
Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023
SAL_1170_Phi Phi
Tue 25.02.2025 time 14:00 - 15:30
(1 h 30 min)
RAV-tunnit / Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023
SAL_1170_Phi Phi
Thu 27.02.2025 time 14:00 - 15:30
(1 h 30 min)
Hoitotyön perusteet ja simulaatio Veri ja NTP
SAL_2138_Victoria Victoria
Tue 04.03.2025 time 08:15 - 11:30
(3 h 15 min)
Tiimi 3 & 4 / Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023 Katetrointi ym.
SAL_1168 Hoitotyö 1
SAL_1034 Hoitotyö 2
Thu 06.03.2025 time 08:15 - 11:30
(3 h 15 min)
Tiimi 1 & 2 / Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023 Katetrointi ym.
SAL_1168 Hoitotyö 1
SAL_1034 Hoitotyö 2
Thu 06.03.2025 time 12:30 - 15:30
(3 h 0 min)
Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023
SAL_2138_Victoria Victoria
Tue 11.03.2025 time 08:15 - 11:30
(3 h 15 min)
Tiimi 1 & 2 / Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023
SAL_1168 Hoitotyö 1
SAL_1034 Hoitotyö 2
Thu 13.03.2025 time 08:15 - 11:30
(3 h 15 min)
Tiimi 3 & 4 / Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023
SAL_1168 Hoitotyö 1
SAL_1034 Hoitotyö 2
Tue 18.03.2025 time 08:15 - 11:30
(3 h 15 min)
Tiimi 3 & 4 / Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023
SAL_1168 Hoitotyö 1
SAL_1034 Hoitotyö 2
Thu 20.03.2025 time 08:15 - 11:30
(3 h 15 min)
Tiimi 1 & 2 / Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023 Verenkierron tarkkailu, verenpaineen mittaus
SAL_1168 Hoitotyö 1
SAL_1034 Hoitotyö 2
SAL_1169 Simulaatio
Thu 20.03.2025 time 14:00 - 15:30
(1 h 30 min)
Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023
SAL_2138_Victoria Victoria
Tue 25.03.2025 time 08:15 - 11:30
(3 h 15 min)
Tiimi 1 & 2 / Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023
SAL_1168 Hoitotyö 1
SAL_1034 Hoitotyö 2
Tue 25.03.2025 time 12:30 - 13:45
(1 h 15 min)
Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023
SAL_1170_Phi Phi
Thu 27.03.2025 time 08:15 - 11:30
(3 h 15 min)
Tiimi 3 & 4 / Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023 Hengityksen tarkkailu, hapenanto, liman imeminen
SAL_1168 Hoitotyö 1
SAL_1034 Hoitotyö 2
Thu 27.03.2025 time 12:30 - 15:30
(3 h 0 min)
Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023
SAL_2138_Victoria Victoria
Tue 01.04.2025 time 08:15 - 11:30
(3 h 15 min)
Tiimi 3 & 4 / Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023 PPE, ea / vainajanhoito
SAL_1168 Hoitotyö 1
SAL_1034 Hoitotyö 2
Thu 03.04.2025 time 08:15 - 11:30
(3 h 15 min)
Tiimi 1 & 2 / Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023 PPE, ea /vainajanhoito
SAL_1168 Hoitotyö 1
SAL_1034 Hoitotyö 2
SAL_1165 Ensiapuluokka muunto
Tue 08.04.2025 time 14:00 - 15:30
(1 h 30 min)
Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023
SAL_2139a_Afrodite Afrodite
Tue 22.04.2025 time 12:30 - 13:15
(0 h 45 min)
HOSI-info / Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023
SAL_2139a_Afrodite Afrodite
Tue 29.04.2025 time 08:15 - 11:30
(3 h 15 min)
HOSI / Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023
SAL_1166 Debriefing
SAL_1169 Simulaatio
Thu 08.05.2025 time 12:30 - 14:30
(2 h 0 min)
HOPE Loppukoe / Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3023
SAL_2139a_Afrodite Afrodite
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Ammatillinen vuorovaikutus ja hoitosuhde

Hoitoprosessi, päätöksenteko ja kirjaaminen

Potilasturvallisuus, tietoturva ja ergonomia

Hoitotyön auttamismenetelmät ja päivittäisissä toimissa avustaminen

Potilaan tilan ja peruselintoimintojen tarkkailu

Ravintoaineiden tarve ja merkitys

Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio eri ikäkausina

Digitaaliset ja terveysteknologiset laitesovellukset

Objective

BASICS OF NURSING AND SIMULATION 10 ETCS

Objectives:

Student
• is able to work professionally in a care relationship and recognise their own role as a nurse and strive to improve in it, and learn about multidisciplinary cooperation in health care.
• values the patient and is able to support them and their family members in all stages of life while taking their culture into account.
• is able to identify care needs and plan, implement and evaluate nursing in health care units.
• gains experience in recording care in accordance with the national recording model.
• can consider factors affecting patient safety and respond to an immediate need for help.
• can identify and strengthen the patient's resources.
• knows how to work aseptically and ergonomically while taking sustainable development into account.
• can identify nutritional needs and implement health-promoting nutrition for different age groups.

In simulation:
• learns to use digital and health technology devices in nursing older people
• advances their competence in nursing and pharmacotherapy and encountering clients.

Content

Contents:
• Professional interaction and care relationship
• Care process, decision-making and recording
• Patient safety, data security and ergonomics
• Methods of helping in nursing and supporting daily activities
• Monitoring the patient's condition and basic vital signs
• The need and significance of nutrients
• Diet according to nutrition recommendations at different ages
• Digital and health technology applications

During the simulations,
· you practise the clinical competence of the basics of nursing and pharmacotherapy as well as professional interaction and encountering patients.

Materials

Oppikirja:
Blomqvist M., Rummukainen T., Sainio T., Simola T & Tyrisevä-Ryösö M. Hoitotyön perusosaaminen. Sanoma pro, 2022, 1. painos ja ItsLearning oppimisympäristön materiaalit.

Ravitsemuksen perusteet:
Voutilainen E, Fogelholm M & Mutanen M. 2015. Ravitsemustaito. Sanoma Pro.
Kestävää terveyttä ruoasta – kansalliset ravitsemussuositukset 2024. Valtion ravitsemusneuvottelukunta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki 2024 (www.vrn.fi)

Teaching methods

Oppimismenetelmät:
- tiimioppiminen
- prekliiniset harjoitustunnit, joissa pakollinen läsnäolo. Perusteluna hoitotyön keskeisten taitojen harjoittelu.

Opiskelu linkittyy hoitotyön käytäntöön koko opintojakson ajan ja toteutuu osittain Salon Campuskoti Merihelmessä.

Exam schedules

Ilmoitetaan Itsissä.

Pedagogic approaches and sustainable development

Turun ammattikorkeakoulun innovaatiopedagogiikan lähtökohtien mukaan, jonka keskeisinä lähtökohtina ovat kestävä kehitys, monialaisuus, tutkimus- ja kehitystoiminta, joustavat opetussuunnitelmat, digitaalisten oppimismenetelmien hyödyntäminen, yrittäjyys ja palvelutoiminta sekä kansainvälisyys. Opiskelija nähdään aktiivisena, itsenäisenä ja vastuullisena oppijana.
Tiimioppiminen, transformatiivinen oppiminen.

Student workload

10 op=270 h opiskelijan työtä. Tarkempi toteutus Its-oppimisalustalla.

Evaluation methods and criteria

Hoitotyön perusteet koe 0-K5
Tiimitehtävät hyv-hyl
Yksilötehtävät hyv-hyl
Prekliiniset harjoitustunnit hyv-hyl
Ravitsemus 1 op: HYL-5

Failed (0)

Tiedot:
Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opintojakson mukaisista tavoitteista.
Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan.
Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Taidot:
Jättää annetut tehtävät tekemättä.
Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.
Asenteet:
Ei vastaanota eikä anna palautetta.
Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentelyssä.
Käyttäytyy epäammatillisesti.
Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Tilannekohtainen, jäljittelevä ja suppea ammatillinen osaaminen
Tiedot:
Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Hyödyntää ammatillista tietoa.
Taidot:
Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
Asenteet:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä.
Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Assessment criteria, good (3-4)

Jäsentynyt, arvioiva ja soveltava ammatillinen osaaminen.
Tiedot:
Jäsentää opintojaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.
Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
Taidot:
Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä.
Ratkaisee ongelmia.
Asenteet:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
Käyttäytyy ammatillisesti.
Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Assessment criteria, excellent (5)

Laaja-alainen, luova ja kehittävä ammatillinen osaaminen
Tiedot:
Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita.
Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
Taidot:
Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.
Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
Asenteet:
Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä.
Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti.
Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen.
Osaa toimia myös näitä ennakoiden.

Further information

Mikäli on opintojaksoon liittyvä kysymys, joka ei ratkea itsin ohjeista niin ota sähköpostilla yhteyttä vastuuopettajiin. (Toivomme että et käytä Itsin viestitoimintoa).

Go back to top of page