Skip to main content

Basics of Pharmacotherapy (5 cr)

Code: TH00CK48-3023

General information


Enrollment
02.12.2024 - 31.01.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2025 - 31.07.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Nursing
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 34
Degree programmes
Degree Programme in Nursing
Teachers
Sirpa Nikunen
Jaana Lumme
Course
TH00CK48

Realization has 28 reservations. Total duration of reservations is 58 h 30 min.

Time Topic Location
Mon 13.01.2025 time 10:45 - 11:30
(0 h 45 min)
Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3023/Info
SAL_1166 Debriefing
Tue 04.02.2025 time 12:30 - 15:30
(3 h 0 min)
Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3023/lääkelaskut
SAL_2139a_Afrodite Afrodite
Thu 13.02.2025 time 12:30 - 14:30
(2 h 0 min)
Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3023
SAL_2138_Victoria Victoria
Tue 25.02.2025 time 08:15 - 11:30
(3 h 15 min)
Tiimi1 & 2 / Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3023
SAL_1049 Potilaan kliininen tutkiminen
SAL_1050 Lääkehoito
SAL_1047 Lastenhoitotyö
SAL_1165 Ensiapuluokka muunto
Thu 27.02.2025 time 08:00 - 11:30
(3 h 30 min)
Tiimi 3 & 4 / Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3023
SAL_1049 Potilaan kliininen tutkiminen
SAL_1050 Lääkehoito
SAL_1047 Lastenhoitotyö
SAL_1165 Ensiapuluokka muunto
Thu 27.02.2025 time 12:30 - 13:45
(1 h 15 min)
Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3023/lääkelaskut
SAL_2138_Victoria Victoria
Tue 11.03.2025 time 12:30 - 15:30
(3 h 0 min)
Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3023
SAL_2139a_Afrodite Afrodite
Tue 25.03.2025 time 14:00 - 15:30
(1 h 30 min)
Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3023/lääkelaskut
SAL_1170_Phi Phi
Tue 01.04.2025 time 12:30 - 13:45
(1 h 15 min)
Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3023
SAL_2139a_Afrodite Afrodite
Tue 01.04.2025 time 14:00 - 15:30
(1 h 30 min)
Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3023/lääkelaskut
SAL_2139a_Afrodite Afrodite
Thu 03.04.2025 time 12:30 - 13:45
(1 h 15 min)
Lääkelaskukoe / Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3023
SAL_1166 Debriefing
Thu 03.04.2025 time 14:00 - 15:30
(1 h 30 min)
Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3023
SAL_1166 Debriefing
Tue 08.04.2025 time 08:15 - 11:30
(3 h 15 min)
Tiimi 1 & 2 / Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3023
SAL_1168 Hoitotyö 1
SAL_1034 Hoitotyö 2
Tue 08.04.2025 time 12:30 - 13:45
(1 h 15 min)
Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3023
SAL_2139a_Afrodite Afrodite
Thu 10.04.2025 time 08:15 - 11:30
(3 h 15 min)
Tiimi 3 & 4 / Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3023
SAL_1168 Hoitotyö 1
SAL_1050 Lääkehoito
Thu 10.04.2025 time 12:30 - 13:45
(1 h 15 min)
Lääkelaskukoe / Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3023
SAL_2138_Victoria Victoria
Tue 15.04.2025 time 08:30 - 11:30
(3 h 0 min)
Tiimi 3 & 4 / Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3023
SAL_1168 Hoitotyö 1
Tue 15.04.2025 time 12:30 - 13:45
(1 h 15 min)
Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3023
SAL_2139a_Afrodite Afrodite
Tue 15.04.2025 time 14:00 - 15:30
(1 h 30 min)
Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3023
SAL_2139a_Afrodite Afrodite
Thu 17.04.2025 time 08:30 - 11:45
(3 h 15 min)
Tiimi 1 & 2 / Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3023
SAL_1049 Potilaan kliininen tutkiminen
Thu 17.04.2025 time 12:30 - 13:45
(1 h 15 min)
Lääkelaskukoe / Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3023
SAL_2139a_Afrodite Afrodite
Thu 17.04.2025 time 14:00 - 15:30
(1 h 30 min)
Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3023
SAL_2139a_Afrodite Afrodite
Tue 22.04.2025 time 08:30 - 11:30
(3 h 0 min)
Tiimi 1 & 2 / Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3023
SAL_1049 Potilaan kliininen tutkiminen
SAL_1050 Lääkehoito
SAL_1047 Lastenhoitotyö
SAL_1165 Ensiapuluokka muunto
Tue 22.04.2025 time 13:15 - 15:30
(2 h 15 min)
Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3023
SAL_2139a_Afrodite Afrodite
Thu 24.04.2025 time 08:30 - 11:30
(3 h 0 min)
Tiimi 3 & 4 / Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3023
SAL_1049 Potilaan kliininen tutkiminen
SAL_1050 Lääkehoito
SAL_1047 Lastenhoitotyö
SAL_1165 Ensiapuluokka muunto
Tue 29.04.2025 time 12:30 - 13:45
(1 h 15 min)
Loppukoe / Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3023
SAL_2139a_Afrodite Afrodite
Tue 29.04.2025 time 14:00 - 15:30
(1 h 30 min)
Tehy info
SAL_2139a_Afrodite Afrodite
Tue 13.05.2025 time 12:30 - 15:30
(3 h 0 min)
Lääkehoidon perusteet TH00CK48-3023/Lääkelaskujen kertaus ja uusintakoe
SAL_2139a_Afrodite Afrodite
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Sisältö:
• keskeiset säädökset ja eettiset perusteet
• lääkehuollon ohjaus ja valvonta
• lääke- ja lääkitysturvallisuus
• lääkehoidon keskeiset käsitteet ja tietolähteet
• lääkeaineiden vaiheet ja vaikutukset elimistössä
• lääkemuodot ja lääkkeen antotavat
• keskeiset haittavaikutukset sekä yhteisvaikutusmekanismit
• lääkehoitosuunnitelma ja lääkehoitoprosessin turvallinen toteuttaminen
• lääkehoidon välineet ja aseptinen toiminta
• kirjaaminen
• ohjaus ja neuvonta
• lääkelaskenta
• lääkehoitopassi osana osaamisen tunnistamista

Objective

BASICS OF PHARMACOTHERAPY 5 ETCS LÄPE

Objectives:

Student
• is familiar with the ethical, legal and societal basics of pharmacotherapy
• knows the basics of pharmacology and pharmacy needed in nursing work
• knows how to implement an effective, sustainable and safe pharmacotherapy process in different operating environments and knows the responsibilities and roles of different professional groups and the medicine user
• knows how use reliable sources of information in the implementation of pharmacotherapy
• is able to how to make medicine-related calculations needed in the implementation of pharmacotherapy
• can guide patients and their families in pharmacotherapy and understands the significance of commitment to treatment
• is able to assess their competence in pharmacotherapy using the Medication Passport
• learns about digital health technology applications of pharmacotherapy in nursing

Content

Contents
• Regulations, supervision and ethical starting points of pharmaceutical service and pharmacotherapy
• Pharmacotherapy and sustainable development
• Stages and effects of pharmaceuticals in the body
• Different forms of pharmacotherapy and forms of administration
• Pharmaceutical and medication safety
• Medical treatment plan and safe implementation of the pharmacotherapy process
• Pharmacotherapy as part of overall patient care
• Pharmacotherapy information management and key sources of information
• Drug Dosage Calculation
• Correct use of medicines, guidance and commitment to treatment
• Pharmaceutical technology
• Medication Passport as part of the identification of competence

Materials

Saano & Taam-Ukkonen (2020) Lääkehoidon käsikirja
Osat:
- Lääkehoidon keskeiset käsitteet ja tietolähteet
- Sairaanhoitajan lääkehoidon osaaminen
- Lääkehuolto eri toimintaympäristöissä
- Lääkkeenanto luonnollista reittiä
- Lääkkeen antaminen injektiona

Nikkola, R., Nurkka, N. & Paloposki S. 2020. Annos oivallusta. Harjoittelemalla lääkelaskennan osaajaksi. SanomaPro.

Teaching methods

Oppimismenetelmät:
• Tiimi-oppiminen
• Luokkaharjoittelu
- Lääkelaskennan harjoitukset
Opiskelu linkittyy hoitotyön käytäntöön koko opintojakson ajan ja toteutuu osittain Salon Campuskoti Merihelmessä.

Exam schedules

Lääkehoidon alkutentti 12.2 mennessä itsenäisesti
Farmakologian testit auki 1.4-9.5, itsenäisesti
Loppukoe 29.4, uusinta sovitaan ryhmän kanssa
Lääkelaskujen koe 3.4, uusinnat 10.4, 17.4

Pedagogic approaches and sustainable development

- verkko-oppiminen
- työelämälähtöisyys
- tiimioppiminen
- prekliiniset harjoitukset
- yhteisopettajuus

Student workload

Lääkehoito koostuu teoriaopinnoista (3 op) ja luokkaharjoittelusta (2 op), yhteensä 5 op, (5x27=135h) opiskelijan työtä.

Evaluation methods and criteria

Arviointi koostuu seuraavista osista:

Ennakkotentti 0-K5 (1/3 arvosanasta)
Farmakologia 0-K5 (1/3 arvosanasta)
Lääkehoidon lopputentti 0-K5 (1/3 arvosanasta)
Tiimitehtävät hyv/hyl
Its:n yksilötehtävät hyv/hyl
Prekliiniset harjoittelutunnit ja simulaatio hyv/hyl
Lääkelaskut hyv/hyl

Failed (0)

Tiedot:
- Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opinto-jakson mukaisista tavoitteista.
- Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Taidot:
- Jättää annetut tehtävät tekemättä.
- Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
- Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
Asenteet:
- Ei vastaanota eikä anna palautetta.
- Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
- Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
- Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentelyssä.
- Käyttäytyy epäammatillisesti.
- Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Tiedot:
- Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
- Hyödyntää ammatillista tietoa.
Taidot:
- Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
- Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
Asenteet:
- Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
- Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
- Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
- Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä.
- Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
- Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
- Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Assessment criteria, good (3-4)

Tiedot:
- Jäsentää opinto-jaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
- Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
Taidot:
- Osaa itsenäisesti valita eri vaihto-ehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
- Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.
Asenteet:
- Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
- Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
- On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
- Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuoro-vaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
- Käyttäytyy ammatillisesti.
- Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Assessment criteria, excellent (5)

Tiedot:
- Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
- Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
Tiedot:
- Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihto-ehtoja.
- Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
- Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
Asenteet:
- Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
- Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
- Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
- Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuoro-vaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
- Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
- Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.

Ylempi taso sisältää aina myös alemman tason osaamiset.

Go back to top of page