Perioperatiivisen hoitotyön syventävät opinnot (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BV61-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.11.2024 - 15.04.2025
Ajoitus
21.04.2025 - 23.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Tuija Leinonen
Ryhmät
-
MSHTK22ASairaanhoitajakoulutus, Turku, monimuoto, K22A
-
MSAISS22Sairaanhoitajakoulutus, Salo, monimuoto S22
-
PSHTK22ASairaanhoitajakoulutus, Turku, K22A
-
PSHTK22BSairaanhoitajakoulutus, Turku, K22B
-
PSHTS22BSairaanhoitajakoulutus, Turku, S22B
-
PSHTS22VSairaanhoitajakoulutus, Turku, S22V
-
PSHSS22ASairaanhoitajakoulutus, Salo, S22A
-
PSHTS22ASairaanhoitajakoulutus, Turku, S22A
-
PSHSK22ASairaanhoitajakoulutus, Salo, K22A
Tavoitteet
PERIOPERATIIVISEN HOITOTYÖN SYVENTÄVÄ OPINTOJAKSO 5 op PESY
Tavoitteet?
Opiskelija
• Tietää eri potilasryhmiin kuuluvien potilaiden anestesioihin ja leikkauksiin liittyviä erityispiirteitä
• Osaa toimia leikkaustiimissä sairaanhoitajan eri rooleissa
• Tietää erilaisia kirurgisesti hoidettavien potilaiden hoidossa käytettäviä leikkausmenetelmiä
• Osaa keskeisimmät anestesia-aineet ja anestesiamenetelmät sekä niihin liittyvät lääkelaskut
• Tietää anestesiaan liittyvät harvinaiset reaktiotavat ja komplikaatiot
• Tietää leikkauksen aikaisen massiivisen neste- ja verensiirtohoidon toteuttamisen
• Osaa tartuntavaarallisen potilaan perioperatiivisen hoitotyön
• Osaa leikkauspotilaan kivun lievityksen
• Osaa aseptisen toiminnan perioperatiivisessa hoitotyössä
• Osaa edistää näyttöön perustuvalla toiminnallaan perioperatiivista hoitotyötä
• Osaa perioperatiivisen hoitotyön potilasturvallisuuden varmistamisen ja raportoimisen
• Osaa perioperatiivisen hoitotyön dokumentoinnin ja kirjaamisen
• Osaa toimia leikkaustiimissä ammattitaitoisesti ja kollegiaalisesti sekä kehittyy arvioimaan omaa toimintaansa ottamalla vastaan palautetta omasta toiminnastaan ja antamalla palautetta tiimin jäsenenä
• Osaa huomioida toiminnassaan taloudellisuuden ja ekologisuuden
Sisältö
Sisältö
• aseptinen toiminta perioperatiivisessa hoitotyössä
• leikkaus- ja anestesiahoitotyö kirurgian eri alueilla ja erityispotilasryhmissä
• potilasturvallisuus perioperatiivisessa hoitotyössä
• keskeiset erityis- ja hätätilanteet leikkausosastolla
Oppimateriaalit
PESYssä voit käyttää esim. seuraavia lähteitä:
-Aura S. & Kinnunen T. 2022. Perioperatiivinen hoitotyö. Sanoma Pro Oy. Helsinki.
-Niemi-Murola L., Ahlmen-Laiho U., Huttunen T., Metsävainio K. & Vakkala M. 2022. Anestesiologian ja tehohoidon perusteet. Keuruu: Otavan Kirjapaino Oy.
-Olkkola K., Kiviluoma K., Saari T., Tallgren M., Uusaro A. & Yli-Hankala A. 2020. Anestesiologia, teho-, ensi- ja kivunhoito. Kustannus Oy Duodecim.
-Leppäniemi A., Pajarinen J., Hirvensalo E. & Salminen P. 2019. Päivystyskirurgian opas. Kustannus Oy Duodecim.
-Terveysportti. Oppiportti: ANESTESIOLOGIA JA TEHOHOITO 2014. Rosenberg P., Alahuhta S., Lindgren L., Olkkola K. & Ruokonen E. (toim.). Duodecim, Otavan Kirjapaino Oy. Keuruu.
-Terveysportti. Sairaanhoitajan tietokannat: ANESTESIAHOITOTYÖN KÄSIKIRJA 2013. Ilola T., Heikkinen K., Hoikka A., Honkanen R. & Katomaa J. (toim.). Duodecim, Helsinki.
Opetusmenetelmät
Case tehtävät (demo), harjoittelu leikkaussalissa, tutustumiskäynnit leikkausosastoille, työelämän asiantuntijoiden teoriatunnit
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallinen tehtävä (case/demon käsikirjoitus) arvioidaan numeerisella asteikolla.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Case- tehtävillä oppiminen, itsenäinen harjoittelu leikkaussalissa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tehtävänä on selvittää vaativien kirurgisten toimenpiteiden ja anestesioiden erityispiirteitä. Ryhmä valitsee yhden vaativan leikkauksen, laatii siitä lyhyen kirjallisen casen/demon ja etsii aiheeseen liittyvän videon anestesiasta ja leikkauksesta. Esitys videolinkkeineen liitetään It'sin palautuslaatikkoon kommentoitavaksi. Lisäksi ryhmä harjoittelee ja videoi leikkaussalissa yhden tapahtuman omasta casestaan, videoi sen ja liittää It'siin.
Jokainen pienryhmä perehtyy kahteen tai kolmeen esitykseen videoineen ja kommentoi niitä It'sin keskustelualueella sekä laatii casesta 2-3 kysymystä.
Opiskelua on kontaktissa 3hx10h.
Casen/demot tehtävät:
- Jokainen ryhmä kirjoittaa käsikirjoituksen demosta (koko hoitoprosessi esiin, saa käyttää ”ranskalaisiaviivoja” ja luetella asiat). Käsikirjoitus arvioidaan asteikolla 0-5.
- Aiheen, potilaan, dg:n ja tmp:een ryhmä ideoi itse mielenkiintonsa mukaisesti
- Demoon haetaan tueksi 2 tieteellistä artikkelia. Tutkimusten keskeiset tulokset esitetään kunkin demon yhteydessä (sähköiset linkit liitetään käsikirjoitukseen). Yksi artikkeli anestesiamuodosta ja yksi leikkauksesta (esim. yleisimmät komplikaatiot tai eri leikkaustekniikoiden vertailua tai mielenkiintoinen case)
- Toimenpidettä ja anestesiaa esitellään (esim. youtube) videolla (linkit videoihin liitetään käsikirjoitukseen).
- Ryhmä harjoittelee leikkaussalissa yhden yksityiskohdan suorittamista ja videoi suorituksen
Ryhmä valitsee kuvauskohteekseen esim. jonkin seuraavista:
• Yleisanestesia (nukuttaminen ja herättäminen)
• Spinaali- ja epid.puudutukset (välineiden esittely ja puudutusasennon demonstrointi)
• Leikkausasennon laitto ja desinfektio
• Leikkausalueen rajaaminen ja instrumenttipöydän teko
• Heräämöpotilaan hoito (valitse jonkin tilanteen hoito heräämössä)
- Video liitetään käsikirjoituksen kanssa It’siin
- Anestesialomake täytetään muutamine lääkelaskuineen, lomake valokuvataan ja liitetään käsikirjoitukseen ja It’siin
- Anestesian tai leikkauksen jonkin tietyn kohdan kustannukset lasketaan (perehdytään siis materiaalien hintoihin) ja lisätään se käsikirjoitukseen
- Esitetään muutama kriittinen potilasturvallisuutta mahdollisesti vaarantava kohta potilaasi hoidossa
- Demon käsikirjoitus videolinkkeineen ja anestesialomakkeineen liitetään It’siin viikkoa ennen esitystä. Jokainen ryhmä perehtyy vähintään kahteen käsikirjoitukseen ja katsoo videot sekä laatii 2-3 kysymystä aiheesta ja liittää kysymykset It’siin, jotta demon esittäjät pystyvät valmistautumaan kysymyksiin vastatakseen.
Sisällön jaksotus
Erilaisten kirurgisesti hoidettavien potilaiden vaativa perioperatiivinen hoitotyö
- Erityisryhmien anestesiat ja toimenpiteet
- Leikkauksen aikainen massiivinen neste- ja verensiirtohoito
- Keskeiset erityis- ja hätätilanteet leikkausosastolla
- Sairaanhoitajan eri roolit leikkausosastolla
- Taloudellisuus ja ekologisuus perioperatiivisessa hoitotyössä
- Eettiset periaatteet ja arvot monikulttuurisessa perioperatiivisessa hoitotyössä
- Perioperatiivisen hoitotyön kehittämiskohteet ja ratkaisuja soveltaen alan tietoa sekä tutkimus- ja kehittämismenetelmiä
- Perioperatiivisen hoitotyön laatu ja potilasturvallisuus
- Infektioiden torjunta perioperatiivisessa hoitotyössä
Mahdollisia demojen sisältöjä:
1. ylipainoiset (erittäin lihava potilas, lihavuuskirurgia)
2. huumeiden käyttäjä
3. eettiset kysymykset (esim. leikkauksesta kieltäytyminen, verensiirto)
4. vanhus leikkauspotilaana
5. lapset leikkauspotilaana
6. maligni hypertermia
7. äkillinen yliherkkyysreaktio, vaikea intubaatio, trakeostomia
8. hyytymishäiriöt
9. elinsiirtopotilas
10. tartuntavaarallinen potilas
11. monivammapotilas
12. sectio
Viestintäkanava ja lisätietoja
Perioperatiivisen hoitotyön ja anestesiologian ja farmakologian kurssit tulee olla suoritettuna ennen PESYn aloitusta tai uusimman OPSin mukaisesti Kirurgisen ja perioperatiivisen hoitotyön perusteet 5 op tulee olla hyväksytysti suoritettuna ennen PESYn aloitusta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjallinen ryhmätehtävä arvioidaan asteikolla 0-5.
- Aktiivinen osallistuminen luokkaharjoitteluun ja ryhmätehtävään: HYV/HYL
- Aktiivinen osallistuminen demojen purkuun: HYV/HYL
- Paikallaolo ajoissa siitä alkaen kun opettaja avaa tunnin siihen asti, kun tunti päätetään.
PESY demot arviointi:
• lyhyt kuvaus potilaasta (dg, tmp, valmistelut, välineet, lääkkeet jne.) 2p
• hoitajien roolit anestesiassa ja leikkauksessa 6p
• 2 tieteellistä artikkelia tapauksesta (yksi anestesiasta ja yksi leikkauksesta) 4p
• 2 videoa YouTubesta (yksi anestesiasta ja yksi leikkauksesta) 4p
• tekijäryhmä harjoittelee ja videoi itse yhden yksityiskohdan potilaansa hoidosta 3p
• anestesialomake täytetään, valokuvataan ja liitetään selosteeseen 3p
• lasketaan jonkin tietyn kohdan kustannukset (esim. käytetyt lääkeaineet tai proteesit) 2p
• esitetään perustellen muutamia potilasturvallisuutta mahdollisesti vaarantava kohta. 3p
• lääkelasku 2p
• looginen kokonaisuus, esittämisen selkeys ja asiantuntijuus 2p
• lähteiden käyttö 2p
Arvosanat
1 13p - 16p
2 17p – 20p
3 21p – 24p
4 25p – 28p
5 29p – 33p
Hylätty (0)
- Läsnäoloja puuttuu. Puuttuvaksi läsnäoloksi lasketaan myös se, ettei opiskelija ole paikalla ajoissa tai lähtee ennen tuntien päättymistä
- Opiskelija ei vastaa etätapaamisessa nimenhuutoon ja/tai poistuu linjoilta kesken tunnin
- Töitä tai niiden osia on tekemättä, ne palautetaan myöhässä ja/tai niitä ei korjata
- Opiskelija ei osallistu aktiivisesti tunneilla
- Ei ota vastaan ohjausta tai pyri muuttamaan toimintaansa ohjauksen jälkeen
- Suoritteita myöhässä, on tekemättä, korjaamatta ja/tai ne eivät aseta niille tehtävänannossa asetettuja minimivaatiuksia tai eivät vastaa tehtävänantoon
- Suoritteita tai niiden osia on plagioitu
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön, mutta potilaskuvaus on paikoitellen epäselvä, pinnallinen tai osin puutteellinen.
- Käsitteiden hallinnassa ja perusteluissa on puutteita.
- Leikkaussalin hoitajien eri roolit ja tehtävät on kuvattu epäselvästi tai puutteellisesti.
- Valitut tieteelliset artikkelit eivät tue demoa tai ovat vanhoja.
- Valitut YouTube -videot eivät tue omaa demoa.
- Itse kuvattu video on puutteellinen tai osin virheellinen.
- Anestesialomake on puutteellisesti täytetty tai siinä on virheitä.
- Lääkelaskut puuttuu tai niissä on virheitä.
- Potilasturvallisuutta vaarantavia kohtia ei ole esitetty tai ne on esitetty todella lyhyesti tai osin puutteellisesti.
- Työn kokonaisuus ei ole looginen.
- Lähteitä on käytetty niukasti tai ne ovat vanhentuneita, eikä niitä ole kirjattu asianmukaisesti.
- Kysymyksiin vastaaminen ei tuo esiin asiantuntijuutta aiheesta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- Jäsentää hyvin alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.
- Osaa perustella demossa tehtyjä rajauksia ja valintoja.
- Potilaskuvaus on pääpiirteittäin selkeä, mutta aika yleisellä tasolla oleva.
- Leikkaussalien hoitajien eri roolit ja tehtävät on kuvattu potilastapauksen kannalta hyvin.
- Luotettavat tieteelliset artikkelit sekä anestesiaan että leikkaukseen liittyen tukevat omaa demoa.
- YouTube -videot tukevat omaa demoa.
- Oma video kuvaa hyvin DEMOa ja videon suoritukset ovat pääpiirteittään virheettömiä.
- Anestesialomaketta on täytetty, mutta siinä on jonkin verran puutteita
- Lääkelasku on esitetty.
- Potilasturvallisuutta vaarantavia kohtia on esitetty, mutta niiden asettamia haasteita ei juurikaan ole pohdittu.
- Työ on looginen kokonaisuus. Potilaan koko operatiivinen hoitoprosessi tulee pääpiirteissään kuvattua, mutta paikoitellen se olisi voinut olla yksityiskohtaisempaa ja tarkempaa.
- Demon esittäminen on loogista ja selkeää.
- Lähteitä on käytetty kohtuullisen paljon, ja ne ovat pääosin osuvia ja ajankohtaisia.
- Kysymyksiin vastattiin hyvin, mutta perustelut jäivät jokseenkin pinnallisiksi tai puutteellisiksi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syys-seuraussuhteita.
- Osaa perustella valintoja tiedollisesti monipuolisesti.
- Potilaskuvaus on tarkka, selkeä ja asiallisesti rajattu osoittaen myös käsitteiden hallinnan.
- Leikkaussalien hoitajien eri roolit ja tehtävät on kuvattu potilastapauksen kannalta huolellisesti.
- Luotettavat tieteelliset artikkelit sekä anestesiaan että leikkaukseen liittyen ovat ajankohtaisia ja erinomaisesti valittuja.
- YouTube -videot ovat demoon erinomaisesti sopivia.
- Oma video kuvaa erinomaisesti DEMOa ja videon suoritukset ovat virheettömät.
- Anestesialomake on huolellisesti täytetty ja lääkelaskuja on esitetty.
- Potilasturvallisuutta vaarantavia kohtia on esitetty useita ja niiden asettamia haasteita on pohdittu monipuolisesti sekä perustellen.
- Työ on looginen kokonaisuus. Potilaan koko operatiivinen hoitoprosessi tulee pääpiirteissään kuvattua ja osoittaa huolellista perehtyneisyyttä aiheeseen.
- Demon esittäminen on loogista ja selkeää.
- Kysymyksiin vastatessa osoitetaan erinomaisesti asiantuntijuus aiheesta.
- Käytetyt lähteet ovat luotettavia ja ajankohtaisia. Lähdeviitteet on merkitty asianmukaisesti.