Siirry suoraan sisältöön

Sisätauti- ja infektiopotilaan ja kirurgisen potilaan hoitotyön syventäminen ja virtuaalinen simulaatio (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CK56-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 10.01.2025

Ajoitus

07.01.2025 - 07.02.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoito

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 35

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus

Opettaja

  • Marjo Kaarto
  • Anu Nousiainen
  • Päivi Matikainen
  • Marika Leppänen

Ajoitusryhmät

  • Pienryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • PSHSS23A
    Sairaanhoitajakoulutus, Salo, S23A

Pienryhmät

  • Pienryhmä 1
  • Pienryhmä 2

Tavoitteet

SISÄTAUTI- JA INFEKTIOPOTILAAN JA KIRURGISEN POTILAAN HOITOTYÖN SYVENTÄMINEN JA VIRTUAALINEN SIMULAATIO 5 OP SINKI

Opintojakso sisältää 1 op englannin kielellä toteutettavia opintoja

Tavoitteet

Opiskelija:
• ymmärtää sisätautikirurgisen- ja infektiopotilaan hoitopolun / hoitokokonaisuuden ja sen erityispiirteet
• ymmärtää ajantasaisen tiedon ja tiedonkulun merkityksen sisätautikirurgisen ja infektiosairaan potilaan kokonaishoidon eri vaiheissa
• kehittää monialaisia tiimityöskentelytaitojaan sisätautikirurgisen ja infektiosairaan potilaan hoitotyössä
• edistää potilasturvallisuutta hoito-/auttamismenetelmiä toteuttaessaan
• hyödyntää digitaalisuutta potilaan hoidossa ja ohjauksessa
• soveltaa tarkoituksenmukaisesti erilaisia ongelmanratkaisutaitoja omaa toimintaansa analysoiden ja arvioiden
• osaa integroida sisätautikirurgisen potilaan ravitsemushoitoa ja -ohjausta osaksi hoitotyötä yhdessä monialaisen asiantuntijaverkoston kanssa
• tunnistaa digitaalisia ratkaisuja hoitotyön päätöksenteon tukena

VIRTUAALISIMULAATIO 0 OP VIRSI

Tavoitteet

Opiskelija:
• syventää sisätauteja tai kirurgisesti hoidettavia terveyshaasteita sairastavan potilaan hoitotyötä, hoitotyön tiedonhallintaa ja päätöksentekoa
• perehtyy palliatiiviseen hoitotyöhön
• syventää eettistä ajatteluaan
• harjaantuu digitaalisissa taidoissaan hoitotyössä ja jatkuvassa oppimisessaan.

Sisältö

Sisältö
· Sisätautikirurgisen potilaan erityispiirteet ja hoito
· Infektioihin sairastuneen potilaan kokonaisvaltainen hoito sisätautikirurgisin hoitotyön menetelmin
· Vakavien infektioiden, yleisvaarallisten infektioiden ja pandemioiden ennaltaehkäisy, kontrollointi ja hoito
· Infektiopotilaan ja hänen läheisensä ohjaus eri menetelmiä hyödyntäen esim. digitaalisesti
· Sisätautikirurgisen potilaan ravitsemushoito ja –ohjaus
· Digitaaliset ja lääkinnälliset laitteet sisätautikirurgisen- ja infektiopotilaan hoitotyössä

Simulaatioissa:
• harjoitellaan kansansairauksia sairastavan hoitotyötä, hoitotyön tiedonhallintaa ja päätöksentekoa.
• pohditaan hoitotyön eettisiä haasteita ja harjaannutetaan eettistä herkkyyttä.

Oppimateriaalit

- Opettajan materiaali prekliinisillä tunneilla sekä Itslearningissä
- Huovinen ym. 2023. Kliininen hoitotyö. Sanoma Pro Oy, Helsinki.
- Saano, S. & Taam-Ukkonen, M. 2020. Lääkehoidon käsikirja. Sanoma Pro Oy, Helsinki

Opetusmenetelmät

Prekliiniset harjoitustunnit + ennakkotehtävät
Projektipaja ja posterikävely
Itsenäinen työskentely
Yksilö- ja ryhmätentti
Virtuaalisimulaatio

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tenttien ja tehtävien ajankohdat löytyvät Itslearning-alustalta ennen opintojakson alkua.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mikäli joudut olemaan pois tunneilta, ota opettajaan yhteyttä korvaavan suorituskerran suunnittelemiseksi.
Prekliiniset harjoittelutunnit, posterin teko ja posterikävely sekä virtuaalisimulaatio korvataan toisen ryhmän vastaavalla tunnilla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät kuvataan tarkemmin opintojakson Itslearning-alustalla.

Opiskelijan työn mitoitus:
5 op = 135h opiskelijan työtä, joka jakautuu seuraavasti:

Rokotusosaamisen materiaali ja tentti 27h
Prekliiniset harjoitustunnit ja niihin valmistautuminen 20h
Posterin teko projektipajassa ja posterikävely 10h
Tentit ja niihin valmistautuminen 68 h
Virtuaalisimulaatio 10h

Sisällön jaksotus

Opintojakson ajankohta viikot 2 - 6 (VIRSI-simulaatio vk 10 - 11)

Opintojakso sisältää 1 op englannin kielellä toteutettavia opintoja

Tavoitteet

Opiskelija:
• ymmärtää sisätautikirurgisen- ja infektiopotilaan hoitopolun / hoitokokonaisuuden ja sen erityispiirteet
• ymmärtää ajantasaisen tiedon ja tiedonkulun merkityksen sisätautikirurgisen ja infektiosairaan potilaan kokonaishoidon eri vaiheissa
• kehittää monialaisia tiimityöskentelytaitojaan sisätautikirurgisen ja infektiosairaan potilaan hoitotyössä
• edistää potilasturvallisuutta hoito-/auttamismenetelmiä toteuttaessaan
• hyödyntää digitaalisuutta potilaan hoidossa ja ohjauksessa
• soveltaa tarkoituksenmukaisesti erilaisia ongelmanratkaisutaitoja omaa toimintaansa analysoiden ja arvioiden
• osaa integroida sisätautikirurgisen potilaan ravitsemushoitoa ja -ohjausta osaksi hoitotyötä yhdessä monialaisen asiantuntijaverkoston kanssa
• tunnistaa digitaalisia ratkaisuja hoitotyön päätöksenteon tukena

VIRTUAALISIMULAATIO 0 OP VIRSI

Tavoitteet

Opiskelija:
• syventää sisätauteja tai kirurgisesti hoidettavia terveyshaasteita sairastavan potilaan hoitotyötä, hoitotyön tiedonhallintaa ja päätöksentekoa
• perehtyy palliatiiviseen hoitotyöhön
• syventää eettistä ajatteluaan
• harjaantuu digitaalisissa taidoissaan hoitotyössä ja jatkuvassa oppimisessaan.

Sisältö
· Sisätautikirurgisen potilaan erityispiirteet ja hoito
· Infektioihin sairastuneen potilaan kokonaisvaltainen hoito sisätautikirurgisin hoitotyön menetelmin
· Vakavien infektioiden, yleisvaarallisten infektioiden ja pandemioiden ennaltaehkäisy, kontrollointi ja hoito
· Infektiopotilaan ja hänen läheisensä ohjaus eri menetelmiä hyödyntäen esim. digitaalisesti
· Sisätautikirurgisen potilaan ravitsemushoito ja –ohjaus
· Digitaaliset ja lääkinnälliset laitteet sisätautikirurgisen- ja infektiopotilaan hoitotyössä

Simulaatioissa:
• harjoitellaan kansansairauksia sairastavan hoitotyötä, hoitotyön tiedonhallintaa ja päätöksentekoa.
• pohditaan hoitotyön eettisiä haasteita ja harjaannutetaan eettistä herkkyyttä.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Tarvittaessa ota opettajiin yhteyttä sähköpostitse.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osasuoritukset:
Rokotusosaamisen tentti hyv/hyl
Prekliiniset harjoitustunnit hyv/hyl
Posteri hyv/hyl
Yksilötentti hyl -K5
Ryhmätentti hyl- K5
Virtuaalisimulaatio hyv/hyl

Opintojakson suoritukseen edellytetään jokaisen osasuorituksen hyväksyttyä arviointia. Lopullinen arvosana muodostuu tenttien arvosanoista sekä alla olevien kriteerien mukaisesti.

Hylätty (0)

Tiedot:
Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opintojakson mukaisista tavoitteista.
Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.

Taidot:
Jättää annetut tehtävät tekemättä.
Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.

Asenteet:
Ei vastaanota eikä anna palautetta.
Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentyssä.
Käyttäytyy epäammatillisesti.
Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tiedot:
Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Hyödyntää ammatillista tietoa.

Taidot:
Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.

Asenteet:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä
Tunnistaa vuoro-vaikutustaitonsa.
Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tiedot:
Jäsentää opinto-jaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.

Taidot:
Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.
Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.

Asenteet:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
Käyttäytyy ammatillisesti.
Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tiedot:
Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.

Taidot:
Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.
Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.

Asenteet:
Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.

Esitietovaatimukset

Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja kirurgisen ja perioperatiivisen potilaan hoitotyön perusteet oltava suoritettu.