Siirry suoraan sisältöön

Sisätauti- ja infektiopotilaan ja kirurgisen potilaan hoitotyön syventäminen ja virtuaalinen simulaatio (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CK56-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 10.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
07.01.2025 - 31.03.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoito
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 35
Koulutus
Sairaanhoitajakoulutus
Opettajat
Marjo Kaarto
Anu Nousiainen
Päivi Matikainen
Marika Leppänen
Ajoitusryhmät
Pienryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
PSHSS23A
Sairaanhoitajakoulutus, Salo, S23A
Pienryhmät
Pienryhmä 1
Pienryhmä 2
Opintojakso
TH00CK56

Toteutuksella on 15 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 41 t 30 min.

Aika Aihe Tila
To 09.01.2025 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
Sisätauti- ja infektiopotilaan ja kirurgisen potilaan hoitotyön syventäminen ja virtuaalinen simulaatio TH00CK56-3010
Etä
To 16.01.2025 klo 10:00 - 13:00
(3 t 0 min)
Sisätauti- ja infektiopotilaan ja kirurgisen potilaan hoitotyön syventäminen ja virtuaalinen simulaatio TH00CK56-3010
SAL_1168 Hoitotyö 1
To 16.01.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Sisätauti- ja infektiopotilaan ja kirurgisen potilaan hoitotyön syventäminen ja virtuaalinen simulaatio TH00CK56-3010
SAL_1168 Hoitotyö 1
Pe 17.01.2025 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
Sisätauti- ja infektiopotilaan ja kirurgisen potilaan hoitotyön syventäminen ja virtuaalinen simulaatio TH00CK56-3010
SAL_1034 Hoitotyö 2
Pe 17.01.2025 klo 12:15 - 14:45
(2 t 30 min)
Sisätauti- ja infektiopotilaan ja kirurgisen potilaan hoitotyön syventäminen ja virtuaalinen simulaatio TH00CK56-3010
SAL_1034 Hoitotyö 2
Ke 22.01.2025 klo 12:15 - 14:45
(2 t 30 min)
Sisätauti- ja infektiopotilaan ja kirurgisen potilaan hoitotyön syventäminen ja virtuaalinen simulaatio TH00CK56-3010
SAL_1034 Hoitotyö 2
To 23.01.2025 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
Sisätauti- ja infektiopotilaan ja kirurgisen potilaan hoitotyön syventäminen ja virtuaalinen simulaatio TH00CK56-3010
SAL_1034 Hoitotyö 2
Ma 27.01.2025 klo 10:00 - 14:00
(4 t 0 min)
Sisätauti- ja infektiopotilaan ja kirurgisen potilaan hoitotyön syventäminen ja virtuaalinen simulaatio TH00CK56-3010
SAL_2139.1 Ryhmätyö avo 1 (8 hlö)
SAL_2139.2 Ryhmätyö avo 2 (8 hlö)
SAL_2139.3 Ryhmätyö avo 3 (8 hlö)
SAL_2139.4 Ryhmätyö avo 4 (8 hlö)
To 30.01.2025 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
Sisätauti- ja infektiopotilaan ja kirurgisen potilaan hoitotyön syventäminen ja virtuaalinen simulaatio TH00CK56-3010
SAL_1168 Hoitotyö 1
To 30.01.2025 klo 11:30 - 14:00
(2 t 30 min)
Sisätauti- ja infektiopotilaan ja kirurgisen potilaan hoitotyön syventäminen ja virtuaalinen simulaatio TH00CK56-3010
SAL_1168 Hoitotyö 1
Ke 05.02.2025 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Sisätauti- ja infektiopotilaan ja kirurgisen potilaan hoitotyön syventäminen ja virtuaalinen simulaatio TH00CK56-3010
SAL_1166 Debriefing
SAL_1165 Ensiapuluokka muunto
SAL_1050 Lääkehoito
To 06.02.2025 klo 12:15 - 13:45
(1 t 30 min)
Tentti - Sisätauti- ja infektiopotilaan ja kirurgisen potilaan hoitotyön syventäminen ja virtuaalinen simulaatio TH00CK56-3010
SAL_1165 Ensiapuluokka muunto
Ti 04.03.2025 klo 10:00 - 11:00
(1 t 0 min)
Sisätauti- ja infektiopotilaan ja kirurgisen potilaan hoitotyön syventäminen ja virtuaalinen simulaatio TH00CK56-3010
Etä
Pe 14.03.2025 klo 10:00 - 14:00
(4 t 0 min)
Sisätauti- ja infektiopotilaan ja kirurgisen potilaan hoitotyön syventäminen ja virtuaalinen simulaatio TH00CK56-3010
SAL_1056d_Demi Demi avo muunto
To 20.03.2025 klo 11:00 - 15:00
(4 t 0 min)
Sisätauti- ja infektiopotilaan ja kirurgisen potilaan hoitotyön syventäminen ja virtuaalinen simulaatio TH00CK56-3010
SAL_1056d_Demi Demi avo muunto
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojakson ajankohta viikot 2 - 6 (VIRSI-simulaatio vk 10 - 11)

Opintojakso sisältää 1 op englannin kielellä toteutettavia opintoja

Tavoitteet

Opiskelija:
• ymmärtää sisätautikirurgisen- ja infektiopotilaan hoitopolun / hoitokokonaisuuden ja sen erityispiirteet
• ymmärtää ajantasaisen tiedon ja tiedonkulun merkityksen sisätautikirurgisen ja infektiosairaan potilaan kokonaishoidon eri vaiheissa
• kehittää monialaisia tiimityöskentelytaitojaan sisätautikirurgisen ja infektiosairaan potilaan hoitotyössä
• edistää potilasturvallisuutta hoito-/auttamismenetelmiä toteuttaessaan
• hyödyntää digitaalisuutta potilaan hoidossa ja ohjauksessa
• soveltaa tarkoituksenmukaisesti erilaisia ongelmanratkaisutaitoja omaa toimintaansa analysoiden ja arvioiden
• osaa integroida sisätautikirurgisen potilaan ravitsemushoitoa ja -ohjausta osaksi hoitotyötä yhdessä monialaisen asiantuntijaverkoston kanssa
• tunnistaa digitaalisia ratkaisuja hoitotyön päätöksenteon tukena

VIRTUAALISIMULAATIO 0 OP VIRSI

Tavoitteet

Opiskelija:
• syventää sisätauteja tai kirurgisesti hoidettavia terveyshaasteita sairastavan potilaan hoitotyötä, hoitotyön tiedonhallintaa ja päätöksentekoa
• perehtyy palliatiiviseen hoitotyöhön
• syventää eettistä ajatteluaan
• harjaantuu digitaalisissa taidoissaan hoitotyössä ja jatkuvassa oppimisessaan.

Sisältö
· Sisätautikirurgisen potilaan erityispiirteet ja hoito
· Infektioihin sairastuneen potilaan kokonaisvaltainen hoito sisätautikirurgisin hoitotyön menetelmin
· Vakavien infektioiden, yleisvaarallisten infektioiden ja pandemioiden ennaltaehkäisy, kontrollointi ja hoito
· Infektiopotilaan ja hänen läheisensä ohjaus eri menetelmiä hyödyntäen esim. digitaalisesti
· Sisätautikirurgisen potilaan ravitsemushoito ja –ohjaus
· Digitaaliset ja lääkinnälliset laitteet sisätautikirurgisen- ja infektiopotilaan hoitotyössä

Simulaatioissa:
• harjoitellaan kansansairauksia sairastavan hoitotyötä, hoitotyön tiedonhallintaa ja päätöksentekoa.
• pohditaan hoitotyön eettisiä haasteita ja harjaannutetaan eettistä herkkyyttä.

Tavoitteet

SISÄTAUTI- JA INFEKTIOPOTILAAN JA KIRURGISEN POTILAAN HOITOTYÖN SYVENTÄMINEN JA VIRTUAALINEN SIMULAATIO 5 OP SINKI

Opintojakso sisältää 1 op englannin kielellä toteutettavia opintoja

Tavoitteet

Opiskelija:
• ymmärtää sisätautikirurgisen- ja infektiopotilaan hoitopolun / hoitokokonaisuuden ja sen erityispiirteet
• ymmärtää ajantasaisen tiedon ja tiedonkulun merkityksen sisätautikirurgisen ja infektiosairaan potilaan kokonaishoidon eri vaiheissa
• kehittää monialaisia tiimityöskentelytaitojaan sisätautikirurgisen ja infektiosairaan potilaan hoitotyössä
• edistää potilasturvallisuutta hoito-/auttamismenetelmiä toteuttaessaan
• hyödyntää digitaalisuutta potilaan hoidossa ja ohjauksessa
• soveltaa tarkoituksenmukaisesti erilaisia ongelmanratkaisutaitoja omaa toimintaansa analysoiden ja arvioiden
• osaa integroida sisätautikirurgisen potilaan ravitsemushoitoa ja -ohjausta osaksi hoitotyötä yhdessä monialaisen asiantuntijaverkoston kanssa
• tunnistaa digitaalisia ratkaisuja hoitotyön päätöksenteon tukena

VIRTUAALISIMULAATIO 0 OP VIRSI

Tavoitteet

Opiskelija:
• syventää sisätauteja tai kirurgisesti hoidettavia terveyshaasteita sairastavan potilaan hoitotyötä, hoitotyön tiedonhallintaa ja päätöksentekoa
• perehtyy palliatiiviseen hoitotyöhön
• syventää eettistä ajatteluaan
• harjaantuu digitaalisissa taidoissaan hoitotyössä ja jatkuvassa oppimisessaan.

Sisältö

Sisältö
· Sisätautikirurgisen potilaan erityispiirteet ja hoito
· Infektioihin sairastuneen potilaan kokonaisvaltainen hoito sisätautikirurgisin hoitotyön menetelmin
· Vakavien infektioiden, yleisvaarallisten infektioiden ja pandemioiden ennaltaehkäisy, kontrollointi ja hoito
· Infektiopotilaan ja hänen läheisensä ohjaus eri menetelmiä hyödyntäen esim. digitaalisesti
· Sisätautikirurgisen potilaan ravitsemushoito ja –ohjaus
· Digitaaliset ja lääkinnälliset laitteet sisätautikirurgisen- ja infektiopotilaan hoitotyössä

Simulaatioissa:
• harjoitellaan kansansairauksia sairastavan hoitotyötä, hoitotyön tiedonhallintaa ja päätöksentekoa.
• pohditaan hoitotyön eettisiä haasteita ja harjaannutetaan eettistä herkkyyttä.

Oppimateriaalit

- Opettajan materiaali prekliinisillä tunneilla sekä Itslearningissä
- Huovinen ym. 2023. Kliininen hoitotyö. Sanoma Pro Oy, Helsinki.
- Saano, S. & Taam-Ukkonen, M. 2020. Lääkehoidon käsikirja. Sanoma Pro Oy, Helsinki

Opetusmenetelmät

Prekliiniset harjoitustunnit + ennakkotehtävät
Projektipaja ja posterikävely
Itsenäinen työskentely
Yksilö- ja ryhmätentti
Virtuaalisimulaatio

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tenttien ja tehtävien ajankohdat löytyvät Itslearning-alustalta ennen opintojakson alkua.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mikäli joudut olemaan pois tunneilta, ota opettajaan yhteyttä korvaavan suorituskerran suunnittelemiseksi.
Prekliiniset harjoittelutunnit, posterin teko ja posterikävely sekä virtuaalisimulaatio korvataan toisen ryhmän vastaavalla tunnilla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät kuvataan tarkemmin opintojakson Itslearning-alustalla.

Opiskelijan työn mitoitus:
5 op = 135h opiskelijan työtä, joka jakautuu seuraavasti:

Rokotusosaamisen materiaali ja tentti 27h
Prekliiniset harjoitustunnit ja niihin valmistautuminen 20h
Posterin teko projektipajassa ja posterikävely 10h
Tentit ja niihin valmistautuminen 68 h
Virtuaalisimulaatio 10h

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osasuoritukset:
Rokotusosaamisen tentti hyv/hyl
Prekliiniset harjoitustunnit hyv/hyl
Posteri hyv/hyl
Yksilötentti hyl -K5
Ryhmätentti hyl- K5
Virtuaalisimulaatio hyv/hyl

Opintojakson suoritukseen edellytetään jokaisen osasuorituksen hyväksyttyä arviointia. Lopullinen arvosana muodostuu tenttien arvosanoista sekä alla olevien kriteerien mukaisesti.

Hylätty (0)

Tiedot:
Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opintojakson mukaisista tavoitteista.
Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.

Taidot:
Jättää annetut tehtävät tekemättä.
Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.

Asenteet:
Ei vastaanota eikä anna palautetta.
Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentyssä.
Käyttäytyy epäammatillisesti.
Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tiedot:
Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Hyödyntää ammatillista tietoa.

Taidot:
Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.

Asenteet:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä
Tunnistaa vuoro-vaikutustaitonsa.
Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tiedot:
Jäsentää opinto-jaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.

Taidot:
Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.
Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.

Asenteet:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
Käyttäytyy ammatillisesti.
Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tiedot:
Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.

Taidot:
Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.
Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.

Asenteet:
Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.

Esitietovaatimukset

Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja kirurgisen ja perioperatiivisen potilaan hoitotyön perusteet oltava suoritettu.

Lisätiedot

Tarvittaessa ota opettajiin yhteyttä sähköpostitse.

Siirry alkuun