Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CK59-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 10.03.2025
Ajoitus
10.03.2025 - 18.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoito
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 34
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Satu Halonen
- Päivi Matikainen
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 15. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 15. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
PSHSS23ASairaanhoitajakoulutus, Salo, S23A
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- 10.03.2025 08:00 - 12:00, Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3005
- 11.03.2025 08:00 - 10:00, Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3005
- 17.03.2025 08:00 - 11:00, Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3005
- 17.03.2025 11:00 - 14:00, Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3005
- 18.03.2025 08:00 - 10:00, Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3005
- 24.03.2025 08:00 - 11:00, Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3005
- 24.03.2025 11:00 - 14:00, Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3005
- 25.03.2025 08:00 - 10:00, Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3005
- 27.03.2025 08:00 - 14:00, Seminaari - Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3005
- 01.04.2025 08:00 - 11:00, Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3005
- 03.04.2025 08:00 - 10:00, Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3005
- 04.04.2025 11:00 - 14:00, Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3005
- 07.04.2025 08:00 - 11:00, Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3005
- 07.04.2025 11:00 - 14:00, Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3005
- 08.04.2025 08:00 - 10:00, Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3005
- 11.04.2025 08:00 - 09:00, Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3005
- 11.04.2025 09:00 - 11:00, TENTTI - Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3005
- 14.04.2025 08:00 - 12:00, Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3005
- 17.04.2025 08:00 - 12:00, Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3005
Tavoitteet
LAPSEN, NUOREN JA PERHEEN HOITOTYÖ JA MONIKULTTUURINEN SIMULAATIO 5 OP LANU
Opintojakso sisältää 1 op englannin kielellä toteutettavia opintoja
Tavoitteet
Opiskelija
• ymmärtää lapsen aseman ja oikeudet potilaana ja yhteiskunnassa sekä tuntee lasten hoitotyötä ohjaavat periaatteet.
• tuntee eri ikäisten lasten kasvun ja kehityksen erityispiirteet.
• osaa eri ikäisten lasten perushoidon ja lapsen ja nuoren kliinisen tutkimisen sekä äkillisesti sairastuneen lapsen hoidon (elvytys).
• saa valmiudet ohjata lasta ja perhettä erilaisissa terveyteen liittyvissä asioissa käyttäen monimuotoisia näyttöön perustuvia tulevaisuuden ohjausmenetelmiä kuten erilaiset digitaaliset palvelut ja sovellukset.
• ymmärtää perhekeskeisyyden merkityksen ja osaa soveltaa sitä käytännön hoitotyössä.
• tietää tavallisimmat lasten sairaudet ja niiden hoidon.
• osaa tavallisimmat lapsille tehtävät tutkimukset ja toimenpiteet sekä niihin valmistamisen.
• osaa lasten lääkehoidon farmakologiset perusteet sekä lasten ja nuorten lääke- ja nestehoidon potilasturvallisen toteuttamisen.
• osaa lasten kivun arvioinnin sekä kivun lääkkeettömän ja lääkkeellisen hoidon.
• ymmärtää hoidon jatkuvuuden periaatteen ja osaa kirjata hoitoprosessin mukaisesti potilastietojärjestelmään.
• osaa tukea kehitysvammaisen ja vammautuneen toimintakykyä ja osallisuutta.
• tietää keskeiset kehitysvammaisuuteen johtavat syyt ja liitännäissairaudet.
• tietää kehitysvammaisen ja vammautuneen hoitotyön erityispiirteet elämänkulun eri vaiheissa.
• Understands the status and rights of a person with intellectual disabilities in the Finnish society and health care system.
• Knows how to support a person with intellectual disabilities, and their family and relatives, during their life span.
• Understands the importance of multiculturalism and can take into account the multicultural patient and their family in nursing care.
• harjaantuu digitaalisessa osaamisessaan lasten ja nuorten sekä perheen hoitotyöhön liittyen.
MONIKULTTUURINEN SIMULAATIO 0 OP MOKSI
Tavoitteet
Opiskelija:
• syventää asiakkaan seksuaaliterveyden ja lasten, perheiden ja vammaisten hoitotyön osaamista.
• harjaantuu toimimaan monikulttuuristen asiakkaiden kanssa
Sisältö
Sisältö
• Lasta ja kehitysvammaista koskevat lait ja asetukset, oikeudet sekä hoitotyön eettiset periaatteet
• Perhehoitotyön eri muodot ja menetelmät
• Terveen lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen seuranta sekä kehityksen viivästymät/poikkeamat
• Lasten ja nuorten yleisimmät lastentaudit, kirurgiset ongelmat, infektiotaudit sekä pitkäaikaissairaudet ja niiden hoito, kuntoutus ja kirjaaminen hoitotyön prosessin mukaisesti
• Lapsipotilaan kliininen tutkiminen ja erilaisten arviointimenetelmien käyttö hoidollisen päätöksenteon tukena
• Lapsen valmistaminen toimenpiteeseen, erilaiset ohjaus ja opetusmenetelmät sekä leikin käyttö hoitotilanteissa
• Lapsen kivun arviointi ja kivunhoito sekä lapsen hoitoelvytys
• Lasten ja nuorten farmakologia, lääkehoidon sekä nestehoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi
• Lasten ja nuorten hoitotyöhön liittyvien kliinisten taitojen harjoittelu
• Digitaaliset palvelut lasten ja nuorten sekä perheen hoitotyössä
Simulaatioissa:
· harjoitellaan lasten, perheiden ja monikulttuuristen asiakkaiden hoitotyötä.
· harjaannutaan moniammatillisten asiakkaiden kohtaamisessa, osallistamisessa ja ohjauksessa.
Oppimateriaalit
Storvik-Sydänmaa,S., Tervajärvi,L.& Hammar,A-M.2019.Lapsen ja perheen hoitotyö. Sanoma Pro Oy. Helsinki.
KÄYPÄHOITOSUOSITUKSET
LUENNOT
ARTIKKELIT
VIDEOT
MUU TUNNEILLA KÄYTY MATERIAALI
Opetusmenetelmät
- Ennakkotehtävät
- Yksilölliset tehtävät
- Työpajat - ryhmätehtävät
- Luennot
- Prekliiniset harjoittelut ja simulaatiot
-Kokoava MOKSI-simulaatio
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kokoava koe
1. uusintatentti
2. uusintatentti järjetetään tarvittaessa
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Yhteistoiminnallinen oppiminne
Flipped learning
Case learning
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Jakso sisältää 5 op eli 135 h opiskelijan työtä
Etäopetus 8 h
Työpajat 12h
Prekliininen harjoittelu ja simulaatio 9 h
Koe 2 h
Yksilölliset tehtävät/testit 50h
Kokeeseen valmistautuminen 50h
Kokoava simulaatio 1h+3h
Sisällön jaksotus
LAPSEN, NUOREN JA PERHEEN HOITOTYÖ JA MONIKULTTUURINEN SIMULAATIO 5 OP LANU
Opintojakso sisältää 1 op englannin kielellä toteutettavia opintoja
Tavoitteet
Opiskelija
• ymmärtää lapsen aseman ja oikeudet potilaana ja yhteiskunnassa sekä tuntee lasten hoitotyötä ohjaavat periaatteet.
• tuntee eri ikäisten lasten kasvun ja kehityksen erityispiirteet.
• osaa eri ikäisten lasten perushoidon ja lapsen ja nuoren kliinisen tutkimisen sekä äkillisesti sairastuneen lapsen hoidon (elvytys).
• saa valmiudet ohjata lasta ja perhettä erilaisissa terveyteen liittyvissä asioissa käyttäen monimuotoisia näyttöön perustuvia tulevaisuuden ohjausmenetelmiä kuten erilaiset digitaaliset palvelut ja sovellukset.
• ymmärtää perhekeskeisyyden merkityksen ja osaa soveltaa sitä käytännön hoitotyössä.
• tietää tavallisimmat lasten sairaudet ja niiden hoidon.
• osaa tavallisimmat lapsille tehtävät tutkimukset ja toimenpiteet sekä niihin valmistamisen.
• osaa lasten lääkehoidon farmakologiset perusteet sekä lasten ja nuorten lääke- ja nestehoidon potilasturvallisen toteuttamisen.
• osaa lasten kivun arvioinnin sekä kivun lääkkeettömän ja lääkkeellisen hoidon.
• ymmärtää hoidon jatkuvuuden periaatteen ja osaa kirjata hoitoprosessin mukaisesti potilastietojärjestelmään.
• osaa tukea kehitysvammaisen ja vammautuneen toimintakykyä ja osallisuutta.
• tietää keskeiset kehitysvammaisuuteen johtavat syyt ja liitännäissairaudet.
• tietää kehitysvammaisen ja vammautuneen hoitotyön erityispiirteet elämänkulun eri vaiheissa.
• Understands the status and rights of a person with intellectual disabilities in the Finnish society and health care system.
• Knows how to support a person with intellectual disabilities, and their family and relatives, during their life span.
• Understands the importance of multiculturalism and can take into account the multicultural patient and their family in nursing care.
• harjaantuu digitaalisessa osaamisessaan lasten ja nuorten sekä perheen hoitotyöhön liittyen.
MONIKULTTUURINEN SIMULAATIO 0 OP MOKSI
Tavoitteet
Opiskelija:
• syventää asiakkaan seksuaaliterveyden ja lasten, perheiden ja vammaisten hoitotyön osaamista.
• harjaantuu toimimaan monikulttuuristen asiakkaiden kanssaSisältö Sisältö
• Lasta ja kehitysvammaista koskevat lait ja asetukset, oikeudet sekä hoitotyön eettiset periaatteet
• Perhehoitotyön eri muodot ja menetelmät
• Terveen lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen seuranta sekä kehityksen viivästymät/poikkeamat
• Lasten ja nuorten yleisimmät lastentaudit, kirurgiset ongelmat, infektiotaudit sekä pitkäaikaissairaudet ja niiden hoito, kuntoutus ja kirjaaminen hoitotyön prosessin mukaisesti
• Lapsipotilaan kliininen tutkiminen ja erilaisten arviointimenetelmien käyttö hoidollisen päätöksenteon tukena
• Lapsen valmistaminen toimenpiteeseen, erilaiset ohjaus ja opetusmenetelmät sekä leikin käyttö hoitotilanteissa
• Lapsen kivun arviointi ja kivunhoito sekä lapsen hoitoelvytys
• Lasten ja nuorten farmakologia, lääkehoidon sekä nestehoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi
• Lasten ja nuorten hoitotyöhön liittyvien kliinisten taitojen harjoittelu
• Digitaaliset palvelut lasten ja nuorten sekä perheen hoitotyössä
Simulaatioissa:
· harjoitellaan lasten, perheiden ja monikulttuuristen asiakkaiden hoitotyötä.
· harjaannutaan moniammatillisten asiakkaiden kohtaamisessa, osallistamisessa ja ohjauksessa.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Sähköposti
Its- oppimisalusta, ilmoitukset
Edeltävyysehdot:
Teoriaopinnoista Hoper, Lääkehoito, Nestehoito, Kirurginen hoitotyö, Sisätautien hoitototyö
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kokoava koe (numeraalinen arviointi 1-5) kampuksella
Lääkelaskukoe (hyväksytty/hylätty) kampuksella
Tehtävät ja testit ( hyväksytty/hylätty)
Työpajat pakollisia (hyväksytty/hylätty)
Prekliininen harjoittelu ja simulaatio pakollisia (hyväksytty/hylätty)
Kokoava simulaatio pakollinen (hyväksytty/hylätty)
Hylätty (0)
Tiedot:
-Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsittei-stä ja opinto-jakson mukaisista tavoitteista.
-Ei osaa perustella eikä arvioida omia näke-myksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Taidot:
-Jättää annetut tehtävät tekemättä.
-Ei tunne keskeisiä toimintata-poja eikä perustele valintojaan.
-Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.
Asenteet:
-Ei vastaanota eikä anna palautetta.
-Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
-Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
-Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentyssä.
-Käyttäytyy epäammatillisesti.
-Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuu-teen tai hyvinvoinnin edistämisee
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tilannekohtainen, jäljittelevä ja suppea ammatillinen osaaminen
Tiedot:
-Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
-Hyödyntää ammatillista tietoa.
Taidot:
-Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
-Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
Asenteet:
-Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
-Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
-Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
-Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä
-Tunnistaa vuoro-vaikutustaitonsa.
-Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
-Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Jäsentynyt, arvioiva ja soveltava ammatillinen osaaminen
Tiedot:
-Jäsentää opinto-jaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.
Osaa selittää,
-Vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
-Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa
Taidot:
-Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
-Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.
Asenteet:
-Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
-Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
-On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
-Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuoro-vaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
-Käyttäytyy ammatillisesti.
-Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Laaja-alainen, luova ja kehittävä ammatillinen osaaminen
Tiedot:
-Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
-Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla
Taidot:
-Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.
-Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
-Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
Asenteet:
-Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
-Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
-Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
-Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti.
-Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
-Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
-Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.