Nursing Children, Youth and Family and Multicultural Simulation (5 cr)
Code: TH00CK59-3005
General information
- Enrollment
-
02.12.2024 - 10.03.2025
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
10.03.2025 - 18.04.2025
Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Nursing
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 34
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing
- Teachers
- Satu Halonen
- Päivi Matikainen
- Scheduling groups
- Pienryhmä 1 (Size: 15 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 2 (Size: 15 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- 1
- 2
- Course
- TH00CK59
Realization has 22 reservations. Total duration of reservations is 60 h 15 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Mon 10.03.2025 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Info ja järjestäytyminen Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3005 |
SAL_1166
Debriefing
|
Tue 11.03.2025 time 08:00 - 10:00 (2 h 0 min) |
Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3005 |
Etä
|
Thu 13.03.2025 time 12:30 - 15:30 (3 h 0 min) |
Työpaja Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3005 |
ICT_A2065
Ensiapu
|
Mon 17.03.2025 time 08:15 - 10:45 (2 h 30 min) |
Prekliininen 1 Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3005 |
SAL_1047
Lastenhoitotyö
SAL_1165 Ensiapuluokka muunto SAL_1049 Potilaan kliininen tutkiminen SAL_1050 Lääkehoito |
Mon 17.03.2025 time 11:30 - 14:00 (2 h 30 min) |
Prekliininen 1 Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3005 |
SAL_1047
Lastenhoitotyö
SAL_1165 Ensiapuluokka muunto SAL_1049 Potilaan kliininen tutkiminen SAL_1050 Lääkehoito |
Tue 18.03.2025 time 08:00 - 10:00 (2 h 0 min) |
Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3005 |
Etä
|
Tue 18.03.2025 time 10:00 - 14:00 (4 h 0 min) |
Työpaja RYHMÄ A Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3005 |
SAL_1165
Ensiapuluokka muunto
|
Fri 21.03.2025 time 09:00 - 13:00 (4 h 0 min) |
Työpaja RYHMÄ B Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3005 |
ICT_A3028
Lastenhoitotyö
ICT_A3027 Kätilötyö, Terveydenhoitotyö |
Mon 24.03.2025 time 09:00 - 11:30 (2 h 30 min) |
Itsenäinen opiskelu etänä Työpaja RYHMÄ A Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3005 |
|
Mon 24.03.2025 time 12:15 - 15:00 (2 h 45 min) |
Itsenäinen työskentely etänä Työpaja RYHMÄ B Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3005 |
|
Tue 25.03.2025 time 08:00 - 10:00 (2 h 0 min) |
Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3005 |
Etä
|
Thu 27.03.2025 time 08:00 - 14:00 (6 h 0 min) |
Seminaari - Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3005 |
ICT_A2065
Ensiapu
ICT_A3028 Lastenhoitotyö |
Tue 01.04.2025 time 09:00 - 11:30 (2 h 30 min) |
Prekliininen 2 Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3005 |
SAL_1047
Lastenhoitotyö
SAL_1165 Ensiapuluokka muunto SAL_1049 Potilaan kliininen tutkiminen SAL_1050 Lääkehoito |
Thu 03.04.2025 time 09:00 - 11:30 (2 h 30 min) |
Preliininen 2 Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3005 |
SAL_1047
Lastenhoitotyö
SAL_1049 Potilaan kliininen tutkiminen SAL_1050 Lääkehoito |
Fri 04.04.2025 time 09:00 - 10:00 (1 h 0 min) |
MOKSI-simulaation info Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3005 |
Etä Zoomissa
|
Mon 07.04.2025 time 09:00 - 11:30 (2 h 30 min) |
Simulaatio Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3005 |
ICT_A2065
Ensiapu
ICT_C1031 Hammaslaboratorio |
Mon 07.04.2025 time 12:15 - 14:45 (2 h 30 min) |
Simulaatio Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3005 |
ICT_A2065
Ensiapu
ICT_C1031 Hammaslaboratorio |
Mon 07.04.2025 time 15:00 - 17:00 (2 h 0 min) |
Ylimääräinen työpaja MODULIT 1 ja 4 Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3005 |
ICT_C1031
Hammaslaboratorio
|
Tue 08.04.2025 time 08:15 - 09:45 (1 h 30 min) |
Arviointikeskustelu Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3005 |
Etä
|
Fri 11.04.2025 time 09:00 - 11:00 (2 h 0 min) |
TENTTI - Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3005 |
SAL_1166
Debriefing
|
Mon 14.04.2025 time 08:15 - 11:30 (3 h 15 min) |
Pienryhmä1; Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3005 |
Simulation 5 MED D2026,Simulation 6 MED D2028,Debriefing 5 MED D2036,Debriefing 6 MED D2037
|
Thu 17.04.2025 time 08:15 - 11:30 (3 h 15 min) |
Pienryhmä2; Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3005 |
Simulation 5 MED D2026,Simulation 6 MED D2028,Debriefing 5 MED D2036,Debriefing 6 MED D2037
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
LAPSEN, NUOREN JA PERHEEN HOITOTYÖ JA MONIKULTTUURINEN SIMULAATIO 5 OP LANU
Opintojakso sisältää 1 op englannin kielellä toteutettavia opintoja
Tavoitteet
Opiskelija
• ymmärtää lapsen aseman ja oikeudet potilaana ja yhteiskunnassa sekä tuntee lasten hoitotyötä ohjaavat periaatteet.
• tuntee eri ikäisten lasten kasvun ja kehityksen erityispiirteet.
• osaa eri ikäisten lasten perushoidon ja lapsen ja nuoren kliinisen tutkimisen sekä äkillisesti sairastuneen lapsen hoidon (elvytys).
• saa valmiudet ohjata lasta ja perhettä erilaisissa terveyteen liittyvissä asioissa käyttäen monimuotoisia näyttöön perustuvia tulevaisuuden ohjausmenetelmiä kuten erilaiset digitaaliset palvelut ja sovellukset.
• ymmärtää perhekeskeisyyden merkityksen ja osaa soveltaa sitä käytännön hoitotyössä.
• tietää tavallisimmat lasten sairaudet ja niiden hoidon.
• osaa tavallisimmat lapsille tehtävät tutkimukset ja toimenpiteet sekä niihin valmistamisen.
• osaa lasten lääkehoidon farmakologiset perusteet sekä lasten ja nuorten lääke- ja nestehoidon potilasturvallisen toteuttamisen.
• osaa lasten kivun arvioinnin sekä kivun lääkkeettömän ja lääkkeellisen hoidon.
• ymmärtää hoidon jatkuvuuden periaatteen ja osaa kirjata hoitoprosessin mukaisesti potilastietojärjestelmään.
• osaa tukea kehitysvammaisen ja vammautuneen toimintakykyä ja osallisuutta.
• tietää keskeiset kehitysvammaisuuteen johtavat syyt ja liitännäissairaudet.
• tietää kehitysvammaisen ja vammautuneen hoitotyön erityispiirteet elämänkulun eri vaiheissa.
• Understands the status and rights of a person with intellectual disabilities in the Finnish society and health care system.
• Knows how to support a person with intellectual disabilities, and their family and relatives, during their life span.
• Understands the importance of multiculturalism and can take into account the multicultural patient and their family in nursing care.
• harjaantuu digitaalisessa osaamisessaan lasten ja nuorten sekä perheen hoitotyöhön liittyen.
MONIKULTTUURINEN SIMULAATIO 0 OP MOKSI
Tavoitteet
Opiskelija:
• syventää asiakkaan seksuaaliterveyden ja lasten, perheiden ja vammaisten hoitotyön osaamista.
• harjaantuu toimimaan monikulttuuristen asiakkaiden kanssaSisältö Sisältö
• Lasta ja kehitysvammaista koskevat lait ja asetukset, oikeudet sekä hoitotyön eettiset periaatteet
• Perhehoitotyön eri muodot ja menetelmät
• Terveen lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen seuranta sekä kehityksen viivästymät/poikkeamat
• Lasten ja nuorten yleisimmät lastentaudit, kirurgiset ongelmat, infektiotaudit sekä pitkäaikaissairaudet ja niiden hoito, kuntoutus ja kirjaaminen hoitotyön prosessin mukaisesti
• Lapsipotilaan kliininen tutkiminen ja erilaisten arviointimenetelmien käyttö hoidollisen päätöksenteon tukena
• Lapsen valmistaminen toimenpiteeseen, erilaiset ohjaus ja opetusmenetelmät sekä leikin käyttö hoitotilanteissa
• Lapsen kivun arviointi ja kivunhoito sekä lapsen hoitoelvytys
• Lasten ja nuorten farmakologia, lääkehoidon sekä nestehoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi
• Lasten ja nuorten hoitotyöhön liittyvien kliinisten taitojen harjoittelu
• Digitaaliset palvelut lasten ja nuorten sekä perheen hoitotyössä
Simulaatioissa:
· harjoitellaan lasten, perheiden ja monikulttuuristen asiakkaiden hoitotyötä.
· harjaannutaan moniammatillisten asiakkaiden kohtaamisessa, osallistamisessa ja ohjauksessa.
Objective
RSING CHILDREN, YOUTH AND FAMILY AND MULTICULTURAL SIMULATION 5 ETCS LANU
The course includes 1 ETCS of studies in English
Objectives
Student
• understands the child's status and rights as a patient and in society and is familiar with the principles that guide the treatment of children.
• is familiar with the special features of the growth and development of children of different ages.
• knows the basic care of children of different ages and the clinical examination of children and young people as well as the care (resuscitation) of a suddenly ill child.
• learns how to guide children and families in different health-related matters using diverse evidence-based future guidance methods, such as different digital services and applications.
• understands the significance of being family-centred and is able to apply it in practical nursing.
• is familiar with the most common illnesses in children and their treatment.
• knows how to perform the most common examinations and procedures on children and how to prepare for them.
• is familiar with the pharmacological basics of pharmacotherapy for children and the safe implementation of medication and fluid therapy for children and young people.
• knows how to assess children's pain and how to treat pain with and without medication.
• understands the principle of continuity of care and is able to record treatment in the patient information system according to the nursing process.
• is able to support the functional capacity and inclusion of persons with intellectual disabilities and persons with disabilities.
• knows the main causes and associated diseases leading to intellectual disability.
• knows the special features of nursing for persons with intellectual disabilities and persons with disabilities at different stages of life.
• Understands the status and rights of a person with intellectual disabilities in the Finnish society and health care system.
• Knows how to support a person with intellectual disabilities, and their family and relatives, during their life span.
• Understands the importance of multiculturalism and can take into account the multicultural patient and their family in nursing care.
• practises their digital competence related to nursing children, young people and the family.
In simulation
• advances clients' competence in sexual health and nursing of children, families and persons with disabilities.
• gains experience in working with multicultural customers.
Content
Contents
• Laws and decrees on children and persons with intellectual disabilities, rights and ethical principles of nursing
• Different forms and methods of family care
• Monitoring the growth and development of a healthy child and young person and delays/deviations in development
• The most common paediatric diseases in children and young people, surgical problems, infectious diseases and long-term illnesses and their treatment, rehabilitation and recording in accordance with the nursing process
• Clinical examination of a paediatric patient and the use of different assessment methods to support treatment-related decision-making
• Preparing the child for the procedure, different guidance and teaching methods and the use of play in treatment situations
• Assessment of the child's pain and pain management as well as the child's resuscitation
• Pharmacology of children and young people, planning, implementation and evaluation of pharmacotherapy and infusion treatment
• Practising clinical skills related to nursing of children and young people
• Digital services in the nursing of children, young people and families
During the simulations:
· you practise the nursing of children, families and multicultural clients.
· you gain experience in encountering, engaging and guiding multicultural clients.
Materials
Storvik-Sydänmaa,S., Tervajärvi,L.& Hammar,A-M.2019.Lapsen ja perheen hoitotyö. Sanoma Pro Oy. Helsinki.
KÄYPÄHOITOSUOSITUKSET
LUENNOT
ARTIKKELIT
VIDEOT
MUU TUNNEILLA KÄYTY MATERIAALI
Teaching methods
- Ennakkotehtävät
- Yksilölliset tehtävät
- Työpajat - ryhmätehtävät
- Luennot
- Prekliiniset harjoittelut ja simulaatiot
-Kokoava MOKSI-simulaatio
Exam schedules
Kokoava koe 11.4.2025
1. uusintatentti toukokuussa 2025
2. uusintatentti järjetetään tarvittaessa
Kokeeseen osallistuminen edellyttää että kaikki jakson tehtävät on tehty
International connections
Yhteistoiminnallinen oppiminne
Flipped learning
Case learning
Completion alternatives
ei
Student workload
Jakso sisältää 5 op eli 135 h opiskelijan työtä
Jakson info 4h
Etäopetus 8 h
Seminaarit 5h
Työpajat 12h
Prekliininen harjoittelu ja simulaatio 9 h
Koe 2 h
Yksilölliset tehtävät/testit 46 h
Kokeeseen valmistautuminen 45 h
Kokoava simulaatio 1h+3h
Further information
Sähköposti
Its- oppimisalusta, ilmoitukset
Edeltävyysehdot:
Teoriaopinnoista Hoper, Lääkehoito, Nestehoito, Kirurginen hoitotyö, Sisätautien hoitototyö