Skip to main content

Nursing Children, Youth and Family and Multicultural Simulation (5 cr)

Code: TH00CK59-3005

General information


Enrollment
02.12.2024 - 10.03.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
10.03.2025 - 18.04.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Nursing
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 34
Degree programmes
Degree Programme in Nursing
Teachers
Satu Halonen
Päivi Matikainen
Scheduling groups
Pienryhmä 1 (Size: 15 . Open UAS : 0.)
Pienryhmä 2 (Size: 15 . Open UAS : 0.)
Small groups
1
2
Course
TH00CK59

Realization has 22 reservations. Total duration of reservations is 60 h 15 min.

Time Topic Location
Mon 10.03.2025 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Info ja järjestäytyminen Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3005
SAL_1166 Debriefing
Tue 11.03.2025 time 08:00 - 10:00
(2 h 0 min)
Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3005
Etä
Thu 13.03.2025 time 12:30 - 15:30
(3 h 0 min)
Työpaja Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3005
ICT_A2065 Ensiapu
Mon 17.03.2025 time 08:15 - 10:45
(2 h 30 min)
Prekliininen 1 Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3005
SAL_1047 Lastenhoitotyö
SAL_1165 Ensiapuluokka muunto
SAL_1049 Potilaan kliininen tutkiminen
SAL_1050 Lääkehoito
Mon 17.03.2025 time 11:30 - 14:00
(2 h 30 min)
Prekliininen 1 Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3005
SAL_1047 Lastenhoitotyö
SAL_1165 Ensiapuluokka muunto
SAL_1049 Potilaan kliininen tutkiminen
SAL_1050 Lääkehoito
Tue 18.03.2025 time 08:00 - 10:00
(2 h 0 min)
Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3005
Etä
Tue 18.03.2025 time 10:00 - 14:00
(4 h 0 min)
Työpaja RYHMÄ A Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3005
SAL_1165 Ensiapuluokka muunto
Fri 21.03.2025 time 09:00 - 13:00
(4 h 0 min)
Työpaja RYHMÄ B Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3005
ICT_A3028 Lastenhoitotyö
ICT_A3027 Kätilötyö, Terveydenhoitotyö
Mon 24.03.2025 time 09:00 - 11:30
(2 h 30 min)
Itsenäinen opiskelu etänä Työpaja RYHMÄ A Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3005
Mon 24.03.2025 time 12:15 - 15:00
(2 h 45 min)
Itsenäinen työskentely etänä Työpaja RYHMÄ B Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3005
Tue 25.03.2025 time 08:00 - 10:00
(2 h 0 min)
Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3005
Etä
Thu 27.03.2025 time 08:00 - 14:00
(6 h 0 min)
Seminaari - Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3005
ICT_A2065 Ensiapu
ICT_A3028 Lastenhoitotyö
Tue 01.04.2025 time 09:00 - 11:30
(2 h 30 min)
Prekliininen 2 Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3005
SAL_1047 Lastenhoitotyö
SAL_1165 Ensiapuluokka muunto
SAL_1049 Potilaan kliininen tutkiminen
SAL_1050 Lääkehoito
Thu 03.04.2025 time 09:00 - 11:30
(2 h 30 min)
Preliininen 2 Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3005
SAL_1047 Lastenhoitotyö
SAL_1049 Potilaan kliininen tutkiminen
SAL_1050 Lääkehoito
Fri 04.04.2025 time 09:00 - 10:00
(1 h 0 min)
MOKSI-simulaation info Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3005
Etä Zoomissa
Mon 07.04.2025 time 09:00 - 11:30
(2 h 30 min)
Simulaatio Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3005
ICT_A2065 Ensiapu
ICT_C1031 Hammaslaboratorio
Mon 07.04.2025 time 12:15 - 14:45
(2 h 30 min)
Simulaatio Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3005
ICT_A2065 Ensiapu
ICT_C1031 Hammaslaboratorio
Mon 07.04.2025 time 15:00 - 17:00
(2 h 0 min)
Ylimääräinen työpaja MODULIT 1 ja 4 Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3005
ICT_C1031 Hammaslaboratorio
Tue 08.04.2025 time 08:15 - 09:45
(1 h 30 min)
Arviointikeskustelu Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3005
Etä
Fri 11.04.2025 time 09:00 - 11:00
(2 h 0 min)
TENTTI - Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3005
SAL_1166 Debriefing
Mon 14.04.2025 time 08:15 - 11:30
(3 h 15 min)
Pienryhmä1; Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3005
Simulation 5 MED D2026,Simulation 6 MED D2028,Debriefing 5 MED D2036,Debriefing 6 MED D2037
Thu 17.04.2025 time 08:15 - 11:30
(3 h 15 min)
Pienryhmä2; Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3005
Simulation 5 MED D2026,Simulation 6 MED D2028,Debriefing 5 MED D2036,Debriefing 6 MED D2037
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

LAPSEN, NUOREN JA PERHEEN HOITOTYÖ JA MONIKULTTUURINEN SIMULAATIO 5 OP LANU

Opintojakso sisältää 1 op englannin kielellä toteutettavia opintoja

Tavoitteet

Opiskelija
• ymmärtää lapsen aseman ja oikeudet potilaana ja yhteiskunnassa sekä tuntee lasten hoitotyötä ohjaavat periaatteet.
• tuntee eri ikäisten lasten kasvun ja kehityksen erityispiirteet.
• osaa eri ikäisten lasten perushoidon ja lapsen ja nuoren kliinisen tutkimisen sekä äkillisesti sairastuneen lapsen hoidon (elvytys).
• saa valmiudet ohjata lasta ja perhettä erilaisissa terveyteen liittyvissä asioissa käyttäen monimuotoisia näyttöön perustuvia tulevaisuuden ohjausmenetelmiä kuten erilaiset digitaaliset palvelut ja sovellukset.
• ymmärtää perhekeskeisyyden merkityksen ja osaa soveltaa sitä käytännön hoitotyössä.
• tietää tavallisimmat lasten sairaudet ja niiden hoidon.
• osaa tavallisimmat lapsille tehtävät tutkimukset ja toimenpiteet sekä niihin valmistamisen.
• osaa lasten lääkehoidon farmakologiset perusteet sekä lasten ja nuorten lääke- ja nestehoidon potilasturvallisen toteuttamisen.
• osaa lasten kivun arvioinnin sekä kivun lääkkeettömän ja lääkkeellisen hoidon.
• ymmärtää hoidon jatkuvuuden periaatteen ja osaa kirjata hoitoprosessin mukaisesti potilastietojärjestelmään.
• osaa tukea kehitysvammaisen ja vammautuneen toimintakykyä ja osallisuutta.
• tietää keskeiset kehitysvammaisuuteen johtavat syyt ja liitännäissairaudet.
• tietää kehitysvammaisen ja vammautuneen hoitotyön erityispiirteet elämänkulun eri vaiheissa.
• Understands the status and rights of a person with intellectual disabilities in the Finnish society and health care system.
• Knows how to support a person with intellectual disabilities, and their family and relatives, during their life span.
• Understands the importance of multiculturalism and can take into account the multicultural patient and their family in nursing care.
• harjaantuu digitaalisessa osaamisessaan lasten ja nuorten sekä perheen hoitotyöhön liittyen.

MONIKULTTUURINEN SIMULAATIO 0 OP MOKSI

Tavoitteet

Opiskelija:
• syventää asiakkaan seksuaaliterveyden ja lasten, perheiden ja vammaisten hoitotyön osaamista.
• harjaantuu toimimaan monikulttuuristen asiakkaiden kanssaSisältö Sisältö
• Lasta ja kehitysvammaista koskevat lait ja asetukset, oikeudet sekä hoitotyön eettiset periaatteet
• Perhehoitotyön eri muodot ja menetelmät
• Terveen lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen seuranta sekä kehityksen viivästymät/poikkeamat
• Lasten ja nuorten yleisimmät lastentaudit, kirurgiset ongelmat, infektiotaudit sekä pitkäaikaissairaudet ja niiden hoito, kuntoutus ja kirjaaminen hoitotyön prosessin mukaisesti
• Lapsipotilaan kliininen tutkiminen ja erilaisten arviointimenetelmien käyttö hoidollisen päätöksenteon tukena
• Lapsen valmistaminen toimenpiteeseen, erilaiset ohjaus ja opetusmenetelmät sekä leikin käyttö hoitotilanteissa
• Lapsen kivun arviointi ja kivunhoito sekä lapsen hoitoelvytys
• Lasten ja nuorten farmakologia, lääkehoidon sekä nestehoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi
• Lasten ja nuorten hoitotyöhön liittyvien kliinisten taitojen harjoittelu
• Digitaaliset palvelut lasten ja nuorten sekä perheen hoitotyössä

Simulaatioissa:
· harjoitellaan lasten, perheiden ja monikulttuuristen asiakkaiden hoitotyötä.
· harjaannutaan moniammatillisten asiakkaiden kohtaamisessa, osallistamisessa ja ohjauksessa.

Objective

RSING CHILDREN, YOUTH AND FAMILY AND MULTICULTURAL SIMULATION 5 ETCS LANU

The course includes 1 ETCS of studies in English

Objectives
Student
• understands the child's status and rights as a patient and in society and is familiar with the principles that guide the treatment of children.
• is familiar with the special features of the growth and development of children of different ages.
• knows the basic care of children of different ages and the clinical examination of children and young people as well as the care (resuscitation) of a suddenly ill child.
• learns how to guide children and families in different health-related matters using diverse evidence-based future guidance methods, such as different digital services and applications.
• understands the significance of being family-centred and is able to apply it in practical nursing.
• is familiar with the most common illnesses in children and their treatment.
• knows how to perform the most common examinations and procedures on children and how to prepare for them.
• is familiar with the pharmacological basics of pharmacotherapy for children and the safe implementation of medication and fluid therapy for children and young people.
• knows how to assess children's pain and how to treat pain with and without medication.
• understands the principle of continuity of care and is able to record treatment in the patient information system according to the nursing process.
• is able to support the functional capacity and inclusion of persons with intellectual disabilities and persons with disabilities.
• knows the main causes and associated diseases leading to intellectual disability.
• knows the special features of nursing for persons with intellectual disabilities and persons with disabilities at different stages of life.
• Understands the status and rights of a person with intellectual disabilities in the Finnish society and health care system.
• Knows how to support a person with intellectual disabilities, and their family and relatives, during their life span.
• Understands the importance of multiculturalism and can take into account the multicultural patient and their family in nursing care.
• practises their digital competence related to nursing children, young people and the family.
In simulation
• advances clients' competence in sexual health and nursing of children, families and persons with disabilities.
• gains experience in working with multicultural customers.

Content

Contents
• Laws and decrees on children and persons with intellectual disabilities, rights and ethical principles of nursing
• Different forms and methods of family care
• Monitoring the growth and development of a healthy child and young person and delays/deviations in development
• The most common paediatric diseases in children and young people, surgical problems, infectious diseases and long-term illnesses and their treatment, rehabilitation and recording in accordance with the nursing process
• Clinical examination of a paediatric patient and the use of different assessment methods to support treatment-related decision-making
• Preparing the child for the procedure, different guidance and teaching methods and the use of play in treatment situations
• Assessment of the child's pain and pain management as well as the child's resuscitation
• Pharmacology of children and young people, planning, implementation and evaluation of pharmacotherapy and infusion treatment
• Practising clinical skills related to nursing of children and young people
• Digital services in the nursing of children, young people and families
During the simulations:
· you practise the nursing of children, families and multicultural clients.
· you gain experience in encountering, engaging and guiding multicultural clients.

Materials

Storvik-Sydänmaa,S., Tervajärvi,L.& Hammar,A-M.2019.Lapsen ja perheen hoitotyö. Sanoma Pro Oy. Helsinki.

KÄYPÄHOITOSUOSITUKSET
LUENNOT
ARTIKKELIT
VIDEOT
MUU TUNNEILLA KÄYTY MATERIAALI

Teaching methods

- Ennakkotehtävät
- Yksilölliset tehtävät
- Työpajat - ryhmätehtävät
- Luennot
- Prekliiniset harjoittelut ja simulaatiot
-Kokoava MOKSI-simulaatio

Exam schedules

Kokoava koe 11.4.2025
1. uusintatentti toukokuussa 2025
2. uusintatentti järjetetään tarvittaessa


Kokeeseen osallistuminen edellyttää että kaikki jakson tehtävät on tehty

International connections

Yhteistoiminnallinen oppiminne
Flipped learning
Case learning

Completion alternatives

ei

Student workload

Jakso sisältää 5 op eli 135 h opiskelijan työtä
Jakson info 4h
Etäopetus 8 h
Seminaarit 5h
Työpajat 12h
Prekliininen harjoittelu ja simulaatio 9 h
Koe 2 h
Yksilölliset tehtävät/testit 46 h
Kokeeseen valmistautuminen 45 h
Kokoava simulaatio 1h+3h

Further information

Sähköposti
Its- oppimisalusta, ilmoitukset


Edeltävyysehdot:
Teoriaopinnoista Hoper, Lääkehoito, Nestehoito, Kirurginen hoitotyö, Sisätautien hoitototyö

Go back to top of page