Siirry suoraan sisältöön

Projektinhallinta sote-toimintaympäristöissä (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BQ29-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 10.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveysteknologia

Opettaja

  • Minna Salakari
  • Kristiina Engblom-Pelkkala

Ryhmät

  • YTERTS24
    Tradenomi (ylempi AMK), terveysteknologia
  • YTERTES24
    Terveysteknologia
  • OSTESOS24
    Terveysteknologia sosiaali- ja terveysalalla -osaajakoulutus
  • 16.01.2025 10:00 - 15:30, Projektinhallinta sote-toimintaympäristöissä TH00BQ29-3005
  • 13.02.2025 08:30 - 15:30, Projektinhallinta sote-toimintaympäristöissä TH00BQ29-3005
  • 10.04.2025 08:30 - 15:30, Projektinhallinta sote-toimintaympäristöissä TH00BQ29-3005

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa
· tuntee erilaiset projektityypit ja niiden toimintaympäristöt
· ymmärtää TVT toimintasektorilla projektitoiminnan erityispiirteet ja eri toimijat
· osaa projektisalkun hallinnan periaatteet TVT-ympäristössä
· osaa ohjelman (program) johtamisen periaatteet
· tuntee kompleksisen projektin ja toimintaympäristön hallintamekanismit
· pystyy laskemaan ja arvioimaan projektien kannattavuutta investointina

Sisältö

· Projektityypit: investointihanke, kehittämishanke, tutkimushanke, selvityshanke, producktiohanke
· Projektinhallinnan perusteet, projektikolmio, projektin vaatimusmäärittely, suunnittelu ja toteutus
· Projektisalkku hyvinvointiteknologian kehittämisessä
· Ohjelmajohtaminen ja kompleksiset projektit
· Investointilaskennan menetelmät
· Projektien kannattavuuden arviointi
· Projektinhallinnan viitekehykset ja työkalut

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Jos opiskelija on suorittanut vastaavan opintojakson aiemmin, hän voi hyväksilukea opintojakson.

Jos opiskelijalla on osaamista projektinhallinnasta ja projektityöstä, hän voi hyväksilukea osaamisen näytöllä opintojakson. Opettajat määrittelevät tehtävän/tehtävät, jotka opiskelijan tulee tehdä hyväksilukuun.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojaksoon sisältyvät luennot, itsenäiset tehtävät sekä pienryhmätyöskentelyä.
Opintojaksoon sisältyy kaiken kaikkiaan kaksi arvioitavaa kokonaisuutta: 1 yksilötehtävä ja 1 ryhmätehtävä.

Opintojakson suoritukseen vaaditaan läsnöolo opetuksessa sekä kaikkien tehtävien palautus hyväksytysti.

Sisällön jaksotus

Opintojakson lähikerrat toteutuvat seuraavasti:

To 16.1. 10.00-15.30 Orientaatio, esittely ja tehtävät, avainluento 1.
To 13.2. 8.30-15.30 Avainluento 2 ja 3, pienryhmätehtävät
To 10.4. 8.30-15.30 Avainluento 4 ja tehtäväpurku

Viestintäkanava ja lisätietoja

YAMK-opintoja, ei sovellu AMK-opintoihin.
Avoin AMK maksimi 3 opiskelijaa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla hyl-K5.

Hylätty (0)

Opiskelija ei osallistu kontaktiopetukseen.
Opiskelija ei osallistu ryhmätehtävään.

Kirjallisen tehtävän lähdemateriaali on niukkaa ja/tai hyödyntämättä. Teoriaperusta puuttuu.
Sisältöä ei ole kohdennettu eikä työ ole sisällöltään riittävä. Työssä ei ole käsitelty keskeisiä asioita.

Työn rakenne sekava tai sisältöalueet irralliset tai osia puuttuu. Tehtävä ei ole amk-ohjeistuksen mukainen. Pohdinta ei kohdistu työn sisältöön tai puuttuu kokonaan. Lähteet ja lähdeviitteet puuttuvat kokonaan tai suurimmaksi osaksi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija ei osallistu kaikkiin kontaktiopetuskertoihin.
Opiskelija ei osallistu aktiivisesti ryhmätyön tekemiseen.

Kirjallisen tehtävän lähdemateriaali on vähäistä ja/tai puutteellinen. Kansainvälisiä lähteitä ei ole juurikaan käytetty. Käsitteet on esitetty pintapuolisesti ja puutteellisesti.

Työ on sisällöllisesti suppea tai puutteellinen (vrt. ohjeet). Asioiden käsittely on pintapuolista.
Työn rakenne hajanainen tai ainakin paikoin puutteellinen. Pohdinta on pääosin niukkaa tai pinnallista. Kriittinen ja asiantunteva ote ei tule juurikaan näkyviin työstä.

Kirjallisen tehtävän ulkoasu puutteellinen, ilmaisu ainakin osin epäselvää, lähteet ja lähdeviitteet osin puutteelliset. Työ ei ole amk-ohjeistuksen mukainen tai se on ohjeistuksesta poikkeava.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osallistuu kontaktiopetukseen.
Opiskelija osallistuu riittävällä ja tasapuolisella tavalla ryhmätyön tekemiseen.

Kirjallinen tehtävä perustuu asianmukaiseen lähdemateriaaliin. Lähteissä hyödynnetty jonkin verran kansainvälisiä lähteitä. Käsitteet on esitelty kattavasti.
Työ on sisällöllisesti riittävä ja tarkoituksenmukainen (vrt. ohjeistus). Työssä on käsitelty keskeisiä asioita. Työn rakenne on selkeä ja pääsääntöisesti sisällöltään looginen (täysin looginen tasolla H4).

Asioita on tehtävässä tarkasteltu pohtien, ja pohdinta on pääosin reflektiivistä ja perusteltua.
Kirjallisen työn iulkoasu on siisti, ilmaisu on pääasiassa asiallista, lähteet ja lähdeviitteet kirjallisen työn ohjeiden mukaiset.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osallistuu aktiivisesti kontaktiopetukseen.
Opiskelijalla on selkeä rooli ryhmätyössä ja hän hoitaa oman osansa.

Kirjallinen tehtävä perustuu asianmukaiseen ja monipuoliseen lähdemateriaaliin. Lähteissä on hyödynnetty kansainvälisiä lähteitä. Käsitteet on esitelty laajasti ja oikein. Sisältö on rajattu ja kohdennettu selkeästi. Asioita on käsitelty laajasti ja monipuolisesti tehtävän ohjeistuksen mukaisesti.

Työ on rakenteeltaan selkeä ja johdonmukainen, sisältö loogisesti etenevä koko työssä.
Asioita on tarkasteltu kriittisesti ja analysoiden. Pohdinta on reflektiivistä, syvällistä ja kriittistä. Perustelut osoittavat syvällistä perehtyneisyyttä aiheeseen.

Kirjallisen työn ulkoasu siisti, ilmaisu selkeää ja sujuvaa. Amk-ohjeista on noudatettu. Lähteet ja lähdeviitteet ovat kirjallisen työn ohjeiden mukaiset läpi koko työn.