LEAN-ajattelu ja laatujohtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: 5011165-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.01.2025 - 02.02.2025
Ajoitus
03.02.2025 - 19.03.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketoiminnan logistiikan koulutus
Opettaja
- Veli-Matti Suominen
Ryhmät
-
MLILOS24Tradenomi (AMK), Liiketoiminnan logistiikan koulutus, monimuotototeutus S24
- 03.02.2025 17:00 - 19:00, LEAN-ajattelu ja laatujohtaminen 5011165-3004
- 05.02.2025 17:00 - 19:00, LEAN-ajattelu ja laatujohtaminen 5011165-3004
- 10.02.2025 17:00 - 19:00, LEAN-ajattelu ja laatujohtaminen 5011165-3004
- 12.02.2025 17:00 - 19:00, LEAN-ajattelu ja laatujohtaminen 5011165-3004
- 24.02.2025 17:00 - 19:00, LEAN-ajattelu ja laatujohtaminen 5011165-3004
- 26.02.2025 17:00 - 19:00, LEAN-ajattelu ja laatujohtaminen 5011165-3004
- 03.03.2025 17:00 - 19:00, LEAN-ajattelu ja laatujohtaminen 5011165-3004
- 05.03.2025 17:00 - 19:00, LEAN-ajattelu ja laatujohtaminen 5011165-3004
- 10.03.2025 17:00 - 19:00, LEAN-ajattelu ja laatujohtaminen 5011165-3004
- 12.03.2025 17:00 - 19:00, LEAN-ajattelu ja laatujohtaminen 5011165-3004
- 17.03.2025 17:00 - 19:00, LEAN-ajattelu ja laatujohtaminen 5011165-3004
- 19.03.2025 17:00 - 19:00, LEAN-ajattelu ja laatujohtaminen 5011165-3004
Tavoitteet
LEAN on prosessijohtamisen filosofia, jossa yritystä ja toimitusketjua tarkastellaan kokonaisuutena. LEAN-periaatteet soveltuvat niin tuotanto- kuin palveluyritysten toiminnan kehittämiseen ja johtamiseen. Opintojakson opiskeltuaan opiskelija osaa:
- LEAN-ajattelun perusteet
- hallitsee tärkeimmät LEAN-työkalut ja –menetelmät
- hyödyntää LEAN-ajatteluun liittyviä keskeisiä työkaluja päivittäisjohtamisessa sekä organisaatioiden kehittämistoiminnassa
- tulkita arvovirtakuvausta
- hahmottaa LEAN-ajattelun hyödyntämismahdollisuudet niin kuljetus- ja varastoalan toiminnassa kuin myös laajemmin koko toimitusketjun hallinnassa
- kertoa laatutyön keskeiset käsitteet ja viitekehykset
- hahmottaa mitä organisaation laadunhallintajärjestelmä sisältää ja kuinka se pääpiirteissään tulisi rakentaa
- kuvata keskeiset laatustandardit ja laatujohtamisen periaatteet
- kuvata laatuauditoinnin menettelytavat
- suunnitella toimintaa jatkuvan parantamisen periaatteiden mukaisesti
Sisältö
- LEAN osana laatu- ja prosessijohtamista
- LEAN-työkalut ja -menetelmät mm. - 5S-tekniikka
- Toiminnallinen hukka, 7+1 hukkaa
- Ongelmanratkaisu, juurisyyt, 5 x Miksi-analyysi
- Arvovirtakuvaus, VSM (Value Stream Mapping)
- Imuohjaus / Kanban / JIT
- Visuaalinen ohjaus, seinätaulut ja ideoiden jatkuva kerääminen
- Laadun merkitys
- Laatustandardit ISO 9001, ISO 14001 ja OHSAS 1800
- Laadun jatkuva kehittäminen
- Tilastollinen laadunohjaus
- Riskikartoitus, ennaltaehkäisevä laadun hallinta
- Auditointi
- Laatu logistiikka-alalla
- Toimitusketjun turvallisuus
Arviointiasteikko
H-5