Siirry suoraan sisältöön

Toiminnalliset ja luovat menetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA53-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 28.03.2025

Ajoitus

24.03.2025 - 22.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

26 - 35

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Riia Lamminmäki
  • Tiina Laakso

Ryhmät

  • PSOSLS24E
    Sosionomi (AMK), Loimaa, erillishaku, S24
  • 24.03.2025 09:00 - 16:00, Toiminnalliset ja luovat menetelmät TH00CA53-3004
  • 25.03.2025 12:00 - 16:00, Toiminnalliset ja luovat menetelmät TH00CA53-3004
  • 31.03.2025 09:00 - 16:00, Toiminnalliset ja luovat menetelmät TH00CA53-3004
  • 01.04.2025 12:00 - 16:00, Toiminnalliset ja luovat menetelmät TH00CA53-3004
  • 07.04.2025 09:00 - 16:00, Toiminnalliset ja luovat menetelmät TH00CA53-3004
  • 08.04.2025 12:00 - 16:00, Toiminnalliset ja luovat menetelmät TH00CA53-3004
  • 14.04.2025 09:00 - 16:00, Toiminnalliset ja luovat menetelmät TH00CA53-3004
  • 15.04.2025 12:00 - 16:00, Toiminnalliset ja luovat menetelmät TH00CA53-3004
  • 22.04.2025 12:00 - 16:00, Toiminnalliset ja luovat menetelmät TH00CA53-3004

Tavoitteet

• osaat jäsentää luovuutta teoreettisesti ja osana ihmisyyttä
• tiedät luovan toiminnan merkityksiä ja perusteluja asiakastyössä
• opit kokemuksellisesti erilaisia sosiaalialan työhön soveltuvia luovia ja toiminnallisia menetelmiä
• osaat hyödyntää omaa luovuuttasi ja voimavarojasi asiakastyössä
• opit miten luovia ja toiminnallisia työmenetelmiä voidaan hyödyntää erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä

Sisältö

• luovuuden ja toiminnallisuuden käsitteet
• luovan ilmaisun ja vuorovaikutuksen sekä tietoisuustaitojen harjoituksia eri menetelmin (esim. kuvallinen ilmaisu, sanataide, musiikki)
• luovan toiminnan ohjaaminen, ohjauksen suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi

Oppimateriaalit

Opetusmateriaali on oppimisalusta Itslearningissa.

Karjalainen, Anna Liisa 2019. Luovan toiminnan työtavat. Jyväskylä: PS-Kustannus.

Huhtinen-Hildén L., Lamppu M. (Eds.)., (2018). Odottamattomia aarteita : Ilmaisua, leikillisyyttä ja luovaa toimintaa ryhmässä. Metropolia Ammattikorkeakoulu.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/152798/2018_huhtinen_hilden_lamppu_odottamattomia_aa

Hytti, T., Kähkönen, P. (2019) Pelillisyys ja leikillisyys aikuissosiaalityössä. Socca.
https://www.socca.fi/files/8590/Pelillisyys_ja_leikillisyys_aikuissosiaalityossa_-opas.pdf

Karlsson, L. 2000. Sadutus – Avain osallistavaan toimintakulttuuriin. Jyväskylä: PS-kustannus

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, joka sisältää luovia ja toiminnallisia harjoituksia, itsenäinen työskentely, ryhmätyöskentely, etäopetus.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Poissaolot tunneilta korvataan oppimispäiväkirjaan liitettävällä korvaavalla tehtävällä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Jaksolla on yksilö- ja ryhmätehtäviä.

Tehtävät ovat seuraavat:
- Oppimispäiväkirja
- Musiikkitehtävä
- Luovan toiminnan työpaja

Opintojakson aikana opiskelija pitää reflektoivaa oppimispäiväkirjaa joko suullisesti tai kirjallisesti.
Ryhmätehtävänä opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat luovan toiminnan työpajan.

Sisällön jaksotus

Opetus on Loimaalla maanantaisin klo 9.30 - 15.30 viikoilla 13 - 16 ja tiistaina klo 12 - 16 viikolla 17. Tämän lisäksi on ryhmätehtävään liittyvää etäohjausta tiistaisin.

Viestintäkanava ja lisätietoja

riia.lamminmaki@turkuamk.fi

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5. Arvosanaan vaikuttavat opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät.

Hylätty (0)

Arviointiasteikko H-5
Hylätty (0)
Opiskelija:
-ei osaa jäsentää luovuutta teoreettisesti ja osana ihmisyyttä
-ei tunne luovan toiminnan merkityksiä ja perusteluja asiakastyössä
- ei ole oppinut kokemuksellisesti erilaisia sosiaalialan työhön soveltuvia luovia ja toiminnallisia menetelmiä
-ei osaa hyödyntää omaa luovuuttaan ja voimavarojaan asiakastyössä
-ei ole oppinut miten luovia ja toiminnallisia työmenetelmiä voidaan hyödyntää erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä
-opintojakson tehtävä/tehtäviä on suorittamatta
-läsnäolovaatimukset eivät täyty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
-osaa jäsentää jonkin verran luovuutta teoreettisesti ja osana ihmisyyttä
-tuntee jonkin verran luovan toiminnan merkityksiä ja perusteluja asiakastyössä
- on oppinut jonkin verran kokemuksellisesti erilaisia sosiaalialan työhön soveltuvia luovia ja toiminnallisia menetelmiä
-osaa hyödyntää jonkin verran omaa luovuutta ja voimavaroja asiakastyössä
-on oppinut perustasoisesti miten luovia ja toiminnallisia työmenetelmiä voidaan hyödyntää erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
-osaa jäsentää hyvin luovuutta teoreettisesti ja osana ihmisyyttä
-tuntee hyvin luovan toiminnan merkityksiä ja perusteluja asiakastyössä
- on oppinut kokemuksellisesti erilaisia sosiaalialan työhön soveltuvia luovia ja toiminnallisia menetelmiä
-osaa hyödyntää omaa luovuutta ja voimavaroja asiakastyössä kelvosti
-on oppinut miten luovia ja toiminnallisia työmenetelmiä voidaan hyödyntää erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
-osaa jäsentää erinomaisesti luovuutta teoreettisesti ja osana ihmisyyttä
-tuntee laajalti ja syvästi luovan toiminnan merkityksiä ja perusteluja asiakastyössä
- on oppinut laajalti kokemuksellisesti erilaisia sosiaalialan työhön soveltuvia luovia ja toiminnallisia menetelmiä
-osaa erinomaisesti hyödyntää omaa luovuutta ja voimavaroja asiakastyössä
-on oppinut laajalti miten luovia ja toiminnallisia työmenetelmiä voidaan hyödyntää erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä