Toiminnalliset ja luovat menetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA53-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 28.03.2025
Ajoitus
24.03.2025 - 22.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
26 - 35
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Riia Lamminmäki
- Tiina Laakso
Ryhmät
-
PSOSLS24ESosionomi (AMK), Loimaa, erillishaku, S24
- 24.03.2025 09:00 - 16:00, Toiminnalliset ja luovat menetelmät TH00CA53-3004
- 25.03.2025 12:00 - 16:00, Toiminnalliset ja luovat menetelmät TH00CA53-3004
- 31.03.2025 09:00 - 16:00, Toiminnalliset ja luovat menetelmät TH00CA53-3004
- 01.04.2025 12:00 - 16:00, Toiminnalliset ja luovat menetelmät TH00CA53-3004
- 07.04.2025 09:00 - 16:00, Toiminnalliset ja luovat menetelmät TH00CA53-3004
- 08.04.2025 12:00 - 16:00, Toiminnalliset ja luovat menetelmät TH00CA53-3004
- 14.04.2025 09:00 - 16:00, Toiminnalliset ja luovat menetelmät TH00CA53-3004
- 15.04.2025 12:00 - 16:00, Toiminnalliset ja luovat menetelmät TH00CA53-3004
- 22.04.2025 12:00 - 16:00, Toiminnalliset ja luovat menetelmät TH00CA53-3004
Tavoitteet
• osaat jäsentää luovuutta teoreettisesti ja osana ihmisyyttä
• tiedät luovan toiminnan merkityksiä ja perusteluja asiakastyössä
• opit kokemuksellisesti erilaisia sosiaalialan työhön soveltuvia luovia ja toiminnallisia menetelmiä
• osaat hyödyntää omaa luovuuttasi ja voimavarojasi asiakastyössä
• opit miten luovia ja toiminnallisia työmenetelmiä voidaan hyödyntää erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä
Sisältö
• luovuuden ja toiminnallisuuden käsitteet
• luovan ilmaisun ja vuorovaikutuksen sekä tietoisuustaitojen harjoituksia eri menetelmin (esim. kuvallinen ilmaisu, sanataide, musiikki)
• luovan toiminnan ohjaaminen, ohjauksen suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi
Oppimateriaalit
Opetusmateriaali on oppimisalusta Itslearningissa.
Karjalainen, Anna Liisa 2019. Luovan toiminnan työtavat. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Huhtinen-Hildén L., Lamppu M. (Eds.)., (2018). Odottamattomia aarteita : Ilmaisua, leikillisyyttä ja luovaa toimintaa ryhmässä. Metropolia Ammattikorkeakoulu.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/152798/2018_huhtinen_hilden_lamppu_odottamattomia_aa
Hytti, T., Kähkönen, P. (2019) Pelillisyys ja leikillisyys aikuissosiaalityössä. Socca.
https://www.socca.fi/files/8590/Pelillisyys_ja_leikillisyys_aikuissosiaalityossa_-opas.pdf
Karlsson, L. 2000. Sadutus – Avain osallistavaan toimintakulttuuriin. Jyväskylä: PS-kustannus
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, joka sisältää luovia ja toiminnallisia harjoituksia, itsenäinen työskentely, ryhmätyöskentely, etäopetus.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Poissaolot tunneilta korvataan oppimispäiväkirjaan liitettävällä korvaavalla tehtävällä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Jaksolla on yksilö- ja ryhmätehtäviä.
Tehtävät ovat seuraavat:
- Oppimispäiväkirja
- Musiikkitehtävä
- Luovan toiminnan työpaja
Opintojakson aikana opiskelija pitää reflektoivaa oppimispäiväkirjaa joko suullisesti tai kirjallisesti.
Ryhmätehtävänä opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat luovan toiminnan työpajan.
Sisällön jaksotus
Opetus on Loimaalla maanantaisin klo 9.30 - 15.30 viikoilla 13 - 16 ja tiistaina klo 12 - 16 viikolla 17. Tämän lisäksi on ryhmätehtävään liittyvää etäohjausta tiistaisin.
Viestintäkanava ja lisätietoja
riia.lamminmaki@turkuamk.fi
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5. Arvosanaan vaikuttavat opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät.
Hylätty (0)
Arviointiasteikko H-5
Hylätty (0)
Opiskelija:
-ei osaa jäsentää luovuutta teoreettisesti ja osana ihmisyyttä
-ei tunne luovan toiminnan merkityksiä ja perusteluja asiakastyössä
- ei ole oppinut kokemuksellisesti erilaisia sosiaalialan työhön soveltuvia luovia ja toiminnallisia menetelmiä
-ei osaa hyödyntää omaa luovuuttaan ja voimavarojaan asiakastyössä
-ei ole oppinut miten luovia ja toiminnallisia työmenetelmiä voidaan hyödyntää erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä
-opintojakson tehtävä/tehtäviä on suorittamatta
-läsnäolovaatimukset eivät täyty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
-osaa jäsentää jonkin verran luovuutta teoreettisesti ja osana ihmisyyttä
-tuntee jonkin verran luovan toiminnan merkityksiä ja perusteluja asiakastyössä
- on oppinut jonkin verran kokemuksellisesti erilaisia sosiaalialan työhön soveltuvia luovia ja toiminnallisia menetelmiä
-osaa hyödyntää jonkin verran omaa luovuutta ja voimavaroja asiakastyössä
-on oppinut perustasoisesti miten luovia ja toiminnallisia työmenetelmiä voidaan hyödyntää erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
-osaa jäsentää hyvin luovuutta teoreettisesti ja osana ihmisyyttä
-tuntee hyvin luovan toiminnan merkityksiä ja perusteluja asiakastyössä
- on oppinut kokemuksellisesti erilaisia sosiaalialan työhön soveltuvia luovia ja toiminnallisia menetelmiä
-osaa hyödyntää omaa luovuutta ja voimavaroja asiakastyössä kelvosti
-on oppinut miten luovia ja toiminnallisia työmenetelmiä voidaan hyödyntää erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
-osaa jäsentää erinomaisesti luovuutta teoreettisesti ja osana ihmisyyttä
-tuntee laajalti ja syvästi luovan toiminnan merkityksiä ja perusteluja asiakastyössä
- on oppinut laajalti kokemuksellisesti erilaisia sosiaalialan työhön soveltuvia luovia ja toiminnallisia menetelmiä
-osaa erinomaisesti hyödyntää omaa luovuutta ja voimavaroja asiakastyössä
-on oppinut laajalti miten luovia ja toiminnallisia työmenetelmiä voidaan hyödyntää erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä