Osallisuutta vahvistava toiminta lastensuojelussa sekä mielenterveys- ja päihdetyössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA44-3013
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 21.04.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 27.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
26 - 35
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Niina Vuoristo
Ryhmät
-
PSOSLS24ESosionomi (AMK), Loimaa, erillishaku, S24
- 28.04.2025 09:00 - 15:00, Osallisuutta vahvistava toiminta lastensuojelussa sekä mielenterveys- ja päihdetyössä TH00CA44-3013
- 29.04.2025 09:00 - 15:00, Osallisuutta vahvistava toiminta lastensuojelussa sekä mielenterveys- ja päihdetyössä TH00CA44-3013
- 05.05.2025 09:00 - 15:00, Osallisuutta vahvistava toiminta lastensuojelussa sekä mielenterveys- ja päihdetyössä TH00CA44-3013
- 06.05.2025 09:00 - 15:00, Osallisuutta vahvistava toiminta lastensuojelussa sekä mielenterveys- ja päihdetyössä TH00CA44-3013
- 12.05.2025 09:00 - 15:00, Osallisuutta vahvistava toiminta lastensuojelussa sekä mielenterveys- ja päihdetyössä TH00CA44-3013
- 13.05.2025 09:00 - 15:00, Osallisuutta vahvistava toiminta lastensuojelussa sekä mielenterveys- ja päihdetyössä TH00CA44-3013
- 19.05.2025 09:00 - 15:00, Osallisuutta vahvistava toiminta lastensuojelussa sekä mielenterveys- ja päihdetyössä TH00CA44-3013
- 20.05.2025 08:00 - 09:00, Tentti - Osallisuutta vahvistava toiminta lastensuojelussa sekä mielenterveys- ja päihdetyössä TH00CA44-3013
Tavoitteet
· tunnet sekä lastensuojelu- että mielenterveys- ja päihdetyön arvopohjan
· tunnet lasten, nuorten ja aikuisten mielenterveyttä ja hyvinvointia suojaavat tekijät ja tunnistat riskit
· tunnet lastensuojelulain
· osaat ottaa puheeksi mielenterveyteen ja päihteiden käyttöön sekä lastensuojelun tarpeisiin liittyviä kysymyksiä
· osaat toimia lastensuojelu-, mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden kanssa, ohjata tuen tarpeessa olevia palveluihin ja tunnistat kiireellisen avun tarpeen
Sisältö
· eettiset ja leimaamattomat tavat työskennellä lastensuojelu-, mielenterveys- ja päihdetyössä asiakkaan hyvinvointia tukien
· yleisimmät mielenterveyshäiriöt, yleisimmät päihdehäiriöt ja riippuvuuskäyttäytyminen sekä lastensuojelun tarpeeseen johtavat tekijät
· huolen puheeksi otto ja tilannearvio
· lastensuojeluprosessi, lasten, nuorten ja perheiden palvelut sekä lapsen edun keskeisyys
· mielenterveys- ja päihdepalvelujärjestelmä
Oppimateriaalit
Tenttimateriaali:
Rovamo, E. & Toikko, T. 2019. Päihde- ja mielenterveystyöhön kohdistetut negatiiviset asenteet ja assosiatiivinen stigma. Yhteiskuntapolitiikka 84: 3. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/138272/YP1903_Rovamo%26Toikko.pdf?sequence=3&isAllowed=y.
Usein kysytyt alkoholista - THL -kokonaisuus THL:n sivuilta.
*****
Muu oppimateriaali ilmoitetaan Itsissä
Opetusmenetelmät
- itsenäiset oppimistehtävät
- lähiopetus
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Verkkotentti auki ajalla 20.5.2025 klo 8.00 - 16.00.
Uusintatentti 27.5.2025 klo 8.00 - 23.59 ja 2.9.2025 klo 8.00 - 23.59. Uusintatenttiin tulee ilmoittautua sähköpostitse jakson vastuuopettajalle kaksi viikkoa ennen tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
- käänteinen pedagogiikka
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus ja itsenäiset tehtävät 2 op
Lastensuojeluprosessi -kurssi 2 op
Tentti mielenterveys- ja päihdeteemasta 1 op
Sisällön jaksotus
vko 18-21 ma ja ti
Vastuuopettaja: Niina Vuoristo
Ilmoittautuminen päättyy 21.4.2025.
Opetus toteutuu kampuksella. Ota mukaan läppäri, opetuksessa käytetään tiedonhakua ja läsnäolo kirjataan Itsissä.
****
Aikataulu:
HUOM ennakkotehtävä.
- 28.4 klo 9.00 - 15.00: Jakson aloitus, mielenterveyden haasteet, päihdeproblematiikka ja lastensuojelu. Johdantoa jakson teemoihin. / Niina
- 29.4 Itsenäinen työskentely: mielenterveyden häiriöt ja palvelujärjestelmä
- 5.5 klo 9.00 - 15.00 mielenterveyden häiriöt ja palvelujärjestelmä opetus / Niina
- 6.5 itsenäinen työskentely: riippuvuusongelma ja palvelujärjestelmä
- 12.5 klo 9.00 - 15.00 riippuvuusongelma ja palvelujärjestelmä opetus / Niina
- 13.5 itsenäinen työskentely: lastensuojeluprosessi
- 19.5 klo 9.00 - 15.00 lastensuojeluprosessi opetus / Niina Opetukseen osallistumista tukee se, että on jo suorittanut itsenäisen lastensuojeluprosessi -kurssin.
- 20.5 klo 8-16 tentti Itslearningissä
**
Opiskelija suorittaa osana opintojaksoa lastensuojeluprosessi -verkkokurssin 2 op. Ilmoittaudu toteutukselle TH00CM03-3005 ja suorita kurssi Itslearningissä ohjeistuksen mukaisesti. Osana tätä opintojaksoa verkkokurssi tulee olla suoritettuna 27.5.2025 mennessä. Tee kurssin lopuksi kurssin tentti niin monta kertaa, että saavutat hyväksytyn arvioinnin.
**
Lähiopetuksessa on 100% läsnäolovelvoite, 50% lähiopetuksesta voi korvata poissaolon korvaavilla tehtävillä, jotka julkaistaan Itsissä kunkin opetuskerran jälkeen. Läsnäolon seuranta opetuksessa toteutuu kirjaamalla Itsiin läsnäoloa seuraava tehtävä opettajan ohjeistuksen mukaisesti. Jos opiskelija ei ole palauttanut läsnäoloa seuraavaa tehtävää opetuspäivän klo 12.00 / 15.00 mennessä, hän tekee poissaolon korvaavan tehtävän. Läsnäoloa ei voi todentaa muulla tavalla.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää:
- Läsnäolo lähiopetuksessa 100% (50 % voi korvata poissaolon korvaavalla tehtävällä)
*** Opintojakson pedagogiikka perustuu opiskelijan itsenäiseen opiskeluun ja vuorovaikutukseen lähiopetuksessa. Tietopohjan ymmärtäminen edellyttää teemojen konkretisointia käytäntöön. Tämä konkretisointi toteutuu opetuksessa opettajan ja opiskelijoiden keskinäisessä vuorovaikutuksessa. ***
- Opintojakson tehtävien (itsenäiset tehtävät, poissaolon korvaavat tehtävät) palauttamista viimeistään 27.5.2025
- Lastensuojeluprosessi -verkkokurssin hyväksyttyä suorittamista viimeistään 27.5.2025.
- Mielenterveys- ja päihdeosion tentin hyväksytty suorittaminen.
Opintojakson arviointi:
Lastensuojeluprosessi-kurssi hyv / hyl
Tentti mielenterveys- ja päihdeteemasta hyl / T1-K5
Hylätty (0)
Opiskelija ei tiedä riittävässä määrin lastensuojelulain sisältöä.
Opiskelija ei tiedä riittävässä määrin mielenterveys- ja päihdeteemoista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tietää vähän lastensuojelulain sisältöä.
Opiskelija tietää vähän mielenterveys- ja päihdeteemoista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tietää jonkin verran lastensuojelulain sisältöä.
Opiskelija tietää jonkin verran mielenterveys- ja päihdeteemoista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tuntee lastensuojelulain sisällön.
Opiskelija tuntee mielenterveys- ja päihdeteemat.