Liiketoimintaosaamisen perusteet (15 op)
Toteutuksen tunnus: KH00CN50-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2024 - 13.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 30.05.2025
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Salo IoT Campus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Pia Lindman
- Taru Kankaanpää
- Johanna Stenroos-Vuorio
Ryhmät
-
MLIISK25Liiketalouden monimuotokoulutus Salo, kevät 2025
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- toimia aktiivisesti ja tavoitteellisesti tiimin jäsenenä.
- käyttää liiketoiminnan peruskäsitteitä.
- ottaa huomioon kestävän kehityksen mukaiset periaatteet yritystoiminnassa.
- hyödyntää jotakin työkalua liiketoimintamallin kuvaamiseen.
- vertailla eri yritysmuotoja liiketoiminnan kannalta.
- käyttää liiketoimintasuunnitelmaa työvälineenä.
- tulkita organisaation talousprosessin ja sen sidosryhmien välisiä vuorovaikutussuhteita ja niiden merkitystä kannattavuuteen.
- kuvata ostokäyttäytymiseen sekä segmentointiin vaikuttavia tekijöitä.
- hyödyntää markkinoinnin kilpailukeinoja tavoiteltujen asiakassegmenttien saavuttamisessa.
Sisältö
- tiimityöskentelyn perusteet
- liiketoiminnan peruskäsitteet
- kestävä ja vastuullinen yritystoiminta
- liiketoimintamallit
- organisaation talousprosessi
- yritystoiminnan kannattavuus ja kannattavuuslaskenta
- yritystoiminnan rahoitus yritystoimintaa aloitettaessa
- yritystoiminnan riskit ja niiden hallinta
- yritysmuodot
- markkinoinnin toimintaympäristö
- ostokäyttäytyminen ja segmentointi
- markkinoinnin kilpailukeinot
Oppimateriaalit
Bergström, S. & Leppänen, A. Yrityksen asiakasmarkkinointi. e-kirja (löytyy Finnasta). Helsinki:Edita.
Opintojaksolla annettu luentomateriaali, kirjallisuus, artikkelit, videot ja podcastit.
Opetusmenetelmät
Case-oppiminen, projektityöskentely, ohjaus, luennot, harjoitukset, oppimistehtävät ja itsenäinen tiedonhaku.
Opintojakso toteutetaan käyttämällä opiskelijalähtöisiä opetusmenetelmiä. Opiskelu vaatii paljon ryhmätyöskentelyä ja itsenäistä työskentelyä.
Opintokokonaisuudesta järjestetään myös kaksi tenttiä: liiketoiminnan peruskäsitteet (henkilökohtainen testi ItsLearningissä) ja markkinoinnin perusteet (ryhmätentti).
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksoon kuuluu yksi henkilökohtainen testi (liiketoiminnan peruskäsitteet). Testi tehdään verkossa ItsLearning-oppimisympäristössä 31.3.2025 mennessä. Markkinoinnin perusteet ryhmätentti järjestetään kampuksella toukokuun tapaamiskerralla.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Flipped learning, innovaatiopedagogiikka, case-oppiminen, työpajatoiminta, projektityöskentely, ohjaus, luennot, harjoitukset, oppimistehtävät, oppimisraportit ja itsenäinen tiedonhaku
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Aiempien korkeakouluopintojen hyväksiluvuista sovitaan koulutusvastaavan kanssa. Jos opiskelija on suorittanut 10 op tai yli vastaavia korkeakouluopintoja, puuttuvan osuuden suoritustavasta sovitaan erikseen.
Jos opiskelijalla on aikaisempaa esim. työkokemuksen kautta hankittua osaamista opintojakson sisällöstä, hän voi osallistua osaamisen näyttöön.
Osaamisen näytössä on kaksi osaa:
-tentti
-liiketoimintasuunnitelma ja sen esittäminen
Näyttösuoritus pitää olla kokonaisuudessaan valmis ennen opintojakson alkamista (päivämäärä ilmoitetaan näyttökokeen ohjeistuksessa). Näytön arvioinnissa noudatetaan opintojakson arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa (0-5). Näyttö järjestetään vain kerran eikä näytön arvosanaa voi korottaa. Jos opiskelija ei ole tyytyväinen arvosanaansa, hän voi osallistua toteutukseen normaalisti.
Tarkemmat ohjeet hyväksiluvuista ja näytön suorittamisesta lähetetään osallistujille ennen opintojakson alkua.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yhteiset tapaamiset 40h
Ryhmätyöskentely, pienryhmätapaamiset, tiedonhaku, liiketoimintasuunnitelman työstäminen & työskentelyn dokumentointi sekä toiminnan arviointi (oma- ja vertaisarviointi) 225 tuntia
Henkilökohtaiset tehtävät ja niihin liittyviin materiaaleihin ja kirjallisuuteen tutustuminen sekä tiedonhaku 100 tuntia
Tentteihin/testiin valmistautuminen 40 tuntia
Sisällön jaksotus
Liiketoimintaosaamisen perusteet koostuu kolmesta osasta (yrittäjyys ja liiketoiminnan peruskäsitteet, liiketoimintasuunnitelma laskelmineen, markkinointi), jotka muodostavat 15 op:n kokonaisuuden. Nämä osa-alueet eivät ole peräkkäisiä kokonaisuuksia, vaan niitä työstetään lomittain. Opiskelija pystyy kuitenkin seuraamaan etenemistään Itslearningin arviointikirjassa. Kun osa-kokonaisuus on valmis, se merkitään hyväksytyksi Itslearningin arviointikirjaan.
Opintojakson keskeisiä teemoja ovat:
- liiketoiminnan peruskäsitteet
- kestävä ja vastuullinen yrittäjyys
- uudet liiketoimintamallit
- markkinoinnin toimintaympäristö ja kilpailukeinot, ostokäyttäytyminen ja segmentointi
- yritystoiminnan kannattavuus, hinnoittelu ja riskienhallinta
- liiketoimintasuunnitelman hyödyntäminen yritystoiminnassa
- onnistuneen tiimityöskentelyn perusteet
(+ tiedonhankinnan perusteet)
Yhteiset tapaamiset:
13.1 Kurssin esittely ja orientaatio aiheeseen
4.2. Asiakaslähtöisyys ja liikeidean kehittäminen
4.3. Yrityksen toimintaympäristöt ja liiketoimintamallit
25.3. Markkinoinnin perusteet 1 & Yrityksen talouden suunnittelu 1
15.4. Markkinoinnin perusteet 2 & Yrityksen talouden suunnittelu 2
20.5. Loppuesitykset, palaute & vertaisarviointi
Opintojaksoon sisältyy myös Tiedonhankinnan perusteet, joka tulee suorittaa hyväksytysti.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi muodostuu seuraavasti:
1. Yrittäjyys ja liiketoiminnan peruskäsitteet
Testi ItsLearningissa (0-3)
Kolme henkilökohtaista oppimistehtävää (jokaisen tehtävän pisteytys 0-3)
Max pistemäärä 12 pistettä
2. Markkinointi
Yksi henkilökohtainen oppimistehtävä (pisteytys 0-3)
Ryhmätentti (pisteytys 0-6)
Ryhmätentin henkilökohtainen osuus (pisteytys 0-3)
Max pistemäärä 12 pistettä
3. Liiketoimintasuunnitelma ja laskelmat
Yksi henkilökohtainen oppimistehtävä (pisteytys 0-3)
Liiketoimintasuunnitelman raportti (ryhmätyö), (pisteytys 0-6)
Liiketoimintasuunnitelmasta laadittava posteri ja esitys posterinäyttelyssä (ryhmätyö), (pisteytys 0-3)
Max pistemäärä 12 pistettä
Pisteytettävien tehtävien lisäksi opintojaksolla tehdään pieniä tehtäviä, jotka arvioidaan asteikolla hyväksytty - hylätty. Nämä tehtävät huomioidaan osana henkilökohtaista aktiivisuutta.
Arvosana (0-5) jokaisesta 12 pisteen kokonaisuudesta muodostuu seuraavasti:
Arvosana 5 = 11-12 pistettä
Arvosana 4 = 10 pistettä
Arvosana 3 = 8-9 pistettä
Arvosana 2 = 6-7 pistettä
Arvosana 1 = 5 pistettä
Hylätty = 0-4 pistettä
Opintojakso edellyttää läsnäoloa ja aktiivisuus ja läsnäolo yhteisissä tapaamisissa vaikuttavat arviointiin. Opiskelijan tulee osallistua vähintään kolmeen koko päivän tapaamiseen (4.2. - 20.5. välillä).
Lisäksi arviointiin vaikuttaa aktiivisuus ja sitoutuminen pienryhmätyöskentelyyn varsinaisten lähitapaamisten välissä. Ryhmätyöskentelyn vertaisarviointi otetaan huomioon henkilökohtaisessa arvioinnissa.
Jotta kurssista pääsee läpi, kaikki tehtävät on palautettava hyväksytysti.
Jos tehtävän palauttaa myöhässä, voi tehtävästä saada maksimissaan yhden (1) pisteen.
Plagiointi ja tekstin suora kopiointi lähteistä tai kirjoista johtaa automaattisesti tehtävän hylkäämiseen.
Tiedonhankinnan perusteet suoritettu hyväksytysti.
Hylätty (0)
Kaikkia tehtäviä ei ole palautettu.
Tenttejä ei ole suoritettu hyväksytysti.
Opiskelija ei ole osallistunut riittävästi lähiopetuskertoihin (ks. edellä).
Opiskelija ei ole osallistunut ryhmätyöskentelyyn ohjaajan antaman palautteen ja vertaispalautteen perusteella.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- tunnistaa liiketoiminnan peruskäsitteet ja osaa määritellä ne.
- laatii liiketoimintasuunnitelman lähteineen.
- tunnistaa erilaisia liiketoimintamalleja ja kuvaa liiketoimintamallin osa-alueet liiketoimintasuunnitelmassa.
- tunnistaa keinoja, joiden avulla yritys voi toimia kestävästi ja vastuullisesti.
- tunnistaa yritystoiminnan kannattavuuteen vaikuttavat tekijät ja osaa käyttää hinnoittelumenetelmiä
- tunnistaa yritystoiminnan riskejä ja keinoja niiden hallintaan.
- kuvaa asiakkaan ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä ja ostoprosessin.
- määrittelee perusteet segmentoinnille ja markkinoinnin kilpailukeinoille.
- osaa tiimityöskentelyn perusteet, osallistuu ryhmätyöskentelyyn ja pystyy arvioimaan sen onnistumista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- osaa käyttää liiketoiminnan peruskäsitteitä työskentelyssä.
- osaa ideoita ja suunnitella liikeidean ja työstää siitä perustellun liiketoimintasuunnitelman lähteineen.
- tunnistaa erilaisia liiketoimintamalleja sekä soveltaa niitä liiketoimintasuunnitelmassa.
- kuvaa perustellen liiketoimintamallin keskeiset osa-alueet.
-osaa soveltaa kestävän kehityksen ja vastuullisuuden periaatteita liiketoimintasuunnitelmassa.
- osaa määritellä yritystoiminnan kannattavuuteen vaikuttavat tekijät ja osaa käyttää erilaisia hinnoittelumenetelmiä.
- osaa kartoittaa yritystoiminnan riskit ja valita keinoja niiden hallintaan.
-osaa kuvata monipuolisesti ja perustellen asiakkaan ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä ja ostoprosessin.
- osaa soveltaa markkinoinnin eri kilpailukeinoja ja segmentointia liiketoimintasuunnitelmassa.
- toimii tiimin jäsenenä aktiivisesti ja tavoitteellisesti ryhmätyöskentelyn onnistumiseksi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- soveltaa monipuolisesti liiketoiminnan peruskäsitteitä työskentelyssään.
- ideoi ja suunnittelee innovatiivisen ja toteuttamiskelpoisen liikeidean ja työstää siitä perustellun ja tavoitteellisen liiketoimintasuunnitelman lähteineen.
-tunnistaa ja nimetä erilaisia liiketoimintamalleja sekä soveltaa niitä innovatiivisesti, monipuolisesti ja perustellusti liiketoimintasuunnitelmassa.
- kuvaa liiketoimintamallin keskeiset osa-alueet ja osaa analysoida mallin vahvuuksia ja heikkouksia.
-hyödyntää kestävän kehityksen ja vastuullisuuden periaatteita kilpailuetuna ja erottautumiskeinona liiketoimintasuunnitelmassa.
-määrittelee ja analysoi yritystoiminnan kannattavuuteen vaikuttavat tekijät ja osaa käyttää monipuolisesti erilaisia hinnoittelumenetelmiä.
-kartoittaa yritystoiminnan riskit ja arvioida riskien todennäköisyys toteutua sekä valita keinoja niiden hallintaan
- kuvaa syvällisesti ja analyyttisesti asiakkaan ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä ja ostoprosessin.
- soveltaa, valita ja perustella monipuolisesti markkinoinnin eri kilpailukeinoja ja segmentointia liiketoimintasuunnitelmassa.
- työskentelee tiimin jäsenenä vastuullisesti, tavoitteellisesti ja sitoutuneesti ryhmätyöskentelyn onnistumiseksi.