Introduction to Digital Business (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3041232-3018
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 14.01.2025
Ajoitus
14.01.2025 - 18.03.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Saara Tikkanen
- Kai Schleutker
Ryhmät
-
LTOPS24FLTOPS24F
-
LTOPS24GLTOPS24G
-
LTOPS24BLTOPS24B
-
LTOPS24CLTOPS24C
-
LTOPS24DLTOPS24D
-
LTOPS24ELTOPS24E
-
LTOPS24HLTOPS24H
-
LTOPS24ILTOPS24I
-
LTOPS24JLTOPS24J
-
LTOPS24ALTOPS24A
-
LTOPS24KLTOPS24K
Tavoitteet
Having completed the course, the student is able to
- define basic terms
- describe most common business models
- apply simple business model analysis
Sisältö
- basic characteristics of digital business
- the most common tools and model used in digital business
- basic methods for business model analysis
Oppimateriaalit
Kurssikirjat:
- Jablonski, A., Jablonski, M., Jablonski, A. ., & Jablonski, M. (2021). Digital business models: Perspectives on monetisation. Routledge. https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk_electronic.995764434705970?sid=4870816542
- Otola, I., Grabowska, M., Otola, I., & Grabowska, M. (2020). Business models: Innovation, digital transformation, and analytics (1st Edition.). CRC Press. https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk_electronic.995764418605970?sid=4870881540
- Osterwalder A. et al 2010. Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers (eBook) https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk_electronic.995610304205970
- Chan W.C & Mauborgne, R. 2015 Blue ocean strategy: how to create uncontested market space and make the competition irrelevant (eBook) https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk_electronic.995607080605970
Luentomateriaalit ja muut ITSiin lisätyt materiaalit.
Opetusmenetelmät
Luennot ja ryhmissä sekä itsenäisesti tehtävät harjoitukset sekä ennakkotehtävät ja tehtävien presentointi.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssilla on kaksi monivalintatenttiä. Tenttiajankohdat ilmoitetaan kurssin ensimmäisellä kerralla.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Luennot, ryhmä-, ja itsenäinen työskentely. Kestävä kehitys huomioidaan kurssin sisällöissä (esim. ESG).
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssin vaatima työmäärä vastaa 5 op työmäärää (133 h).
Oppimistehtävät tapahtuvat itsenäisesti sekä ryhmätyönä.
Sisällön jaksotus
Ajoitus: 14.01.2025 - 18.03.2025. Tarkempi aikataulu ilmoitetaan ensimmäisellä luennolla.
Kurssilla on ennakkotehtävä, joka lähetetään automaattiviestinä kurssille ilmoittautumisen jälkeen. Ennakkotehtävä tulee olla tehtynä viimeistään 13.1.2025.
Kurssilla tarkastellaan mm.
- liiketoimintamallien peruskäsitteitä
- digitaalista liiketoimintaa ja sen tuomia mahdollisuuksia
- digitaalista saatavuutta (mm. verkkokauppa)
- kestävään kehitykseen liittyviä digitaalisia liiketoimintamalleja
- modernia asiakkuuksien hallintaa (CRM)
- tekoälyn hyödyntämistä liiketoiminnassa
- digitaalisen markkinoinnin kontekstia
Kurssi koostuu lähiopetuksesta, joka toteutetaan auditoriossa.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Sähköposti ja ITS
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu ryhmätyönä tehtyyn loppuraporttiin ja siihen liittyvään esitykseen sekä kurssitenttien arvosanaan. Arvioinnin painotus: 60 % ryhmätyö + kurssitentit 20 % + 20 %.
Kaikki yksilö- ja ryhmätyöt tulee olla tehtynä hyväksytysti ja palautettuna ajoissa. Myöhästyneitä palautuksia ei oteta arvioida, vaan ne ja/tai tehtävien palauttamatta jättäminen toimii perusteena madaltaa loppuarvosanaa. Kurssitenttien läpäisy edellyttää, että opiskelija on vastannut vähintään 50 % kysymyksistä oikein.
Hylätty (0)
Loppuraportti on palauttamatta tai hylätty. Muiden tehtävien palauttamatta jättäminen vaikuttaa alentavasti arvosanaan. Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti ryhmätyöskentelyyn (vapaamatkustaminen), eikä ole suorittanut yksilötenttejä. Kurssi hylätään, mikäli jokin kurssitehtävistä sisältää yli 90 % plagioitua sisältöä. Yksittäinen tehtävä hylätään, mikäli tehtävä sisältää yli 40 % plagioitua sisältöä. Opintojakson suorittamisessa saa käyttää tekoälytyökaluja, kuten kielimalleja, esimerkiksi tiedon hakemiseen ja alustavien suuntaviivojen luomiseen ratkaisuille. Tekoälyn käytöstä on pyydettäessä osattava antaa selvitys. Tekoälyn tuottaman sisällön suora kopiointi ja sen esittäminen omana, johtaa tehtävän hylkäämiseen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija ymmärtää liiketoimintamallien, digitaalisen liiketoiminnan ja kurssin teemojen peruskäsitteistön tyydyttävästi. Tehtävät on suoritettu hyväksytysti ja opiskelija on osallistunut aktiivisesti ryhmätyöskentelyyn. Loppuraportin jälki tyydyttävää. Ei erityistä kirjallisuuden ja omien havaintojen pohdintaa. Puutteita analyysissä ja kritiikissä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija ymmärtää liiketoimintamallien, digitaalisen liiketoiminnan ja kurssin teemojen peruskäsitteistön hyvin. Opiskelija on osallistunut ryhmätöihin aktiivisesti ja lopputyön jälki on hyvää, lähes ammatillista tasoa. Loppuraportti on luova ja toteuttamiskelpoinen ja sen rakenteessa, sisällössä tai muodossa/esitystavassa ei ole puutteita. Myös liiketoiminnan analyysityökaluja on käytetty. Kirjallisuutta on yhdistetty omiin havaintoihin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää liiketoimintamallien, digitaalisen liiketoiminnan ja kurssin teemojen peruskäsitteistön kiitettävästi. Opiskelija on palauttanut kaikki kurssin tehtävät ajoissa, osallistunut ryhmätöihin aktiivisesti ja loppuraportti on luova ja toteuttamiskelpoinen ja sen rakenne ja presentointi on ammattimaista. Loppuraportti yhdistää kirjallisuutta annetun materiaalin ja muun tiedonhaun pohjalta. Liiketoiminnan analyysityökaluja on hyödynnetty kattavasti. Raportissa on esitetty johtopäätöksiä ja havaintoja tarkasti sekä luovasti. Opiskelijan työskentely osoittaa ammattimaista kypsyyttä.