Skip to main content

Leadership and Work Community Competence (3 cr)

Code: KH00CJ94-3006

General information


Enrollment
14.12.2024 - 12.01.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
13.01.2025 - 16.05.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Engineering and Business
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Automotive and Transportation Engineering
Teachers
Antti Koivuniemi
Groups
PAUTOS23A
PAUTOS23A
PAUTOS23B
PAUTOS23B
Course
KH00CJ94

Realization has 11 reservations. Total duration of reservations is 22 h 0 min.

Time Topic Location
Mon 13.01.2025 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Esihenkilö-ja työyhteisötaidot KH00CJ94-3006
ICT_C1039_Sigma SIGMA
Mon 20.01.2025 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Esihenkilö-ja työyhteisötaidot KH00CJ94-3006
ICT_C1039_Sigma SIGMA
Mon 27.01.2025 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Esihenkilö-ja työyhteisötaidot KH00CJ94-3006
ICT_C1039_Sigma SIGMA
Mon 03.02.2025 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Esihenkilö-ja työyhteisötaidot KH00CJ94-3006
ICT_C1039_Sigma SIGMA
Mon 10.02.2025 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Esihenkilö-ja työyhteisötaidot KH00CJ94-3006
ICT_C1039_Sigma SIGMA
Mon 24.02.2025 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Esihenkilö-ja työyhteisötaidot KH00CJ94-3006
ICT_C1039_Sigma SIGMA
Mon 17.03.2025 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Esihenkilö-ja työyhteisötaidot KH00CJ94-3006
ICT_C1039_Sigma SIGMA
Mon 24.03.2025 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Esihenkilö-ja työyhteisötaidot KH00CJ94-3006
ICT_C1039_Sigma SIGMA
Mon 31.03.2025 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Esihenkilö-ja työyhteisötaidot KH00CJ94-3006
ICT_C1039_Sigma SIGMA
Mon 07.04.2025 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Esihenkilö-ja työyhteisötaidot KH00CJ94-3006
ICT_C1039_Sigma SIGMA
Wed 16.04.2025 time 10:00 - 12:00
(2 h 0 min)
Esihenkilö-ja työyhteisötaidot KH00CJ94-3006
ICT_C1039_Sigma SIGMA
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Työelämässä ei pärjää pelkillä teknisillä taidoilla tai vahvalla asiantuntijuudella - kyse on myös sosiaalisista taidoista sekä erityisesti työyhteistötaidoista! Monet Turun ammattikorkeakoulusta valmistuvat opiskelijat päätyvät myös jossain vaiheessa uraansa esihenkilötehtäviin.

Opintojakson tavoitteena on antaa opiskelijalle perustiedot siitä, millaisia vaatimuksia esihenkilön toimenkuvaan kuuluu, sekä millaisia ominaisuuksia tuleva esihenkilö saattaa työssään tarvita. Kurssi luo pohjan valmentavalle esihenkilötyölle sekä toiminnalle tiimin vetäjänä. Ennen kaikkea kaikilta edellytetään yhteistyötaitoja ja osaamista toimia työyhteisön jäsenenä, kehittää vuorovaikutusta jatkuvasti ja pitää huolta omasta sekä muiden työhyvinvoinnista.

Kurssin jälkeen opiskelija osaa:
- kuvailla esimiehen tehtäviä ja vastuita
- toimia tiimin vastuullisena vetäjänä
- tulkita yksilön ja ryhmän käyttäytymistä
- toimia rakentavasti työyhteisön jäsenenä ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia työyhteisössä
- sisäistää jatkuvan kehittämisen ajatuksen koko organisaation tulevaisuuden varmistamiseksi
- arvioida keinoja työyhteisön hyvinvoinnin edistämiseksi
-toimia työlainsäädännön mukaan

Opintojakson sisältö:
Esimiehen tehtävät, velvollisuudet ja oikeudet,
Henkilöstön motivointi ja kehittäminen
Työhyvinvointi
Muutos työyhteisössä
Organisaatio
Työlainsäädäntö ja työsuojelu

Objective

The student creates an overall picture of the managerial tasks and is able to take responsibility for a team. He/she can analyze and interpret the behavior of individuals and groups, and is able to act in a constructive manner within a work community and to assess the impact of his/her own behavior on it. The student internalizes the idea of constant development as a tool for developing the whole organization and the well-being of a work community.

Content

Managerial and subordinate competence
Motivation and competence development
Well-being of a work community
Change in organizations

Materials

Kurssin tärkein materiaali on luennoitsijan Itslearning-alustalle toimittama luentomateriaali jokaiselta luentokerralta. Luentomateriaalia täytentää luennoilla opetuksen perusteella tehtävät muokkaukset ja lisäykset opintomateriaaliin.

Opintomateriaalia tuetaan erilaisten uutisten, harjoitusten ja käytännönläheisten, todellisten esimerkkien ja case-harjoitusten avulla. Materiaaleissa on paljon erilaatuista aineistoa videoista ja elokuvista tutkimuksiin ja kirjoihin - nämä osaltaan tukevat oppimista ja muodostavat moniulotteisemman kuvan opeteltavasta aiheesta.

Kurssikirjan kurssilla on Risto Siilasmaan (2018) Paranoidi optimisti - Näin johdin Nokiaa murroksessa.

Teaching methods

Oppiminen tapahtuu sovelletun ongelmalähtöisen oppimisen avulla, jossa teoreettinen osa
sovelletaan käytäntöön erilaisten uutisten, toimeksiantojen, harjoitusten ja case -aineistojen avulla. Johtuen opetettavan aiheen luonteesta, kurssi on kuitenkin verrattain luentotyyppinen. Kurssilla merkittävä osa opetuksesta tapahtuu kuitenkin keskustellen.

Kurssilla vierailee mahdollisuuksien mukaan ammattijohtaja/ammattijohtajia, jotka kertovat kokemusperusteisesti omasta urastaan sekä näkemyksistään esihenkilötyölle.

Exam schedules

Kurssilla noudatetaan tutkintosäännön asetuksia tenttien toteuttamisesta ja arvioinnista:

Tentti toteutetaan kampuksella lukujärjestyksenmukaisessa tilassa ITSLearning-alustalla, opiskelijan omalla koneella. Tentin suorittaminen etänä tai muulla järjestelyllä kuin valvotussa tilassa erikseen määrättyinä ajankohtina ei ole mahdollista.

Tentit järjestetään lukujärjestykseen ilmoitetuissa luentosaleissa, tarkasta tila viimeistään edeltävän päivänä mahdollisten muutosten osalta.

Varsinainen tentti: 31.3.2025 klo 12.00-14.00
1. korotus/uusintatentti: 7.4.2025 klo 12.00-14.00
2. korotus/uusintatentti: 16.4.2025 klo 10.00-12.00

Tentin suorittaminen muina ajankohtina ei ole mahdollista: mikäli opiskelija ei kykene suorittamaan hyväksyttyä arvosanaa em. tenttiajankohtina, seuraava mahdollinen ajankohta suorittaa tentti/kurssi hyväksytysti on opinto-ohjelman mukainen, seuraava ajankohta kun kurssia järjestetään.

Pedagogic approaches and sustainable development

Opetuksessa sovelletaan innovaatiopedagogiikkaa, jota sovelletaan luentojen ja harjoitusten aikana, sekä tehtävänannoissa. Painopiste on keskeisestä teoreettisesta aineksesta johdetussa käytännönläheisessä toiminnassa. Toteutuksen sisältö kytketään aktiivisesti toteutuksen ajankohdan uutisiin ja tapahtumiin. Aktiivista kytkentää toteutusajankohdan yleiseen talouden tilanteeseen ja raportoituun talouden tietoon käytetään opetuksen teoreettisen aineksen tukena. Kestävän kehitys näkyy osana opetusta yleisimmin ESGn kautta.

Completion alternatives

-

Student workload

Kurssilla käsiteltävät aihepiirit rakentuvat hyvin vahvasti aikaisemmin opittujen asioiden ja teorioiden päälle, eikä kurssin suorittaminen ilman aktiivista osallistumista luennoille ole mahdollista suorittaa.

Kurssin keskeinen sisältö opitaan luennoilla, jota tukevat vierailjoiden puheenvuorot ja luennoilla käsiteltävät case-esimerkit.

Kurssilla opisjelijan kokonaistyömäärä on 3 op = noin 81 tuntia. Kurssi vaatii aihepiirin omaehtoista tutustumista, asioiden itsenäistä kertaamista sekä luennoitsijan ITSLearning -alustalle toimittamaan materiaaliin itsenäistä tutustumista aikataulutettujen luentoajankohtien ulkopuolella.

Evaluation methods and criteria

Kurssin läpäiseminen edellyttää aktiivista osallistumista luennoille ja jokaisen opiskelijan oletetaan aktiivisesti osallistuvan opetukseen.

Kurssin keskeinen oppimismateriaali koostuu luennoitsijan kurssin ITSLearning-alustalle toimittamasta kurssimateriaalista.

Arviointi toteutetaan tentillä, joka määrää arvosanan. Tentti suoritetaan ITSLearning -alustalla valvotussa tenttitilaisuudessa, opiskelijan omalla tietokoneella. Mukaan tenttiin saat ottaa ainoastaan koneen ja laturin - muut tavarat on kielletty.

Failed (0)

Opiskelijalla vakavia puutteita tietämyksessä, tekemisessä ja tuotoksissa.

Tentin suoritus alle 50% pistemäärästä.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelijallon on vaikeuksia ymmärtää ja kuvailla esihenkilötyön ja työyhteistötaitojen perusteita ja sen osa-alueita.

Tentin suoritus 50-65% kokonaispistemäärästä.

Assessment criteria, good (3-4)

Opiskelija on osallistunut hyvin luennoilla käytävään keskusteluun ja kyennyt rakentamaan kurssilla käsiteltäviä aiheita oman aikaisemman tietotaitonsa sekä kurssilla aikaisemmin opittujen kokonaisuuksien päälle.

Ryhmätyössä opiskelija on aktiivisesti osallistunut ryhmän työskentelyyn ja mahdolliseen esitykseen. Aihepiirien käsittely on kypsää, rakentavaa ja kriittistä.

Tentin kokonaispistemäärä 65-85% kokonaispistemäärästä.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelijan ajattelu on itsenäistä ja laaja-alaista. Opiskelija kykenee ymmärtämään laajasti esihenkilötyön eri osa-alueiden kytkeytymisen toisiinsa sekä analysoimaan omaa toimintaansa osana tehokasta ryhmää. Luennoille osallistuminen on ollut kiitettävällä tasolla ja opiskelija on kyennyt ryhmätyössä muokkaamaan ryhmänsä tuotosta erinomaiseen suuntaan sekä yhteistyössä muiden kanssa tuomaan aitoa lisäarvoa esitykseen.

Tentin kokonaispistemäärä yli 85% kokonaispistemäärästä.

Further information

Kaikki kurssiin, aikataulutukseen ja toteutukseen liittyvä viestintä kohdennetaan kurssin ITSLearning-alustalle.

Go back to top of page