Engine Technology and Emission Control (5 cr)
Code: 5011119-3008
General information
- Enrollment
- 14.12.2024 - 13.01.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 13.01.2025 - 25.04.2025
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Engineering and Business
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Automotive and Transportation Engineering
Realization has 10 reservations. Total duration of reservations is 30 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Wed 15.01.2025 time 14:00 - 17:00 (3 h 0 min) |
Moottoritekniikka ja päästöjen hallinta 5011119-3008 |
EDU_1001
Dromberg Esitystila byod
|
Fri 17.01.2025 time 12:00 - 15:00 (3 h 0 min) |
Moottoritekniikka ja päästöjen hallinta 5011119-3008 |
ICT_C1039_Sigma
SIGMA
|
Fri 24.01.2025 time 12:00 - 15:00 (3 h 0 min) |
Moottoritekniikka ja päästöjen hallinta 5011119-3008 |
ICT_C1039_Sigma
SIGMA
|
Fri 31.01.2025 time 12:00 - 15:00 (3 h 0 min) |
Moottoritekniikka ja päästöjen hallinta 5011119-3008 |
ICT_C1039_Sigma
SIGMA
|
Fri 07.02.2025 time 12:00 - 15:00 (3 h 0 min) |
Moottoritekniikka ja päästöjen hallinta 5011119-3008 |
ICT_C1039_Sigma
SIGMA
|
Fri 14.02.2025 time 12:00 - 15:00 (3 h 0 min) |
Moottoritekniikka ja päästöjen hallinta 5011119-3008 |
ICT_C1039_Sigma
SIGMA
|
Fri 28.02.2025 time 12:00 - 15:00 (3 h 0 min) |
Moottoritekniikka ja päästöjen hallinta 5011119-3008 |
ICT_C1039_Sigma
SIGMA
|
Fri 14.03.2025 time 12:00 - 15:00 (3 h 0 min) |
Moottoritekniikka ja päästöjen hallinta 5011119-3008 |
ICT_C1039_Sigma
SIGMA
|
Fri 21.03.2025 time 12:00 - 15:00 (3 h 0 min) |
Moottoritekniikka ja päästöjen hallinta 5011119-3008 |
ICT_C1039_Sigma
SIGMA
|
Fri 11.04.2025 time 12:00 - 15:00 (3 h 0 min) |
Moottoritekniikka ja päästöjen hallinta 5011119-3008 |
ICT_C1039_Sigma
SIGMA
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Avausluento ke 15.1. klo 14-17. Luentojen ajat ja paikat ilmoitettu Lukkarissa ja Tuudossa, pääsääntöisesti yksi kolmen tunnin luento viikossa. Kurssi päättyy 25.4.2025 mennessä.
Objective
The student is able to:
- recognize the main components of the internal combustion engine and understand their functioning
- calculate the most important numerical values related to the combustion engine and interpret their meaning
- determine the air supply need of the internal combustion engine and understand the air-fuel ratio
- name different exhaust emission components and know their origin, negative effects and ways to decrease them
Content
ENGINE TECHNOLOGY
- different types of combustion engines
- otto and diesel cycles
- 2 and 4 cycle engines
- cylinder dimensions, stroke-to-bore ratio, mean piston speed
- mean effective pressure
- torque, power and efficiency
- specific fuel consumption
- air-fuel ratio, lambda value
- engine aspiration
EMISSION CONTROL
- fuels - combustion - exhaust gases
- classification of emissions
- effects and harms of different emission components
- transportation originated emissions compared to others
- gasoline engine emissions and their reduction
- diesel engine emissions and their reduction
- measuring methods and legislation of light and heavy-duty vehicles
- the greenhouse effect and climate change
Materials
Itslearningista löytyvä ja linkitetty materiaali.
Teaching methods
Luennot, harjoitustehtävät, itseopiskelu
Exam schedules
Tentti pe 11.4. klo 12:30-14:00 ICT Sigma (muutettu yhteisellä päätöksellä)
Ensimmäinen uusintamahdollisuus ke 4.6. klo 14-16.
Syksyn uusintamahdollisuudet
keskiviikko 10.09.25 klo 14-16,
keskiviikko 8.10.25 klo 14-16
Pedagogic approaches and sustainable development
Katsokaa kurssin otsikkoa, oppimistuloksia ja sisältöä (vihje: päästöjen hallinta)
Student workload
Luennot 42 h
Harjoitustehtävät 40 h
Itsenäinen opiskelu ja tenttiin valmistautuminen 55 h
Tentti 2 h
Yhteensä 133 h (vastaa 5 op työmäärää)
Evaluation methods and criteria
Arviointi 0-5.
Tentti 50 % loppuarvosanasta.
Harjoitukset 50 % loppuarvosanasta.
Läsnäolobonus:
Yli 80 % tunneilla läsnäolo = +4 pistettä tenttiin
70-80 % läsnäolo = +3 pistettä tenttiin
60-70 % läsnäolo = +2 pistettä tenttiin
50-60 % läsnäolo = +1 piste tenttiin
4 pistettä vastaa tentissä vähintään 1 arvosanan nousua.
Hyväksytty suoritus edellyttää, että on päässyt läpi tentistä ja palauttanut vähintään kaksi harjoitustehtävää.
Opintosuoritukset on suunniteltu niin, ettei niiden tekemiseen tule hyödyntää tekoälyä. Opettajalla ei ole käytössä tekoälyn vilpillisen käytön tunnistavaa järjestelmää eikä osaamista. Mikäli opiskelija kerää opintosuoritukset tekoälyn avulla, mutta joutuu myöhemmissä opinnoissaan tai työelämässä pulaan koska ei ole oppinut asiaa oikeasti, kuuluu vastuu tästä opiskelijalle - ei opettajalle eikä oppilaitokselle.
Failed (0)
Opiskelija on tehnyt alle 50 % harjoitustehtävistä hyväksytysti. Opiskelija on saanut tentistä hylätyn arvosanan tai ei ole käynyt tentissä lainkaan. Harjoitustehtävä(t) on tehty vilpillisesti ja jääneet kiinni TurnitIn-tarkastuksessa.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija tuntee polttomoottorin yleisimmät komponentit, peruskäsitteet ja toimintatapojen periaatteet. Opiskelija osaa tehdä yksinkertaisia laskutoimituksia polttomoottorin mitoitukseen ja suoritusarvoihin liittyen. Opiskelija tuntee päästöjen hallintaan liittyvien komponenttien, mittausmenetelmien ja lainsäädännön peruskäsitteet.
Opiskelija on saanut tentistä hyväksytyn arvosanan. Harjoitustehtävät on tehty ilman vilppiä. Tentin ja harjoitustehtävien painotettu keskiarvo on 1,00-2,49.
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija tuntee hyvin polttomoottorin yleisimmät komponentit, peruskäsitteet ja toimintatapojen periaatteet. Opiskelija osaa tehdä laskutoimituksia polttomoottorin mitoitukseen ja suoritusarvoihin liittyen. Opiskelija tuntee hyvin päästöjen hallintaan liittyvien komponenttien ja mittausmenetelmien toimintatavat ja tunnusluvut sekä aiheeseen liittyvän lainsäädännön ja raja-arvot.
Opiskelija on saanut tentistä hyväksytyn arvosanan. Harjoitustehtävät on tehty ilman vilppiä. Tentin ja harjoitustehtävien painotettu keskiarvo on 2,50-4,49.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija tuntee perusteellisesti ja kriittisesti polttomoottorin yleisimmät komponentit, peruskäsitteet ja toimintatavat. Opiskelija osaa tehdä monimutkaisiakin laskutoimituksia polttomoottorin mitoitukseen ja suoritusarvoihin liittyen. Opiskelija tuntee perusteellisesti ja kriittisesti päästöjen hallintaan liittyvien komponenttien ja mittausmenetelmien toimintatavat ja tunnusluvut sekä aiheeseen liittyvän lainsäädännön ja raja-arvot.
Opiskelija on saanut tentistä kiitettävän arvosanan. Harjoitustehtävät on tehty ilman vilppiä, ja ne kaikki on palautettu ajallaan ja erinomaisin arvosanoin. Tentin ja harjoitustehtävien painotettu keskiarvo on vähintään 4,50.
Further information
Itslearning