Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CK50-3015
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 10.01.2025
Ajoitus
06.01.2025 - 16.02.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoito
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Minna Kummunsalo
- Anne-Mari Seppälä
- Jaana Forsbacka
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 15. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 15. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 3 (Koko: 15. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
PSHTS24BSairaanhoitajakoulutus, Turku, S24B
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Pienryhmä 3
- 08.01.2025 11:00 - 13:00, Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet info
- 08.01.2025 13:00 - 14:30, Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3015
- 08.01.2025 13:00 - 14:30, Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3015
- 08.01.2025 14:30 - 16:00, Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3015
- 10.01.2025 12:30 - 14:00, Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet sydän
- 13.01.2025 10:00 - 11:30, Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3015
- 13.01.2025 12:30 - 14:00, Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3015
- 15.01.2025 08:00 - 09:00, Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3015
- 15.01.2025 09:00 - 10:00, Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3015
- 15.01.2025 10:00 - 11:00, Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3015
- 17.01.2025 08:00 - 14:00, Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3015
- 17.01.2025 14:00 - 16:00, Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3015
- 20.01.2025 12:30 - 14:00, Sisätautipotilaan hoitotyö (tutoriaali 2 purku)
- 20.01.2025 14:00 - 15:30, Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3015
- 22.01.2025 10:00 - 11:30, Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3015 -tutoriaalin purku
- 24.01.2025 08:00 - 10:00, Prekliininen - Sisätautipotilaan hoitotyön harjoitustunnit / labo
- 24.01.2025 10:00 - 11:30, Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet harjoitustunnit / labo
- 24.01.2025 12:30 - 14:00, Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet harjoitustunnit / labo
- 31.01.2025 08:00 - 10:00, Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3015
- 31.01.2025 10:00 - 11:00, Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet (tutoriaali 3, aloitus)
- 31.01.2025 11:00 - 12:00, Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet (tutoriaali3 aloitus)
- 05.02.2025 08:00 - 14:00, Prekliininen - Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3015
- 06.02.2025 13:00 - 14:30, Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet (tutoriaalin lopetus)
- 06.02.2025 14:30 - 16:00, Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet (tutoriaali 3 lopetus)
- 07.02.2025 12:30 - 14:00, Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3015 (tutoriaali 3 lopetus)
Tavoitteet
SISÄTAUTIPOTILAAN HOITOTYÖN PERUSTEET JA TERVEYDEN EDISTÄMISEN SIMULAATIO 5 OP SIHO
Opintojakso sisältää 1 op englannin kielellä toteutettavia opintoja
Tavoitteet:
Opiskelija
• tietää keskeisimmät sisätautisairaudet ja sisätautipotilaan hoitopolun ja hoitotyön prosessin näyttöön perustuen
• hallitsee sisätautipotilaan hoidossa käytettäviä keskeisiä tutkimuksia, hoitotoimenpiteitä ja hoitotyön menetelmiä potilasturvallisuutta noudattaen
• tunnistaa ja ymmärtää kuntoutuksen merkityksen ja tarpeen sisätautipotilaan hoitoprosessissa
• tietää sairaanhoitajan roolin ja merkityksen sairauksien ennaltaehkäisyn ja omahoidon ohjauksessa ja tukemisessa ja hallitsee tarvittavia menetelmiä moniammatillisessa tiimissä
• tuntee tavallisimman sisätautisairauksien hoidossa käytetyn lääkehoidon
• osaa integroida ravitsemushoitoa ja -ohjausta yhdessä monialaisen asiantuntijaverkoston kanssa sisätautipotilaan hoitotyössä
• osaa toimia tiimin jäsenenä moniammatillisessa työyhteisössä
TERVEYDEN EDISTÄMISEN SIMULAATIO 0 OP TERSI
Tavoitteet
Opiskelija:
• syventää sisätauti- kirurgisen potilaan ja perioperatiivisen potilaan ja asiakkaan ja omahoidon tukemista ja ohjausta moniammatillisesti.
• harjaantuu potilaan nestehoidon toteuttamisessa
KANSAINVÄLINEN SIMULAATIO 0 OP KANSI
Tavoitteet
Opiskelija:
• syventää mielenterveys- ja päihdeasiakkaan sekä ikääntyneen asiakkaan hoitotyön osaamista
• harjaantuu toimimaan monikulttuuristen asiakkaiden kanssa
Sisältö
Sisältö
• Sisätautipotilaan hoidossa käytettävät keskeiset tutkimukset ja hoitotoimenpiteet
• Sisätautipotilaan hoitopolut, hoitomenetelmät ja kuntoutus akuutissa ja pitkäaikaishoidossa
• Sisätautien ennaltaehkäisy, sisätautipotilaan ohjaus, omahoidon tukeminen ja hoitoon sitoutuminen
• Sisätautipotilaan hoidossa käytettävä lääkehoito
• Sisätautipotilaan ravitsemushoito ja ohjaus sekä yleisimmät erityisruokavaliot
Simulaatioissa:
• harjoitellaan sisätauti-kirurgisen ja perioperatiivisen potilaan hoitotyön perusteiden ja nestehoidon kliinistä osaamista
• harjaannutaan moniammatillisessa vuorovaikutuksessa ja potilaan ohjaamisessa.
Simulaatioissa:
· harjoitellaan mielenterveys- ja päihdeasiakkaan sekä ikääntyneen monikulttuuristen asiakkaiden hoitotyötä.
· harjaannutaan monikulttuuristen asiakkaiden kanssa toimimisessa
Oppimateriaalit
Oppikirja:
Ahonen O., Blek-Vehkaluoto, M & Ekola, S 2023. Kliininen hoitotyö. Sanoma Pro.
1. Kliinisen hoitotyön lähtökohdat
2. Keuhkosairauksien hoitotyö
3. Sydän- ja verisuonisairauksien hoitotyö
4. Neurologisten sairauksien hoitotyö
5. Diabetesta sairastavan hoitotyö
Käypä hoito -suositukset
- Elvytys
- Astma
- Keuhkoahtaumatauti
- Insuliininpuutosdiabetes
- Tyypin 2 diabetes
- Diabeteksen munuaistauti
- Diabeetikon jalkaongelmat
- Kohonnut verenpaine
- Sepelvaltimotautikohtaus
- Aivoinfarkti ja TIA
Hoitotyön tutkimussäätiön hoitosuositukset
- Omahoidon ohjauksen sisällöt sydämen vajatoimintapotilaan hoitotyössä
- Keuhkoahtaumatautia sairastavan omahoidon ohjauksen sisällöt -hoitosuosituskokonaisuus
- Aikuisten diabetesta sairastavien insuliinihoidon ohjauksen sisältö
Muu opintojakson aikana esille tuleva materiaali.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Löytyy oppimisalustalta ja käydään läpi opintojakson alkaessa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Yksilö- ja ryhmätyöskentely
Käänteinen oppiminen
Luento-opetus
Tutoriaalityöskentely
Työpajat
Luokkaharjoittelu
Simulaatiot
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Opintojakso ajoittuu tammi-helmikuulle 2025.
Tavallisimmat sisätaudit, sisätautipotilaan hoitopolut ja hoitomenetelmät:
- sydän- ja verisuonisairaudet
- keuhkosairaudet
- diabetes
- neurologinen potilas: AVH, MS, Parkinsonin tauti, epilepsia
Sisätautipotilaan hoitomenetelmät akuuttihoidossa ja pitkäaikaishoidossa.
Hengitys- ja verenkiertoelimistön sekä umpierityksen tarkkailu ja tukeminen.
Hoitoelvytys.
ABCDE, NEWS ja ISBAR -työkalujen käyttö.
Sisätautipotilaan ohjaus, omahoidon tukeminen ja hoitoon sitoutuminen.
Sydän- ja verisuonisairaudet ja niiden lääkehoito.
Hengityselimistön sairaudet ja niiden lääkehoito.
Umpieritysrauhasten sairaudet ja niiden lääkehoito (erityisesti diabetes).
Neurologiset sairaudet ja niiden lääkehoito.
Laboratorionäytteenoton perusteet.
Kokoava simulaatio: TERSI (Terveyden edistämisen simulaatio)
Viestintäkanava ja lisätietoja
Oppimisalusta ItsLearning
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Sisätautipotilaan hoitotyön teoriatentti (arvioidaan numeerisesti K5-hyl).
ITS-learning tehtävät hyv-hyl.
Tutoriaalityöskentely hyv-hyl.
Luokkaharjoittelu: aktiivinen osallistuminen kaikille tunneille ja mahdolliset etukäteistehtävät tehty = hyväksytty.
TERSI-simulaatio hyv-hyl.
Hylätty (0)
Tiedot:
- Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opintojakson mukaisista tavoitteista.
- Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Taidot:
- Jättää annetut tehtävät tekemättä.
- Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
- Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
Asenteet:
- Ei vastaanota eikä anna palautetta.
- Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
- Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
- Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentelyssä.
- Käyttäytyy epäammatillisesti.
- Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tiedot:
- Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
- Hyödyntää ammatillista tietoa.
Taidot:
- Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
- Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
Asenteet:
- Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
- Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
- Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
- Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä.
- Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
- Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
- Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tiedot:
- Jäsentää opinto-jaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
- Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
Taidot:
- Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
- Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.
Asenteet:
- Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
- Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
- On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
- Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
- Käyttäytyy ammatillisesti.
- Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tiedot:
- Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
- Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
Taidot:
- Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihto-ehtoja.
- Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
- Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
Asenteet:
- Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
- Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
- Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
- Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuoro-vaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
- Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
- Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.
Ylempi taso sisältää aina myös alemman tason osaamiset.
Esitietovaatimukset
Suositeltavat edeltävät opinnot
Hoitotyön perusteet
Lääkehoidon perusteet