Siirry suoraan sisältöön

Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CK50-3015

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 10.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
06.01.2025 - 16.02.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoito
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sairaanhoitajakoulutus
Opettajat
Minna Kummunsalo
Anne-Mari Seppälä
Jaana Forsbacka
Ajoitusryhmät
Pienryhmä 1 (Koko: 15 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 2 (Koko: 15 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 3 (Koko: 15 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
PSHTS24B
Sairaanhoitajakoulutus, Turku, S24B
Pienryhmät
Pienryhmä 1
Pienryhmä 2
Pienryhmä 3
Opintojakso
TH00CK50

Toteutuksella on 29 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 59 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ke 08.01.2025 klo 11:00 - 13:00
(2 t 0 min)
Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet info
Etä
Ke 08.01.2025 klo 13:00 - 14:30
(1 t 30 min)
Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3015
Ke 08.01.2025 klo 13:00 - 14:30
(1 t 30 min)
Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3015
Etä
Ke 08.01.2025 klo 14:30 - 16:00
(1 t 30 min)
Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3015
Pe 10.01.2025 klo 12:30 - 14:00
(1 t 30 min)
Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet sydän
Etä
Ma 13.01.2025 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3015
Etä
Ma 13.01.2025 klo 12:30 - 14:00
(1 t 30 min)
Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3015
Etä
Ke 15.01.2025 klo 08:00 - 09:00
(1 t 0 min)
Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3015
Etä
Ke 15.01.2025 klo 09:00 - 10:00
(1 t 0 min)
Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3015
Ke 15.01.2025 klo 10:00 - 11:00
(1 t 0 min)
Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3015
Etä
Pe 17.01.2025 klo 08:00 - 14:00
(6 t 0 min)
Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3015
ICT_B3025 Potilaan kliininen tutkiminen
ICT_B3043 Hoitotyö 4
ICT_B3035 Heräämö
ICT_B3036 Vastaanotto
Pe 17.01.2025 klo 14:00 - 16:00
(2 t 0 min)
Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3015
Sairaalavierailu: Tavataan T-sairaalan pääaulassa klo 14.00
Ma 20.01.2025 klo 12:30 - 14:00
(1 t 30 min)
Sisätautipotilaan hoitotyö (tutoriaali 2 purku)
Etä
Ma 20.01.2025 klo 14:00 - 15:30
(1 t 30 min)
Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3015
Ke 22.01.2025 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3015 -tutoriaalin purku
Etä
Pe 24.01.2025 klo 08:00 - 10:00
(2 t 0 min)
Prekliininen - Sisätautipotilaan hoitotyön harjoitustunnit / labo
ICT_B3043 Hoitotyö 4
Pe 24.01.2025 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet harjoitustunnit / labo
ICT_B3043 Hoitotyö 4
Pe 24.01.2025 klo 12:30 - 14:00
(1 t 30 min)
Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet harjoitustunnit / labo
ICT_B3043 Hoitotyö 4
Pe 31.01.2025 klo 08:00 - 10:00
(2 t 0 min)
Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3015
Etä
Pe 31.01.2025 klo 10:00 - 11:00
(1 t 0 min)
Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet (tutoriaali 3, aloitus)
Etä
Pe 31.01.2025 klo 11:00 - 12:00
(1 t 0 min)
Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet (tutoriaali3 aloitus)
Etä
Ke 05.02.2025 klo 08:00 - 14:00
(6 t 0 min)
Prekliininen - Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3015
ICT_B3039 Hoitotyö 1
ICT_B3040 Hoitotyö 2
ICT_B3041 Hoitotyö 3
To 06.02.2025 klo 13:00 - 14:30
(1 t 30 min)
Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet (tutoriaalin lopetus)
Etä
To 06.02.2025 klo 14:30 - 16:00
(1 t 30 min)
Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet (tutoriaali 3 lopetus)
Etä
Pe 07.02.2025 klo 12:30 - 14:00
(1 t 30 min)
Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3015 (tutoriaali 3 lopetus)
Etä
Pe 25.04.2025 klo 08:00 - 09:00
(1 t 0 min)
Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3015
Etä
Pe 16.05.2025 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3015
Simulation 3 MED D2022,Debriefing 3 MED D2034
Pe 16.05.2025 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3015
Simulation 3 MED D2022,Debriefing 3 MED D2034
Ti 20.05.2025 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3015
Simulation 3 MED D2022,Debriefing 3 MED D2034
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojakso ajoittuu tammi-helmikuulle 2025.

Tavallisimmat sisätaudit, sisätautipotilaan hoitopolut ja hoitomenetelmät:
- sydän- ja verisuonisairaudet
- keuhkosairaudet
- diabetes
- neurologinen potilas: AVH, MS, Parkinsonin tauti, epilepsia

Sisätautipotilaan hoitomenetelmät akuuttihoidossa ja pitkäaikaishoidossa.
Hengitys- ja verenkiertoelimistön sekä umpierityksen tarkkailu ja tukeminen.
Hoitoelvytys.
ABCDE, NEWS ja ISBAR -työkalujen käyttö.
Sisätautipotilaan ohjaus, omahoidon tukeminen ja hoitoon sitoutuminen.
Sydän- ja verisuonisairaudet ja niiden lääkehoito.
Hengityselimistön sairaudet ja niiden lääkehoito.
Umpieritysrauhasten sairaudet ja niiden lääkehoito (erityisesti diabetes).
Neurologiset sairaudet ja niiden lääkehoito.
Laboratorionäytteenoton perusteet.
Kokoava simulaatio: TERSI (Terveyden edistämisen simulaatio)

Tavoitteet

SISÄTAUTIPOTILAAN HOITOTYÖN PERUSTEET JA TERVEYDEN EDISTÄMISEN SIMULAATIO 5 OP SIHO

Opintojakso sisältää 1 op englannin kielellä toteutettavia opintoja

Tavoitteet:

Opiskelija
• tietää keskeisimmät sisätautisairaudet ja sisätautipotilaan hoitopolun ja hoitotyön prosessin näyttöön perustuen
• hallitsee sisätautipotilaan hoidossa käytettäviä keskeisiä tutkimuksia, hoitotoimenpiteitä ja hoitotyön menetelmiä potilasturvallisuutta noudattaen
• tunnistaa ja ymmärtää kuntoutuksen merkityksen ja tarpeen sisätautipotilaan hoitoprosessissa
• tietää sairaanhoitajan roolin ja merkityksen sairauksien ennaltaehkäisyn ja omahoidon ohjauksessa ja tukemisessa ja hallitsee tarvittavia menetelmiä moniammatillisessa tiimissä
• tuntee tavallisimman sisätautisairauksien hoidossa käytetyn lääkehoidon
• osaa integroida ravitsemushoitoa ja -ohjausta yhdessä monialaisen asiantuntijaverkoston kanssa sisätautipotilaan hoitotyössä
• osaa toimia tiimin jäsenenä moniammatillisessa työyhteisössä

TERVEYDEN EDISTÄMISEN SIMULAATIO 0 OP TERSI

Tavoitteet

Opiskelija:
• syventää sisätauti- kirurgisen potilaan ja perioperatiivisen potilaan ja asiakkaan ja omahoidon tukemista ja ohjausta moniammatillisesti.
• harjaantuu potilaan nestehoidon toteuttamisessa

KANSAINVÄLINEN SIMULAATIO 0 OP KANSI

Tavoitteet

Opiskelija:
• syventää mielenterveys- ja päihdeasiakkaan sekä ikääntyneen asiakkaan hoitotyön osaamista
• harjaantuu toimimaan monikulttuuristen asiakkaiden kanssa

Sisältö

Sisältö
• Sisätautipotilaan hoidossa käytettävät keskeiset tutkimukset ja hoitotoimenpiteet
• Sisätautipotilaan hoitopolut, hoitomenetelmät ja kuntoutus akuutissa ja pitkäaikaishoidossa
• Sisätautien ennaltaehkäisy, sisätautipotilaan ohjaus, omahoidon tukeminen ja hoitoon sitoutuminen
• Sisätautipotilaan hoidossa käytettävä lääkehoito
• Sisätautipotilaan ravitsemushoito ja ohjaus sekä yleisimmät erityisruokavaliot

Simulaatioissa:
• harjoitellaan sisätauti-kirurgisen ja perioperatiivisen potilaan hoitotyön perusteiden ja nestehoidon kliinistä osaamista
• harjaannutaan moniammatillisessa vuorovaikutuksessa ja potilaan ohjaamisessa.

Simulaatioissa:
· harjoitellaan mielenterveys- ja päihdeasiakkaan sekä ikääntyneen monikulttuuristen asiakkaiden hoitotyötä.
· harjaannutaan monikulttuuristen asiakkaiden kanssa toimimisessa

Oppimateriaalit

Oppikirja:
Ahonen O., Blek-Vehkaluoto, M & Ekola, S 2023. Kliininen hoitotyö. Sanoma Pro.
1. Kliinisen hoitotyön lähtökohdat
2. Keuhkosairauksien hoitotyö
3. Sydän- ja verisuonisairauksien hoitotyö
4. Neurologisten sairauksien hoitotyö
5. Diabetesta sairastavan hoitotyö

Käypä hoito -suositukset
- Elvytys
- Astma
- Keuhkoahtaumatauti
- Insuliininpuutosdiabetes
- Tyypin 2 diabetes
- Diabeteksen munuaistauti
- Diabeetikon jalkaongelmat
- Kohonnut verenpaine
- Sepelvaltimotautikohtaus
- Aivoinfarkti ja TIA

Hoitotyön tutkimussäätiön hoitosuositukset
- Omahoidon ohjauksen sisällöt sydämen vajatoimintapotilaan hoitotyössä
- Keuhkoahtaumatautia sairastavan omahoidon ohjauksen sisällöt -hoitosuosituskokonaisuus
- Aikuisten diabetesta sairastavien insuliinihoidon ohjauksen sisältö

Muu opintojakson aikana esille tuleva materiaali.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Löytyy oppimisalustalta ja käydään läpi opintojakson alkaessa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Yksilö- ja ryhmätyöskentely
Käänteinen oppiminen
Luento-opetus
Tutoriaalityöskentely
Työpajat
Luokkaharjoittelu
Simulaatiot

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Sisätautipotilaan hoitotyön teoriatentti (arvioidaan numeerisesti K5-hyl).
ITS-learning tehtävät hyv-hyl.
Tutoriaalityöskentely hyv-hyl.
Luokkaharjoittelu: aktiivinen osallistuminen kaikille tunneille ja mahdolliset etukäteistehtävät tehty = hyväksytty.
TERSI-simulaatio hyv-hyl.

Hylätty (0)

Tiedot:
- Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opintojakson mukaisista tavoitteista.
- Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.

Taidot:
- Jättää annetut tehtävät tekemättä.
- Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
- Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.

Asenteet:
- Ei vastaanota eikä anna palautetta.
- Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
- Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
- Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentelyssä.
- Käyttäytyy epäammatillisesti.
- Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tiedot:
- Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
- Hyödyntää ammatillista tietoa.

Taidot:
- Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
- Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.

Asenteet:
- Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
- Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
- Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
- Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä.
- Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
- Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
- Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tiedot:
- Jäsentää opinto-jaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
- Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.

Taidot:
- Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
- Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.

Asenteet:
- Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
- Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
- On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
- Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
- Käyttäytyy ammatillisesti.
- Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tiedot:
- Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
- Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.

Taidot:
- Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihto-ehtoja.
- Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
- Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.

Asenteet:
- Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
- Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
- Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
- Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuoro-vaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
- Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
- Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.

Ylempi taso sisältää aina myös alemman tason osaamiset.

Esitietovaatimukset

Suositeltavat edeltävät opinnot
Hoitotyön perusteet
Lääkehoidon perusteet

Lisätiedot

Oppimisalusta ItsLearning

Siirry alkuun