Siirry suoraan sisältöön

Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CK50-3015

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 10.01.2025

Ajoitus

06.01.2025 - 16.02.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoito

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus

Opettaja

  • Minna Kummunsalo
  • Anne-Mari Seppälä
  • Jaana Forsbacka

Ajoitusryhmät

  • Pienryhmä 1 (Koko: 15. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 2 (Koko: 15. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 3 (Koko: 15. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • PSHTS24B
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, S24B

Pienryhmät

  • Pienryhmä 1
  • Pienryhmä 2
  • Pienryhmä 3
  • 08.01.2025 11:00 - 13:00, Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet info
  • 08.01.2025 13:00 - 14:30, Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3015
  • 08.01.2025 13:00 - 14:30, Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3015
  • 08.01.2025 14:30 - 16:00, Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3015
  • 10.01.2025 12:30 - 14:00, Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet sydän
  • 13.01.2025 10:00 - 11:30, Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3015
  • 13.01.2025 12:30 - 14:00, Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3015
  • 15.01.2025 08:00 - 09:00, Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3015
  • 15.01.2025 09:00 - 10:00, Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3015
  • 15.01.2025 10:00 - 11:00, Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3015
  • 17.01.2025 08:00 - 14:00, Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3015
  • 17.01.2025 14:00 - 16:00, Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3015
  • 20.01.2025 12:30 - 14:00, Sisätautipotilaan hoitotyö (tutoriaali 2 purku)
  • 20.01.2025 14:00 - 15:30, Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3015
  • 22.01.2025 10:00 - 11:30, Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3015 -tutoriaalin purku
  • 24.01.2025 08:00 - 10:00, Prekliininen - Sisätautipotilaan hoitotyön harjoitustunnit / labo
  • 24.01.2025 10:00 - 11:30, Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet harjoitustunnit / labo
  • 24.01.2025 12:30 - 14:00, Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet harjoitustunnit / labo
  • 31.01.2025 08:00 - 10:00, Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3015
  • 31.01.2025 10:00 - 11:00, Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet (tutoriaali 3, aloitus)
  • 31.01.2025 11:00 - 12:00, Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet (tutoriaali3 aloitus)
  • 05.02.2025 08:00 - 14:00, Prekliininen - Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3015
  • 06.02.2025 13:00 - 14:30, Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet (tutoriaalin lopetus)
  • 06.02.2025 14:30 - 16:00, Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet (tutoriaali 3 lopetus)
  • 07.02.2025 12:30 - 14:00, Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3015 (tutoriaali 3 lopetus)

Tavoitteet

SISÄTAUTIPOTILAAN HOITOTYÖN PERUSTEET JA TERVEYDEN EDISTÄMISEN SIMULAATIO 5 OP SIHO

Opintojakso sisältää 1 op englannin kielellä toteutettavia opintoja

Tavoitteet:

Opiskelija
• tietää keskeisimmät sisätautisairaudet ja sisätautipotilaan hoitopolun ja hoitotyön prosessin näyttöön perustuen
• hallitsee sisätautipotilaan hoidossa käytettäviä keskeisiä tutkimuksia, hoitotoimenpiteitä ja hoitotyön menetelmiä potilasturvallisuutta noudattaen
• tunnistaa ja ymmärtää kuntoutuksen merkityksen ja tarpeen sisätautipotilaan hoitoprosessissa
• tietää sairaanhoitajan roolin ja merkityksen sairauksien ennaltaehkäisyn ja omahoidon ohjauksessa ja tukemisessa ja hallitsee tarvittavia menetelmiä moniammatillisessa tiimissä
• tuntee tavallisimman sisätautisairauksien hoidossa käytetyn lääkehoidon
• osaa integroida ravitsemushoitoa ja -ohjausta yhdessä monialaisen asiantuntijaverkoston kanssa sisätautipotilaan hoitotyössä
• osaa toimia tiimin jäsenenä moniammatillisessa työyhteisössä

TERVEYDEN EDISTÄMISEN SIMULAATIO 0 OP TERSI

Tavoitteet

Opiskelija:
• syventää sisätauti- kirurgisen potilaan ja perioperatiivisen potilaan ja asiakkaan ja omahoidon tukemista ja ohjausta moniammatillisesti.
• harjaantuu potilaan nestehoidon toteuttamisessa

KANSAINVÄLINEN SIMULAATIO 0 OP KANSI

Tavoitteet

Opiskelija:
• syventää mielenterveys- ja päihdeasiakkaan sekä ikääntyneen asiakkaan hoitotyön osaamista
• harjaantuu toimimaan monikulttuuristen asiakkaiden kanssa

Sisältö

Sisältö
• Sisätautipotilaan hoidossa käytettävät keskeiset tutkimukset ja hoitotoimenpiteet
• Sisätautipotilaan hoitopolut, hoitomenetelmät ja kuntoutus akuutissa ja pitkäaikaishoidossa
• Sisätautien ennaltaehkäisy, sisätautipotilaan ohjaus, omahoidon tukeminen ja hoitoon sitoutuminen
• Sisätautipotilaan hoidossa käytettävä lääkehoito
• Sisätautipotilaan ravitsemushoito ja ohjaus sekä yleisimmät erityisruokavaliot

Simulaatioissa:
• harjoitellaan sisätauti-kirurgisen ja perioperatiivisen potilaan hoitotyön perusteiden ja nestehoidon kliinistä osaamista
• harjaannutaan moniammatillisessa vuorovaikutuksessa ja potilaan ohjaamisessa.

Simulaatioissa:
· harjoitellaan mielenterveys- ja päihdeasiakkaan sekä ikääntyneen monikulttuuristen asiakkaiden hoitotyötä.
· harjaannutaan monikulttuuristen asiakkaiden kanssa toimimisessa

Oppimateriaalit

Oppikirja:
Ahonen O., Blek-Vehkaluoto, M & Ekola, S 2023. Kliininen hoitotyö. Sanoma Pro.
1. Kliinisen hoitotyön lähtökohdat
2. Keuhkosairauksien hoitotyö
3. Sydän- ja verisuonisairauksien hoitotyö
4. Neurologisten sairauksien hoitotyö
5. Diabetesta sairastavan hoitotyö

Käypä hoito -suositukset
- Elvytys
- Astma
- Keuhkoahtaumatauti
- Insuliininpuutosdiabetes
- Tyypin 2 diabetes
- Diabeteksen munuaistauti
- Diabeetikon jalkaongelmat
- Kohonnut verenpaine
- Sepelvaltimotautikohtaus
- Aivoinfarkti ja TIA

Hoitotyön tutkimussäätiön hoitosuositukset
- Omahoidon ohjauksen sisällöt sydämen vajatoimintapotilaan hoitotyössä
- Keuhkoahtaumatautia sairastavan omahoidon ohjauksen sisällöt -hoitosuosituskokonaisuus
- Aikuisten diabetesta sairastavien insuliinihoidon ohjauksen sisältö

Muu opintojakson aikana esille tuleva materiaali.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Löytyy oppimisalustalta ja käydään läpi opintojakson alkaessa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Yksilö- ja ryhmätyöskentely
Käänteinen oppiminen
Luento-opetus
Tutoriaalityöskentely
Työpajat
Luokkaharjoittelu
Simulaatiot

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Opintojakso ajoittuu tammi-helmikuulle 2025.

Tavallisimmat sisätaudit, sisätautipotilaan hoitopolut ja hoitomenetelmät:
- sydän- ja verisuonisairaudet
- keuhkosairaudet
- diabetes
- neurologinen potilas: AVH, MS, Parkinsonin tauti, epilepsia

Sisätautipotilaan hoitomenetelmät akuuttihoidossa ja pitkäaikaishoidossa.
Hengitys- ja verenkiertoelimistön sekä umpierityksen tarkkailu ja tukeminen.
Hoitoelvytys.
ABCDE, NEWS ja ISBAR -työkalujen käyttö.
Sisätautipotilaan ohjaus, omahoidon tukeminen ja hoitoon sitoutuminen.
Sydän- ja verisuonisairaudet ja niiden lääkehoito.
Hengityselimistön sairaudet ja niiden lääkehoito.
Umpieritysrauhasten sairaudet ja niiden lääkehoito (erityisesti diabetes).
Neurologiset sairaudet ja niiden lääkehoito.
Laboratorionäytteenoton perusteet.
Kokoava simulaatio: TERSI (Terveyden edistämisen simulaatio)

Viestintäkanava ja lisätietoja

Oppimisalusta ItsLearning

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Sisätautipotilaan hoitotyön teoriatentti (arvioidaan numeerisesti K5-hyl).
ITS-learning tehtävät hyv-hyl.
Tutoriaalityöskentely hyv-hyl.
Luokkaharjoittelu: aktiivinen osallistuminen kaikille tunneille ja mahdolliset etukäteistehtävät tehty = hyväksytty.
TERSI-simulaatio hyv-hyl.

Hylätty (0)

Tiedot:
- Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opintojakson mukaisista tavoitteista.
- Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.

Taidot:
- Jättää annetut tehtävät tekemättä.
- Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
- Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.

Asenteet:
- Ei vastaanota eikä anna palautetta.
- Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
- Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
- Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentelyssä.
- Käyttäytyy epäammatillisesti.
- Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tiedot:
- Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
- Hyödyntää ammatillista tietoa.

Taidot:
- Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
- Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.

Asenteet:
- Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
- Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
- Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
- Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä.
- Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
- Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
- Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tiedot:
- Jäsentää opinto-jaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
- Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.

Taidot:
- Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
- Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.

Asenteet:
- Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
- Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
- On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
- Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
- Käyttäytyy ammatillisesti.
- Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tiedot:
- Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
- Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.

Taidot:
- Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihto-ehtoja.
- Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
- Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.

Asenteet:
- Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
- Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
- Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
- Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuoro-vaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
- Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
- Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.

Ylempi taso sisältää aina myös alemman tason osaamiset.

Esitietovaatimukset

Suositeltavat edeltävät opinnot
Hoitotyön perusteet
Lääkehoidon perusteet