Siirry suoraan sisältöön

Nestehoidon toteutus (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CK51-3017

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 19.01.2025

Ajoitus

10.01.2025 - 25.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Sairaanhoito

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 50

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus

Opettaja

  • Sirpa Nikunen
  • Johanna Kurtti
  • Riikka Teuri
  • Jaana Forsbacka

Ryhmät

  • PSHTS24V
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, verkko, S24V

Tavoitteet

NESTEHOIDON TOTEUTUS 5 OP NEHO

Tavoitteet:

Opiskelija:
• tietää laskimoon annettavan lääke-, neste- ja ravitsemushoidon fysiologiset perusteet
• tietää sairaanhoitajan vastuun ja tehtävän laskimoon annettavan sisätautikirurgisen ja perioperatiivisen potilaan lääke-, neste- ja ravitsemushoidon sekä verensiirron toteuttajana lääkehoitoprosessin eri vaiheissa
• tunnistaa sisätautikirurgisen potilaan nestehoidon ja parenteraalisen ravitsemuksen tarpeen
• osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lääke-, neste- ja ravitsemushoidon sekä verensiirron toteuttamista osana potilaan kokonaishoitoa
• hallitsee lääke-, neste- ja ravitsemushoidossa tarvittavat laskutoimitukset
• osaa tarkkailla potilasta sekä arvioida laskimoon annettavan lääkehoidon vaikutuksia sekä vaikuttavuutta
• hallitsee nestehoidon digitaalisten lääkinnällisten laitteiden perustoiminnot

Sisältö

Sisältö
• Nestehoidon fysiologia
• Farmakologia ja laskimon sisäisesti annosteltavat valmisteet
• Potilas- ja työturvallisuutta edistävät toimintatavat ja infektioiden torjunta nestehoidossa
• Lääkelaskenta
• Lääkehoitosuunnitelma ja lääkehoitoprosessi laskimon sisäisessä lääkehoidossa
• Nestehoidon suunnitelma, nestetasapaino ja kirjaaminen
• Erilaisten laskimokatetrien indikaatiot, toimintaperiaatteet ja huolto
• Laskimoon annettavan lääkkeen käyttökuntoon saattaminen, annostelu ja antaminen aseptisesti ja turvallisesti
• Lääkehoitoteknologia
• Lääke-, neste ja ravitsemushoidossa sekä verensiirrossa käytettävät välineet ja laitteet

Oppimateriaalit

Saano, S. & Taam-Ukkonen, M. 2020. Lääkehoidon käsikirja. SanomaPro Oy.
Nikkola, R., Nurkka, N. & Paloposki, S. 2016. Annos oivallusta. Harjoittelemalla lääkelaskennan osaajaksi. SanomaPro Oy.
Muut opettajan osoittamat materiaalit.

Ravitsemushoito:
Ravitsemushoitosuositus. Valtion ravitsemusneuvottelukunta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Ohjaus 3/2023.
Sinisalo, L. 2015. Ravitsemus hoitotyössä.
Tarkemmin oppimateriaali ensimmäisellä tunnilla.

Opetusmenetelmät

- Lähi- ja verkko-oppiminen
• Tiimi-oppiminen
• Tehtäväperustainen oppiminen
- Luokkaharjoittelu lähiopetuksena

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tenttien ajankohdat sovitaan ryhmän kanssa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

- Työelämälähtöisyys (luokkaharjoittelu)
• Tiimioppiminen (työpajat, luokkaharjoittelu)
• Yhteisopettajuus (teemapäivä)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä 5 op = 135 t
Lähi- ja verkko-opetus
Nestehoidon tentti
ITSin tehtävät, tehdään pienryhmissä tai yksin.
Lääkelaskut
Prekliiniset harjoittelutunnit ja niiden ennakkotehtävät
Itsenäinen työskentely
Ravitsemushoito-osio 1 op

Sisällön jaksotus

Opetus ajoittuu keväälle 2025.

Opintojakson sisältö:
Nestehoidon perusteet
Nestehoidon suunnittelu
Nestehoidon toteutus, seuranta ja arviointi
Parenteraalinen ravitsemus ja keskuslaskimokatetrin hoito
Verensiirto
Nestehoidon, sisätautipotilaan sekä kirurgisen ja perioperatiivisen potilaan hoitotyön laskujen pääperiaatteet

RAV: Sisätautipotilaan ja kirurgisen potilaan ravitsemushoito ja sairauksiin liittyvät erityisruokavaliot

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Nestehoidon koe HYL- K5
Lääkelaskukoe HYV/HYL
Luokkaharjoittelutunnit ja Itsin tehtävät, HYV/HYL
Ravitsemushoito-osio, HYV/HYL

Hylätty (0)

Tiedot:
- Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opinto-jakson mukaisista tavoitteista.
- Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Taidot:
- Jättää annetut tehtävät tekemättä.
- Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
- Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
Asenteet:
- Ei vastaanota eikä anna palautetta.
- Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
- Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
- Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentelyssä.
- Käyttäytyy epäammatillisesti.
- Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tiedot:
- Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
- Hyödyntää ammatillista tietoa.
Taidot:
- Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
- Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
Asenteet:
- Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
- Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
- Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
- Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä.
- Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
- Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
- Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tiedot:
- Jäsentää opinto-jaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
- Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
Taidot:
- Osaa itsenäisesti valita eri vaihto-ehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
- Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.
Asenteet:
- Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
- Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
- On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
- Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuoro-vaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
- Käyttäytyy ammatillisesti.
- Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tiedot:
- Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
- Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
Tiedot:
- Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihto-ehtoja.
- Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
- Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
Asenteet:
- Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
- Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
- Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
- Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuoro-vaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
- Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
- Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.

Ylempi taso sisältää aina myös alemman tason osaamiset.

Esitietovaatimukset

Suositeltavat edeltävät opinnot
Lääkehoidon perusteet