Siirry suoraan sisältöön

Nestehoidon toteutus (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CK51-3018

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 10.01.2025

Ajoitus

06.01.2025 - 09.03.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoito

Toimipiste

Salo IoT Campus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus

Opettaja

  • Sirpa Nikunen
  • Johanna Kurtti
  • Anu Nousiainen

Ajoitusryhmät

  • Pienryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • PSHSS24A
    Sairaanhoitajakoulutus, Salo, S24

Pienryhmät

  • Pienryhmä 1
  • Pienryhmä 2
  • 23.01.2025 08:00 - 12:00, Nestehoidon teemapäivä

Tavoitteet

NESTEHOIDON TOTEUTUS 5 OP NEHO

Tavoitteet:

Opiskelija:
• tietää laskimoon annettavan lääke-, neste- ja ravitsemushoidon fysiologiset perusteet
• tietää sairaanhoitajan vastuun ja tehtävän laskimoon annettavan sisätautikirurgisen ja perioperatiivisen potilaan lääke-, neste- ja ravitsemushoidon sekä verensiirron toteuttajana lääkehoitoprosessin eri vaiheissa
• tunnistaa sisätautikirurgisen potilaan nestehoidon ja parenteraalisen ravitsemuksen tarpeen
• osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lääke-, neste- ja ravitsemushoidon sekä verensiirron toteuttamista osana potilaan kokonaishoitoa
• hallitsee lääke-, neste- ja ravitsemushoidossa tarvittavat laskutoimitukset
• osaa tarkkailla potilasta sekä arvioida laskimoon annettavan lääkehoidon vaikutuksia sekä vaikuttavuutta
• hallitsee nestehoidon digitaalisten lääkinnällisten laitteiden perustoiminnot

Sisältö

Sisältö
• Nestehoidon fysiologia
• Farmakologia ja laskimon sisäisesti annosteltavat valmisteet
• Potilas- ja työturvallisuutta edistävät toimintatavat ja infektioiden torjunta nestehoidossa
• Lääkelaskenta
• Lääkehoitosuunnitelma ja lääkehoitoprosessi laskimon sisäisessä lääkehoidossa
• Nestehoidon suunnitelma, nestetasapaino ja kirjaaminen
• Erilaisten laskimokatetrien indikaatiot, toimintaperiaatteet ja huolto
• Laskimoon annettavan lääkkeen käyttökuntoon saattaminen, annostelu ja antaminen aseptisesti ja turvallisesti
• Lääkehoitoteknologia
• Lääke-, neste ja ravitsemushoidossa sekä verensiirrossa käytettävät välineet ja laitteet

Oppimateriaalit

Saano, S. & Taam-Ukkonen, M. 2020. Lääkehoidon käsikirja. SanomaPro Oy.
Nikkola, R., Nurkka, N. & Paloposki, S. 2016. Annos oivallusta. Harjoittelemalla lääkelaskennan osaajaksi. SanomaPro Oy.
Muut opettajan osoittamat materiaalit.

Ravitsemushoito:
Ravitsemushoitosuositus. Valtion ravitsemusneuvottelukunta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Ohjaus 3/2023.
Sinisalo, L. 2015. Ravitsemus hoitotyössä.
Tarkemmin oppimateriaali ensimmäisellä tunnilla.

Opetusmenetelmät

- Lähi- ja verkko-oppiminen
• Tiimi-oppiminen
• Tehtäväperustainen oppiminen
- Prekliininen luokkaharjoittelu

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Lukujärjestyksessä ilmoitettuna ajankohtana.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

- Työelämälähtöisyys (teemapäivä, prekliininen harjoittelu)
• Tiimioppiminen (työpajat, prekliininen harjoittelu)
• Yhteisopettajuus (teemapäivä)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä 5 op = 135 t
Lähi- ja verkko-opetus
Nestehoidon tentti
ITSin tehtävät, tehdään pienryhmissä tai yksin.
Lääkelaskut
Prekliiniset harjoittelutunnit ja niiden ennakkotehtävät
Itsenäinen työskentely
Ravitsemushoito-osio 1 op

Sisällön jaksotus

Opetus ajoittuu viikoille 2 - 10.

Opintojakson sisältö:
Nestehoidon perusteet
Nestehoidon suunnittelu
Nestehoidon toteutus, seuranta ja arviointi
Parenteraalinen ravitsemus ja keskuslaskimokatetrin hoito
Verensiirto
Nestehoidon, sisätautipotilaan sekä kirurgisen ja perioperatiivisen potilaan hoitotyön laskujen pääperiaatteet

Sisätautipotilaan ja kirurgisen potilaan ravitsemushoito ja sairauksiin liittyvät erityisruokavaliot

Viestintäkanava ja lisätietoja

Its oppimisalusta
Peppi

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Nestehoidon koe HYL- K5
Lääkelaskut ja harjoituslaskut HYV/HYL
Prekliiniset harjoittelutunnit ja tehtävät, HYV/HYL (prekliinisillä harjoitustunneilla 100 % läsnäoloa. Poissaolot tulee korvata toisen pienryhmän mukana. Prekliinisillä harjoitustunneilla pukeudutaan asianmukaiseen työasuun)
Ravitsemushoito-osio, HYV/HYL. Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä on yksilö- ja ryhmätehtävien suorittaminen. Ryhmätyöhön liittyvä poissaolo korvataan osallistumalla toisen ryhmän vastaaviin tunteihin; ryhmätehtävien tekemiseen ja esittämiseen tai muulla erikseen sovittavalla tavalla.

Hylätty (0)

Tiedot:
- Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opinto-jakson mukaisista tavoitteista.
- Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Taidot:
- Jättää annetut tehtävät tekemättä.
- Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
- Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
Asenteet:
- Ei vastaanota eikä anna palautetta.
- Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
- Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
- Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentelyssä.
- Käyttäytyy epäammatillisesti.
- Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tiedot:
- Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
- Hyödyntää ammatillista tietoa.
Taidot:
- Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
- Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
Asenteet:
- Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
- Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
- Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
- Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä.
- Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
- Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
- Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tiedot:
- Jäsentää opinto-jaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
- Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
Taidot:
- Osaa itsenäisesti valita eri vaihto-ehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
- Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.
Asenteet:
- Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
- Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
- On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
- Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuoro-vaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
- Käyttäytyy ammatillisesti.
- Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tiedot:
- Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
- Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
Tiedot:
- Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihto-ehtoja.
- Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
- Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
Asenteet:
- Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
- Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
- Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
- Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuoro-vaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
- Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
- Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.

Ylempi taso sisältää aina myös alemman tason osaamiset.

Esitietovaatimukset

Suositeltavat edeltävät opinnot
Lääkehoidon perusteet