Siirry suoraan sisältöön

Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CK50-3018

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 02.02.2025

Ajoitus

03.03.2025 - 30.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoito

Toimipiste

Salo IoT Campus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus

Opettaja

  • Minna Kummunsalo
  • Minna Nurminen
  • Anne-Mari Seppälä
  • Anu Nousiainen
  • Henna Lehtola

Ryhmät

  • MSHSS24A
    Sairaanhoitajakoulutus, Salo, monimuoto, S24

Tavoitteet

SISÄTAUTIPOTILAAN HOITOTYÖN PERUSTEET JA TERVEYDEN EDISTÄMISEN SIMULAATIO 5 OP SIHO

Opintojakso sisältää 1 op englannin kielellä toteutettavia opintoja

Tavoitteet:

Opiskelija
• tietää keskeisimmät sisätautisairaudet ja sisätautipotilaan hoitopolun ja hoitotyön prosessin näyttöön perustuen
• hallitsee sisätautipotilaan hoidossa käytettäviä keskeisiä tutkimuksia, hoitotoimenpiteitä ja hoitotyön menetelmiä potilasturvallisuutta noudattaen
• tunnistaa ja ymmärtää kuntoutuksen merkityksen ja tarpeen sisätautipotilaan hoitoprosessissa
• tietää sairaanhoitajan roolin ja merkityksen sairauksien ennaltaehkäisyn ja omahoidon ohjauksessa ja tukemisessa ja hallitsee tarvittavia menetelmiä moniammatillisessa tiimissä
• tuntee tavallisimman sisätautisairauksien hoidossa käytetyn lääkehoidon
• osaa integroida ravitsemushoitoa ja -ohjausta yhdessä monialaisen asiantuntijaverkoston kanssa sisätautipotilaan hoitotyössä
• osaa toimia tiimin jäsenenä moniammatillisessa työyhteisössä

TERVEYDEN EDISTÄMISEN SIMULAATIO 0 OP TERSI

Tavoitteet

Opiskelija:
• syventää sisätauti- kirurgisen potilaan ja perioperatiivisen potilaan ja asiakkaan ja omahoidon tukemista ja ohjausta moniammatillisesti.
• harjaantuu potilaan nestehoidon toteuttamisessa

KANSAINVÄLINEN SIMULAATIO 0 OP KANSI

Tavoitteet

Opiskelija:
• syventää mielenterveys- ja päihdeasiakkaan sekä ikääntyneen asiakkaan hoitotyön osaamista
• harjaantuu toimimaan monikulttuuristen asiakkaiden kanssa

Sisältö

Sisältö
• Sisätautipotilaan hoidossa käytettävät keskeiset tutkimukset ja hoitotoimenpiteet
• Sisätautipotilaan hoitopolut, hoitomenetelmät ja kuntoutus akuutissa ja pitkäaikaishoidossa
• Sisätautien ennaltaehkäisy, sisätautipotilaan ohjaus, omahoidon tukeminen ja hoitoon sitoutuminen
• Sisätautipotilaan hoidossa käytettävä lääkehoito
• Sisätautipotilaan ravitsemushoito ja ohjaus sekä yleisimmät erityisruokavaliot

Simulaatioissa:
• harjoitellaan sisätauti-kirurgisen ja perioperatiivisen potilaan hoitotyön perusteiden ja nestehoidon kliinistä osaamista
• harjaannutaan moniammatillisessa vuorovaikutuksessa ja potilaan ohjaamisessa.

Simulaatioissa:
· harjoitellaan mielenterveys- ja päihdeasiakkaan sekä ikääntyneen monikulttuuristen asiakkaiden hoitotyötä.
· harjaannutaan monikulttuuristen asiakkaiden kanssa toimimisessa

Oppimateriaalit

Ahonen O., Blek-Vehkaluoto, M & Ekola, S 2023. Kliininen hoitotyö. Sanoma Pro.
1. Kliinisen hoitotyön lähtökohdat
2. Keuhkosairauksien hoitotyö
3. Sydän- ja verisuonisairauksien hoitotyö
4. Neurologisten sairauksien hoitotyö
5. Diabetesta sairastavan hoitotyö
Hoitotyön tutkimussäätiön hoitosuositukset
- Omahoidon ohjauksen sisällöt sydämen vajatoimintapotilaan hoitotyössä
- Keuhkoahtaumatautia sairastavan omahoidon ohjauksen sisällöt -hoitosuosituskokonaisuus
- Aikuisten diabetesta sairastavien insuliinihoidon ohjauksen sisältö

Lääkehoidon käsikirja 2020 (Sanoma Pro)
Tekijät Susanna Saano & Minna Taam-Ukkonen

Sydän ja verisuonisairauksien lääkehoito
Diabeteslääkkeet                     
Hengitysteiden sairauksien lääkehoito 
Kilpirauhasen lääkehoito                                             
Nivelreuma, nivelrikko, kortisoni ja kihdin lääkehoito                           
Elvytyslääkkeet 
Neurologisten sairauksien lääkehoito 
Kivennäis- ja hivenaineet    

Käypä hoito –suositukset
- Elvytys
- Astma
- Keuhkoahtaumatauti
- Insuliininpuutosdiabetes
- Tyypin 2 diabetes
- Diabeteksen munuaistauti
- Diabeetikon jalkaongelmat
- Kohonnut verenpaine
- Sepelvaltimotautikohtaus
- Aivoinfarkti ja TIA
Muu opintojakson aikana esille tuleva materiaali.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Löytyy oppimisalustalta.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Yksilö- ja ryhmätyöskentely, käänteinen oppiminen, luento-opetus, tutoriaalityöskentely, työpajat ja luokassa tapahtuva harjoittelu, simulaatiot.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Sisätautipotilaan hoitopolut ja hoitomenetelmät:
- sydän- ja verisuonisairaudet
- keuhkosairaudet
- diabetes
- neurologia: AVH, MS, Parkinsonin tauti, epilepsia
Sisätautipotilaan hoitomenetelmät akuutissa ja pitkäaikaishoidossa
Hengitys- ja verenkiertoelimistön sekä umpierityksen tarkkailu ja tukeminen
Hoitoelvytys
ABCDE, NEWS ja ISBAR –työkalujen käyttö
Sisätautipotilaan ohjaus, omahoidon tukeminen ja hoitoon sitoutuminen
Sydän- ja verisuonisairaudet ja niiden lääkehoito
Hengityselimistön sairaudet ja niiden lääkehoito
Umpieritysrauhasten sairaudet ja niiden lääkehoito (diabetes)
Neurologiset sairaudet ja niiden lääkehoito
Laboratorionäytteentoton perusteet
Kokoava simulaatio

Viestintäkanava ja lisätietoja

Oppimisalusta ItsLearning

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Sisätautipotilaan hoitotyö tentti K5-hyl
Tunneille valmistavat tehtävät hyv-hyl.
Tutoriaalityöskentely hyv-hyl
Prekliininen harjoittelu: aktiivinen osallistuminen kaikille tunneille ja mahdolliset etukäteistehtävät tehty = hyväksytty
Lääkelaskukoe hyv-hyl

Hylätty (0)

Tiedot:
- Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opinto-jakson mukaisista tavoitteista.
- Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Taidot:
- Jättää annetut tehtävät tekemättä.
- Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
- Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
Asenteet:
- Ei vastaanota eikä anna palautetta.
- Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
- Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
- Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentelyssä.
- Käyttäytyy epäammatillisesti.
- Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tiedot:
- Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
- Hyödyntää ammatillista tietoa.
Taidot:
- Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
- Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
Asenteet:
- Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
- Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
- Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
- Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä.
- Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
- Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
- Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tiedot:
- Jäsentää opinto-jaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
- Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
Taidot:
- Osaa itsenäisesti valita eri vaihto-ehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
- Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.
Asenteet:
- Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
- Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
- On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
- Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuoro-vaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
- Käyttäytyy ammatillisesti.
- Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tiedot:
- Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
- Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
Tiedot:
- Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihto-ehtoja.
- Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
- Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
Asenteet:
- Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
- Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
- Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
- Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuoro-vaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
- Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
- Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.

Ylempi taso sisältää aina myös alemman tason osaamiset.

Esitietovaatimukset

Suositeltavat edeltävät opinnot
Hoitotyön perusteet
Lääkehoidon perusteet