Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CK50-3019
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 17.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 23.03.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoito
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Saara Laaksonen
- Minna Kummunsalo
- Anu Nousiainen
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
PSHTS24MSairaanhoitaja AMK, päivätoteutus, kielituettu, Turku, S24M
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- 14.01.2025 10:00 - 11:30, SIHO-info ja Tutoriaali-info
- 15.01.2025 12:30 - 14:00, Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3019
- 17.01.2025 10:00 - 12:00, Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3019
- 24.01.2025 10:00 - 12:00, Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3019
- 24.01.2025 12:30 - 14:00, Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3019
- 27.01.2025 08:15 - 11:30, Prekliininen - Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3019
- 27.01.2025 12:00 - 14:00, Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3019
- 27.01.2025 14:00 - 16:00, Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3019
- 31.01.2025 10:00 - 12:00, Sisätautipotilaan hoitotyö: EKG
- 31.01.2025 12:00 - 14:00, Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3019
- 31.01.2025 14:00 - 16:00, Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3019
- 04.02.2025 11:30 - 15:00, Prekliininen - Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3019
- 06.02.2025 09:00 - 10:00, Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3019
- 07.02.2025 08:00 - 12:00, Prekliininen - Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3019
- 12.02.2025 10:00 - 12:00, Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3019
- 13.02.2025 10:00 - 12:00, Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3019
- 13.02.2025 12:00 - 16:00, Prekliininen - Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3019
- 14.02.2025 10:00 - 12:00, Sisätautipotilaan hoitotyö: AVH-teoria
- 14.02.2025 14:00 - 18:00, Prekliininen - Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3019
- 24.02.2025 09:00 - 10:00, Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3019
- 24.02.2025 10:00 - 12:00, Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3019
- 28.02.2025 12:30 - 15:45, Prekliininen - Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3019
- 03.03.2025 08:15 - 09:45, Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3019
- 11.03.2025 12:00 - 14:00, Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3019
- 14.03.2025 14:00 - 16:00, Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio TH00CK50-3019
Tavoitteet
SISÄTAUTIPOTILAAN HOITOTYÖN PERUSTEET JA TERVEYDEN EDISTÄMISEN SIMULAATIO 5 OP SIHO
Opintojakso sisältää 1 op englannin kielellä toteutettavia opintoja
Tavoitteet:
Opiskelija
• tietää keskeisimmät sisätautisairaudet ja sisätautipotilaan hoitopolun ja hoitotyön prosessin näyttöön perustuen
• hallitsee sisätautipotilaan hoidossa käytettäviä keskeisiä tutkimuksia, hoitotoimenpiteitä ja hoitotyön menetelmiä potilasturvallisuutta noudattaen
• tunnistaa ja ymmärtää kuntoutuksen merkityksen ja tarpeen sisätautipotilaan hoitoprosessissa
• tietää sairaanhoitajan roolin ja merkityksen sairauksien ennaltaehkäisyn ja omahoidon ohjauksessa ja tukemisessa ja hallitsee tarvittavia menetelmiä moniammatillisessa tiimissä
• tuntee tavallisimman sisätautisairauksien hoidossa käytetyn lääkehoidon
• osaa integroida ravitsemushoitoa ja -ohjausta yhdessä monialaisen asiantuntijaverkoston kanssa sisätautipotilaan hoitotyössä
• osaa toimia tiimin jäsenenä moniammatillisessa työyhteisössä
TERVEYDEN EDISTÄMISEN SIMULAATIO 0 OP TERSI
Tavoitteet
Opiskelija:
• syventää sisätauti- kirurgisen potilaan ja perioperatiivisen potilaan ja asiakkaan ja omahoidon tukemista ja ohjausta moniammatillisesti.
• harjaantuu potilaan nestehoidon toteuttamisessa
KANSAINVÄLINEN SIMULAATIO 0 OP KANSI
Tavoitteet
Opiskelija:
• syventää mielenterveys- ja päihdeasiakkaan sekä ikääntyneen asiakkaan hoitotyön osaamista
• harjaantuu toimimaan monikulttuuristen asiakkaiden kanssa
Sisältö
Sisältö
• Sisätautipotilaan hoidossa käytettävät keskeiset tutkimukset ja hoitotoimenpiteet
• Sisätautipotilaan hoitopolut, hoitomenetelmät ja kuntoutus akuutissa ja pitkäaikaishoidossa
• Sisätautien ennaltaehkäisy, sisätautipotilaan ohjaus, omahoidon tukeminen ja hoitoon sitoutuminen
• Sisätautipotilaan hoidossa käytettävä lääkehoito
• Sisätautipotilaan ravitsemushoito ja ohjaus sekä yleisimmät erityisruokavaliot
Simulaatioissa:
• harjoitellaan sisätauti-kirurgisen ja perioperatiivisen potilaan hoitotyön perusteiden ja nestehoidon kliinistä osaamista
• harjaannutaan moniammatillisessa vuorovaikutuksessa ja potilaan ohjaamisessa.
Simulaatioissa:
· harjoitellaan mielenterveys- ja päihdeasiakkaan sekä ikääntyneen monikulttuuristen asiakkaiden hoitotyötä.
· harjaannutaan monikulttuuristen asiakkaiden kanssa toimimisessa
Oppimateriaalit
Ahonen O., Blek-Vehkaluoto, M & Ekola, S 2023. Kliininen hoitotyö. Sanoma Pro.
1. Kliinisen hoitotyön lähtökohdat
2. Keuhkosairauksien hoitotyö
3. Sydän- ja verisuonisairauksien hoitotyö
4. Neurologisten sairauksien hoitotyö
5. Diabetesta sairastavan hoitotyö
Hoitotyön tutkimussäätiön hoitosuositukset
- Omahoidon ohjauksen sisällöt sydämen vajatoimintapotilaan hoitotyössä
- Keuhkoahtaumatautia sairastavan omahoidon ohjauksen sisällöt -hoitosuosituskokonaisuus
- Aikuisten diabetesta sairastavien insuliinihoidon ohjauksen sisältö
Lääkehoidon käsikirja 2020 (Sanoma Pro)
Tekijät Susanna Saano & Minna Taam-Ukkonen
Sydän ja verisuonisairauksien lääkehoito
Diabeteslääkkeet
Hengitysteiden sairauksien lääkehoito
Kilpirauhasen lääkehoito
Elvytyslääkkeet
Neurologisten sairauksien lääkehoito
Kivennäis- ja hivenaineet
Käypä hoito –suositukset
- Elvytys
- Astma
- Keuhkoahtaumatauti
- Insuliininpuutosdiabetes
- Tyypin 2 diabetes
- Diabeteksen munuaistauti
- Diabeetikon jalkaongelmat
- Kohonnut verenpaine
- Sepelvaltimotautikohtaus
- Aivoinfarkti ja TIA
Muu opintojakson aikana esille tuleva materiaali.
Opetusmenetelmät
- Lähi- ja verkko-oppiminen
- Tiimioppiminen
- Tehtäväperustainen oppiminen
- Luokkaharjoittelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Lukujärjestyksessä ilmoitettuna ajankohtana.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Yksilö- ja ryhmätyöskentely, käänteinen oppiminen, luento-opetus, tutoriaalityöskentely, työpajat, verkkokurssit ja luokassa tapahtuva harjoittelu, simulaatiot.
Luokkaharjoitustunneilla opiskelijalla tulee olla yllään hoitajan työasu.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä
Lähi- ja verkko-opetus
Sisätautihoitotyön tentti
Its -tehtävät yksin tai pienryhmissä tehtävästä riippuen
Harjoittelu luokassa ja ennakkotehtävät (Siho ja Labo)
Itsenäinen työskentely
Sisällön jaksotus
Toteutus vk 3 - 12
Sisätautipotilaan hoitopolut ja hoitomenetelmät:
- sydän- ja verisuonisairaudet
- keuhkosairaudet
- diabetes
- neurologia: AVH, MS, Parkinsonin tauti, epilepsia
Sisätautipotilaan hoitomenetelmät akuutissa ja pitkäaikaishoidossa
Hengitys- ja verenkiertoelimistön sekä umpierityksen tarkkailu ja tukeminen
Hoitoelvytys
ABCDE, NEWS ja ISBAR –työkalujen käyttö
Sisätautipotilaan ohjaus, omahoidon tukeminen ja hoitoon sitoutuminen
Sydän- ja verisuonisairaudet ja niiden lääkehoito
Hengityselimistön sairaudet ja niiden lääkehoito
Umpieritysrauhasten sairaudet ja niiden lääkehoito
Neurologiset sairaudet ja niiden lääkehoito
Laboratorionäytteentoton perusteet
Kokoava simulaatio TERSI
Viestintäkanava ja lisätietoja
Oppimisalusta Its Learning
Sähköpostitse voi viestiä opettajan kanssa
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Sisätautipotilaan hoitotyö tentti K5-hyl
Tunneille valmistavat tehtävät hyv-hyl
Tutoriaalityöskentely hyv-hyl
Luokkaharjoittelu hyv-hyl
Harjoittelu luokassa: aktiivinen osallistuminen kaikille tunneille ja mahdolliset etukäteistehtävät tehty = hyväksytty. Luokkaharjoittelun voi suorittaa vain 100 % läsnäololla. Mahdolliset poissaolot korvataan toisen pienryhmän mukana.
Harjoitustunneilla pukeudutaan hoitajan asianmukaiseen työasuun.
Hylätty (0)
Tiedot:
- Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opinto-jakson mukaisista tavoitteista.
- Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Taidot:
- Jättää annetut tehtävät tekemättä.
- Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
- Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
Asenteet:
- Ei vastaanota eikä anna palautetta.
- Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
- Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
- Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentelyssä.
- Käyttäytyy epäammatillisesti.
- Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tiedot:
- Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
- Hyödyntää ammatillista tietoa.
Taidot:
- Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
- Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
Asenteet:
- Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
- Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
- Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
- Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä.
- Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
- Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
- Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tiedot:
- Jäsentää opinto-jaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
- Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
Taidot:
- Osaa itsenäisesti valita eri vaihto-ehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
- Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.
Asenteet:
- Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
- Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
- On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
- Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuoro-vaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
- Käyttäytyy ammatillisesti.
- Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Englanniksi
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tiedot:
- Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
- Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
Tiedot:
- Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihto-ehtoja.
- Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
- Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
Asenteet:
- Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
- Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
- Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
- Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuoro-vaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
- Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
- Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.
Ylempi taso sisältää aina myös alemman tason osaamiset.
Esitietovaatimukset
Suositeltavat edeltävät opinnot
Hoitotyön perusteet
Lääkehoidon perusteet