Ikääntyneiden hoitotyön erityispiirteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CK61-3010
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 11.02.2025
Ajoitus
11.02.2025 - 16.03.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoito
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Johanna Kurtti
- Katri Mattsson
Ryhmät
-
PSHTK24ASairaanhoitajakoulutus, Turku, K24A
- 11.02.2025 12:00 - 15:00, Ikääntyneiden hoitotyön erityispiirteet TH00CK61-3010
- 24.02.2025 08:00 - 10:00, Ikääntyneiden hoitotyön erityispiirteet TH00CK61-3010
- 24.02.2025 10:00 - 11:30, Ikääntyneiden hoitotyön erityispiirteet TH00CK61-3010
- 25.02.2025 08:00 - 10:00, Ikääntyneiden hoitotyön erityispiirteet TH00CK61-3010
- 26.02.2025 08:00 - 12:00, R2 / Ikääntyneiden hoitotyön erityispiirteet TH00CK61-3010
- 26.02.2025 12:00 - 15:00, R2 / Ikääntyneiden hoitotyön erityispiirteet TH00CK61-3010
- 27.02.2025 12:00 - 15:00, R1 / Ikääntyneiden hoitotyön erityispiirteet TH00CK61-3010
- 28.02.2025 08:00 - 12:00, R1 / Ikääntyneiden hoitotyön erityispiirteet TH00CK61-3010
- 28.02.2025 12:00 - 15:00, Ikääntyneiden hoitotyön erityispiirteet TH00CK61-3010
- 04.03.2025 12:00 - 16:00, R1 Simulaatio / Ikääntyneiden hoitotyön erityispiirteet TH00CK61-3010
- 05.03.2025 10:00 - 13:00, Ikääntyneiden hoitotyön erityispiirteet TH00CK61-3010
- 11.03.2025 08:00 - 12:00, R2 Simulaatio / Ikääntyneiden hoitotyön erityispiirteet TH00CK61-3010
- 13.03.2025 12:00 - 15:00, Ikääntyneiden hoitotyön erityispiirteet TH00CK61-3010
- 14.03.2025 12:00 - 15:00, TH00CK61-3010 Ikääntyneen hoitotyön erityispiirteet -tentti
Tavoitteet
IKÄÄNTYNEIDEN HOITOTYÖN ERITYISPIIRTEET 5 OP IKHO
Opintojakso sisältää 1 op englannin kielellä toteutettavia opintoja
Tavoitteet
• tuntee ikääntyneen hoitotyön eettiset periaatteet ja ymmärtää vanhuuden elämänvaiheena.
• tietää ja tunnistaa ikääntymiseen liittyvät muutokset.
• tietää ja osaa käyttää iäkkään ihmisen terveyden, toimintakyvyn sekä voimavarojen arvioinnin ja niiden ylläpitämiseen käytettäviä hoitotyön menetelmiä ja digitaalisia laitteita sekä sovelluksia.
• osaa arvioida äkillisesti sairastuneen ikääntyneen hoidon tarvetta.
• tietää tavallisimmat muistisairaudet, niiden hoito- ja palveluketjun ja muistisairaan kohtaamisen ja ohjaamisen periaatteet.
• tuntee ravitsemuksen merkityksen iäkkään ihmisen hoidossa ja osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ikääntyneiden ravitsemusta eri tilanteissa yhteistyössä monialaisen asiantuntijaverkoston kanssa.
• osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ikääntyneiden turvallista ja vaikuttavaa lääkehoitoa.
• osaa ohjata ikääntyneitä erilaisten, myös digitaalisten, palvelujen käyttäjinä.
• osaa ottaa vastuun ikääntyneen kokonaishoidon koordinoinnista hoitotiimissä.
Sisältö
Sisältö
• Vanhuus elämänvaiheena ja ikääntymiseen liittyvät muutokset
• Ikääntyneen toimintakyvyn ja voimavarojen arviointi sekä tukeminen eri ympäristöissä
• Äkillisesti sairastuneen ikääntyneen hoitotyö
• Ikääntyneen ravitsemus, sen toteuttaminen ja ohjaus eri tilanteissa
• Muistisairaudet ja muistisairaan hoitotyö
• Ikääntyneiden hoitoon liittyvä lainsäädäntö ja ikääntyneiden palvelut
• Ikääntyneen lääkehoidon turvallinen ja vaikuttava toteuttaminen
• Ikääntyneen ihmisen perheen ja läheisten osallisuuden tukeminen hoidossa
• Toimintakyvyn arviointi
• Geroteknologia ja digitaaliset palvelut ikääntyneiden hoidossa ja palveluissa
• Ikääntyneen kokonaishoidon koordinointi hoitotiimissä
Oppimateriaalit
Oppimateriaali Itsistä.
Duodecimin Oppiportin kirja Gerontologia soveltuvin osin.
Vireyttä seniorivuosiin - ikääntyneiden ruokasuositus. Valtion ravitsemusneuvottelukunta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. 2020. (www.vrn.fi)
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
-itsenäinen työskentely
-ryhmätyöskentely
-käänteinen oppiminen
-simulaatio-oppiminen mukaanlukien virtuaalisimulaatio-oppiminen
-työpajatyöskentely
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
-ennakkotehtävät
-ryhmätyöt
-oppiportin verkkokurssit
Sisällön jaksotus
• Vanhuus elämänvaiheena ja ikääntymiseen liittyvät muutokset
• Ikääntyneen toimintakyvyn ja voimavarojen arviointi sekä tukeminen eri ympäristöissä
• Äkillisesti sairastuneen ikääntyneen hoitotyö
• Ikääntyneen ravitsemus, sen toteuttaminen ja ohjaus eri tilanteissa
• Muistisairaudet ja muistisairaan hoitotyö
• Ikääntyneiden hoitoon liittyvä lainsäädäntö ja ikääntyneiden palvelut
• Ikääntyneen lääkehoidon turvallinen ja vaikuttava toteuttaminen
• Ikääntyneen ihmisen perheen ja läheisten osallisuuden tukeminen hoidossa
• Toimintakyvyn arviointi
• Geroteknologia ja digitaaliset palvelut ikääntyneiden hoidossa ja palveluissa
• Ikääntyneen kokonaishoidon koordinointi hoitotiimissä
Opintojakso sisältää 1 op englannin kielellä toteutettavia opintoja
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävät sis. oppiportin verkkokurssit, lääkehoitoryhmätyö, muistitehtävä 1,75 op, HYV/HYL
Geroteknologiaryhmätyö, 1 op, HYL-5
Ravitsemuksen osuus 0,25 op, HYV/HYL
Työpajat : pakollinen osallistuminen/ korvaava tehtävä 0,5 op, HYV/HYL
Simulaatio: pakollinen osallistuminen 0,5 op, HYV/HYL
Tentti 1op : numeerinen arviointi 0-5
Hylätty (0)
Tiedot: Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opintojakson mukaisista tavoitteista. Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Taidot: Jättää annetut tehtävät tekemättä. Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan. Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.
Asenteet: Ei vastaanota eikä anna palautetta. Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita. Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän
työskentyssä.
Käyttäytyy epäammatillisesti. Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen,
taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tiedot: Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja
peruskäsitteistön. Hyödyntää
ammatillista tietoa.
Taidot: Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna. Tuntee erilaisia toimintatapoja,
muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
Asenteet: Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti. Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä.
Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä. Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja
hyvinvointiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tiedot: Jäsentää opintojaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa selittää,
vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa. Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
Taidot: Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa. Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee
ongelmia.
Asenteet: Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. On omaksunut alan arvot ja eettiset
periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan. Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen. Käyttäytyy ammatillisesti. Osaa kuvata ja arvioida oman
toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tiedot: Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita.
Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen
kontekstiin. Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
Taidot: Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja. Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja. Osaa yhdistellä
ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
Asenteet: Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun
välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa. Osaa reflektoida
aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia. Osaa joustavasti
soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti.
Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan
vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen
käyttäytymiseen.Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään
kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa
toimia myös näitä ennakoiden.