Siirry suoraan sisältöön

Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet ja kansainvälinen simulaatio (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CK53-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 17.03.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
17.03.2025 - 31.05.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoito
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sairaanhoitajakoulutus
Opettajat
Markus Kanta-oksa
Jaana Lumme
Sonja Sahla
Sini Nevantaus
Ryhmät
MSHTK24A
Sairaanhoitajakoulutus, Turku, monimuoto, K24
Opintojakso
TH00CK53

Toteutuksella on 11 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 42 t 15 min.

Aika Aihe Tila
Ma 17.03.2025 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet ja kansainvälinen simulaatio TH00CK53-3012
Etä
Ma 24.03.2025 klo 08:15 - 11:30
(3 t 15 min)
Harjoitukset,ryhmä 1-Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet ja kansainvälinen simulaatio TH00CK53-3012
ICT_C3044 Teoriatila muunto
ICT_C3043 Teoriatila muunto
Ma 24.03.2025 klo 12:30 - 16:00
(3 t 30 min)
Harjoitukset,ryhmä 2-Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet ja kansainvälinen simulaatio TH00CK53-3012
ICT_C2033_2034 Teoriatila muunto
Ti 25.03.2025 klo 12:30 - 16:00
(3 t 30 min)
Etänä-Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet ja kansainvälinen simulaatio TH00CK53-3012
Ma 31.03.2025 klo 08:00 - 14:00
(6 t 0 min)
Harjoitukset, ryhmät 1 ja 2-Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet ja kansainvälinen simulaatio TH00CK53-3012
ICT_C3043 Teoriatila muunto
ICT_C3044 Teoriatila muunto
Ma 07.04.2025 klo 08:00 - 14:00
(6 t 0 min)
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet ja kansainvälinen simulaatio TH00CK53-3012
ICT_C2046 Teoriatila muunto
Ma 14.04.2025 klo 12:30 - 18:00
(5 t 30 min)
Etänä-Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet ja kansainvälinen simulaatio TH00CK53-3012
Ti 22.04.2025 klo 10:00 - 13:00
(3 t 0 min)
Tentti/Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet ja kansainvälinen simulaatio TH00CK53-3012
EDU_2003 Erik muunto byod
Ma 05.05.2025 klo 12:00 - 13:00
(1 t 0 min)
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet ja kansainvälinen simulaatio TH00CK53-3012
ICT_C2046 Teoriatila muunto
Ma 19.05.2025 klo 08:15 - 11:30
(3 t 15 min)
Prekliininen . Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet ja kansainvälinen simulaatio TH00CK53-3012
Simulation 1 MED D2018,Debriefing 1 MED D2032,Simulation 2 MED D2020,Debriefing 2 MED D2033,Simulation 3 MED D2022,Debriefing 3 MED D2034
Ma 26.05.2025 klo 08:15 - 11:30
(3 t 15 min)
Prekliininen - Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet ja kansainvälinen simulaatio TH00CK53-3012
Simulation 1 MED D2018,Debriefing 1 MED D2032,Simulation 2 MED D2020,Debriefing 2 MED D2033,Simulation 3 MED D2022,Debriefing 3 MED D2034
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusosaaminen: Viikoittain vaihtuvat teemat
Mielenterveys- ja päihdetyön keskeiset käsitteet, lainsäädäntö ja palvelujärjestelmä: Ennakkotehtävä ja Tiimioppiminen
Psyykkiset sairaudet: Tiimioppiminen
Päihdelääketiede: Tiimioppiminen
TKI ja englanninkielinen osuus: Itsenäinen opiskelu.
Kuntoutumissuunnitelma: yksilö-tai paritehtävä
Tentti
Harjoitukset: Motivoiva haastattelu, mini-interventio, Haastavasti käyttäytyvä asiakas
Kokoava simulaatio KANSI

Tavoitteet

MIELENTERVEYS- JA PÄIHDEHOITOTYÖN PERUSTEET 5 OP MIPÄ

Opintojakso sisältää 1 op englannin kielellä toteutettavia opintoja

Tavoitteet

Opiskelija
• hallitsee mielenterveys- ja päihdehoitotyön palvelujärjestelmän ja osaa toimia moniammatillisessa verkostotyössä.
• ymmärtää hanketyön merkityksen osana mielenterveystyön edistämistä.
• osaa tunnistaa ja hoitaa mielenterveys- ja päihdepotilaan hoidon prosessin.
• tunnistaa keskeiset mielenterveys- ja päihdehäiriöt ja osaa niiden hoidon lähtökohdat.
• ymmärtää eettisten ohjeiden, arvojen, periaatteiden ja lakien merkityksen toimintaa ohjaavina tekijöinä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä.
• osaa käyttää mielenterveys- ja päihdehoitotyön menetelmiä noudattaen toipumisorientaation periaatteita.
• ymmärtää hoitosuhdetyöskentelyn ja työnohjauksen merkityksen ja osaa tukea sekä ohjata potilasta ja hänen läheisiään.
• osaa toteuttaa turvallisia ja vaikuttavia biologisia hoitoja, sekä psykososiaalisia hoitomuotoja osana mielenterveys- ja päihdepotilaan hoitoa.
• omaa valmiuksia kohdata aggressiivisesti tai väkivaltaisesti käyttäytyviä henkilöitä.

Sisältö

Sisältö
• Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet, positiivinen mielenterveys käsitteenä

Simulaatioissa:
· harjoitellaan mielenterveys- ja päihdeasiakkaan sekä ikääntyneen monikulttuuristen asiakkaiden hoitotyötä.
· syventää simulaatiossa mielenterveys- ja päihdeasiakkaan sekä ikääntyneen asiakkaan hoitotyön osaamista
· harjaantuu simulaatiossa toimimaan monikulttuuristen asiakkaiden kanssa

Oppimateriaalit

Varsinaista oppikirjaa ei ole. Tukena voi käyttää:
- Mielenterveyshoitotyö , 2017. Carita Kuhanen, Carla Schubert, Tarja Seuri, Kaisu Hämäläinen, Anne Kanerva
- Ajantasainen tutkittu tieto, Käypä hoito-suositukset
- Materiaali Lähdeluettelossa
- Opettajan materiaali

Opetusmenetelmät

Teemapäivät
Tiimioppiminen
Oppimiskeskustelut
Oman osaamisen reflektointi
Simulaatio

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti kurssin viimeisenä päivänä
Uusinta sovittavissa erikseen

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tiimioppiminen
Oman osaamisen reflektointi
Vertaisarviointi
Case-harjoitukset

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksolla ei ole vaihtoehtoista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op on opiskelijan työtä 27h. Yhteensä opintojakso 5 op eli 135h.
Teemoihin liittyvät oppimistehtävät viikoittain
Kuntoutumissuunnitelman laatiminen
Tentti

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistunut tiimityöskentelyyn aktiivisesti Hyv-Hyl
Ennakotehtävät ja niiden kautta esitykset Hyv-Hyl
Kuntoutumissuunnitelma Hyl-K5
Tentti Hyl-K5

Hylätty (0)

Tiedot: Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsittei-stä ja opinto-jakson mukaisista tavoitteista.
Ei osaa perustella eikä arvioida omia näke-myksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Taidot: Jättää annetut tehtävät tekemättä. Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan. Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.
Asenteet : Ei vastaanota eikä anna palautetta. Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan. Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita. Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentyssä. Käyttäytyy epäammatillisesti. Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tiedot: Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön. Hyödyntää ammatillista tietoa.
Taidot: Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna. Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
Asenteet: Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti. Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita. Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä. Tunnistaa vuoro-vaikutustaitonsa. Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä. Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestä-vään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tiedot: Jäsentää opinto-jaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa. Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
Taidot: Osaa itsenäisesti valita eri vaihto-ehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa. Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.
Asenteet: Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan. Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen. Käyttäytyy ammatillisesti. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tiedot: Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin. Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
Taidot: Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja. Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja. Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
Asenteet: Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa. Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia. Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa. Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen. Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen. Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.

Siirry alkuun