Siirry suoraan sisältöön

Ikääntyneiden hoitotyön erityispiirteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CK61-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 20.04.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
21.04.2025 - 08.06.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoito
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 45
Koulutus
Sairaanhoitajakoulutus
Opettajat
Milka Laaja
Johanna Kurtti
Katri Mattsson
Jaana Lumme
Ryhmät
MSHTK24A
Sairaanhoitajakoulutus, Turku, monimuoto, K24
Opintojakso
TH00CK61

Toteutuksella on 10 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 30 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ti 22.04.2025 klo 08:15 - 09:45
(1 t 30 min)
Ikääntyneiden hoitotyön erityispiirteet TH00CK61-3012
etänä opintojakson INFO
Ma 28.04.2025 klo 08:15 - 09:45
(1 t 30 min)
RAV/Ikääntyneiden hoitotyön erityispiirteet TH00CK61-3012
etänä
Ma 28.04.2025 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Ikääntyneiden hoitotyön erityispiirteet TH00CK61-3012 teoriaa etänä
teoriaa etänä
Ma 28.04.2025 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
Ikääntyneiden hoitotyön erityispiirteet TH00CK61-3012 teoriaa etänä
teoriaa etänä
Ma 05.05.2025 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Harjoittelu - Ikääntyneiden hoitotyön erityispiirteet TH00CK61-3012 /aloitetaan aamulla Omegassa B1041
ICT_B3040 Hoitotyö 2
ICT_B3043 Hoitotyö 4
ICT_B3025 Potilaan kliininen tutkiminen
ICT_B1041_Omega OMEGA
Ma 05.05.2025 klo 13:30 - 17:00
(3 t 30 min)
Ikääntyneiden hoitotyön erityispiirteet TH00CK61-3012
ICT_B2026 Teoriatila muunto
Ma 12.05.2025 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Harjoittelu - Ikääntyneiden hoitotyön erityispiirteet TH00CK61-3012
Simulation 1 MED D2018,Simulation 2 MED D2020,Simulation 4 MED D2024,Debriefing 1 MED D2032,Debriefing 2 MED D2033,Debriefing 4 MED D2035
Ma 12.05.2025 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
Ikääntyneiden hoitotyön erityispiirteet TH00CK61-3012/ TENTTI, OMA LÄPPÄRI MUKAAN
ICT_C2033_2034 Teoriatila muunto
Ma 19.05.2025 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
Ikääntyneiden hoitotyön erityispiirteet TH00CK61-3012
Etä
Ti 27.05.2025 klo 08:00 - 10:00
(2 t 0 min)
Ikääntyneiden hoitotyön erityispiirteet TH00CK61-3012/ Uusinta/korotustentti aukeaa Itsiin klo 8, sulkeutuu klo 23. Varaa aikaa 1h.
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

• Vanhuus elämänvaiheena ja ikääntymiseen liittyvät muutokset
• Ikääntyneen toimintakyvyn ja voimavarojen arviointi sekä tukeminen eri ympäristöissä
• Äkillisesti sairastuneen ikääntyneen hoitotyö
• Ikääntyneen ravitsemus, sen toteuttaminen ja ohjaus eri tilanteissa
• Muistisairaudet ja muistisairaan hoitotyö
• Ikääntyneiden hoitoon liittyvä lainsäädäntö ja ikääntyneiden palvelut
• Ikääntyneen lääkehoidon turvallinen ja vaikuttava toteuttaminen
• Ikääntyneen ihmisen perheen ja läheisten osallisuuden tukeminen hoidossa
• Toimintakyvyn arviointi
• Geroteknologia ja digitaaliset palvelut ikääntyneiden hoidossa ja palveluissa
• Ikääntyneen kokonaishoidon koordinointi hoitotiimissä
Opintojakso sisältää 1 op englannin kielellä toteutettavia opintoja

Tavoitteet

IKÄÄNTYNEIDEN HOITOTYÖN ERITYISPIIRTEET 5 OP IKHO

Opintojakso sisältää 1 op englannin kielellä toteutettavia opintoja

Tavoitteet
• tuntee ikääntyneen hoitotyön eettiset periaatteet ja ymmärtää vanhuuden elämänvaiheena.
• tietää ja tunnistaa ikääntymiseen liittyvät muutokset.
• tietää ja osaa käyttää iäkkään ihmisen terveyden, toimintakyvyn sekä voimavarojen arvioinnin ja niiden ylläpitämiseen käytettäviä hoitotyön menetelmiä ja digitaalisia laitteita sekä sovelluksia.
• osaa arvioida äkillisesti sairastuneen ikääntyneen hoidon tarvetta.
• tietää tavallisimmat muistisairaudet, niiden hoito- ja palveluketjun ja muistisairaan kohtaamisen ja ohjaamisen periaatteet.
• tuntee ravitsemuksen merkityksen iäkkään ihmisen hoidossa ja osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ikääntyneiden ravitsemusta eri tilanteissa yhteistyössä monialaisen asiantuntijaverkoston kanssa.
• osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ikääntyneiden turvallista ja vaikuttavaa lääkehoitoa.
• osaa ohjata ikääntyneitä erilaisten, myös digitaalisten, palvelujen käyttäjinä.
• osaa ottaa vastuun ikääntyneen kokonaishoidon koordinoinnista hoitotiimissä.

Sisältö

Sisältö
• Vanhuus elämänvaiheena ja ikääntymiseen liittyvät muutokset
• Ikääntyneen toimintakyvyn ja voimavarojen arviointi sekä tukeminen eri ympäristöissä
• Äkillisesti sairastuneen ikääntyneen hoitotyö
• Ikääntyneen ravitsemus, sen toteuttaminen ja ohjaus eri tilanteissa
• Muistisairaudet ja muistisairaan hoitotyö
• Ikääntyneiden hoitoon liittyvä lainsäädäntö ja ikääntyneiden palvelut
• Ikääntyneen lääkehoidon turvallinen ja vaikuttava toteuttaminen
• Ikääntyneen ihmisen perheen ja läheisten osallisuuden tukeminen hoidossa
• Toimintakyvyn arviointi
• Geroteknologia ja digitaaliset palvelut ikääntyneiden hoidossa ja palveluissa
• Ikääntyneen kokonaishoidon koordinointi hoitotiimissä

Oppimateriaalit

Oppimateriaali Itsistä.
Duodecimin Oppiportin kirja Gerontologia soveltuvin osin.
Vireyttä seniorivuosiin - ikääntyneiden ruokasuositus. Valtion ravitsemusneuvottelukunta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. 2020. (www.vrn.fi)

Tekoälyn käyttö:
Tekoälyn käyttö tehtävissä on sallittua. Mikäli tekoälyä käyttää, sen käyttö tulee selkeästi kertoa ja erottaa omasta tekstistä (lähdeviittaus + merkintä lähdeluetteloon). Tekoälyn käytön ilmoittamatta jättäminen tulkitaan vilpiksi.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti on 12.5 klo 12.30. Yksilötentti.
Uusinta/korotusmahdollisuus tarkentuu myöhemmin.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Itsenäinen työskentely
Ryhmätyöskentely
Käänteinen oppiminen
Prekliininen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksoa ei ole mahdollista hyväksilukea aikaisemmalla työkokemuksella.
Jos sinulla on aikaisempia korkeakouluopintoja, jotka vastaavat tämän kurssin sisältöjä, varmista hyväksiluvun mahdollisuus opintojakson opettajilta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op. vastaa 27h opiskelijan työtä. 5op. = 135h.
Tuntimäärään sisältyy ennakkotehtävät, verkkokurssit, ryhmätyöt, prekliininen, luennot ja tentti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävät 2,75 op, HYV/HYL
Ravitsemuksen osuus 0,25 op, HYV/HYL
Prekliininen 0,5 op, HYV/HYL
Simulaatio 0,5 op, HYV/HYL
Tentti 1op, numeerinen arviointi 0-5

Hylätty (0)

Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opintojakson tavoitteista.
Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan. Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.
Ei vastaanota eikä anna palautetta. Käyttäytyy epäammatillisesti.
Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentyssä.
Jättää annetut tehtävät tekemättä.
Tehtävien vastauksissa ei ole tunnistettavissa jäsentelyä, vaan sisällössä on irrallisia, toisiinsa liittymättömiä yksittäisiä poimintoja.
Tehtävien sisältö ei vastaa kysymykseen tai käsitteiden käyttö on virheellistä. Lähteet ovat yksipuolisia tai ne ovat epäluotettavia, tai lähteitä ei ole käytetty ollenkaan.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan. Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
Tehtävien sisältö vastaa esitettyyn kysymykseen, mutta selvitys on niukkaa tai siinä on kysymyksen viereistä asiaa. Käsitteiden hallinnassa on puutteita.
Asiat esitetään toisistaan irrallisina tai sattuman varaisessa järjestyksessä, eikä yhtenäistä kokonaisrakennetta ole.
Lähteitä on käytetty, mutta ne ovat vain osittain osuvia ja luotettavia. Lähteitä on niukasti. Lähdeviittauksia on kirjattu vain osittain tai niissä on muita puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Jäsentää, selittää ja vertailee opintojaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.
Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa. Osaa soveltaa sekä ratkaista ongelmia.
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
Tehtävien sisällön kattavuudessa tai rajauksessa on vielä pieniä puutteita, mutta osoittaa keskeisten käsitteiden hallintaa.
Asioiden ilmaisu on melko täsmällistä ja asioita perustellaan jonkin verran. Lähteitä on käytetty kohtuullisen paljon, ja ne ovat pääosin osuvia ja luotettavia.
Viittaukset on suurelta osin oikein merkitty.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
Tehtävien sisältö osoittaa perusteellista asian hallintaa, joka on selkeästi rajattu tehtävänanto huomioiden.
Vastaus osoittaa monipuolista käsitteiden hallintaa. Asiat ilmaistaan täsmällisesti ja perustellaan monipuolisesti ja kriittisesti.
Lähteet ovat ajantasaisia ja luotettavia. Näyttöön perustuvia lähteitä on käytetty monipuolisesti. Lähteiden viittaukset on tehty huolellisesti ohjeistusten mukaisesti.

Siirry alkuun