Siirry suoraan sisältöön

Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00CM43-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2024 - 13.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 23.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Telle Tuominen

Ryhmät

  • PLMWES24
    PLMWES24 Liiketalous, matkailu ja wellness liiketoimintana, S24
  • 14.01.2025 08:00 - 12:00, Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3002
  • 20.01.2025 10:00 - 12:00, Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3002
  • 30.01.2025 08:00 - 12:00, Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3002
  • 06.02.2025 08:00 - 10:00, Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3002
  • 06.02.2025 10:00 - 12:00, Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3002
  • 13.02.2025 08:00 - 10:00, Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3002
  • 13.02.2025 10:00 - 12:00, Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3002
  • 27.02.2025 08:00 - 12:00, Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3002
  • 04.03.2025 08:00 - 12:00, Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3002
  • 11.03.2025 08:00 - 12:00, Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3002
  • 25.03.2025 08:00 - 12:00, Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3002
  • 01.04.2025 08:00 - 12:00, Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3002
  • 14.04.2025 08:00 - 12:00, Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3002
  • 24.04.2025 08:00 - 12:00, Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3002

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• kuvailla matkailuilmiötä sekä wellness-trendiä kansainvälisellä, kansallisella ja alueellisella tasolla
• luokitella ja kuvailla erilaisia matkailu-, vieraanvaraisuus-, vapaa-aika- sekä wellness-liiketoiminnan palveluntuottajia sekä niiden välisiä kytköksiä
• tunnistaa matkailun työntö- ja vetovoimatekijöitä sekä niiden merkitystä matkailijavirtoihin
• kertoa matkailuun, vapaa-aikaan sekä wellness-tuotteisiin ja palveluihin liittyvistä työllistymismahdollisuuksista sekä arvioida omia uramahdollisuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Sisältö

Matkailu-, vieraanvaraisuus-, vapaa-aika- sekä wellness-liiketoiminnan keskeiset käsitteet, mallit ja konseptit
Matkailu-, vapaa-aika sekä wellness-liiketoiminnan keskeiset toimialat, taloudellinen merkitys sekä muutosvoimat
Alakohtaiset kehityskulut sekä ennusteet
Uramahdollisuudet ja ammatti-identiteetti

Oppimateriaalit

Avainluentomateriaalit ovat itslearningissa, samoin tehtävänantoihin nimetyt oppimateriaalit ilmoitetaan itslearningin tehtävänannoissa. Tentittävä oppimateriaali ilmoitetaan tarkemmin 11.3. lähiopetuskerralla.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla hyödynnetään monia oppimistapoja, mm.:
- opiskelijoiden itsenäistä oppimateriaaleihin perehtymistä ja niiden pohjalta lähikerroilla oppimiskeskusteluja
- opiskelijoiden itsenäistä tiedonhakua, havainnointia, haastatteluja ja ideointia opiskeltavan alan palvelutarjontaan ja toimijoihin liittyen, opiskelijaesityksiä ja palautettavia tuotoksia
- avainluentoja sekä esimerkkejä työelämästä
- opittua kertaava tentti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Yksilötentti 1.4. Ensimmäinen uusintatentti 24.4. Tarvittaessa toinen uusintakerta, jonka ajankohta sovitaan erikseen toukokuulle.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojaksolla hyödynnetään Turun ammattikorkeakoulun innovaatiopedagogiikkaan nojaavaa aktiivista oppimista, jossa keskeistä on tiedonhaku, tiedon ja osaamisen jakaminen, yhdistely, luova ajattelu sekä soveltaminen työelämän toimintaympäristöön.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskeltavalla alalla on tapahtunut viime vuosina suuria muutoksia johtuen mm. koronasta ja ilmastokriisistä, joten ahotointi on mahdollista vain vähintään puolen vuoden työkokemuksella matkailun kehittämistehtävissä aikavälillä 2020 - 2024 erikseen sovittavalla näytöllä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

TEHTÄVÄ 1: Vapaa-ajan, matkailun ja wellness-liiketoiminnan toimijoita, tarjontaa ja työnkuvia (Turun seudulla). Tuotoksena pienryhmäesitys.
TEHTÄVÄ 2: "Havainnointi - historiasta elämyksiä". Tuotoksena pienryhmän tekemä video.
TEHTÄVÄ 3: "Matkailijan opastaminen - karttatehtävä". Tuotoksena pienryhmän tekemä matkailukartta.
TEHTÄVÄ 4: "Minimatkamessut" Suomen matkailualueista, niiden vetovoimatekijöistä ja kärkituotteista" (valmistautuminen itsenäisesti ja pienryhmässä etukäteen, aktiivinen osallistuminen messutehtävään lähiopetuskerralla)

YKSILÖTENTTI tietoperustasta

Keskimääräinen työmäärä 5 op = 135 h jakautuen alustavasti
- lähiopetus n. 50 h
- itsenäinen työskentely sekä pienryhmätyöskentely etänä jakautuen edellä mainittuihin tehtäviin seuraavasti:
tehtävä 1: 18 h
tehtävä 2: 18 h
tehtävä 3: 10 h
tehtävä 4: 8 h
- tenttiin kertailu: n. 30 h

Työskentely jatkuu 15 viikkoa (mukaan lukien etäviikot), jolloin opiskelijan työmäärä on keskimäärin 9 h/viikko sisältäen lähiopetuksen ja etätyöskentelyn.

Sisällön jaksotus

Kevään 2025 toteutus lukujärjestyksen mukaisesti, aikataulu myös itsissä. Aikatauluun voi tulla muutoksia.
- ti 14.1. klo 9.00 - 12: Tutustumista ja aloitusinfo, toteutussuunnitelman esittely, muuttuva vapaa-aika, keskeisimpiä käsitteitä opintojaksolla. Tehtävän 1 ohjeistus, pienryhmäjako, suunnittelua (toimijat, tarjonta, työnkuvat)
- ma 20.1. klo 10.00 - 12: Matkailun ja wellness-tuotteiden ja palveluiden toimialat
- to 30.1. klo 8.30 - 12: Matkailutuote, matkailun ja vapaa-ajan historia, vetovoima ja työntövoima, tehtävän 1 Q&A
- to 6.2. klo 8.30 - 12 Tehtävän 1 (toimijat, tarjonta, työnkuvat) pienryhmäesitykset
- to 13.2. klo 8.30 - 12 Kansainvälinen matkailu, matkailun suurmaat ja trendit, tehtävän 2 ohjeistus (historian elämyksellistäminen), pienryhmäjako, suunnittelua
- etäviikko
- to 27.2. klo 8.30 - 12 Tehtävän 2 Q&A, Wellness - perinteet, käsitteet, megatrendi
- ti 4.3. klo 8.30 - 12 Tehtävän 2 (havainnointi - historiasta elämyksiä) esitykset
- ti 11.3. klo 8.30 - 12 Tenttiohjeistus, vastuullinen matkailu, matkailuyritys ja matkailukohde, wellness-tarjonta kansainvälisesti ja Suomessa, kohderyhmät
- Aika ja paikka tarkentuu, teemana Matkailijan opastaminen - kävelykierros Aurajoen alajuoksulla ja tehtävän 3 ohjeistus (matkailijan opastaminen - karttatehtävä)
- ti 25.3. klo 8.30 - 12 Suomi kansainvälisen matkailun kohdemaana, Suomen matkailustrategia sekä matkailumarkkinointi, kohderyhmät. Tehtävän 3 suunnittelu pienryhmissä.
- ti 1.4. klo 8.30 - 12 Yksilötentti, Pienryhmätehtävän 4 ohjeistus (minimatkamessut), ryhmäjako ja suunnittelu.
- etäviikko
- ma 14.4. klo 8.30 - 12 Tehtävän 4 toteutus (minimatkamessut), palautetta tentistä.
- to 24.4. klo 8.30 - 12 Uusintatentti, palaute ja opitun reflektio, tehtävän 3 Q&A.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Lähiopetuskerrat
itslearning-alusta
Tarvittaessa ryhmäsähköposti
Opinto-opas ja sieltä opintojakson toteutussuunnitelman kuvaus

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

TEHTÄVÄ 1: Vapaa-ajan, matkailun ja wellness-liiketoiminnan toimijoita, tarjontaa ja työnkuvia (Turun seudulla). Tuotoksena pienryhmäesitys. Opettaja-, itse- ja vertaisarviointi, 1 - 5, 50 % kokonaisarvosanasta
TEHTÄVÄ 2: "Havainnointi - historiasta elämyksiä". Tuotoksena pienryhmän tekemä video. Opettaja-arviointi, vapaamuotoinen vertaisarviointi, hyväksytty - hylätty (korottava vaikutus kokonaisarvosanan rajatapauksessa)
TEHTÄVÄ 3: "Matkailijan opastaminen - karttatehtävä". Tuotoksena pienryhmän tekemä matkailukartta, hyväksytty - hylätty (korottava vaikutus rajatapauksessa)
TEHTÄVÄ 4: "Minimatkamessut" Suomen matkailualueista, niiden vetovoimatekijöistä ja kärkituotteista" (valmistautuminen itsenäisesti ja pienryhmässä etukäteen, aktiivinen osallistuminen messutehtävään lähiopetuskerralla). Opettaja-arviointi, hyväksytty - hylätty (korottava vaikutus rajatapauksessa), poissaolo "messupäivänä" korvattava henkilökohtaisella tuotoksella.
HUOM 1. Pienryhmätehtävissä pienryhmän eri opiskelijat voivat saada eri arvosanan panostuksestaan riippuen.
HUOM 2. Opiskelijoiden oletetaan osallistuvan lähiopetuskertoihin. Poissaolo tehtävän esityspäivästä laskee arvosanaa yhdellä numerolla ja lisäksi opiskelija saa lisätehtävän, joka liittyy muiden ryhmien esityksiin.

YKSILÖTENTTI tietoperustasta, opettaja-arviointi asteikolla 0 - 5, 50 % kokonaisarvosanasta

Hylätty (0)

Jokin opintojaksoon kuuluva tehtävä suorittamatta hyväksytysti tai tentti suorittamatta hyväksytysti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana 1:
Tehtävät: Opiskelija/pienryhmä hallitsee opintojakson tietoperustaa niukasti, tiedonhaku ja/tai ideointi on niukkaa. Opiskelijan/pienryhmän työskentely tehtävissä on hajanaista ja vain osittain tehtävänannon ohjeistuksen mukaista, tehtävän/tehtävien lopputulos on niukka tai sekava. Oppimistavoitteita saavutetaan vain pienehköltä osin.
Tentti: edellyttää tietoperustan hallintaa mittaavassa tentissä noin 50 % pistemäärää maksimista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana 3:
Tehtävät:Opiskelija/pienryhmä toimii varsin oma-aloitteisesti ja koordinoidusti kohti tehtävänannon ja opintojakson tavoitteita sekä kykenee varsin hyvin jakamaan tietoa ja ideoimaan ryhmän sisällä. Opiskelija/pienryhmä hyödyntää osittain perustellusti relevanttia tietoperustaa tai etsii tietoa. Työskentely on varsin suunnitelmallista, kriittistä ja joitakin uusia ideoita tuottavaa. Lopputuotos vastaa tehtävänantoa ja on ymmärrettävä, joskin joiltain osin suppea tai yksipuolinen. Oppimistavoitteet saavutetaan varsin hyvin.
Tentti: edellyttää tietoperustan hallintaa mittaavassa tentissä noin 70 %:n pistemäärää maksimista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana 5
Tehtävät: Opiskelija/pienryhmä toimii aktiivisesti, suunnitelmallisesti ja koordinoidusti, toistensa osaamista hyödyntäen, yhdessä ideoiden ja toisiaan tukien. Tietoperustan hyödyntäminen tai tiedonhaku on laajaa, tietoperustaa sovelletaan onnistuneesti ja perustellen työelämäyhteyteen. Lopputuotos vastaa kiitettävästi tehtävänantoon, on selkeä, looginen, oivaltava ja monipuolinen. Tuotokset ovat viimeisteltyjä.
Tentti: edellyttää tietoperustan hallintaa mittaavassa tentissä noin 90 %:n pistemäärää maksimista.