Opinnäytetyön ideointi, suunnittelu ja aloitus (6 op)
Toteutuksen tunnus: TE00CY37-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 12.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 25.05.2025
Opintopistemäärä
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Tuotantotalouden koulutus
Opettaja
- Laura Nurminen
- Jukka Rantala
- Monica Tamminen
Ryhmät
-
PTUTAMS22Tuotantotalous, Myynti S22
- 15.01.2025 12:00 - 16:00, Opinnäytetyön ideointi, suunnittelu ja aloitus TE00CY37-3003
- 22.01.2025 12:00 - 16:00, Opinnäytetyön ideointi, suunnittelu ja aloitus TE00CY37-3003
- 29.01.2025 12:00 - 16:00, Opinnäytetyön ideointi, suunnittelu ja aloitus TE00CY37-3003
- 05.02.2025 12:00 - 16:00, Opinnäytetyön ideointi, suunnittelu ja aloitus TE00CY37-3003
- 12.02.2025 12:00 - 16:00, Opinnäytetyön ideointi, suunnittelu ja aloitus TE00CY37-3003
- 26.02.2025 12:00 - 16:00, Opinnäytetyön ideointi, suunnittelu ja aloitus TE00CY37-3003
- 05.03.2025 12:00 - 16:00, Opinnäytetyön ideointi, suunnittelu ja aloitus TE00CY37-3003
- 12.03.2025 12:00 - 16:00, Opinnäytetyön ideointi, suunnittelu ja aloitus TE00CY37-3003
- 19.03.2025 12:00 - 16:00, Opinnäytetyön ideointi, suunnittelu ja aloitus TE00CY37-3003
- 26.03.2025 12:00 - 16:00, Opinnäytetyön ideointi, suunnittelu ja aloitus TE00CY37-3003
- 02.04.2025 12:00 - 16:00, Opinnäytetyön ideointi, suunnittelu ja aloitus TE00CY37-3003
- 09.04.2025 12:00 - 16:00, Opinnäytetyön ideointi, suunnittelu ja aloitus TE00CY37-3003
- 16.04.2025 12:00 - 16:00, Opinnäytetyön ideointi, suunnittelu ja aloitus TE00CY37-3003
- 23.04.2025 12:00 - 16:00, Opinnäytetyön ideointi, suunnittelu ja aloitus TE00CY37-3003
- 30.04.2025 12:00 - 16:00, Opinnäytetyön ideointi, suunnittelu ja aloitus TE00CY37-3003
- 07.05.2025 12:00 - 16:00, Opinnäytetyön ideointi, suunnittelu ja aloitus TE00CY37-3003
- 14.05.2025 12:00 - 16:00, Opinnäytetyön ideointi, suunnittelu ja aloitus TE00CY37-3003
- 21.05.2025 12:00 - 16:00, Opinnäytetyön ideointi, suunnittelu ja aloitus TE00CY37-3003
Tavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan ammattiopintoihin liittyvässä teemassa, kehittämistehtävässä tai projektissa. Hän osaa:
- tunnistaa kehittämisen kohteita
- toimia opinnäytetyön prosessin kulun mukaisesti
- valita ja rajata opinnäytteen aiheen
- tehdä suunnitelman opinnäytetyötä varten
-vertailla erilaisia kehittämistoiminnan lähestymistapoja ja menetelmiä
- valita opinnäytetyöhön sopivan menetelmän
- syventää osaamista tiedonhaussa ja kriittisesti arvioida tietoa
- hyödyntää ohjausta opinnäytetyötään edistävällä tavalla
- edetä opinnäytetyöprojektissa aikataulun mukaan
Sisältö
alustava johdanto
sisällysluettelo
vähintään 8 laadullista eri lähdettä tässä vaiheessa opinnäytetyötä
vähintään 10 sivua tekstiä (perinteinen opinnäytetyö)
Oppimateriaalit
Oheiskirjallisuus:
Hirsjärvi, Remes & Sajavaara 2009. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Edita.
Kananen, J. 2015. Kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännön opas: Miten kirjoitan kehittämistutkimuksen vaihe vaiheelta? Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Kananen, J. 2017. Laadullinen tutkimus pro graduna ja opinnäytetyönä. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Kostamo, P.; Airaksinen, T. & Vilkka, H. 2022. Kirjoita itsesi asiantuntijaksi. Opas toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Jyväskylä: PS-kustannus.
Vilkka, H. 2020. Tutki, lue, kirjoita ja ajattele! Akateemisen lukemisen ja kirjoittamisen opas. Jyväskylä: PS-kustannus
Opetusmenetelmät
Opintojakso edellyttää osallistumista fyysisesti kampuksen tiloissa järjestettäviin ohjaustapaamisiin ja itsenäistä työskentelyä. Vaihdossa olevat opiskelijat esittävät mahdollisen vaihtoehtoisen kevään 2025 aikataulun ja toteutusmallin kurssin opettajalle.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakso ei sisällä tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso perustuu ohjaukseen, opiskelijan oman työskentelyprosessin reflektointiin ja vertaisarviointiin. Opintojakson toteutus on vuorovaikutteista ja vertaistuen mahdollistavaa.
Tiimi- ja digioppiminen sekä yhteisopettajuus
Opintojakso on työelämä- ja tutkimusryhmälähtöistä, ja projektit sisältävät kestävään kehityksen näkökulman (ESG).
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutuksella ei ole vaihtoehtoisia suoritustapoja. Kurssi suoritetaan vaatien läsnäolo-opintoja. Vaihto-opintoja suorittavat opiskelijat esittävät kurssin opettajille heti kurssin alussa kirjallisen suunnitelman kurssisisällön sekä tehtävien suorituksen osalta vaihto-opintojen aikana sekä vaihdosta paluun jälkeen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso sisältää yhteensä 162 tuntia opiskelijan työtä. Oppimistehtävien tavoitteena on tukea opiskelijan opinnäytetyön ideointia ja suunnittelua.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opintojaksolla on 80 % länsäolovelvollisuus.
Sisällön jaksotus
Opintojakson aikana opiskelija
- suunnittelee oman projektityönsä aikataulun ja välitavoitteet
- esittelee oman suunnitelmansa ja päivittää sitä tarpeen mukaan oman ohjaajansa kanssa keskustellen.
Opintojakso on osa laajempaa opinnäytetyön kokonaisuutta. Koska opintojakso on osa opinnäytetyöprosessia, sen arviointi vaikuttaa koko opinnäytetyöprosessin arviointiin. Opinnäytetyöstä annetaan vain yksi numeerinen arviointi. Tämä toteutus sisältyy numeeriseen arviointiin.
Opintojakson jälkeen opiskelija osallistuu Opinnäytetyön jatkaminen- ja Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte -opintojaksolle. Opintojaksojen tavoitteena on varmistaa se, että opiskelijoilla on yhdenvertaiset mahdollisuudet opinnäytetyön ohjaukseen ja tekemiseen.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojakson ensisijaisena viestintäkanavana toimii Itslearning-työtila. Muu kurssiin liittyvä viestintä, kommentointi ja ohjaus toteutetaan lukujärjestykseen merkittyinä ajankohtina, kurssin toteutusaikataulun mukaisesti.
Ohjaajilla on oikeus vaihtaa, tarkentaa tai määritellä kurssilla käytettävä viestintäkanava uudelleen toteutuksen aikana.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi perustuu tehtäviin, todennettavaan ja tuottavaan läsnäoloon sekä vuorovaikutukseen ohjaajan ja oman ryhmän kanssa. Opiskelijan tulee suhtautua ohjausmahdollisuuksiin positiivisesti ja tavoitteellisesti.
Osallistuminen kurssille on pakollista, osallistujien nimet kerätään listalle jokaisella kurssikerralla.
Opintojakson tehtävät arvioidaan laadullisesti. Tehtävät ovat seuraavat: alustava johdanto, sisällys- ja lähdeluettelo sekä vähintään 8 sivua teoriaosuuden tekstiä, jossa viitataan asianmukaisesti vähintään 8 luotettavaan ja relevanttiin lähteiseen. Lähteet hyväksytetään opintojakson ohjaajalla. Lopputuloksen tulee osoittaa opiskelijan kykyä aiheen rajaamiseen sekä tieteellisen ja tutkimuksellisen tekstin tuottamiseen.
Opintojakson tehtävien suoritusten jälkeen opiskelijalle voidaan nimetä erikseen oma ohjaaja. Jos opiskelija suorittaa tehtävät hyväksytysti ennen opintojakson päättymistä, hän saa tarvittaessa ohjaajansa jo aiemmin. Tällöin opiskelija jatkaa opinnäytetyön kirjoittamista oman ohjaajansa ohjauksessa tämän toteutuksen aikataulun mukaan.