Siirry suoraan sisältöön

Yrittäjyys hammastekniikassa (4 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CI21-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 17.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 23.05.2025

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 30

Koulutus

  • Hammasteknikon koulutus

Opettaja

  • Sari Silmäri

Ryhmät

  • PHAMMS23
    Hammasteknikkokoulutus (AMK), S23
  • 10.03.2025 09:00 - 10:30, ALOITUS / Yrittäjyys hammastekniikassa
  • 18.03.2025 09:00 - 10:30, Vierailija/ Yrittäjyys hammastekniikassa
  • 24.03.2025 09:00 - 10:30, Vierailija / Yrittäjyys hammastekniikassa
  • 28.03.2025 08:00 - 09:00, Sisäinen yrittäjyys -tehtävän palautus / Yrittäjyys hammastekniikassa
  • 31.03.2025 09:00 - 10:30, Yritysidean esittely / Yrittäjyys hammastekniikassa TH00CI21-3002
  • 15.04.2025 09:00 - 10:30, Yrityssuunnitelman välitsekkaus / Yrittäjyys hammastekniikassa TH00CI21-3002
  • 21.04.2025 08:00 - 09:00, Yritystehtävän palautus ITSiin / Yrittäjyys hammastekniikassa
  • 28.04.2025 09:00 - 13:00, YritysEsittelyt / Yrittäjyys hammastekniikassa TH00CI21-3002

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- toimia moniammatillisissa toimintaympäristöissä ja projekteissa
- kuvata oman alansa liiketoiminnan yrittäjyyden näkökulmasta
- tuntee hammaslaboratorion toimintaan vaikuttavan lainsäädännön

Sisältö

- Yrittäjyyskäsite
- Yrittäjyyden merkitys yhteiskunnalle ja yrittäjyys elinkeinona (sosiaali- ja terveysalan yrittäjyys)
- Yritysmuodot ja yrityksen perustaminen

Oppimateriaalit

Oppimateriaalia ja tehtävät verkossa, opiskelijat hankkivat itsenäisesti tietoa ohjeiden mukaan. Opiskelijat vievät omaa oppimisprosessiaan aktiivisesti eteenpäin.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla toteutuu tiimioppiminen, opettaja-/vertaisohjaus, itsenäinen työskentely

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun koulutuksissa. Opiskelijat opiskelevat opintojaksolla ongelmalähtöisesti ja teoriaa käytäntöihin soveltaen.

Opintojakso sisältää lähiopetusta, verkkotyöskentelyä, pienryhmätyöskentelyä sekä itsenäistä opiskelua.

Lähiopetuksessa perehdytään opintojakson sisältöihin sekä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia käsiteltävistä aiheista.

Yksilö- ja ryhmätehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Aiempi osaaminen osoitetaan näyttönä (todistus yrittäjäopinnoista tai yrittäjänä toimimisesta)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 4 op, josta
• yrittäjyyden osuus on 3 op
• lainsäädännön osuus 1 op.

Ryhmätyöt tehdään ennakkoon määrätyissä 3-5 opiskelijan ryhmissä.

4op = 108 tuntia opiskelijan työskentelyä

Sisällön jaksotus

Opintojakson tavoitteet:
Opiskelija osaa
* soveltaa sisäistä yrittäjyyttä omassa toiminnassaan
* tietää sosiaali- ja terveysalan yritystoiminnan erityispiirteet
* tarkastella sosiaali- ja terveyspalveluja sekä asiakkaan että palvelujen tuottajan ja järjestäjän näkökulmasta

Opintojakson sisältö:
* Yrittäjyyskäsite
* Yrittäjyyden merkitys yhteiskunnalle ja yrittäjyys elinkeinona (sosiaali- ja terveysalan yrittäjyys)
* Yritysmuodot ja yrityksen perustaminen
* Innovatiivinen tuotteistaminen
* Oma liikeidean kehittäminen pienryhmässä (laatu, asiakkuus ja markkinointi, hinnoittelu, rahoitus, verotus, vakuutukset)
* Lainsäädäntö

Viestintäkanava ja lisätietoja

ITS, sähköposti

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0- 5
Hyväksytty suoritus edellyttää:
* opiskelijan osallistumista orientaatio- ym. oppitunneille
* itsenäisten oppimis- ja ryhmätehtävien suorittaminen (osasuoritukset arvioidaan hyväksytty- täydennettävä-hylätty -asteikolla)
* Läsnäolo ja aktiivinen osallistuminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1= Opiskelija ei ole kiinnostunut yritystehtävien tekemisestä ja/tai hän on osallistunut vain vähäisessä määrin ryhmätyön tekemiseen. Hänellä on haasteita saada lukukauden aikana valmiiksi niin osuutensa ryhmätyössä kuin itsenäiset tehtävät. Tehtävät ovat välttävät sisällön, rakenteen, muotoseikkojen ja viitekäytäntöjen osalta.

2= Opiskelija osallistuu ryhmätyön tekemiseen melko vähän ja tekee osuutensa tyydyttävästi. Hän kuitenkin palauttaa itsenäiset tehtävät lukukauden aikana. Opiskelija tarvitsee tukea tehtävien loppuunsaattamisessa ja tehtävät ovat sisällöltään tyydyttävällä tasolla niin sisällön, rakenteen, muotoseikkojen kuin viitekäytäntöjen osalta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3= Opiskelija osallistuu oma-aloitteisesti ryhmänsä toimintaan ja ryhmätehtävän tekemiseen. Hän suorittaa ryhmänsä tehtävät oikea-aikaisesti lukukauden aikana ja tehtävien laatu on hyvä-keskinkertainen sisällön, rakenteen, muotoseikkojen ja viitekäytäntöjen osalta. Opiskelija osoittaa ymmärtäneensä yrittäjyystehtävien luonteen ja yrittäneensä parhaansa.

4= Opiskelija osoittaa kiinnostusta ja osallistuu kiitettävästi sekä yrittäjyys -opintojakson ryhmätehtävän että itsenäisten tehtävien tekemiseen. Hän on oma-aloitteinen ja vastuullinen ja tekee ed. esitetyt tehtävät valmiiksi ajallaan. Kirjallisten tehtävien laatu on kiitettävällä tasolla sisällön, rakenteen, muotoseikkojen ja viitekäytäntöjen osalta. Tehtävä(t) sisältävät omaa ajattelua ja pohdintaa, myös kriittistä sellaista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5= Opiskelija on kiinnostunut ja innostunut yrittäjyys -opintojakson toimintaan osallistumisesta. Hän osoittaa oma-aloitteellisuutta, yritteliäisyyttä ja tekee osoitetut tehtävät ryhmänsä kanssa valmiiksi ajallaan. Oppimistehtävien laatu on erinomainen sisällön, rakenteen, muotoseikkojen ja viitekäytäntöjen osalta. Tehtävä(t) sisältävät omaa ajattelua ja pohdintaa, myös kriittistä sellaista.