Kruunu- ja siltaprotetiikka 2 (3 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CI12-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 17.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Hammasteknikon koulutus
Opettaja
- Johannes Halttu
- 16.01.2025 09:00 - 12:00, Orientaatiotutkimus / Kruunu- ja siltaprotetiikka 2 TH00CI12-3002
- 20.01.2025 08:00 - 09:45, Ryhmä 1 interventio / Kruunu- ja siltaprotetiikka 2 TH00CI12-3002
- 20.01.2025 09:45 - 11:30, Ryhmä 2 interventio / Kruunu- ja siltaprotetiikka 2 TH00CI12-3002
- 20.01.2025 12:30 - 14:15, Ryhmä 1 interventio / Kruunu- ja siltaprotetiikka 2 TH00CI12-3002
- 20.01.2025 14:15 - 16:00, Ryhmä 2 interventio / Kruunu- ja siltaprotetiikka 2 TH00CI12-3002
- 06.02.2025 08:30 - 12:00, Kruunu- ja siltaprotetiikka 2 TH00CI12-3002
- 12.02.2025 09:00 - 16:00, Kruunu- ja siltaprotetiikka 2 TH00CI12-3002
- 13.02.2025 08:30 - 15:30, Kruunu- ja siltaprotetiikka 2 TH00CI12-3002
- 24.02.2025 08:30 - 11:30, Kruunu- ja siltaprotetiikka 2 TH00CI12-3002
- 26.02.2025 08:30 - 15:30, Kruunu- ja siltaprotetiikka 2 TH00CI12-3002
- 05.03.2025 09:30 - 15:30, Kruunu- ja siltaprotetiikka 2 TH00CI12-3002
- 06.03.2025 08:30 - 11:00, Kruunu- ja siltaprotetiikka 2 TH00CI12-3002
Tavoitteet
Opiskelija osaa simulaatiotaidot
- kiinteän protetiikan diagnostiikan ja suunnittelun periaatteet
- eri kruunutyyppien valintaan vaikuttavat tekijät
- juurihoidetun hampaan proteettiseen restaurointiin vaikuttavat tekijät
- purennan määrityksen ja väliaikaisten kruunujen merkityksen
- hampaan värien valintaan vaikuttavat tekijät
- pääpiirteet kruunujen ja siltojen valmistuksesta laboratoriossa
- eri kruunutyyppien ja laminaattien hionnat
- hampaan värien määrityksen
- jäljennöksen oton ja purennan määrityksen kiinteitä proteeseja varten
Sisältö
Simulaatiotyöskentely
- Tarkkuusjäljennöksen valaminen ja ositetut kipsimallit
- Yksittäiset kruunut
Opetusmenetelmät
simulaatioharjoittelu hammaslaboratoriotiloissa
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
opettajaohjaus, vertaisohjaus, itsenäinen opiskelu
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
näyttö kruunu- ja siltaproteesien valmistamisesta työelämässä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3op = 84 tuntia opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Simulaatioharjoittelu:
• Kipsimallien valaminen ja osittaminen
• Kruunun vahaus (molaari ja premolaari)
• Kruunun sylinteriin laittaminen
• Valumassa ja kruunun massaus
• Valusylinterin esilämmitys (uuni)
• Talmimetalli ja valaminen
• Valetun kruunun sylinteristä ”irrottaminen” ja mallille sovittaminen
• Viimeistely
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1=opiskelijalla on hankaluuksia saada opintojakson työt valmiiksi eikä hän osoita osaamistaan harjoitustöiden, kirjallisten tehtävien tai läsnäolon osalta.
2=opiskelija tekee opintojakson harjoitustyöt ja palauttaa ne lukukauden aikana, mutta hän tarvitsee vielä harjoittelua kädentaitojen kehittämisessä. Opiskelija osoittaa ymmärtäneensä asian ja yrittäneensä, mutta kokee epävarmuutta työn teossa sekä tilojen, materiaalien ja laitteiden käytössä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3=opiskelija tekee opintojakson harjoitustyöt sekä kirjalliset tehtävät, hän on oma-aloitteinen ja yritteliäs, palauttaa työt lukukauden aikana, töiden laatu on hyvä-keskinkertainen. Hän osoittaa ymmärtäneensä asian ja yrittäneensä parhaansa ja osoittaa huolellisuutta työn teossa sekä tilojen, materiaalien ja laitteiden käytössä.
4=opiskelija osoittaa kiinnostusta, yritteliäisyyttä, oma-aloitteellisuutta, tekee työt ajallaan, töiden laatu on hyvä / kiitettävä. Opiskelija osoittaa myös huolellisuutta työn teossa sekä tilojen, materiaalien ja laitteiden käytössä. Lisäksi hän huomioi toiminnassaan myös toiset opiskelijat.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5=opiskelija on innostunut ja kiinnostunut aiheesta, osoittaa yritteliäisyyttä, oma-aloitteellisuutta ja tekee työt ajallaan valmiiksi, töiden laatu on erinomainen. Hän osoittaa huolellisuutta työn teossa sekä tilojen, materiaalien ja laitteiden käytössä. Opiskelija huomioi toiminnassaan myös toiset opiskelijat.