Siirry suoraan sisältöön

Kruunu- ja siltaprotetiikka 2 (3 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CI12-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 17.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Hammasteknikon koulutus

Opettaja

  • Johannes Halttu
  • 16.01.2025 09:00 - 12:00, Orientaatiotutkimus / Kruunu- ja siltaprotetiikka 2 TH00CI12-3002
  • 20.01.2025 08:00 - 09:45, Ryhmä 1 interventio / Kruunu- ja siltaprotetiikka 2 TH00CI12-3002
  • 20.01.2025 09:45 - 11:30, Ryhmä 2 interventio / Kruunu- ja siltaprotetiikka 2 TH00CI12-3002
  • 20.01.2025 12:30 - 14:15, Ryhmä 1 interventio / Kruunu- ja siltaprotetiikka 2 TH00CI12-3002
  • 20.01.2025 14:15 - 16:00, Ryhmä 2 interventio / Kruunu- ja siltaprotetiikka 2 TH00CI12-3002
  • 06.02.2025 08:30 - 12:00, Kruunu- ja siltaprotetiikka 2 TH00CI12-3002
  • 12.02.2025 09:00 - 16:00, Kruunu- ja siltaprotetiikka 2 TH00CI12-3002
  • 13.02.2025 08:30 - 15:30, Kruunu- ja siltaprotetiikka 2 TH00CI12-3002
  • 24.02.2025 08:30 - 11:30, Kruunu- ja siltaprotetiikka 2 TH00CI12-3002
  • 26.02.2025 08:30 - 15:30, Kruunu- ja siltaprotetiikka 2 TH00CI12-3002
  • 05.03.2025 09:30 - 15:30, Kruunu- ja siltaprotetiikka 2 TH00CI12-3002
  • 06.03.2025 08:30 - 11:00, Kruunu- ja siltaprotetiikka 2 TH00CI12-3002

Tavoitteet

Opiskelija osaa simulaatiotaidot
- kiinteän protetiikan diagnostiikan ja suunnittelun periaatteet
- eri kruunutyyppien valintaan vaikuttavat tekijät
- juurihoidetun hampaan proteettiseen restaurointiin vaikuttavat tekijät
- purennan määrityksen ja väliaikaisten kruunujen merkityksen
- hampaan värien valintaan vaikuttavat tekijät
- pääpiirteet kruunujen ja siltojen valmistuksesta laboratoriossa
- eri kruunutyyppien ja laminaattien hionnat
- hampaan värien määrityksen
- jäljennöksen oton ja purennan määrityksen kiinteitä proteeseja varten

Sisältö

Simulaatiotyöskentely
- Tarkkuusjäljennöksen valaminen ja ositetut kipsimallit
- Yksittäiset kruunut

Opetusmenetelmät

simulaatioharjoittelu hammaslaboratoriotiloissa

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

opettajaohjaus, vertaisohjaus, itsenäinen opiskelu

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

näyttö kruunu- ja siltaproteesien valmistamisesta työelämässä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3op = 84 tuntia opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Simulaatioharjoittelu:
• Kipsimallien valaminen ja osittaminen
• Kruunun vahaus (molaari ja premolaari)
• Kruunun sylinteriin laittaminen
• Valumassa ja kruunun massaus
• Valusylinterin esilämmitys (uuni)
• Talmimetalli ja valaminen
• Valetun kruunun sylinteristä ”irrottaminen” ja mallille sovittaminen
• Viimeistely

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1=opiskelijalla on hankaluuksia saada opintojakson työt valmiiksi eikä hän osoita osaamistaan harjoitustöiden, kirjallisten tehtävien tai läsnäolon osalta.

2=opiskelija tekee opintojakson harjoitustyöt ja palauttaa ne lukukauden aikana, mutta hän tarvitsee vielä harjoittelua kädentaitojen kehittämisessä. Opiskelija osoittaa ymmärtäneensä asian ja yrittäneensä, mutta kokee epävarmuutta työn teossa sekä tilojen, materiaalien ja laitteiden käytössä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3=opiskelija tekee opintojakson harjoitustyöt sekä kirjalliset tehtävät, hän on oma-aloitteinen ja yritteliäs, palauttaa työt lukukauden aikana, töiden laatu on hyvä-keskinkertainen. Hän osoittaa ymmärtäneensä asian ja yrittäneensä parhaansa ja osoittaa huolellisuutta työn teossa sekä tilojen, materiaalien ja laitteiden käytössä.

4=opiskelija osoittaa kiinnostusta, yritteliäisyyttä, oma-aloitteellisuutta, tekee työt ajallaan, töiden laatu on hyvä / kiitettävä. Opiskelija osoittaa myös huolellisuutta työn teossa sekä tilojen, materiaalien ja laitteiden käytössä. Lisäksi hän huomioi toiminnassaan myös toiset opiskelijat.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5=opiskelija on innostunut ja kiinnostunut aiheesta, osoittaa yritteliäisyyttä, oma-aloitteellisuutta ja tekee työt ajallaan valmiiksi, töiden laatu on erinomainen. Hän osoittaa huolellisuutta työn teossa sekä tilojen, materiaalien ja laitteiden käytössä. Opiskelija huomioi toiminnassaan myös toiset opiskelijat.